Följ med in i framtiden och upplev överlägsen elektrisk prestanda med Mercedes-AMG:s hybrid- och helelektriska modeller, Mercedes-AMG ONE och vår showbil Vision AMG.
Välkommen till en ny dimension av sportig prestanda med Mercedes-AMG E PERFORMANCE-modellerna som förenar teknik från motorsport, elmobilitet och innovativa koncept på ett banbrytande sätt. De extremt kraftfulla hybriderna med Formel 1-teknik gör att den AMG-typiska topprestandan känns ännu mer ute på vägen. Den som vill uppleva intensiv, adrenalinpumpande körglädje har hittat rätt.
00:00
Ett diffust röd-orange område i stillbilden förvandlas till en bild i storformat
av AMG-emblemet (ovanför kylargrillen) i en helt röd-orange
omgivning.
00:00 till 00:02
Från en pulserande, bubblande metallic-silverfärgad vätska skiftar vyn till ett
rum helt klätt i pulserande aluminiumfolie, där det i mitten finns ett
pulserande hjärta, också modellerat av aluminiumfolie, som i nästa ögonblick
förvandlas till en dansande ung kvinna i en silverfärgad jumpsuit. Dansstilen
återges också på ett pulserande hjärta. Kvinnan har kort vitblont hår.
Scenen ackompanjeras med ljudet av ett bultande hjärta.
En kvinnlig röst utanför skärmen säger:
This is me.
00:02
En racinghjälm med texten ”PETRONAS” från Mercedes-AMG
PETRONAS F1-team i mörkret med skimrande reflektioner av rött, violett och
blått ljus.
Uppbyggnaden av spänningen stöds akustiskt med ökande intensitet
av elektroniska ljud.
00:02 till 00:04
En Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE Sedan med tillvalet hightechsilver
metallic, sedd snett framifrån (passagerarsidan) i diffust ljus
på natten. Du kan se att en man i ljusa kläder rör sig från
bakpartiet mot förardörren.
00:04 till 00:05
Vyn faller återigen på den pulserande, bubblande metallic-silvermassan i
närbild.
Den kvinnliga berättarrösten säger:
I am your heart
00:06 till 00:06
Den unga kvinnan i den silverfärgade jumpsuiten, återigen uppslukad av pulserande
rörelser, i två olika tagningar mot bakgrunden av
aluminiumfolien.
00:06 till 00:07
En del av fronten på C-Klass från förarsidan i mörker,
upplyst av rött ljus. Ljuslisten i LED-strålkastaren är tänd.
Vyn ändras till utsträckta händer i racinghandskar i mörkret,
med racinghjälmen i bakgrunden. Hela scenen är omgiven av skimrande
reflektioner av rött, violett och blått ljus.
00:07 till 00:08
Mercedes-AMG PETRONAS F1-föraren George Russell, klädd i en ljus
jacka, går från sidan mot förardörren i mörkret och hans spegelbild
reflekteras i fönstret.
00:08 till 00:10
Återigen den unga kvinnan i silverdräkten, försjunken i pulserande rörelser
mot en bakgrund av rörlig aluminiumfolie. Kvinnan förvandlas till ett
pulserande hjärta modellerat av aluminiumfolie, medan belysningen av
silverrummet ändras flera gånger.
Den kvinnliga berättarrösten tillägger:
You can feel my energy.
00:10
En man i mörk racingdräkt och hjälm reflekteras flera gånger i ett
rött upplyst rum. Omedelbart därefter följer samma vy med blått
ljus. Det finns också en närbild av hjälmen från sidan (med visiret öppet)
med blå belysning och en röd vertikal rand; hjälmen vänds mot
kameran.
00:11
Den unga kvinnans ansikte i närbilden vänds mot kameran.
00:11 till 00:12
Mercedes-AMG PETRONAS F1-föraren George Russell i förarsätet i
Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE, från passagerarsätets perspektiv.
