Det bästa av två världar.

Upptäck Mercedes-Benz EQ Power laddhybridmodeller.

Tekniken förklarad på ett enkelt sätt


Så fungerar laddhybriden.

Drivkomponenterna: Innovativ teknik i intelligent samverkan för ökad effektivitet.

Tekniken förklarad på ett enkelt sätt


Så fungerar laddhybriden.

Drivkomponenterna: Innovativ teknik i intelligent samverkan för ökad effektivitet.

Plug-in-laddning
Det snabbate och säkraste alternativet för att ladda en laddhybrid är väggboxen från Mercedes-Benz.

Då uppnår bilen sin fulla elektriska räckvidd igen på kortast möjliga tid. När man inte är hemma går det även att använda offentliga laddningsstationer för att ”tanka” sin bil med ström.  

Uppladdning
Litiumjon-högvoltsbatteri
Som elektrisk energilagringsenhet används ett litiumjon-högvoltsbatteri som kan laddas via en extern energikälla.

Denna batterityp förenar hög energitäthet med lång livslängd och kräver samtidigt inte så stort utrymme. Det laddas via ett laddutag på sidan av bilen eller i stötfångaren bak.

Växellåda inklusive elmotor

Elmotorn kan användas både som motor och som generator. Vid motordrift används den för drivning, vid motorbromsning och vanlig bromsning återvinns elektrisk energi som används för laddning av litiumjonbatteriet.

Elmotorn kan tillhandahålla sitt maximala vridmoment redan vid igångkörning, vilket ger en synnerligen kraftfull acceleration från stillastående. Den högeffektiva momentomvandlaren ger den sedvanligt höga igångkörningskomforten vid hybriddrift.

Regenerativt bromssystem
Regenereringen innebär omvandling av rörelseenergi till elektrisk energi för att återvinna en del av bromsenergin vid motorbromsning.  

Denna energi kan matas till litiumjonbatteriet och sedan användas av elmotorn för drivning samt av sekundärförbrukare i bilen (t.ex. klimatanläggningen).

Förbränningsmotor
Beroende på modell kombineras effektstarka bensin- eller dieselmotorer med hybridmoduler och batterier med olika effektnivåer.

Förbränningsmotorns effekt kompletteras vid behov av elmotorn – för extra kraft vid acceleration. Det ger körprestanda som kombinerar körglädje och komfort med minskad förbrukning och lägre lokala utsläpp.

Effektivitet och förbrukning


Ökad räckvidd. Mer prestanda. Lägre förbrukning.

Effektivitet och förbrukning


Ökad räckvidd. Mer prestanda. Lägre förbrukning.

    Maximal flexibilitet genom drivning med el- och förbränningsmotor.

    Bilden visar Mercedes-Benz GLA framifrån.

    EQ Power-modellernas styrka är deras mångsidighet. De förenar nästan ljudlös och lokalt utsläppsfri körning på el i tätort med förbränningsmotorns flexibilitet och oberoende på långa sträckor.

    Lokalt utsläppsfri körning.

    Bilden visar Mercedes-Benz CLA Coupé snett uppifrån.

    Laddhybrider är en viktig milstolpe på vägen mot utsläppsfri körning. Mercedes-Benz vidareutvecklar sina EQ Power-modeller konsekvent mot större elektrisk räckvidd för att i alla segment skapa övertygande alternativ för lokalt utsläppsfri körning på vardagliga sträckor.

    Intelligent driftstrategi med regenerering.

    Bilden visar Mercedes-Benz B-Klass snett bakifrån.

    Den intelligenta, ruttbaserade driftstrategin använder det elektriska körprogrammet för de lämpligaste vägavsnitten. Den tar hänsyn till bland annat navigationsdata, topografi, hastighetsbegränsningar och trafikförhållanden för hela rutten. ECO-assistenten hjälper föraren att spara energi.

    Minskad förbrukning genom lämplig laddning.

    Bilden visar Mercedes-Benz S-Klass från sidan.

    Tack vare den elektriska räckvidden hos Mercedes-Benz nya laddhybridmodeller kan de i tätort köras huvudsakligen på el och deras förbrukningsvärden därmed sänkas. Ju oftare du laddar bilen och medvetet utnyttjar den intelligenta driftstrategin med regenerering, desto större blir din andel körning på el och därigenom din förbrukning lägre.

    Laddhybrid och diesel.

    Bilden visar en närbild av typbeteckningen på Mercedes-Benz GLE 350 de.

