Det bästa av två världar.

Upptäck Mercedes-Benz EQ Power laddhybridmodeller.

Hybridteknik hos Mercedes-Benz


Mer power, lägre förbrukning.

Hybridteknik hos Mercedes-Benz


Mer power, lägre förbrukning.

Våra EQ Power-modeller med laddhybriddrift förenar det bästa av två världar: dynamiken och effektiviteten hos en elmotor med räckvidden hos en förbränningsmotor. De kan köras enbart på el i stadstrafik, laddas hemma eller på offentliga laddningsstationer och kan tankas med bensin respektive diesel vid långresor.

Mercedes-Benz EQ Power-modeller


Laddhybridmodeller från Mercedes-Benz.

”Alla har olika krav på sina bilar. Finns det en laddhybrid som passar just mig?”

Absolut. Oavsett om du endast använder din laddhybrid i staden eller måste pendla längre sträckor. I Mercedes-Benz utbud finns en passande modell för alla. Ta kontakt med oss så berättar vi mer om vad som kan passa just dina behov!

Mercedes-Benz EQ Power-modeller


Laddhybridmodeller från Mercedes-Benz.

”Alla har olika krav på sina bilar. Finns det en laddhybrid som passar just mig?”

Absolut. Oavsett om du endast använder din laddhybrid i staden eller måste pendla längre sträckor. I Mercedes-Benz utbud finns en passande modell för alla. Ta kontakt med oss så berättar vi mer om vad som kan passa just dina behov!

    A-Klass 250 e Halvkombi

    C 350 e Kombi.

    Mercedes-Benz A-Klass med EQ Power är den kompakta premiumbilen som ställer lyxbilarna i skymundan när det gäller intelligens och design. Med den senaste versionen A-Klass får du ett uppdaterat formspråk, större bagageutrymme och mer avancerade funktioner fåor säkerhet och förarassitans. Nu även som A 250 e med innovativ hybriddrift.

     

    - Elektrisk räckvidd (WLTP) - ca. 72 km.
    - Batterigaranti/certifikat - 6 år/100.000 km.
    - Bränsleförbrukning viktad (WLTP) - 1,1 l/100 km.
    - CO2-utsläpp viktat - 25 g/km.
    - Laddtid (AC) med 3,7 kW - ca. 3h 30min.
    - Laddtid (AC) med tillval 7,4 kW - ca. 1h 45min. 

    A-Klass 250 e Sedan

    E-Klass 350 e Sedan.

    Mercedes-Benz A-Klass med EQ Power är den kompakta premiumbilen som ställer lyxbilarna i skymundan när det gäller intelligens och design. Med den senaste versionen A-Klass får du ett uppdaterat formspråk, större bagageutrymme och mer avancerade funktioner fåor säkerhet och förarassitans. Nu även som A 250 e med innovativ hybriddrift.


    - Elektrisk räckvidd (WLTP) - ca. 74 km.
    - Batterigaranti/certifikat - 6 år/100.000 km.
    - Bränsleförbrukning viktad (WLTP) - 1,1 l/100 km.
    - CO2-utsläpp viktat - 25 g/km.
    - Laddtid (AC) med 3,7 kW - ca. 3h 30min.
    - Laddtid (AC) med tillval 7,4 kW - ca. 1h 45min. 

    B-Klass 250 e Sports Tourer

    C-Klass 350 e Sedan

    B-Klass 250 e Sports Tourer: tusenkonstnären. B-Klass är den perfekta (familje-)bilen för alla som sätter värde på utrymme, komfort och säkerhet. Samtidigt har den större mått invändigt än föregångaren trots en ännu sportigare design.

     

    - Elektrisk räckvidd (WLTP) - ca. 71 km.
    - Batterigaranti/certifikat - 6 år/100.000 km.
    - Bränsleförbrukning viktad (WLTP) - 1,4 l/100 km.
    - CO2-utsläpp viktat - 32 g/km.
    - Laddtid (AC) med 7,4 kW - ca. 1h 45min. 

    C-Klass 300 e Kombi

    C-Klass 300 e Kombi

    C-Klass från Mercedes-Benz är märkets bästsäljare. C 300 e Kombi är en flexibel livsstilskombi som passar för alla användningsområden.

