Tekniska data

Översikt över alla uppgifter och fakta.

Bilden visar en interiörvy av EQC.

Kläm och känn på EQC.

Välkommen in
Välkommen in
Bilden visar en exteriörvy av EQC.

Fortfarande intresserad av att lära känna EQC lite bättre?

Boka provkörning nu.
Boka provkörning nu.

EQC 400 4MATIC: Strömförbrukning, kWh/100 km (blandad körning): 21,8-25,5; CO2-utsläpp, g/km (blandad körning): 0.[1]

Prestanda


Accelerera in i en elektrisk framtid.

Prestanda


Accelerera in i en elektrisk framtid.

Bilden visar EQC snett framifrån.
Videon visar EQC.
Titta igen

Innehållet kan omfatta produkter som har ändrats i efterhand.

5,1

s från 0–100 km/h

408

hk

180

km/h topphastighet (reglerad)

EQC från Mercedes-Benz är en helt eldriven suv med gott om plats och komfort. Tills du accelererar – då blir den en sportbil. Fullt vridmoment är tillgängligt redan från stillastående, vilket ger EQC en kraftfull acceleration. Det skiljer eldriften från vanliga bensin- eller dieselmotorer och resultatet är en helt ny och fascinerande dynamik.

EQC 400 4MATIC: Strömförbrukning, kWh/100 km (blandad körning): 21,8-25,5; CO2-utsläpp, g/km (blandad körning): 0.[1]

Elektrisk drivlina


Två motorer omvandlar elektrisk energi till ren körglädje.

Elektrisk drivlina


Två motorer omvandlar elektrisk energi till ren körglädje.

Bilden visar en visualisering av den elektriska drivmodulen i EQC.
Videon visar en visualisering av den elektriska drivmodulen i EQC.
Titta igen

Två elmotorer på fram- respektive bakaxeln på EQC omvandlar den elektriska energin som lagrats i batteriet till mekanisk energi och skapar på så sätt en effekt på 300 kW (408 hk). För att minimera strömförbrukningen och maximera dynamiken har de elektriska drivlinorna utformats på olika sätt: Den främre elmotorn är optimerad för högsta möjliga effektivitet under låg och medelhög belastning, medan den bakre står för dynamisk prestanda.

EQC 400 4MATIC: Strömförbrukning, kWh/100 km (blandad körning): 21,8-25,5; CO2-utsläpp, g/km (blandad körning): 0.[1]

Batteri


Effektivt och säkert. Ett batteri av Mercedes-Benz-kvalitet.

Hjärtat i nya EQC är det energitäta högvoltsbatteriet, som lagrar energi till elmotorerna på bak-respektive framaxeln. För att uppfylla Mercedes-Benz högt satta säkerhetskrav sitter batteriet säkert monterat som en del av bilgolvet. Det sänker dessutom bilens tyngdpunkt och ger en stabil och dynamisk körkänsla.

Batteri


Effektivt och säkert. Ett batteri av Mercedes-Benz-kvalitet.

Hjärtat i nya EQC är det energitäta högvoltsbatteriet, som lagrar energi till elmotorerna på bak-respektive framaxeln. För att uppfylla Mercedes-Benz högt satta säkerhetskrav sitter batteriet säkert monterat som en del av bilgolvet. Det sänker dessutom bilens tyngdpunkt och ger en stabil och dynamisk körkänsla.

Bilden är en visualisering av batteriet i EQC.
Videon är en visualisering av batteriet i EQC.
Titta igen

EQC 400 4MATIC: Strömförbrukning, kWh/100 km (blandad körning): 21,8-25,5; CO2-utsläpp, g/km (blandad körning): 0.[1]

Aerodynamik


Lägre luftmotstånd för bättre räckvidd.

Aerodynamik


Lägre luftmotstånd för bättre räckvidd.

Bilden visar EQC.
Videon visar aerodynamiken hos EQC.
Titta igen

Innehållet kan omfatta produkter som har ändrats i efterhand.

I den aerodynamiskt mest fördelaktiga konfigurationen har EQC ett cW-värde på 0,27*, vilket är ett enastående luftmotstånd för en suv. Du ser det framför allt på den rena, avskalade designen som konsekvent vidareutvecklat designspråket om sinnlig klarhet. Att vi även har lyckats med de aeroakustiska åtgärderna märker du på det tydligt reducerade ljudet från vind och hjul. Men det mest kännbara resultatet av den aerodynamiskt optimerade designen är ändå den förbättrade räckvidden.