Det är mörkt ute; han är fokuserad, verkar spänd och tar synligt och hörbart
ett djupt andetag. Kameran rör sig långsamt närmare.
00:13 till 00:15
En närbild av knappen ENGINE START/STOP.
Ljudet blir alltmer rastlöst och påminner om handlingen, som
byggs upp till en imaginär startsignal.
00:15
Närbild framifrån av en racinghjälm med öppet visir och synligt ansikte;
vänster hand stänger långsamt visiret. I bakgrunden bildar ljuset i
rött, violett och blått suddiga ränder; hela scenen badar i ett
rödaktigt ljus.
00:15 till 00:16
Det pulserande hjärtat, modellerat av aluminiumfolie, dyker upp igen.
Berättarrösten säger:
This is your heart racing.
Samtidigt börjar energisk, drivande elektronisk musik med en medryckande
groove som upprepas kontinuerligt under resten av filmen och som passar
perfekt med filmens snabba klipp.
00:16
Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE, sedd framifrån, i ett stort
mörkt rum, endast svagt upplyst av ett rödaktigt ljus. Fronten är
helt mörk och LED-strålkastarnas ljusledare är tända.
Vindrutan och delar av motorhuven är upplysta av ett rödaktigt
ljus.
00:17
Och återigen faller vyn på en del av den pulserande metallicsilver-
massan.
00:17
Ett finger trycker på knappen ENGINE START/STOP i närbild.
Overlay visas:
Professionell F1-förare på en stängd bana. Prova inte.
00:18
Återigen, den unga kvinnan i silveroverall med pulserande rörelser
mot bakgrunden av den rörliga aluminiumfolien.
Overlay:
Professionell F1-förare på en stängd bana. Prova inte.
00:19 till 00:21
Den silverfärgade Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE kommer in i bilden från
höger. Det är natt och strålkastarna är tända. Bilen driftar i hög hastighet
genom en högerkurva, får sladd och föraren återfår
kontrollen.
Höga motorvarvtal kan höras vid acceleration.
Overlay:
Professionell F1-förare på en stängd bana. Prova inte.
00:22
Förarens hand sträcker sig mot en spak på ratten.
Overlay:
Professionell F1-förare på en stängd bana. Prova inte.
00:23
Förarens ansikte under körning, filmat i närbild från sidan.
Overlay:
Professionell F1-förare på en stängd bana. Prova inte.
00:23
Fronten av bilen sedd från passagerarsidan, körande genom
natten.
Overlay:
Professionell F1-förare på en stängd bana. Prova inte.
00:23 till 00:25
Den unga kvinnan i den silverfärgade jumpsuiten i olika bilder med pulserande
rörelser mot den silverfärgade bakgrunden. Dessutom ingår en bild av henne i fågelperspektiv
när hon går genom silverrummet, över ett slags flytande golvinklädnad
i metall.
00:25 till 00:26
Bilen fortsätter att färdas genom natten i hög hastighet och bromsar,
filmas diagonalt bakifrån.
Overlay:
Bränsleförbruknings- och utsläppsvärdena visas under
bilen.
00:26 till 00:27
Kvinnans svarta stövlar visas i närbild när hon går över det flytande
metallgolvet. Hon kliver ner i en pöl, och vätskan kan ses stänka
i alla riktningar i slow motion.
Overlay:
Bränsleförbruknings- och utsläppsvärdena visas nedan.
00:27 till 00:29
Den färgglada laddningsindikatorn för eldriften visas kortvarigt på
skärmen.
Berättarrösten säger:
Recharge your power
Overlay:
Bränsleförbruknings- och utsläppsvärdena visas nedan.
00:29 till 00:30
Återigen visar vyn pulserande, bubblande flytande metall i en
närbild.
Overlay:
Bränsleförbruknings- och utsläppsvärdena visas nedan.
