;Resize=(1500,625))
Mercedes-Maybach.
Genuint hantverk och exklusiva material som förkroppsligar lyx in i minsta detalj.
;Resize=(1500,625))
Genuint hantverk och exklusiva material som förkroppsligar lyx in i minsta detalj.
Mercedes-Maybach
00:00 till 00:00
En historisk Maybach Zeppelin DS 8 från 1930-talet, lackerad i beige med svart tak och svarta skärmar, är parkerad på snedden vid entrén till en herrgård, med förarsidan vänd mot kameran.
Bilen är parkerad på ett ljust golv. Till vänster och höger om bilen syns ljusa väggar. Varje vägg har två dörröppningar. Uppe till vänster skiner starkt ljus in i rummet. Rakt fram bakom bilen finns en bredare och högre öppning i väggen. Där skymtas en ung kvinna längre bort genom Maybachens främre sidorutor.
Skymtas även i en reflektion av dörröppningen under bilen.
00:00 till 00:03
Kameran närmar sig långsamt Maybachen. Förardörren öppnas långsamt bakåt. Den unga kvinnan fortsätter rakt fram genom gången och går bort från bilen.
00:03 till 00:05
Förardörren öppnas helt, kameran kommer närmare och vi ser bilens interiör med den stora beige ratten, de ljusbruna framsätena och passagerardörrens panel från sidan. Samtidigt fortsätter kvinnan att gå.
En röst säger: ”Bakom den här dörren.”
00:05 till 00:08
Kameran flyttas in i interiören från samma perspektiv och bildrutan fylls ut. Vi ser rakt fram i korridoren, genom vilken den unga kvinnan i lång vit klänning går vidare mellan höga, ljusa pelare.
Rösten säger: ”Ett sinnestillstånd.”
00:09 till 00:13
Byte av perspektiv. Vi befinner oss i en ljus sal med ljust marmorgolv och tittar ner på korridoren med pelarna där den unga kvinnan går mot kameran.
Till vänster och höger vid övergången från korridoren till salen står en överdimensionerad, metallglänsande schackpjäs på golvet utanför ett schackmönster, vars konturer kan ses på golvet. Kvinnan fortsätter att gå och vi ser att det finns fler pjäser.
Kameran zoomar in på kvinnans ansikte i ögonhöjd när hon fortsätter att gå genom salen. En ung asiatisk kvinna med medellångt svart hår, metallörhängen med olika bredd och en stor metallring runt halsen. När hon passerar tittar hon på två schackpjäser i metall som står bredvid varandra och som kan ses i sektioner.
Rösten: ”Välkommen. Till en mytomspunnen plats.”
00:13 till 00:16
Den unga kvinnan fortsätter att röra sig genom den stora, ljusa salen, vars golv från detta perspektiv helt tycks bestå av ett schackmönster. Även här står två överdimensionerade schackpjäser framför väggen.
I mitten av rummet sitter en ung man i mörkblå skjorta på en vit stol framför ett bord med ett schackspel, med ryggen mot kameran.
Rösten: ”Där inget är som det ser ut.”
00:16 till 00:18
Den unge mannens ansikte syns nu i nästan hela bildrutan, fotograferad i ögonhöjd. Han har kort mörkt hår, mörkt skägg, dubbla örhängen och är lätt solbränd. Han lägger inte märke till kameran och verkar distraherad, helt uppslukad av sitt schackparti.
Hans mörkblå skjorta är iögonfallande, med en andra krage diagonalt till vänster om kragen.
I bakgrunden syns höga vita väggar, det schackrutiga golvet, den unga kvinnan, något suddig på avstånd utanför fönstret, och till höger om henne en annan överdimensionerad, metallglänsande schackpjäs.
00:18 till 00:19
Vi ser en närbild av schackspelet med de metallglänsande pjäserna. Och den unge mannen gör ett drag med vänster hand. Pekfingret är helt omslutet av en metallglänsande kopia av pekfingret.
Rösten: ”Och visionärer utmanar sig själva.”
00:19 till 00:19
Bakifrån, över den unge mannens axel, ser vi honom spela schack. Han gör en rörelse med sin högra arm. På motsatt sida ser vi hans spegelbild, även den med mörkblå skjorta med dubbelkrage.