I EQC har vi kunnat sänka luftmotståndet tack vare ett stort antal aerodynamiska åtgärder. Till exempel har vi optimerat tätningar, inklädnader och luftstyrningar på frontparti, hjul, underrede, rutor, tak och bakparti.

* cW-värdet på 0,27 uppnås i kombination med tillvalet AMG Line Exteriör; 19-tums AMG lättmetallfälgar (RSW) och sommardäck, fotsteg i aluminiumoptik med gumminoppor och utan släpvagnskoppling.

EQC 400 4MATIC: Strömförbrukning, kWh/100 km (blandad körning): 21,8-25,5; CO2-utsläpp, g/km (blandad körning): 0.[1]

Mått


Så bra passar EQC in i ditt liv.

EQC visar sin duglighet i vardagen med millimeterprecision. Utforska de generösa utrymmena och lastvolymen som är tillräckligt stor även för längre resor.

Mått


Så bra passar EQC in i ditt liv.

EQC visar sin duglighet i vardagen med millimeterprecision. Utforska de generösa utrymmena och lastvolymen som är tillräckligt stor även för längre resor.

Måttritningen visar EQC framifrån.
Måttritningen visar EQC framifrån.
Måttritningen visar EQC bakifrån.
Måttritningen visar EQC från sidan.
Måttritningen visar EQC uppifrån.

EQC 400 4MATIC: Strömförbrukning, kWh/100 km (blandad körning): 21,8-25,5; CO2-utsläpp, g/km (blandad körning): 0.[1]

Fyrhjulsdrift


Njut av e-mobilitet i alla väder.

Den variabla fyrhjulsdriften 4MATIC utnyttjar kraften från de starka elmotorerna. Systemet förbättrar aktivt väggrepp och körstabilitet, särskilt vid besvärliga vägförhållanden, och ökar säkerheten vid vått väglag, snö och is. Samtidigt är 4MATIC den tekniska grunden till dynamisk körglädje.

4MATIC fördelar kraften sömlöst mellan framaxeln och bakaxeln – från 0 till 100 procent. Båda elmotorerna kan nämligen aktiveras oberoende av varandra. Om greppet blir dåligt på en axel styrs vridmoment till den andra axeln. Det hela fungerar som hos en konventionell fyrhjulsdriven bil med mittdifferential.

Fyrhjulsdrift


Njut av e-mobilitet i alla väder.

Den variabla fyrhjulsdriften 4MATIC utnyttjar kraften från de starka elmotorerna. Systemet förbättrar aktivt väggrepp och körstabilitet, särskilt vid besvärliga vägförhållanden, och ökar säkerheten vid vått väglag, snö och is. Samtidigt är 4MATIC den tekniska grunden till dynamisk körglädje.

4MATIC fördelar kraften sömlöst mellan framaxeln och bakaxeln – från 0 till 100 procent. Båda elmotorerna kan nämligen aktiveras oberoende av varandra. Om greppet blir dåligt på en axel styrs vridmoment till den andra axeln. Det hela fungerar som hos en konventionell fyrhjulsdriven bil med mittdifferential.

Bilden visar en visualisering av fyrhjulsdriften 4MATIC i EQC.

EQC 400 4MATIC: Strömförbrukning, kWh/100 km (blandad körning): 21,8-25,5; CO2-utsläpp, g/km (blandad körning): 0.<p>De angivna värdena fastslogs i enlighet med det föreskrivna mätförfarandet. Uppgifterna avser ”WLTP-koldioxidvärden” i den mening som avses i artikel 2 nr 3 genomförandeförordning (EU) 2017/1153. Värdena för bränsleförbrukning har beräknats utifrån dessa värden. Strömförbrukningen har fastställts utifrån förordning 683/2008/EG. Angivna värden avser inte ett enskilt fordon och är inte en del av ett erbjudande, utan tjänar enbart som jämförelse mellan de olika fordonstyperna. Samtliga utsläppsvärden gäller bil i grundversion. Högre utrustningsnivå, svensk standardutrustning, större däckdimension och högre vikt kan ge högre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Fordonsindividuella uppgifter om förbrukning och utsläpp finns på Konsumentverkets webbtjänst www.bilsvar.se Värdena varierar beroende på vald tillvalsutrustning och kan avvika från de slutgiltiga värdena för den beställda och levererade bilen.</p>