00:30 till 00:31
Ännu en gång utför den unga kvinnan i silverdräkten en passionerad
dansscen mot den silverfärgade bakgrunden, tillsammans med ett vällustigt
skrik.
Berättarrösten säger:
And boost
Overlay:
Bränsleförbruknings- och utsläppsvärdena visas nedan.
00:31 till 00:33
Den silverfärgade Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE kör in i en vänsterkurva mycket
dynamiskt på natten och fortsätter att accelerera. Scenen förändras från en vy
bakifrån till en något oskarp sidovy av bilen, till en sidovy
underifrån mot fronten i höjd med förardörren. Samtidigt
hörs tydliga motorljud.
Overlay:
Bränsleförbruknings- och utsläppsvärdena visas nedan.
00:33 till 00:34
Effektindikeringen ändras till ”Power.”
En akustisk kör hörs nu för första gången, sjungen av
kvinnliga röster, med frasen ”Feel it in your heart” som återkommer
regelbundet. Musiken passar därmed perfekt till de följande snabba
körscenerna med Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE, och motivet
upprepas kontinuerligt från och med nu.
00:35 till 00:36
Föraren George Russells ansikte i sidoprofil, han blickar framåt, hans
händer på ratten när han växlar.
00:36 till 00:37
Den silverfärgade Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE närmar sig kameran rakt framifrån
och kör sedan in i en skarp vänsterkurva.
Berättarrösten säger:
I am dynamic
00:37 till 00:38
Den unga kvinnan i en silverfärgad jumpsuit springer genom ett ökenlandskap
mot en dramatisk bakgrund av olika nyanser av rött på himlen. Hon springer
förbi en rad av ljusa, höga kaktusar.
00:38 till 00:39
Närbild av den unga kvinnans ansikte med överdimensionerade spegelglasögon,
medan en silverfärgad Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE snabbt närmar sig på en
väg nattetid. Bakom kvinnan syns suddiga nyanser av rött.
00:39
Dynamisk körscen i en tunnel med starka strålkastare.
00:40
Kameran växlar till ett område av fronten och motorhuven, först från
ovanifrån och sedan framifrån och från sidan.
00:41
TURBO E PERFORMANCE-emblemet på sidan av skärmen ändras från skugga
till starkt ljus.
Berättarrösten säger:
And energetic
00:42 till 00:43
Den silverfärgade Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE i en fartfylld körscen
i en nattlig tunnel, sedd snett bakifrån och rakt bakifrån,
med akustiskt stöd i form av intensiva accelerationsljud.
00:44 till 00:45
Den unga kvinnan i den silverfärgade jumpsuiten står och lutar sig samtidigt
bakåt med utsträckta armar ("flyger") och visualiserar
luftflöde genom rök. I bakgrunden syns återigen ökenlandskapet
på himlen i olika röda nyanser.
Berättarrösten säger:
Powerful
00:45 till 00:46
En annan körscen i den nattliga tunneln bakifrån, med en
silverfärgad Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE som kör iväg snabbt. Motorljudet är
lika snabbt.
00:46 till 00:47
Ännu en nattlig körscen utanför tunneln, tagen bakifrån medan
bilen driftar i en vänstersväng, ackompanjerad av ett högt motorljud.
00:48 till 00:49
Samma körscen utanför tunneln, men filmad snett
framifrån. Med akustiskt stöd av samma intensiva motorljud.
00:49 till 00:51
Detalj av PETRONAS racingoveraller på natten, upplysta i rött.
00:51 till 00:54
Fade-in från racingoverallerna till den isolerade motorn i Mercedes-AMG
C 63 S E PERFORMANCE, som skimrar metalliskt i det röda ljuset.
00:54
Ventilkåpa med text ”AMG”, också filmad i rött
ljus.
00:55 till 00:57
Olika detaljer av drivlinan i rött ljus.
00:57 till 00:59
Olika detaljer av det elektriska batteriet som genomskärningsmodell, också filmad i
rött ljus. Ett slags flytande metall blir synlig på ytan igen
mot slutet.