    Senaste dieseltekniken kombineras med senaste generationens hybriddrift. Lokalt utsläppsfri mobilitet blir till en känslomässig upplevelse, tillsammans med ökad effektivitet, utomordentlig åkkomfort samt dieselmotorns imponerande räckvidd. Och med laddaren i bilen fördubblas laddeffekten.

    Bekväm kördynamik


    Tiden är mogen för nya erfarenheter: Känslor och intelligens.

    Bekväm kördynamik


    Tiden är mogen för nya erfarenheter: Känslor och intelligens.

      Dynamisk körkänsla.

      Bilden visar Mercedes-Benz C-Klass snett framifrån.

      Upplev den elektriska körkänslan med omedelbar gasrespons och maximalt vridmoment redan från första motorvarvet. Du kommer snabbt att vänja dig vid denna nya dynamik och sedan inte vilja vara utan den. Om inte förr så efter första gången du har accelererat och känt den förenade kraften från bilens två hjärtan.

      Sedvanlig tillförlitlighet.

      Bilden visar Mercedes-Benz A-Klass snett framifrån.

      EQ Power förenar som drivning av våra laddhybrider det bästa av två världar: förbränningsmotor och elmotor. Genom intelligent samverkan mellan de tekniska komponenterna i kombination med Mercedes-Benz-typisk säkerhet uppfyller alla modeller vårt krav: The best or nothing.

      Ljudlös körning på el.

      Bilden visar Mercedes-Benz A-Klass Sedan snett bakifrån.

      Njut av den nya körkänslan med spontan, kraftfull acceleration och nästan ljudlös körning. Börja dagen avkopplande med ren eldrift utan motorljud.

      Förklimatisering som standard, med styrning via app.

      Bilden visar en visualisering av förklimatiseringen via app.

      Njut av en varm och skön kupé redan när du stiger in. Det gör du genom att i förväg ställa in avresetid och temperatur för kupéluften – via Mercedes me eller bilens medieskärm. Om du samtidigt laddar bilen, bibehålls dessutom batterikapaciteten till körningens början.

      Färre bromsingrepp tack vare intelligent bromskraftsåtervinning.

      Bilden visar visualiseringen av energiflödet på mediedisplayen i Mercedes-Benz GLE.

      För varje bromsning får du ytterligare lite elektrisk räckvidd. Vid motorbromsning eller vanlig bromsning omvandlas rörelseenergin till elektrisk energi som används för laddning av batteriet (regenerering). I trafiksituationer som kräver bromsning bidrar den intelligenta driftstrategin till bilens retardation genom att förstärka regenereringen.

      Räckvidd och laddning


      Många vägar leder till strömmen - laddningsalternativen.

      Räckvidd och laddning


      Många vägar leder till strömmen - laddningsalternativen.

        Översikt över alla laddningsalternativ.

        Bilden visar Mercedes-Benz E-Klass snett framifrån.

        Det snabbaste och säkraste alternativet för att ladda en laddhybrid är väggboxen från Mercedes-Benz. Då uppnår bilen sin fulla elektriska räckvidd igen på kortast möjliga tid. När man inte är hemma går det även att använda offentliga laddningsstationer för att ”tanka” sin bil med ström.  

        Elektrisk och konventionell räckvidd.

        Bilden visar det digitala kombiinstrumentet i Mercedes-Benz GLE.

        En optimal kombination av elektrisk och konventionell räckvidd uppnås med hjälp av den intelligenta, ruttbaserade driftstrategin. Denna väljer beroende på körsituation antingen elektrisk eller konventionell drivning för bästa möjliga effektivitet. Den tar hänsyn till bland annat navigations- och trafikdata samt hastighetsbestämmelser för hela rutten.

        Faktorer som påverkar räckvidden.

        Bilden visar Mercedes-Benz C-Klass från sidan.

        Den elektriska räckvidden till dess att förbränningsmotorn startas varierar beroende på körsätt, typ av körsträcka samt omgivningsvillkor. Dessutom inverkar förutseende körning med Eco-Score-indikeringen, radarstödd regenerering och seglingsfunktionen. Sekundärförbrukare (t.ex. klimatanläggningen) påverkar också räckvidden.

        Laddning med väggbox och Mercedes me Charge.

        Bilden visar Mercedes-Benz väggmonterad laddbox Home.

        Med Mercedes-Benz väggmonterad laddbox Home kan du ladda din elbil hemma – snabbt, säkert och bekvämt. Och med Mercedes me Charge får du tillgång till ett stort antal offentliga laddningsstationer över hela Europa, till exempel i städer eller vid köpcenter och vägkrogar.