00:20 till 00:21
Från sidan ser vi den unge mannen spela schack med sin spegelbild. De sitter mitt emot varandra i mitten av det stora rummet. Han gör ett schackdrag med höger arm. Den andre unge mannen gör ett motdrag, också med höger arm.
De står på en vit ruta på det stora schackmönstret som utgör golvet i detta stora rum. Till vänster och höger om spelarna finns sex överdimensionerade schackpjäser i metall. Pjäserna längst bak försvinner nästan in i det stora rummets horisont.
00:21 till 00:22
Kameran zoomar in i vinkel från sidan och fokuserar på de två männen. Schackbrädet med pjäserna ser nästan ut att sväva i luften. Till vänster och höger om spelarna syns en överdimensionerad, metallglänsande schackpjäs, avskuren upptill, och under den det stora schackrutiga golvet. Bakom dem finns de ljusa väggarna med fönster genom vilka ljuset flödar in.
Kameran zoomar in mellan pjäserna på schackbrädet, där den unge mannen flyttar en pjäs (en löpare) med vänster hand.
Rösten: ”Med magiska drömmar.”
00:22 till 00:25
På det ljusa marmorgolvet i ett annat hörn av det stora rummet ser vi utställningsbilen Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet 2017 på några meters avstånd. Den imponerande, sex meter långa bilen för två personer med mellanblå metalliclack och stora, silverglänsande lättmetallfälgar i multiekerdesign ses från passagerarsidan.
I hörnet till höger om bilen skymtas några av de överdimensionerade silverglänsande schackpjäserna.
00:25 till 00:26
Vi ser den unga kvinnan i den långa vita klänningen närma sig bilen, som den här gången syns framifrån. Återigen ser vi överdimensionerade schackpjäser på varje sida av bilen.
Rösten: ”På väg att förändra världen.”
00:27 till 00:28
Kameran zoomar återigen in på schackbrädet, där vi ser den unge mannen flytta en bonde till en annan position.
00:28 till 00:29
Kameran är placerad bredvid bilen, nästan på golvet, med en vy över bakhjulet och förardörren som just har öppnats. Vi ser den unga kvinnans fötter, i högklackade skor, när hon stiger in i Mercedes-Maybach 6.
00:29 till 00:32
Vi ser detaljer i bilens interiör i snabb följd, först de runda ventilationsmunstyckena i mitten, som har en intressant design, och sedan den ljusa mittkonsolen som till en början fortfarande är täckt med en vit duk. Borttagningen av duken understryks också akustiskt med den ackompanjerande musiken. Ljudet blir för första gången mer intensivt och högre.
På den sista bilden ser vi att den unga kvinnan redan har lämnat bilen och är på väg mot en öken med berg i horisonten. I förgrunden syns framstolarna. Stolsklädseln lyses upp av ljuspunkter.
00:32 till 00:34
Den unga kvinnans ansikte uttrycker intresse när hon går förbi ljusgrå byggnader med stora infällda dörröppningar.
På nästa bild ser vi kvinnan bakifrån. Hon närmar sig en Mercedes-Maybach S 680 Haute Voiture med tvåtonslack (nautikblå metallic upptill och skimrande rosa nedtill) som står parkerad i skuggan mellan två stora byggnader.
I bakgrunden syns berg och en blå himmel med vita moln.
Rösten: ”Välkommen till skapelsens kosmos.”
Samtidigt visas värden för bränsleförbrukning och utsläpp för Mercedes-Maybach S 680 Haute Voiture nedan.
00:34 till 00:35
En del av bakdörren och den tredje sidorutan med ”MAYBACH”-logotypen på C-stolpen på Mercedes-Maybach S 680 Haute Voiture (på förarsidan).
00:35 till 00:37
Det rymliga baksätet med extravagant utrustning sett från sidan. Exklusiv nappaklädsel i vita nyanser i kombination med högklassigt bouclétyg i nyanser av blått, beige, roséguld och guld samt extra eleganta dekorativa detaljer.
Rösten: ”Till couture.”
00:37 till 00:38
Utsikten från passagerardörrens ruta sträcker sig till en proffssymaskin i ett minimalistiskt rum med panoramautsikt över bergen i bakgrunden.
00:39 till 00:40
Samma minimalistiska rum med stora fönster med panoramautsikt över berg som badar i ett diffust ljus. En solstråle lyser kortvarigt upp detaljer. Till vänster och höger ser vi två maskiner för handtillverkning av tyger, som nästan ser antika ut. I mitten av bilden syns ett ensamt säte med ljust nappaläder och boucléinlägg från bilen som precis visades. Framför den finns en exklusiv panel.
