Intelligent e-mobilitet.

Välkommen till Mercedes-Benz värld av EQ-elbilar.

EQ - elbilar


Enbart el och utan kompromisser med Mercedes-Benz EQ-modeller.

EQ - elbilar


Enbart el och utan kompromisser med Mercedes-Benz EQ-modeller.

Ren e-mobilitet innebär noll utsläpp lokalt, nästan ljudlös körning och en övertygande gasrespons. Det ger en helt ny körkänsla och en framåtblickande form av mobilitet som påminner om pionjärarbetet för 130 år sedan.

Mercedes-Benz EQ-modeller


Dynamisk, näst intill ljudlös och utsläppsfri.

Oavsett om du är ute efter en sportig suv eller en familjevänlig persontransportbil, så finns en lämplig modell i Mercedes-Benz utbud av helt eldrivna modeller.

Mercedes-Benz EQ-modeller


Dynamisk, näst intill ljudlös och utsläppsfri.

Oavsett om du är ute efter en sportig suv eller en familjevänlig persontransportbil, så finns en lämplig modell i Mercedes-Benz utbud av helt eldrivna modeller.

    Nya Mercedes-Benz EQC.

    EQC framför en tegelvägg

    Uppfyller höga förväntningar: Den första helt bilen med ren eldrift av märket EQ övertygar inte bara när det gäller säkerhet och komfort, utan levererar också en stor dos kördynamik tack vare två elmotorer på fram- och bakaxeln. Mercedes me erbjuder omfattande tjänster kring eldriven körning, så att du kan ta dig fram utan bekymmer.

    Nya Mercedes-Benz EQV.

    Bilden visar EQV vid en Mercedes-Benz väggmonterad laddbox.

    Designelement som tagits fram särskilt för EQ-familjen ger EQV 300[1] en spännande och progressiv karaktär, såväl exteriört som inne i kupén. Men en sak är som det alltid har varit: också EQV 300[1] skämmer bort dig med samma höga komfort och alla praktiska funktioner som det anstår en Mercedes-Benz.

    EQC 400 4MATIC: Strömförbrukning, 22,3-25,3 kWh/100 km (blandad körning); CO2-utsläpp, 0 g/km (blandad körning): 0.<p>De angivna värdena fastslogs i enlighet med det föreskrivna mätförfarandet. Uppgifterna avser ”WLTP-koldioxidvärden” i den mening som avses i artikel 2 nr 3 genomförandeförordning (EU) 2017/1153. Värdena för bränsleförbrukning har beräknats utifrån dessa värden. Strömförbrukningen har fastställts utifrån förordning 683/2008/EG. Angivna värden avser inte ett enskilt fordon och är inte en del av ett erbjudande, utan tjänar enbart som jämförelse mellan de olika fordonstyperna. Samtliga utsläppsvärden gäller bil i grundversion. Högre utrustningsnivå, svensk standardutrustning, större däckdimension och högre vikt kan ge högre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Fordonsindividuella uppgifter om förbrukning och utsläpp finns på Konsumentverkets webbtjänst www.bilsvar.se Värdena varierar beroende på vald tillvalsutrustning och kan avvika från de slutgiltiga värdena för den beställda och levererade bilen.</p>

    EQV 300: Strömförbrukning, kWh/100 km: 27,0; CO2-utsläpp, g/km (blandad körning): 0.

    Ren eldrift


    Utforska komponenterna i den helt elektriska drivningen.

    Ren eldrift


    Utforska komponenterna i den helt elektriska drivningen.

    Laddsystem

    Tack vare ett intelligent laddsystem kan batteriet laddas upp med olika laddsalternativ som väggmonterade laddboxar, laddstolpar med växelström (AC) och snabbladdningsstolpar (DC).

    Ombordladdaren som är fast integrerad i bilen styr laddningen och omvandlar växelström (AC) till likström (DC). Utöver möjligheten att ladda via en ”vanlig” nätanslutning (AC) går det också att ladda bilen vid en DC-laddstation (snabbladdning). Laddaren som är fast integrerad i bilen styr laddningen via det offentliga elnätet och omvandlar växelström (AC) till likström (DC). Utöver möjligheten att ladda via en ”vanlig” nätanslutning (AC) går det också att ladda bilen vid en DC-laddstation (snabbladdstolpar).

    Högvoltsbatteri av litiumjontyp

    Högvoltsbatteriet av litium-jon är den centrala energilagringsenheten för eldriften. Såväl räckvidden som prestandan är direkt beroende av batteriets kapacitet.

    Batteriet laddas externt via elnätet. Dessutom återvinns energi genom regenerering vid inbromsning och motorbromsning. Batteriet är monterat centralt i underredet för att bilens tyngdpunkt ska bli lägre och öka dynamiken.

    Elmotor

    En elmotor på både fram- och bakaxeln omvandlar elektrisk energi från högvoltsbatteriet till mekanisk energi och ger en imponerande framåtdrift från första varvet.

    För att minska strömförbrukningen och förbättra dynamiken regleras fördelningen av drivkrafterna effektivt och steglöst mellan fram- och bakaxeln.

    Regenerativt bromssystem

    För längre räckvidd: Det finns stora möjligheter att minska förbrukningen genom att öka energiåtervinningen i motorbroms- och bromsfaserna (regenerering).

    Detta sker genom en intelligent, effektoptimerad fördelning av retardationsmomenten. När du trampar på bromsen övertar elmotorn bromsfunktionen och återvinner rörelseenergin genom att fungera som generator. Dessutom kan du anpassa regenerationseffekten manuellt i flera steg med hjälp av växelpaddlarna.

    Mercedes-Benz EQC (2019): Driving Modes | Explained by Felix Smith

    Mercedes-Benz EQC (2019): Driving Modes | Explained by Felix Smith

    EQ Film
    Mercedes-Benz EQC (2019): Driving Modes | Explained by Felix Smith
    Titta igen