01:00 till 01:02
Front- och sidoområden på Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE i
tunneln på natten, filmade från passagerarsidan. Karossens yta ser ut som
om den vore täckt av aluminiumfolie och har ett intensivt metalliskt skimmer. Perspektivet
skiftar från fronten till bakpartiet, och ytan blir allt
”klarare” från fronten till bakpartiet och matchar till slut
silverlacken.
01:03
Förarens ansikte, filmat i närbild i vinkel framifrån, med
ljusreflektioner.
01:03 till 01:04
Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE, återigen filmad i en vinkel
framifrån när den kör genom en tunnel på natten.
01:04
Den unga kvinnan i den silverfärgade jumpsuiten igen i en dansscen mot
silverfärgad bakgrund.
01:05 till 01:07
Mercedes-AMG PETRONAS F1-föraren George Russell i förarsätet i
Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE, sedd från passagerarsätets
perspektiv. Han håller ett utsträckt pekfinger vertikalt framför munnen
för att symbolisera ”tystnad”. En hand kan ses som växlar körläge
från ”C” till ”EL”. Musiken tystnar ett ögonblick.
01:07 till 01:08
Den animerade översikten på centraldisplayen visar energiflödet under
eldrift.
Berättarrösten säger:
I am electric
01:08 till 01:10
Kör genom skogen. Om du tittar upp ser du trädens gröna färg och
himlen ovanför, och hör bara hjärtslagen.
01:10 till 01:13
Trädens gröna färg reflekteras inledningsvis i vindrutan. Senare rör sig
kameran längre bakåt och man ser bilen snett framifrån
på passagerarsidan när den kör längs en väg genom skogen. I
bakgrunden kan du höra det elektroniskt animerade accelerationsljudet
som blir allt starkare i takt med den synliga accelerationen. Bilen
passerar kameran i sidled och musiken startar igen.
01:13 till 01:15
Föraren växlar nu körläge, först till ”S” och sedan till
”S+.” Förarens ansikte visas återigen med ljusreflektioner
omväxlande med racinghjälmen ur samma perspektiv. Slutligen
visas förarens leende ansikte igen.
01:15 till 01:16
Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE är tillbaka på vägen. Olika scener,
först fronten ovanifrån, sedan bilen bakifrån när den
passerar förbi.
01:16 till 01:18
Texten HERE'S TO THE HEART visas mot en pulserande yta.
Med hjälp av effekter förvandlas det pulserande hjärtat av aluminiumfolie till
den unga kvinnan i silverdräkten, som sedan förvandlas tillbaka igen.
Berättarrösten säger:
Here's to the heart.
01:18 till 01:19
Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE bakifrån (passagerarsidan) när den
kör snabbt längs en väg in i solnedgången.
01:20 till 01:21
En vy snett framifrån av Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE (passagerarsida)
som kör snabbt på en väg in i solnedgången.
01:22 till 01:24
Detta följs av en inbländning av vit text mot svart bakgrund:
THE ALL-NEW
MERCEDES-AMG C 63 S
E PERFORMANCE
Musiken tonar sakta bort och i slutet visas tre scener från filmen
kort igen.
01:24 till 01:26
George Russell i förarsätet, koncentrerad, spänd, andas.
01:26 till 01:27
Ett pulserande hjärta av silvermetallic i närbild, ackompanjerat av
hjärtslag.
01:27 till 01:28
En närbild av knappen ENGINE START/STOP.
01:29 till 01:34
”AMG”-logotypen visas i vitt mot en svart bakgrund.
Berättarrösten säger:
AMG.
E PERFORMANCE-höjdpunkter
Framgångsformel från Formel 1.