        Modellöversikt


        Alla Mercedes-Benz laddhybrider som finns för närvarande.

        Modellöversikt


        Alla Mercedes-Benz laddhybrider som finns för närvarande.

          Mercedes-Benz A-Klass Halvkombi

          Bilden visar Mercedes-Benz A-Klass Halvkombi.

          Den aktuella generationen av Mercedes-Benz A-Klass är banbrytande på många områden. Då faller det sig naturligt med en laddhybrid av tredje generationen. När det gäller A 250 e ligger fokus på elektrisk körglädje och användbarhet i vardagen, vilket tydligt visas av den elektriska räckvidden.

           

          - Elektrisk räckvidd (WLTP) - ca. 74 km.
          - Batterigaranti/certifikat - 6 år/100.000 km.
          - Laddtid (AC) med 3,7 kW - ca. 3h 30min.
          - Laddtid (AC) med tillval 7,4 kW - ca. 1h 45min.
          - Laddtid (DC) med 24 kW - ca. 25min

           

          A-Klass 250 e Halvkombi: Bränsleförbrukning viktad 1,0-1,3 l/100 km, CO2-utsläpp viktade 22-30 g/km, strömförbrukning viktad 17,1-19,1 kWh/100 km<p>De angivna värdena fastslogs i enlighet med det föreskrivna mätförfarandet. Uppgifterna avser ”WLTP-koldioxidvärden” i den mening som avses i artikel 2 nr 3 genomförandeförordning (EU) 2017/1153. Värdena för bränsleförbrukning har beräknats utifrån dessa värden. Strömförbrukningen har fastställts utifrån förordning 683/2008/EG. Angivna värden avser inte ett enskilt fordon och är inte en del av ett erbjudande, utan tjänar enbart som jämförelse mellan de olika fordonstyperna. Samtliga utsläppsvärden gäller bil i grundversion. Högre utrustningsnivå, svensk standardutrustning, större däckdimension och högre vikt kan ge högre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Fordonsindividuella uppgifter om förbrukning och utsläpp finns på Konsumentverkets webbtjänst www.bilsvar.se Värdena varierar beroende på vald tillvalsutrustning och kan avvika från de slutgiltiga värdena för den beställda och levererade bilen.</p>

          Mercedes-Benz A-Klass Sedan

          Bilden visar Mercedes-Benz A-Klass Sedan.

          Stark och effektiv: Laddhybridens teknik kombinerar den 4-cylindriga motorns fördelar och elmobilitetens fördelar. Därför kan A 250 e imponera med hög bränsleeffektivitet trots sportiga prestanda och en systemeffekt på 160 kW (218 hk) samt 450 Nm i maximalt vridmoment.

           

          - Elektrisk räckvidd (WLTP) - ca. 74 km.
          - Batterigaranti/certifikat - 6 år/100.000 km.
          - Laddtid (AC) med 3,7 kW - ca. 3h 30min
          - Laddtid (AC) med tillval 7,4 kW - ca. 1h 45min
          - Laddtid (DC) med 24 kW - ca. 25min

           

          A-Klass 250 e Sedan: Bränsleförbrukning viktad 0,9-1,3 l/100 km, CO2-utsläpp viktade 21-29 g/km, strömförbrukning viktad 16,7- 18,9 kWh/100 km. <p>De angivna värdena fastslogs i enlighet med det föreskrivna mätförfarandet. Uppgifterna avser ”WLTP-koldioxidvärden” i den mening som avses i artikel 2 nr 3 genomförandeförordning (EU) 2017/1153. Värdena för bränsleförbrukning har beräknats utifrån dessa värden. Strömförbrukningen har fastställts utifrån förordning 683/2008/EG. Angivna värden avser inte ett enskilt fordon och är inte en del av ett erbjudande, utan tjänar enbart som jämförelse mellan de olika fordonstyperna. Samtliga utsläppsvärden gäller bil i grundversion. Högre utrustningsnivå, svensk standardutrustning, större däckdimension och högre vikt kan ge högre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Fordonsindividuella uppgifter om förbrukning och utsläpp finns på Konsumentverkets webbtjänst www.bilsvar.se Värdena varierar beroende på vald tillvalsutrustning och kan avvika från de slutgiltiga värdena för den beställda och levererade bilen.</p> 

          Mercedes-Benz B-Klass Sports Tourer

          Bilden visar Mercedes-Benz B-Klass Sports Tourer.