Rösten: ”Klass.”
00:40 till 00:41
En detaljerad bild av det välarbetade bouclétyget.
Rösten: ”Och hantverkskunnande.”
00:41 till 00:42
En närbild av nackskyddet och den övre delen av ryggstödet i vitt nappaläder, kompletterat med en extrakudde framför nackskyddet. På dynan och ryggstödet syns återigen detaljer hos bouclétyget som tidigare visades. I bakgrunden är panoramafönstren med utsikt över bergen suddiga.
00:42 till 00:44
Kvinnans suddiga spegelbild i bilens lack reflekteras när hon går mot ett slags stenport som står mitt i landskapet. Till vänster och höger om valvbågarna badar panoramavyn över bergen i ett diffust ljus. I valvet vajar en stor vit duk, som är bakgrundsbelyst i mitten, i vinden. I mitten öppnas en stiliserad förardörr långsamt. I takt med att öppningsvinkeln ökar blir ljuset bakom öppningen allt starkare, tills kvinnan lämnar rummet och går in i ljuset.
Samtidigt byggs den akustiska spänningen i den subtila klassiska musiken upp till ett dramatiskt ögonblick.
00:44 till 00:45
Vi ser kvinnans ansikte i profil, först i skugga och sedan allt starkare i ljus. Det avbryts av en detaljerad bild av sandkorn och stenar på den soldränkta ökenslätten. Sidoprofilen igen, nu i starkt motljus, med vinden som rufsar om lite i hennes långa hår.
Dramatiken i den klassiska musiken i bakgrunden ökar långsamt i intensitet.
00:45 till 00:50
Kvinnans skor rör sig över ökensanden i ett skiftande ljus från ett perspektiv strax ovanför marken.
I nästa ögonblick ser vi scenen från ovan: Kvinnan går över små sanddyner i starkt solljus, genom öknen som är full av stenar och klippor.
Kamerans sista tagning är närmare marken igen och visar ökenpanoramat med bergen i bakgrunden i ett varmt ljus, mot vilket kvinnan fortsätter att röra sig.
Intensiteten i den akustiska spänningen fortsätter att öka.
Rösten: ”Välkommen till en annan värld.”
00:50 till 00:53
I en diffus blandning av starkt solljus och sand som yr omkring ser vi två svarta stövlar som rör sig uppåt över trappstegsliknande klackar i sanden.
En man i beige skjorta och bruna byxor stannar till på ett slags plattform mitt i öknen och ser sig omkring. Samma omgivning som precis innan, men solen skiner från exakt motsatt håll.
Vi ser hans ansikte i närbild – det är mannen från schackpartiet. Nu har han också en diskret näsring och kraftiga svarta designersolglasögon. Han tittar upp.
Den intensiva musiken i bakgrunden fortsätter att följa oss.
Rösten: ”Utforska.”
00:53 till 00:56
Vi ser ett stort antal ljusa beduintält i olika storlekar som svävar flera meter över sanden.
En Mercedes-Maybach-utställningsbil, ”Projekt MAYBACH med Virgil Abloh”, med sin provokativa design, gör oväntat entré. Vi ser först den beige och svarta bilen från sidan: en tvåsitsig terrängcoupé med imponerande Gran Turismo-proportioner, nästan sex meter lång, med stora terränghjul och iögonfallande monteringsdelar.
Den ackompanjerande musiken dokumenterar också när bilen kör förbi med ett passande soundtrack. Musiken byggs upp till en hotfull ljudbild som understryks av ett aggressivt elgitarriff.
Bilen drar sedan vidare genom öknen med ett stort dammoln efter sig och närmar sig betraktaren rakt framifrån. De tydliga visuella kontrasterna bestäms av designmotivet ”sofistikerad lyx möter äventyr i naturen”.
Rösten: ”Undra.”
00:56 till 00:57
Vi ser en mycket kort glimt av interiören med olika förvaringsfack och hyllor.
00:57 till 00:58
Vi ser bilen ur fågelperspektiv direkt från ovan när den kör genom öknen och lämnar ett stort dammoln efter sig. Olika stenar och svävande tält kan också ses från luften.
Rösten: ”Och förundras.”