En snabb historia: I våra E PERFORMANCE-modeller förverkligas den samlade kunskapen från många års racingerfarenhet på högsta nivå. Från helt nya driftstrategier till tekniken från Formel 1 som våra Performance-hybrider använder sig av. Prestanda och kraftutveckling står i fokus och överförs här genom E PERFORMANCE-modellerna från tävlingsbanan till vägen. Det kommer du att bli varse om första gången du trycker ner gaspedalen och känner huvudet pressas bakåt mot nackstödet med en hänsynslös kraft.
Hybridarkitektur.
E PERFORMANCE-modellerna bygger på en så kallad P3-hybridarkitektur med förbränningsmotorn fram och en Electric Drive Unit på bakaxeln. P3-arkitekturen gör att elmotorn på bakaxeln när som helst kan gå in och stötta med fullt vridmoment (”boost”) om så behövs. Detta ger i kombination med M 177 V8-biturbon med upp till 470 kW (639 hk) och elmaskinen med 150 kW (204 hk) en systemeffekt på upp till 620 kW (843 hk) och ett systemvridmoment på upp till 1 470 Nm. Välkommen till racing.
AMG High Performance-batteri.
Grunden för AMG 400 V-batteriets höga prestanda är direktkylningen. I AMG High Performance-batteriet finns AMG:s samlade Formel 1-kunskaper. Ett kylkoncept med direkt cellkylning inspirerat av Formel 1 gör att batteriets celler hela tiden hålls jämnt tempererade även när effektuttaget och förbrukningen är höga.
Elektrisk turbo.
Den elektriska turbon ger direkt motorrespons och ett högt vridmoment redan vid relativt låga varvtal. Turbons eldrift håller också laddtrycket uppe när föraren släpper gasen. Dessutom kan e-turbon återvinna och omvandla energin i avgassystemet till elektrisk energi. Förutom den ökade effekten kommer du märka den betydligt spontanare gasresponsen i aggregatet. Och det kommer de du kör om också göra.
E PERFORMANCE-modeller
Mercedes-AMG E PERFORMANCE-modellerna.
Kraftfulla motorer i kombination med toppmodern hybridteknik och mångårig racingkunskap ger prestanda på en helt ny nivå: Mercedes-AMG E PERFORMANCE-modellerna.
Helt elektrisk AMG Driving Performance
AMG Driving Performance på en ny nivå.
Med sina starka elmotorer, dynamiska köregenskaper och sportiga design är Mercedes-AMG EQ-modellerna pionjärer som visar att det går att nå topprestanda med eldrift. Upplev vridmoment som aldrig förr när du försöker tämja den kompromisslosa kraft som släpps lös när du trycker ner gaspedalen.
00:00 till 00:02
En snabb dykning nedåt i mörkret genom en mängd blixtar av
ljus, rök och moln, ackompanjerat av lämpliga ljud och
ljudeffekter. En Mercedes-AMG EQE sedan (eller EQS sedan) står i en starkt upplyst
cirkel tills flygningen slutar i en storskalig vy av AMG-emblemet på
motorhuven.
AMG-emblemet omges av diffusa ljusblixtar och sticker ut
mot en mörk bakgrund. En gloria av ljus i olika nyanser av orange och
rött omger logotypen. Scenen slutar i en ljusröd färg.
Infällt under:
Filmat på stängda banor.
00:02 till 00:03
Vi ser en silverfärgad Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ Sedan parkerad på ett öppet, stort
område, antagligen ett flygfält. Det är kväll och skymningen har förmodligen just fallit
eftersom himlen och molnen är mycket genomskinliga och tydliga,
precis som omgivningen är klart synlig.
En (dold) ljuskälla är placerad bakom bilen och lyser upp
flygfältets yta, vilket gör att bilen kastar en skugga mot
kameran.
Digital Light och ljusslingan nedanför motorhuven är aktiverade.
Akustikeffekter och andra ljud skapar intrycket av att systemen
startar upp.