          Även den sportiga kompaktmodellen B 250 e för familjen använder sig av tredje generationens laddhybridteknik. Systemeffekten på 160 kW (218 hk) och systemvridmomentet på 450 Nm ger stor körglädje i vardagen. Men även den elektriska räckvidden är en måttstock i segmentet.

           

          - Elektrisk räckvidd (WLTP) - ca. 71 km.
          - Batterigaranti/certifikat - 6 år/100.000 km.
          - Laddtid (AC) med 3,7 kW - ca. 3h 30min
          - Laddtid (AC) med 7,4 kW - ca. 1h 45min
          - Laddtid (DC) med 24 kW - ca. 25min

           

          B-Klass 250 e Sports Tourer: Bränsleförbrukning viktad 1,1-1,4 l/100 km, CO2-utsläpp viktade 25-33 g/km, strömförbrukning viktad 17,7-19,8 kWh/100 km<p>De angivna värdena fastslogs i enlighet med det föreskrivna mätförfarandet. Uppgifterna avser ”WLTP-koldioxidvärden” i den mening som avses i artikel 2 nr 3 genomförandeförordning (EU) 2017/1153. Värdena för bränsleförbrukning har beräknats utifrån dessa värden. Strömförbrukningen har fastställts utifrån förordning 683/2008/EG. Angivna värden avser inte ett enskilt fordon och är inte en del av ett erbjudande, utan tjänar enbart som jämförelse mellan de olika fordonstyperna. Samtliga utsläppsvärden gäller bil i grundversion. Högre utrustningsnivå, svensk standardutrustning, större däckdimension och högre vikt kan ge högre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Fordonsindividuella uppgifter om förbrukning och utsläpp finns på Konsumentverkets webbtjänst www.bilsvar.se Värdena varierar beroende på vald tillvalsutrustning och kan avvika från de slutgiltiga värdena för den beställda och levererade bilen.</p>

          Mercedes-Benz CLA Coupé

          CLA 250 e

          - Elektrisk räckvidd (WLTP) - ca. 65 - 75 km
          - Batterigaranti/certifikat - 6 år/100.000 km
          - Laddtid (AC) med 3,7 kW - ca. 3h 30min
          - Laddtid (AC) med 7,4 kW - ca. 1h 45min
          - Laddtid (DC) med 24 kW - ca. 25min

           

          CLA 250 e Coupé: Bränsleförbrukning viktad 1,0-1,3 l/100 km, CO2-utsläpp viktade 22-30 g/km, strömförbrukning viktad 16,9-19,1 kWh/100 km <p>De angivna värdena fastslogs i enlighet med det föreskrivna mätförfarandet. Uppgifterna avser ”WLTP-koldioxidvärden” i den mening som avses i artikel 2 nr 3 genomförandeförordning (EU) 2017/1153. Värdena för bränsleförbrukning har beräknats utifrån dessa värden. Strömförbrukningen har fastställts utifrån förordning 683/2008/EG. Angivna värden avser inte ett enskilt fordon och är inte en del av ett erbjudande, utan tjänar enbart som jämförelse mellan de olika fordonstyperna. Samtliga utsläppsvärden gäller bil i grundversion. Högre utrustningsnivå, svensk standardutrustning, större däckdimension och högre vikt kan ge högre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Fordonsindividuella uppgifter om förbrukning och utsläpp finns på Konsumentverkets webbtjänst www.bilsvar.se Värdena varierar beroende på vald tillvalsutrustning och kan avvika från de slutgiltiga värdena för den beställda och levererade bilen.</p>

          CLA 250 e Shooting Brake

          CLA 250 e

          - Elektrisk räckvidd (WLTP) - ca. 62 - 71 km
          - Batterigaranti/certifikat - 6 år/100.000 km
          - Laddtid (AC) med 3,7 kW - ca. 3h 30min
          - Laddtid (AC) med 7,4 kW - ca. 1h 45min
          - Laddtid (DC) med 24 kW - ca. 25min

           

