En stor siffra ”01”

Högre säkerhet och komfort.

Olyckor som orsakas av mänskliga misstag kan i framtiden minskas genom förarlös körning. Föraren kan avlastas i ansträngande situationer med tät trafik.

En stor siffra ”02”

Mer tid för andra saker.

Med förarlös körning kan du använda tiden du annars skulle spendera bakom ratten till vad du vill. Det innebär att bilen i framtiden också kommer att vara en privat tillflyktsort för arbete, läsning eller sömn, vilket ger dig mer frihet än någonsin.

En stor siffra ”03”

Automatisk parkeringsassistent.

Vår vision: du kliver ur bilen när du är framme, medan bilen själv hittar en parkeringsplats och parkerar. I framtiden blir parkeringen alltså en helautomatiserad upplevelse som underlättar avsevärt i rätt infrastruktur.

En stor siffra ”04”

Mobilitet för alla.

Ung som gammal, med eller utan körkort – även personer med rörelsehinder kan få tillgång till mobilitet genom framtidens förarlösa körning.

En stor siffra ”01”

Nivå 1 – assisterad körning

Föraren måste alltid ha full kontroll över bilen men kan få hjälp att styra bilen i längs- och sidled av olika körhjälpssystem, t.ex. farthållare eller körfältsassistent.

En stor siffra ”02”

Nivå 2 – delvis automatiserad körning

Även här måste föraren alltid ha full kontroll över bilen, men kan få hjälp under körningen av en kombination av olika körhjälpssystem eller vid parkeringsförlopp, både vid fickparkering och i tvärled.

En stor siffra ”03”

Nivå 3 – högautomatiserad körning

Systemet övertar dynamiska köruppgifter under särskilda förutsättningar. Föraren måste dock vara beredd att när som helst (inom några sekunder) överta kontrollen över bilen, i synnerhet om systemet uppmanar föraren att ingripa (exempel: DRIVE PILOT).

En stor siffra ”04”

Nivå 4 – helautomatiserad körning

Systemet kan automatiskt behärska alla trafiksituationer under vissa randvillkor (t.ex. utvalda vägar, inte under alla väderförhållanden). Beroende på tillfället behövs inte ens någon förare längre (t.ex. automatisk parkeringsassistent, shuttletrafik).

En stor siffra ”05”

Nivå 5 – förarlös körning

Systemet i bilen kan hantera alla uppgifter under alla förhållanden helt automatiskt, inklusive komplexa trafiksituationer. Det finns därmed inte längre någon förare, bara passagerare. Helt självkörande bilar är emellertid inte lagligt än så länge.

Mercedes-Benz S-Klass från sidan

Körhjälpssystem i Mercedes-Benz S-Klass

Aktiv körfältsassistent

INTELLIGENT PARK PILOT

Aktiv avståndsassistent DISTRONIC

Mercedes-Benz GLS snett framifrån i stadsmiljö

Körhjälpssystem i Mercedes-Benz GLS

DISTRONIC PLUS-paket

Parkeringspaket med 360°-kamerasystem

Rangerassistent för släpvagnskörning

Aktiv körfältsassistent

EQS från Mercedes-Benz snett framifrån

Körhjälpssystem i EQS

DISTRONIC PLUS-paket

INTELLIGENT PARK PILOT

Aktiv körfältsassistent

Aktiv avståndsassistent DISTRONIC

Mercedes-Benz GLE från sidan i en lantlig miljö

Körhjälpssystem i Mercedes-Benz GLE

DISTRONIC PLUS-paket

Parkeringspaket med 360°-kamerasystem

Rangerassistent för släpvagnskörning

Aktiv avståndsassistent DISTRONIC