Bilen är en Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ Sedan i tillvalet
hightechsilver metallic-lack, med tillvalet AMG Night package
och med 55,9 cm (22") AMG lättmetallfälgar i multiekerdesign (tillval),
aerodynamiskt optimerade, lackerade i matt svart och med glanssvarvat
fälghorn.
Bränsleförbruknings- och utsläppsvärdena för EQS visas under
bilen som en ansvarsfriskrivning.
Under detta finns även som overlay:
Filmat på stängda banor.
00:03 till 00:04
Vi ser huvudet och överkroppen av en ung man från sidan i ett diffust,
intensivt rött ljus i olika nyanser. Analogt med det akustiska ackompanjemanget,
imiterar huvud- och kroppsrörelserna ett lejons rytande och framhäver
överlägsenheten hos Mercedes-AMG:s elbilar.
Under detta visas bränsleförbruknings- och utsläppsvärdena för EQS som en
ansvarsfriskrivning.
Under detta finns som overlay:
Filmat på stängda banor.
00:04 till 00:05
En AMG-logotyp omgiven av ett fyrverkeri av orangea blixtar i en diffus,
intensivt röd bakgrund. Scenen slutar i en ljusröd färg.
Bränsleförbruknings- och utsläppsvärden för EQS visas under som en
ansvarsfriskrivning.
Fortsättning på visningen:
Filmat på avstängda banor.
00:06
Den glansiga ”EQS”-logotypen i fönstertriangeln på A-stolpen i
närbild.
Under visas en overlay med bränsleförbruknings- och utsläppsvärden för EQS som en
ansvarsfriskrivning.
00:06 till 00:07
Sidovy av den körande bilen på natten, filmad på ytan presenterad
ovan. Vi ser området från den bakre passagerardörren till bakpartiet, med
ljusen tända. Ljudeffekterna i denna och följande scener
förmedlar en ständigt ökande dynamik.
Bränsleförbruknings- och utsläppsvärden för EQS visas under som en
ansvarsfriskrivning.
00:07 till 00:08
Vy bakifrån av den körande bilen på natten, filmad på ytan presenterad
ovan. Vi ser området bakifrån, snett från passagerarsidan,
med ljusen tända.
Bränsleförbruknings- och utsläppsvärden för EQS visas under som en
ansvarsfriskrivning.
00:08 till 00:09
Vi ser den körande bilen på samma plats, nu snett
framifrån, på passagerarsidan. Den öppna ytan i bakgrunden är delvis
upplyst och den körande bilen uppvisar skiftande ljuseffekter. Framljusen
är tända. Ljudet fortsätter också att accelerera.
00:09 till 00:10
Samma plats, liknande ljusförhållanden: Vi ser först bakpartiet ur
fågelperspektiv. När kameran sänks accelererar bilen snabbt
och försvinner in i mörkret.
00:10
Kameran tar förarens perspektiv och tar oss med på en kort men intensiv höghastighetsfärd genom en tunnel full av röda lampor. Ljuden tar också
upp hastigheten med animerade accelerationsljud.
00:11
Den glansiga ”EQE”-texten i fönstertriangeln på A-stolpen
i närbild.
00:11 till 00:13
En vit Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ Sedan passerar den silverfärgade Mercedes-AMG
EQS 53 4MATIC+ Sedan i hög hastighet i mörkret (bild från sidan). Samtidigt
hörs syntetiskt animerade accelerationsljud från elbilar,
blandat med elektronisk musik. Bilarna är belysta från
sidan och röda ljuseffekter sveper förbi i bakgrunden.
00:13
Vi ser huvudet och överkroppen av en ung man igen från sidan,
belysta av ett diffust, intensivt rött ljus i olika nyanser.
00:13 till 00:14
Vi ser den vita EQE Sedan framifrån, snett från passagerarsidan,
när den accelererar snabbt längs den upplysta startbanan. De akustiska
ljuden förstärker kontinuerligt dynamiken i de scener som visas, vilket fortsätter
till slutet av videon.