     

    - Elektrisk räckvidd (WLTP) - ca. 51 km.
    - Batterigaranti/certifikat - 6 år/100.000 km.
    - Bränsleförbrukning viktad (WLTP) - 1,6 l/100 km.
    - CO2-utsläpp viktat - 35 g/km.
    - Laddtid (AC) med 7,4 kW - ca. 1h 30min. 

    C-Klass 300 de Kombi

    GLC 350 e 4MATIC Coupé.

    C-Klass 300 de Kombi: livsstilskombi med två hjärtan. Kombins sportiga bakparti har ett maximalt lastutrymme på 1.335 liter även som laddhybrid. Nya generationen förenar känsla med förnuft.

     

    - Elektrisk räckvidd (WLTP) - ca. 48 km.
    - Batterigaranti/certifikat - 6 år/100.000 km.
    - Bränsleförbrukning viktad (WLTP) - 1,3 l/100 km.
    - CO2-utsläpp viktat - 35 g/km.
    - Laddtid (AC) med 7,4 kW - ca. 1h 30min.  

    C-Klass 300 e Sedan

    GLE 500 e 4MATIC

    Tekniken i C-Klass 300 e Sedan möjliggör högsta effektivitet och imponerande dynamik. Nu kan du dessutom förklimatisera bilen, vilket ger extra komfort. Självklart med C-Klass typiska vardagsduglighet.

     

    - Elektrisk räckvidd (WLTP) - ca. 51 km.
    - Batterigaranti/certifikat - 6 år/100.000 km.
    - Bränsleförbrukning viktad (WLTP) - 1,6 l/100 km.
    - CO2-utsläpp viktat - 35 g/km.
    - Laddtid (AC) med 7,4 kW - ca. 1h 30min. 

    C-Klass 300 de Sedan

    A-Klass 250 e Sedan

    Framåtandan står skriven i pannan på C-Klass Sedan, och tack vare det kombinerade drivsystemet kan C-Klass 300 de Sedan förena körglädje med lägsta tänkbara förbrukning och låga utsläpp – och högre komfort än någonsin.

    - Elektrisk räckvidd (WLTP) - ca. 48 km.
    - Batterigaranti/certifikat - 6 år/100.000 km.
    - Bränsleförbrukning viktad (WLTP) - 1,3 l/100 km.
    - CO2-utsläpp viktat - 34 g/km.
    - Laddtid (AC) med 7,4 kW - ca. 1h 30min.  

    E-Klass 300 e Sedan

    E 300 e Sedan

    Inte bara vår smartaste, utan också vår mest bränsleeffektiva E-Klass någonsin. Det är E-Klass 300 e. Denna premium-sedan har en tydlig och uttrycksfull design och en högklassig, exklusiv interiör.

     

    - Elektrisk räckvidd (WLTP) - ca. 51 km.
    - Batterigaranti/certifikat - 6 år/100.000 km.
    - Bränsleförbrukning viktad (WLTP) - 1,6 l/100 km.
    - CO2-utsläpp viktat - 35 g/km.
    - Laddtid (AC) med 7,4 kW - ca. 1h 30min. 

    E-Klass 300 de Sedan

    E 300 de Sedan

    Knappast någon annan modellserie har präglat varumärket och hela premiumklassen som E-Klass har gjort i decennier. Den är sinnebilden för åkkomfort och körsäkerhet. Som laddhybrid är E 300 de även bränsleeffektiv.

     

    - Elektrisk räckvidd (WLTP) - ca. 51 km.
    - Batterigaranti/certifikat - 6 år/100.000 km.
    - Bränsleförbrukning viktad (WLTP) - 1,3 l/100 km.
    - CO2-utsläpp viktat - 34 g/km.
    - Laddtid (AC) med 7,4 kW - ca. 1h 30min. 

    E-Klass 300 de Kombi

    E 300 de Kombi

    Laddhybriden av E-Klass 300 de Kombi riktar sig till en stor målgrupp för den bekväma premiumklassen från Mercedes-Benz: förare som kör mycket, värderar hög komfort under långa sträckor och då och då också behöver utnyttja den höga släpvagnsvikten.