          CLA 250 e Shooting Brake: Bränsleförbrukning viktad 1,1-1,4 l/100 km, CO2-utsläpp viktade 25-32 g/km, strömförbrukning viktad 17,7-19,6 kWh/100 km<p>De angivna värdena fastslogs i enlighet med det föreskrivna mätförfarandet. Uppgifterna avser ”WLTP-koldioxidvärden” i den mening som avses i artikel 2 nr 3 genomförandeförordning (EU) 2017/1153. Värdena för bränsleförbrukning har beräknats utifrån dessa värden. Strömförbrukningen har fastställts utifrån förordning 683/2008/EG. Angivna värden avser inte ett enskilt fordon och är inte en del av ett erbjudande, utan tjänar enbart som jämförelse mellan de olika fordonstyperna. Samtliga utsläppsvärden gäller bil i grundversion. Högre utrustningsnivå, svensk standardutrustning, större däckdimension och högre vikt kan ge högre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Fordonsindividuella uppgifter om förbrukning och utsläpp finns på Konsumentverkets webbtjänst www.bilsvar.se Värdena varierar beroende på vald tillvalsutrustning och kan avvika från de slutgiltiga värdena för den beställda och levererade bilen.</p>

          Mercedes-Benz C-Klass Sedan

          Bilden visar Mercedes-Benz C-Klass Sedan.

          C-Klass Sedan kan som laddhybrid fås antingen med diesel- eller bensinmotor. Systemeffekten i C 300 de är 225 kW (306 hk), i C 300 e är den 235 kW (320 hk). Det maximala vridmomentet är i båda fallen 700 Nm.

           

          - Elektrisk räckvidd (WLTP) - ca. 55 km.
          - Batterigaranti/certifikat - 6 år/100.000 km.
          - Laddtid (AC) med 7,4 kW - ca. 1h 30min

           

          C-Klass 300 de Sedan: Bränsleförbrukning viktad 1,1-1,6 l/100 km, CO2-utsläpp viktade 30-40 g/km, strömförbrukning viktad 16,5-18,6 kWh/100 km

          C-Klass 300 e Sedan: Bränsleförbrukning viktad  l/100 km, CO2-utsläpp viktade 33-44 g/km, strömförbrukning viktad 16,7-18,6 kWh/100 km

          C-Klass 300 e 4MATIC Sedan: Bränsleförbrukning viktad 1,6-2,1 l/100 km, CO2-utsläpp viktade 36-49 g/km, strömförbrukning viktad 16,0-18,8 kWh/100 km<p>De angivna värdena fastslogs i enlighet med det föreskrivna mätförfarandet. Uppgifterna avser ”WLTP-koldioxidvärden” i den mening som avses i artikel 2 nr 3 genomförandeförordning (EU) 2017/1153. Värdena för bränsleförbrukning har beräknats utifrån dessa värden. Strömförbrukningen har fastställts utifrån förordning 683/2008/EG. Angivna värden avser inte ett enskilt fordon och är inte en del av ett erbjudande, utan tjänar enbart som jämförelse mellan de olika fordonstyperna. Samtliga utsläppsvärden gäller bil i grundversion. Högre utrustningsnivå, svensk standardutrustning, större däckdimension och högre vikt kan ge högre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Fordonsindividuella uppgifter om förbrukning och utsläpp finns på Konsumentverkets webbtjänst www.bilsvar.se Värdena varierar beroende på vald tillvalsutrustning och kan avvika från de slutgiltiga värdena för den beställda och levererade bilen.</p>

          Mercedes-Benz C-Klass Kombi

          Bilden visar Mercedes-Benz C-Klass Kombi.

          Med C 300 de på 225 kW (306 hk) och C 300 e på 235 kW (320 hk) i kombination med ett systemvridmoment på 700 Nm i båda fallen finns det två motoralternativ att välja mellan till C-Klass Kombi som laddhybrid. Båda modellerna imponerar med sin dynamik och en bagageutrymmesvolym på upp till 1 335 liter. Dessutom är de utmärkta dragbilar.

           

          - Elektrisk räckvidd (WLTP) - ca. 53 km
          - Batterigaranti/certifikat - 6 år/100.000 km
          - Laddtid (AC) med 7,4 kW - ca. 1h 30min

           

          C-Klass 300 de Kombi: Bränsleförbrukning viktad 1,2-1,6l/100 km, CO2-utsläpp viktade 32-42 g/km, strömförbrukning viktad 17,0-18,8 kWh/100 km