00:58 till 00:59
Bilen kommer farande i hög fart, kör förbi betraktaren och mot solen. Den fyller upp hela bildrutan (ses bakifrån).
Förutom den aggressiva ljudbilden hör vi upprepade gånger ljud som simulerar en bil som passerar, vilket passar in i handlingen.
00:59 till 01:00
Vi ser kvinnans ansikte när hon tittar på bilen. Bakom bilen syns ett av de svävande tälten tydligt.
01:00 till 01:01
En panoramavy över öknen med ett stort antal tält som svävar i luften. Plötsligt kör bilen i hög fart över kameran och lämnar ett tjockt dammoln efter sig.
Rösten: ”Framsteg.”
01:01 till 01:03
Från ett något upphöjt kameraperspektiv ser vi återigen kvinnan som står i öknen. Ökenpanoramat med bergen i bakgrunden lyses upp av det varma ljuset från den nedgående solen.
01:03 till 01:05
Ett panorama av sanddyner som redan ligger i skugga, med solen som långsamt går ner vid horisonten. Färgen på sanddynerna skiftar från ljusbrun till mörkbrun.
Även intensiteten i den ackompanjerande musiken avtar långsamt.
Rösten: ”Och bara storhet återstår.”
01:05 till 01:06
Scenen ändras till en annan typ av markyta som liknar ett slags klapperstensöken. Morgonljuset är starkt och kallt på samma gång och himlen är intensivt blå.
En Mercedes-Maybach GLS 600 kör förbi kameran. Vi ser den snett bakifrån, från ett mycket lågt perspektiv, på en grusväg. Stenar flyger upp längs sidorna av bilen.
Längst ner visas samtidigt bränsleförbruknings- och utsläppsvärden för Mercedes-Maybach GLS 600.
01:06 till 01:08
Landskapet påminner om de antika ruinerna i Palmyra. Till vänster och höger i öknen står enskilda vita strukturer som pelare och valvbågar. Mellan dessa finns små klippor. Vid horisonten syns fler av dessa ruinliknande strukturer mot en blå himmel och berg. På himlen syns också en stor, närbelägen måne och en mindre måne som rör sig samtidigt.
Små stenblock flyger åt sidorna till vänster och höger, och kvinnan och mannen från de tidigare scenerna går efter varandra framåt mot månen.
Rösten: ”Den här platsen blir aldrig färdig.”
Bränsleförbrukningen och utsläppsvärdena för Mercedes-Maybach GLS 600 visas samtidigt nedan.
01:08 till 01:09
En Mercedes-Maybach GLS 600 Night Series i obsidiansvart/mojavesilver Maybach tvåtonslack, som är tillval, kör förbi denna samling av vita, ruinliknande objekt och små klippor. Kameran gör en panorering av bilen från sidan när den kör genom landskapet.
Bränsleförbrukningen och utsläppsvärdena för Mercedes-Maybach GLS 600 visas samtidigt nedan.
01:09 till 01:10
Vi ser ansiktet och överkroppen på kvinnan, som intresserat tittar på bilen.
Bränsleförbrukningen och utsläppsvärdena för Mercedes-Maybach GLS 600 visas samtidigt nedan.
01:10 till 01:11
Mercedes-Maybach GLS 600 Night Series kör rakt fram mot kameran. Omgivningen som beskrevs tidigare syns i bakgrunden.
Rösten: ”Aldrig stilla.”
Bränsleförbrukningen och utsläppsvärdena för Mercedes-Maybach GLS 600 visas samtidigt nedan.
01:11 till 01:12
Närbild av ett extra luftintag under den vänstra strålkastaren, dekorerat med ett mönster av många små kromfärgade ”Maybach”-logotyper.
Rösten: ”Aldrig klar.”
Det bästa av två världar
Hantverk ut i fingertopparna
Historia
Framtiden
Mercedes-Maybach S-Klass
Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series
Mercedes-Maybach EQS SUV
Mercedes-Maybach GLS
Konceptbilar
Maybach MANUFAKTUR
;Resize=(415,311))
;Resize=(415,311))
;Resize=(415,311))
;Resize=(350,350))
;Resize=(415,311))
;Resize=(415,311))
;Resize=(350,350))
;Resize=(415,311))
;Resize=(415,311))
;Resize=(415,311))
;Resize=(350,350))
;Resize=(415,311))
;Resize=(350,350))
;Resize=(415,311))
;Resize=(415,311))