     

    - Elektrisk räckvidd (WLTP) - ca. 46 km.
    - Batterigaranti/certifikat - 6 år/100.000 km.
    - Bränsleförbrukning viktad (WLTP) - 1,5 l/100 km.
    - CO2-utsläpp viktat - 39 g/km.
    - Laddtid (AC) med 7,4 kW - ca. 1h 30min. 

    GLC 300 e 4MATIC

    B-Klass 250 e Kompaktsedan

    Frihet i sin mest flexibla form: GLC 300 e 4MATIC. Mercedes-Benz GLC är i sitt rätta element på alla underlag. Suven i mellanklassen är en smart kombination av funktionalitet och dynamik i modern design.

     

    - Elektrisk räckvidd (WLTP) - ca. 41 km.
    - Batterigaranti/certifikat - 6 år/100.000 km.
    - Bränsleförbrukning viktad (WLTP) - 2,3 l/100 km.
    - CO2-utsläpp viktat - 53 g/km.
    - Laddtid (AC) med 7,4 kW - ca. 1h 30min. 

    GLC 300 e Coupé

    E-Klass 300 de Sedan

    Med GLC 300 e 4MATIC kan Mercedes‑Benz för första gången erbjuda en Sport Utility Coupé i mellanklassen som innovativ laddhybrid. Den kombinerar den kraftfulla prestandan hos en bensinmotor med effektiviteten hos en högpresterande elmotor.

     

    - Elektrisk räckvidd (WLTP) - ca. 41 km.
    - Batterigaranti/certifikat - 6 år/100.000 km.
    - Bränsleförbrukning viktad (WLTP) - 2,3 l/100 km.
    - CO2-utsläpp viktat - 53 g/km.
    - Laddtid (AC) med 7,4 kW - ca. 1h 30min. 

    GLE 350 de 4MATIC

    GLE 350 de 4MATIC

    Modern lyx på och utanför asfalterade vägar: där ligger fokus hos designen hos nya GLE 350 de 4MATIC. Men den största fördelen med den stora suven är räckvidden med eldrift: tack vare ett batteri med en kapacitet på 31,2 kWh kan den klara över 90 km vid anpassat körsätt.

     

    - Elektrisk räckvidd (WLTP) - ca. 93 km
    - Batterigaranti/certifikat - 6 år/100.000 km
    - Bränsleförbrukning viktad (WLTP) - 0,7 l/100 km
    - CO2-utsläpp viktat - 18 g/km
    - Laddtid (AC) med 7,4 kW - ca. 3h 15min 

    S-Klass 560 e Sedan

    S 560 e

    Än en gång har S-Klass visat vägen: den första modellen som innehöll alla komponenter hos den aktuella, tredje laddhybridgenerationen var S 560 e.

     

    - Elektrisk räckvidd (WLTP) - ca. 43 km
    - Batterigaranti/certifikat - 6 år/100.000 km
    - Bränsleförbrukning viktad (WLTP) - 2,3 l/100 km
    - CO2-utsläpp viktat - 51 g/km
    - Laddtid (AC) med 7,4 kW - ca. 1h 30min 

    Så funkar EQ Power-drift


    EQ Power – hybriddrift från Mercedes-Benz.

    Kombinationen av el- och förbränningsmotor ger en helt ny körupplevelse. Läs om de enskilda komponenterna i drivlinan hos EQ Power-modellerna.

    Så funkar EQ Power-drift


    EQ Power – hybriddrift från Mercedes-Benz.

    Kombinationen av el- och förbränningsmotor ger en helt ny körupplevelse. Läs om de enskilda komponenterna i drivlinan hos EQ Power-modellerna.

    Mercedes-Benz EQ Power: Laddhybriddrift.

    Laddningsuttag

    Högvoltsbatteriet av litiumjontyp kan laddas externt via ett laddningsuttag till höger i den bakre stötfångaren.

    Tack vare ett intelligent On-Board-laddningssystem kan du ladda batteriet i en laddbox, via ett vanligt hushållsuttag eller en offentlig laddstolpe.