          C-Klass 300 e Kombi: Bränsleförbrukning viktad 1,6-2,0 l/100 km, CO2-utsläpp viktade 36-47 g/km, strömförbrukning viktad 17,0-18,6 kWh/100 km<p>De angivna värdena fastslogs i enlighet med det föreskrivna mätförfarandet. Uppgifterna avser ”WLTP-koldioxidvärden” i den mening som avses i artikel 2 nr 3 genomförandeförordning (EU) 2017/1153. Värdena för bränsleförbrukning har beräknats utifrån dessa värden. Strömförbrukningen har fastställts utifrån förordning 683/2008/EG. Angivna värden avser inte ett enskilt fordon och är inte en del av ett erbjudande, utan tjänar enbart som jämförelse mellan de olika fordonstyperna. Samtliga utsläppsvärden gäller bil i grundversion. Högre utrustningsnivå, svensk standardutrustning, större däckdimension och högre vikt kan ge högre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Fordonsindividuella uppgifter om förbrukning och utsläpp finns på Konsumentverkets webbtjänst www.bilsvar.se Värdena varierar beroende på vald tillvalsutrustning och kan avvika från de slutgiltiga värdena för den beställda och levererade bilen.</p>

           

          Mercedes-Benz E-Klass Sedan

          Bilden visar Mercedes-Benz E-Klass Sedan.

          Laddhybriderna i E-Klass riktar sig till förare som kör mycket och som lägger stort värde vid långfärdskomfort. Modellerna har hög släpvagnsvikt. Inne i städer möjliggör EQ Power i din E-Klass dessutom utsläppsfri körning. Systemeffekten uppgår till 225 kW (306 hk) i E 300 de samt 235 kW (320 hk) i E 300 e.

           

          - Elektrisk räckvidd (WLTP) - ca. 52-58 km
          - Batterigaranti/certifikat - 6 år/100.000 km
          - Laddtid (AC) med 7,4 kW - ca. 1h 30min

           

          E 300 de Sedan: Viktad bränsleförbrukning 1,2-1,4 l/100 km, viktade CO2-utsläpp 31-36 g/km, viktad strömförbrukning 17,1-17,6 kWh/100 km

          E 300 de4MATIC  Sedan: Viktad bränsleförbrukning 1,3-1,5 l/100 km, viktade CO2-utsläpp 34-39 g/km, viktad strömförbrukning 17,5-18,1 kWh/100 km

          E 300 e Sedan: Viktad bränsleförbrukning 1,5-1,8 l/100 km, viktade CO2-utsläpp 35-41 g/km, viktad strömförbrukning 17,3-18,2 kWh/100 km

          E 300 e 4MATIC Sedan: Viktad bränsleförbrukning 1,7-1,9 l/100 km, viktade CO2-utsläpp 38-44 g/km, viktad strömförbrukning 18,1-18,8 kWh/100 km<p>De angivna värdena fastslogs i enlighet med det föreskrivna mätförfarandet. Uppgifterna avser ”WLTP-koldioxidvärden” i den mening som avses i artikel 2 nr 3 genomförandeförordning (EU) 2017/1153. Värdena för bränsleförbrukning har beräknats utifrån dessa värden. Strömförbrukningen har fastställts utifrån förordning 683/2008/EG. Angivna värden avser inte ett enskilt fordon och är inte en del av ett erbjudande, utan tjänar enbart som jämförelse mellan de olika fordonstyperna. Samtliga utsläppsvärden gäller bil i grundversion. Högre utrustningsnivå, svensk standardutrustning, större däckdimension och högre vikt kan ge högre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Fordonsindividuella uppgifter om förbrukning och utsläpp finns på Konsumentverkets webbtjänst www.bilsvar.se Värdena varierar beroende på vald tillvalsutrustning och kan avvika från de slutgiltiga värdena för den beställda och levererade bilen.</p>

           

          Mercedes-Benz E-Klass Kombi

          Bilden visar Mercedes-Benz E-Klass Kombi.

          E 300 de som kombi med en systemeffekt på 225 kW (306 hk) är extra sparsam och ekonomisk, samtidigt som den är bekväm och rymlig. Den är därför idealisk för långfärdskörningar, något som även den stora räckvidden på över 1000 km (med 60-literstanken som finns som tillval) bidrar till.

           

          - Elektrisk räckvidd (WLTP) - ca. 50-54 km
          - Batterigaranti/certifikat - 6 år/100.000 km
          - Laddtid (AC) med 7,4 kW - ca. 1h 30min 

           

           

          E-Klass 300 de Kombi: Bränsleförbrukning viktad 1,3-1,4 l/100 km, CO2-utsläpp viktade 35-38 g/km, strömförbrukning viktad 17,6-18,0 kWh/100 km

          E-Klass 300 de 4MATIC Kombi: Bränsleförbrukning viktad 1,4-1,5 l/100 km, CO2-utsläpp viktade 37-40 g/km, strömförbrukning viktad 17,9-18,3 kWh/100 km