Bilen är en Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ Sedan i tillvalet polarvit
(finns även som tillval i MANUFAKTUR opalitvit magno eller
MANUFAKTUR opalitvit bright) lack, och med tillvalet
AMG Night package.
00:15 till 00:16
En vy över den flerfärgade förardisplayen med effekt- och
vridmomentsvisning under acceleration.
00:16 till 00:17
Kameran flyger förbi bilen ur ett fågelperspektiv, från snett
bakifrån till snett framifrån (på passagerarsidan). Det är mörkt och
startbanan är upplyst. I slutet ser vi bilen med rörelseoskärpa och
ljuseffekter i rött ljus.
Bränsleförbruknings- och utsläppsvärden för EQE visas under som en
ansvarsfriskrivning.
00:18
Vi ser en kort sekvens med ett utsnitt av ratten under
acceleration. Körlägesomkopplarna på ratten är upplysta
i rött.
Bränsleförbruknings- och utsläppsvärden för EQE visas under som en
ansvarsfriskrivning.
00:18 till 00:19
Vi ser den vita EQE sedan snett bakifrån på passagerarsidan när
den accelererar snabbt på den upplysta startbanan. Röda ljusränder
syns ovanför bilen.
Bränsleförbruknings- och utsläppsvärden för EQE visas under som en
ansvarsfriskrivning.
00:19 till 00:21
Ändring av perspektiv: Kameran befinner sig nu framför bilen när den
accelererar längs startbanan. Den dynamiska bildsektionen visar bilen
snett framifrån från förarsidan när ett annat fordon bakom den
förbereder sig för omkörning.
En Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ Suv i tillvalet MANUFAKTUR alpingrå
solid lack, och med tillvalet AMG Night package, gör en omkörning
på vänster sida av startbanan. I bakgrunden syns ljusränder i olika
nyanser av rött hela startbanan.
Bränsleförbruknings- och utsläppsvärden för EQE visas under som en
ansvarsfriskrivning.
00:21
I en kort sekvens ser vi huvudet och överkroppen på en ung kvinna från
sidan, upplyst av ett diffust, intensivt rött ljus i olika
nyanser.
Bränsleförbruknings- och utsläppsvärden för EQE visas under som en
ansvarsfriskrivning.
00:22
Vi ser nu baksidan av den körande EQE Suv:en från förarsidan, medan
kameran därefter roterar något diagonalt mot bakpartiet. Det är mörkt, men
de aktiverade bakljusen i intensivt rött och den vita banbelysningen ger
ljusa accenter.
00:22 till 00:23
Kameran visar nu motorhuven och fronten på den körande EQE Suv:en ur ett.
fågelperspektiv.
00:23 till 00:24
En kort glimt av den flerfärgade förardisplayen under
acceleration.
00:24 till 00:25
EQE Suv kör nu om kameran i hög hastighet. Vi ser bilen
från passagerarsidan, med färgglada ljusstrimmor i olika färger och
nyanser som syns i bakgrunden. Dramatiken i den ackompanjerande musiken driver
körscenerna framåt.
00:25 till 00:26
En mängd ljusblixtar i mörkret mot en mörk orangeröd
bakgrund. Ljudet är jämförbart med ljudet från stridsscener i
science fiction-filmer.
00:26 till 00:28
Ljusblixtarna smälter i slutet samman till ett AMG emblem på motorhuven på
EQE Suv, efter att tidigare ha bildat glorior av ljus i olika nyanser av orange
och rött. Scenen slutar i en ljusröd färg och med elektroniska ljud.
00:28 till 00:29
EQE sedan kör om kameran på vänster sida av den upplysta
startbanan (vy från passagerarsidan). Den elektroniska musiken i den sista
körscenen eskalerar återigen (gäller denna och de två följande
scenerna).
00:29 till 00:30
Sedan kör EQE Suv om (vy från passagerarsidan).
00:30 till 00:31
Till sist kör EQS sedan förbi kameran (vy från passagerarsidan)
.