    Högvoltsbatteri av litiumjontyp

    Beroende på modell kan du köra mer än 30 km
    på ett fullt laddat batteri enbart på el. Då kör du lokalt utsläppsfritt.

    Hybridväxellåda inklusive elmotor

    I hybridhuvudet i den 9-stegade automatväxellådan 9G-TRONIC (standard) är elmotorn och en extra brytkoppling mellan förbrännings- och elmotorn helt integrerade.

    Förbränningsmotor

    Beroende på modell kombineras en 4- eller 6-cylindrig bensinmotor med en hybridmodul och ett batteri i olika effektnivåer.

    Förbränningsmotorns effekt stöds vid behov av elmotorn – för extra kraft vid accelerationer. Det leder till körprestanda som kombinerar körglädje och komfort med minsta möjliga förbrukning och låga utsläpp.

    Regenerativt bromssystem

    Regenerering möjliggör energiåtervinning i motorbroms- och bromsfaserna.

    Den största möjligheten att minska bränsleförbrukningen vid hybriddrift ligger i att maximera energiåtervinningen i motorbroms- och bromsfaserna. När du trampar på bromsen övertar elmotorn bromsfunktionen och återvinner rörelseenergin genom att fungera som generator.

    E-Klass 300 e Sedan: Bränsleförbrukning viktad: 1,8–2,1 l/100 km, CO2-utsläpp viktat: 41–47 g/km, strömförbrukning viktad: 14,9 kWh/100 km.


    Laddad med ingenjörsanda.

    Upptäck de innovativa funktionerna som inte bara gör körningen i en EQ Power-bil effektivare, utan även bekvämare.


    Laddad med ingenjörsanda.

    Upptäck de innovativa funktionerna som inte bara gör körningen i en EQ Power-bil effektivare, utan även bekvämare.

    Körprogram


    Körprogrammen i laddhybrider.

    Ska det vara särskilt komfortabelt, effektivt eller sportigt? Beroende på bil kan du välja mellan fem körprogram.

    Körprogram


    Körprogrammen i laddhybrider.

    Ska det vara särskilt komfortabelt, effektivt eller sportigt? Beroende på bil kan du välja mellan fem körprogram.

        

    Körprogram C (komfort):

    I grundläget är det välbalanserade och förbrukningsoptimerade körprogrammet Komfort inställt.

    Körprogram S (Sport):

    Mer smidighet och dynamik med en sportigt stramare anpassning av styrning och chassi (hos AIRMATIC), spontan varvtalsökning samt ändrade kopplingspunkter (hos 7G-TRONIC PLUS).

    Körprogram S+ (Sport Plus):

    I läget Sport Plus ökar sportigheten än mer med hjälp av AIRMATIC. Chassit och drivlinan har här en ännu mer dynamisk avstämning och ECO-start/stopp-funktionen avaktiveras.

    Körprogram E (Economy):

    Designad för att maximera bränsleekonomin genom lyhörd gasrespons, tidiga växlingspunkter (hos 7G-TRONIC PLUS) och en modifierad prestanda med stolsvärme, bakruteuppvärmning och klimatanläggning. I kombination med hybridteknik stöder programmet så kallad "Segling" och "Segling+": Om föraren släpper gasen utnyttjar bilen den egna rörelseenergin och glider bränslesparande över vägbanan.

    Körprogram I (Individual):

    Ger föraren möjlighet att variera styrning, drivlina och chassi helt efter egna önskemål – från effektivt och komfortabelt och vidare till sportigt. Valen sker enkelt och bekvämt via konfigurationsmenyn i huvudenheten.

    Även i de förkonfigurerade körprogrammen kan man individuellt anpassa enskilda parametrar, t.ex. ECO-start/stopp-funktionen eller inställningen av fordonsnivån. En efterföljande ändring av körprogrammet återställer inställningarna som sparats för respektive läge.

    Drifttyper


    Laddhybridens driftlägen

    Drifttyper


    Laddhybridens driftlägen

    Den valda driftläget visas på laddhybridens kombiinstrument.