          E-Klass 300 e Kombi: Bränsleförbrukning viktad 1,7-1,9 l/100 km, CO2-utsläpp viktade 39-44 g/km, strömförbrukning viktad 17,9-18,6 kWh/100 km<p>De angivna värdena fastslogs i enlighet med det föreskrivna mätförfarandet. Uppgifterna avser ”WLTP-koldioxidvärden” i den mening som avses i artikel 2 nr 3 genomförandeförordning (EU) 2017/1153. Värdena för bränsleförbrukning har beräknats utifrån dessa värden. Strömförbrukningen har fastställts utifrån förordning 683/2008/EG. Angivna värden avser inte ett enskilt fordon och är inte en del av ett erbjudande, utan tjänar enbart som jämförelse mellan de olika fordonstyperna. Samtliga utsläppsvärden gäller bil i grundversion. Högre utrustningsnivå, svensk standardutrustning, större däckdimension och högre vikt kan ge högre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Fordonsindividuella uppgifter om förbrukning och utsläpp finns på Konsumentverkets webbtjänst www.bilsvar.se Värdena varierar beroende på vald tillvalsutrustning och kan avvika från de slutgiltiga värdena för den beställda och levererade bilen.</p>

          Mercedes-Benz GLA SUV

          GLA 250 e

          - Elektrisk räckvidd (WLTP) - ca. 63 km
          - Batterigaranti/certifikat - 6 år/100.000 km
          - Laddtid (AC) med 3,7 kW - ca. 3h 30min
          - Laddtid (AC) med 7,4 kW - ca. 1h 45min
          - Laddtid (DC) med 24 kW - ca. 25min

           

          Bränsleförbrukning viktad 1,3-1,7 l/100 km, CO2-utsläpp viktade 30-38 g/km, strömförbrukning viktad 17,0-19,1 kWh/100 km

          Mercedes-Benz GLC SUV

          Bilden visar Mercedes-Benz GLC Suv.

          GLC 300 e 4MATIC är en flexibel premium-suv som imponerar med komfort, funktioner och dynamik. Tack vare systemeffekten på 235 kW (320 hk), ett systemvridmoment på 700 Nm och en elektrisk räckvidd på 40-45 km (WLTP) är den som gjord för mångsidig användning på korta och långa sträckor.

           

          - Elektrisk räckvidd (WLTP) - ca. 40-45 km
          - Batterigaranti/certifikat - 6 år/100.000 km
          - Laddtid (AC) med 7,4 kW - ca. 1h 30min

           

          GLC 300 de 4MATIC: Bränsleförbrukning viktad 1,8-2,2 l/100 km, CO2-utsläpp viktade 48-57 g/km, strömförbrukning viktad 18,6-19,7 kWh/100 km

          GLC 300 e 4MATIC: Bränsleförbrukning viktad 2,3-3,0 l/100 km, CO2-utsläpp viktade 52-68 g/km, strömförbrukning viktad 19,7-21,7 kWh/100 km<p>De angivna värdena fastslogs i enlighet med det föreskrivna mätförfarandet. Uppgifterna avser ”WLTP-koldioxidvärden” i den mening som avses i artikel 2 nr 3 genomförandeförordning (EU) 2017/1153. Värdena för bränsleförbrukning har beräknats utifrån dessa värden. Strömförbrukningen har fastställts utifrån förordning 683/2008/EG. Angivna värden avser inte ett enskilt fordon och är inte en del av ett erbjudande, utan tjänar enbart som jämförelse mellan de olika fordonstyperna. Samtliga utsläppsvärden gäller bil i grundversion. Högre utrustningsnivå, svensk standardutrustning, större däckdimension och högre vikt kan ge högre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Fordonsindividuella uppgifter om förbrukning och utsläpp finns på Konsumentverkets webbtjänst www.bilsvar.se Värdena varierar beroende på vald tillvalsutrustning och kan avvika från de slutgiltiga värdena för den beställda och levererade bilen.</p>

           

          Mercedes-Benz GLC Coupé

          Bilden visar Mercedes-Benz GLC Coupé.

          GLC 300 e 4MATIC Coupé som coupé-suv är lika användbar som GLC Suv men har dessutom en sportig framtoning tack vare den uttrycksfulla kombinationen av suv- och coupédesign. Med identisk systemeffekt och den elektriska räckvidden på 41-46 km (WLTP) lämpar den sig för alla användningsområden.