00:31
En kort sekvens i intensivt rött följer, och musiken tystnar.
00:31 till 00:34
Under eftertexterna visas orden ”ELECTRIC”, ”FOUND” och
”ITS” efter varandra med vita bokstäver mot en svart
bakgrund, avbruten av en sidovy av en bil i bländande rött. Detta
följs av ”AMG”-logotypen i vita bokstäver mot en svart bakgrund
(”ELECTRIC FOUND ITS AMG”).
MBUX Sound Drive
En unik ljudupplevelse på vägen.
Genom utvecklingen av MBUX Sound Drive blir varumärkespartnerskapet med den kreativa artisten och entreprenören will.i.am en banbrytande musikupplevelse. Med hjälp av en uppsättning sensorer och avancerad programvara tolkar MBUX Sound Drive olika slags kördynamik, som acceleration, styrning, regenerering och bromsning, och omvandlar dem till musikaliska uttryck, vilket gör att föraren att ”komponera” i realtid.
Mercedes-AMG ONE
Born to be a star: Mercedes-AMG ONE.
Efter flera års arbete är hyperbilen Mercedes-AMG ONE redo för vägen – eller kanske snarare för tävlingsbanan. För ingen av våra bilar har någonsin varit så nära Formel 1 som den tvåsitsiga supersportbilen. Med allt från E PERFORMANCE-hybridteknik hämtad från Formel 1 till monocoque i kolfiber och chassi med push-rod-fjäderben erbjuder hyperbilen unikt komplex teknik. Let's roll!
Exteriör.
Formel 1-generna hos Mercedes-AMG ONE märks inte bara på prestandan, utan även på den kraftfulla och aerodynamiskt optimerade designen. Luftinsläppsgallret på taket som går över i en vertikal fena, avgasslutröret i Formel 1-design och den unika lackeringen kommer direkt från racingen. Och allt finns där av samma anledning: för att ge dig optimal prestanda och maximal körglädje bakom ratten.
Det minimalistiska designkonceptet i interiören bygger på idén att göra Formel 1-tekniken rättvisa både på tävlingsbanan och vägen: Formel 1 för två. De skålade AMG Motorsport-stolarna i kolfiber-monocoquen ger en idealisk sittposition, ratten i Formel 1-stil med manöverelement från motorsporten garanterar perfekt hantering och displayerna ger information och översikt. Så att du kan njuta av en körupplevelse som inte är av denna värld.
Hyperprestanda.
Mycket mer än topprestanda – Mercedes-AMG ONE satsar ordentligt med sin E PERFORMANCE-hybriddrift med 1,6-liters V6-motor och fyra elmaskiner. Tekniken i motorn med elstödd turboladdning baseras på den senaste Formel 1-drivlinan. På så sätt når Performance-hybriden upp till ultimata XXX kW (XXXX hk) och XXX km/h. Magnesiumfälgarna som tillval och ett unikt aerodynamikkoncept bidrar till hyperprestandan.
Vision AMG
Ett statement ur alla perspektiv.
Designstudien Vision AMG ger spännande insikter om den elektrifierade framtiden för AMG Driving Performance. Under de omisskännliga linjerna i denna designstudie med fyra dörrar döljer sig den exceptionella och helt fristående AMG.EA-plattformen som just nu utvecklas i Affalterbach. Här bygger man framtidens helt eldrivna Performance-modeller och tar fram nya lösningar som kombinerar elmobilitet och prestanda.
Vision AMG ger en spektakulär insikt om hur den elektrifierade framtiden hos Mercedes-AMG kan se ut. Proportionerna visar både vår känsla för attraktion och skönhet och vår passion för prestanda. Det klara, sinnliga formspråket, som är så typiskt för sportbilar, visualiseras genom utställda skärmar och tydliga, breda skuldror och vidareutvecklas genom progressivt futuristiska ljussignaturer.