    En intelligent drivningsstyrning väljer på egen hand den ideala kombinationen av förbränningsmotor och elektrisk motor, för att använda energin och räckvidden så effektivt som möjligt. Den som så önskar kan även själv växla mellan drifttyperna.

    Du kan välja mellan fyra olika driftlägen, beroende på körprogram:

    Hybrid: Du kan utnyttja samtliga hybridfunktioner, såsom eldrift, boost och regenerering. Dessa kopplas in automatiskt beroende på körsituation och körsträcka för att ge en så låg förbrukning som möjligt.

    E-MODE: I detta läge sker körningen helelektriskt – till exempel i städer eller om batteriet är tillräckligt laddat för den resterande körsträckan.

    E-SAVE: Laddningsnivån i litiumjonbatteriet bibehålls för att du senare ska kunna köra helelektriskt. Eldriften är därför tillgänglig endast i begränsad omfattning.

    CHARGE: Används för att via förbränningsmotorn ladda högvoltsbatteriet under körning. I detta läge går det inte att utnyttja eldriften.

    Ruttbaserad driftstrategi


    Förutseende körning.

    Ruttbaserad driftstrategi


    Förutseende körning.

    Den ruttbaserade driftstrategin ger dig ett omfattande och samtidigt diskret stöd i att hitta det mest effektiva körsättet. Den tar beslut om den optimala ordningsföljden hos de olika drifttyperna, genom att utnyttja data från COMAND Online-navigationssystemet. Om du har angett mål sker laddningen och urladdningen av batteriet så att energin utnyttjas optimalt över hela sträckan.

    På så sätt ser den till exempel till att man om möjligt når städer med fullt batteri, för att kunna genomföra stop-and-go-körning effektivt och frekvent kunna använda eldriften. Och utanför städerna möjliggör den ruttbaserade driftstrategin en optimal inställning av laddningsnivån hos litiumjon-högvoltsbatterierna inför de återstående sträckorna.

    Haptisk gaspedal


    Kör effektivare med besked.

    Haptisk gaspedal


    Kör effektivare med besked.

    Den haptiska gaspedalen underlättar byte av funktionslägen: Om du känner en tryckpunkt i gaspedalen vid elektrisk körning i E-MODE, har tillgänglig elektrisk effekt utnyttjats maximalt. Om du fortsätter gasa kopplas förbränningsmotorn in. Med en dubbelimpuls signalerar ECO-assistenten att du ska ta bort foten från gaspedalen i den konkreta körsituationen för att stänga av förbränningsmotorn.

    Regenerering och segling


    Den som bromsar vinner energi.

    Längre elektrisk räckvidd tack vare regenerering: När bilens hastighet minskar genom att du släpper på gasen (motorbromsning) eller bromsar, fungerar elmotorn som en generator. Denna transformerar energin från bromsmomentet på hjulen till ström som matas tillbaka till batteriet – vilket i sin tur laddas.

    Regenerering och segling


    Den som bromsar vinner energi.

    Längre elektrisk räckvidd tack vare regenerering: När bilens hastighet minskar genom att du släpper på gasen (motorbromsning) eller bromsar, fungerar elmotorn som en generator. Denna transformerar energin från bromsmomentet på hjulen till ström som matas tillbaka till batteriet – vilket i sin tur laddas.

    Dessa fyra regenerationsnivåer kan väljas:

    D+: Seglingsläge, ingen regenerering
    D: Måttlig regenerering
    D–: Hög regenerering
    DAuto: Regenerering beroende på trafiksituation

    För att spara extra energi stängs i det så kallade seglingsläget motorn helt av och kopplas ur. Bilen fortsätter att rulla utan överföringsförluster hos förbränningsmotorn.

    Mediedisplayen visar energiflödet hos en laddhybridbil.

    Energiåtervinningen kan optimeras ytterligare med det radarstyrda, regenerativa bromssystemet (tillval), vilket förlänger räckvidden. Systemet använder uppgifterna från radarsensorerna hos COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS för att efter behov reglera inbromsningen och därmed regenereringen.

    Vägen till din eldrivna Mercedes-Benz

    Din Mercedes-Benz agent

    EQ Community – nyheter på förhand