           

          - Elektrisk räckvidd (WLTP) - ca. 41-46 km
          - Batterigaranti/certifikat - 6 år/100.000 km
          - Laddtid (AC) med 7,4 kW - ca. 1h 30min

           

          GLC 300 e 4MATIC Coupé: Bränsleförbrukning viktad 1,8-2,1 l/100 km, CO2-utsläpp viktade 48-56 g/km, strömförbrukning viktad 18,5-19,5 kWh/100 km

          GLC 300d e 4MATIC Coupé: Bränsleförbrukning viktad 2,3-3,0 l/100 km, CO2-utsläpp viktade 52-67 g/km, strömförbrukning viktad 19,6-21,6 kWh/100 km

          Mercedes-Benz GLE SUV

          Bilden visar Mercedes-Benz GLE Suv.

          GLE 350 de 4MATIC och GLE 350 e 4MATIC är de största medlemmarna i EQ Power-familjen och drar ännu större nytta av den allra senaste tekniken. Särskilt värt att nämna är den elektriska räckvidden på nästan 100 km tack vare ett större batteri samt snabbare laddning på väg och en ännu intensivare elbilsupplevelse.

           

          - Elektrisk räckvidd (WLTP) - ca. 82-99 km
          - Batterigaranti/certifikat - 6 år/100.000 km
          - Laddtid (AC) med 7,4 kW - ca. 3h 15min
          - Laddtid (DC) med 24 kW - ca. 20min

           

          GLE 350 de 4MATIC: Bränsleförbrukning viktad 0,7-1,1 l/100 km, CO2-utsläpp viktade 18-28 g/km, strömförbrukning viktad 27,0-31,4 kWh/100 km

          GLE 350 e 4MATIC: Bränsleförbrukning viktad0,9-1,2 l/100 km, CO2-utsläpp viktade 20-28 g/km, strömförbrukning viktad 26,5-29,8 kWh/100 km<p>De angivna värdena fastslogs i enlighet med det föreskrivna mätförfarandet. Uppgifterna avser ”WLTP-koldioxidvärden” i den mening som avses i artikel 2 nr 3 genomförandeförordning (EU) 2017/1153. Värdena för bränsleförbrukning har beräknats utifrån dessa värden. Strömförbrukningen har fastställts utifrån förordning 683/2008/EG. Angivna värden avser inte ett enskilt fordon och är inte en del av ett erbjudande, utan tjänar enbart som jämförelse mellan de olika fordonstyperna. Samtliga utsläppsvärden gäller bil i grundversion. Högre utrustningsnivå, svensk standardutrustning, större däckdimension och högre vikt kan ge högre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Fordonsindividuella uppgifter om förbrukning och utsläpp finns på Konsumentverkets webbtjänst www.bilsvar.se Värdena varierar beroende på vald tillvalsutrustning och kan avvika från de slutgiltiga värdena för den beställda och levererade bilen.</p>

          Mercedes-Benz GLE Coupé

          GLE Coupe

          - Elektrisk räckvidd (WLTP) - ca. 82-95 km
          - Batterigaranti/certifikat - 6 år/100.000 km
          - Laddtid (AC) med 7,4 kW - ca. 3h 15min
          - Laddtid (DC) med 24 kW - ca. 20min

           

          GLE 350 de 4MATIC Coupé: Bränsleförbrukning viktad 0,7-1,1 l/100 km, CO2-utsläppviktade 19-28 g/km, strömförbrukning viktad 27,9-31,4 kWh/100 km

          GLE 350 e 4MATIC Coupé: Bränsleförbrukning viktad 1,0-1,2 l/100 km, CO2-utsläppviktade 22-28 g/km, strömförbrukning viktad 27,2-29,7 kWh/100 km

          Mercedes-Benz S-Klass Sedan lång

          Bilden visar Mercedes-Benz S-Klass Sedan.

          S 560 e var den första modellen som hade de komponenter som nu finns i tredje generationens laddhybrider. Bilens drivlina har en systemeffekt på 350 kW (476 hk) samt ett systemvridmoment på 700 Nm och klarar cirka 50 kilometer på enbart el tack vare ett effektivare batteri.

           

          - Elektrisk räckvidd (WLTP) - ca. 41-45 km
          - Batterigaranti/certifikat - 6 år/100.000 km
          - Laddtid (AC) med 7,4 kW - ca. 1h 30min

           

          S-Klass 560 e Sedan: Bränsleförbrukning viktad 2,2-2,7 l/100 km, CO2-utsläpp viktade 51-61 g/km, strömförbrukning viktad 17,6-18,9 kWh/100 km