Intelligent e-mobilitet.

Välkommen till Mercedes-Benz värld av EQ-elbilar.

EQ - elbilar


Enbart el och utan kompromisser med Mercedes-Benz EQ-modeller.

EQ - elbilar


Enbart el och utan kompromisser med Mercedes-Benz EQ-modeller.

Ren e-mobilitet innebär noll utsläpp lokalt, nästan ljudlös körning och en övertygande gasrespons. Det ger en helt ny körkänsla och en framåtblickande form av mobilitet som påminner om pionjärarbetet för 130 år sedan.

Mercedes-Benz EQ-modeller


Dynamisk, näst intill ljudlös och utsläppsfri.

Oavsett om du är ute efter en sportig suv eller en familjevänlig persontransportbil, så finns en lämplig modell i Mercedes-Benz utbud av helt eldrivna modeller.

Mercedes-Benz EQ-modeller


Dynamisk, näst intill ljudlös och utsläppsfri.

Oavsett om du är ute efter en sportig suv eller en familjevänlig persontransportbil, så finns en lämplig modell i Mercedes-Benz utbud av helt eldrivna modeller.

    EQA – upplev elektrisk elegans.

    EQA framför en tegelvägg

    Möt den elektriska eran med stil – EQA är en karismatisk karaktär med räckvidd på upp till 432 km. Du lägger direkt märke till den svarta kylargrillen med LED-strålkastare. I kupén möts du av EQ-specifika färger och stämningsfulla ljusdetaljer. Upplev sportig körning där infotainmentsystemet MBUX och smart körhjälp gör resorna säkrare och mer avkopplande.

    Nya EQB – familjebilen med sju sittplatser.

    EQB

    EQB är det givna valet för den medvetna familjen som vill köra hållbart och 100 % elektriskt. Räckvidden är upp till 419 km – du klarar både vardagarna och de längre resorna på en enda laddning. I kupén känner du direkt fördelarna med det stora och flexibla utrymmet: EQB har sju sittplatser, med tre sätesrader och individuellt fällbara säten bak.

    EQC – 100 % elektrisk premiumsuv.

    EQC framför en tegelvägg

    Gör de elektriska äventyren större och lyxigare! EQC är utrustad med 4MATIC fyrhjulsdrift och har en elektrisk räckvidd på upp till 410 km. De två elmotorerna på fram- och bakaxeln ger kördynamik i toppklass. Utrustning och innovationer är generöst tilltagna – dessutom har vi tagit hållbarhetsfilosofin ett steg längre och skapat interiören av återvunna material.

      Nya EQE – helelektrisk körning för alla sinnen.

      EQE

      EQE är en sofistikerad karaktär med stil och utstrålning. Räckvidden är upp till imponerande 660 km. Utrustning och material är valda med omsorg för att ge även känsel och luktsinne upplevelser i toppklass. Komforten bjuder på bland annat smarta infotainmentsystemet MBUX Hyperscreen, där flera skärmar möts sömlöst på en imponerande stor display.

      Nya EQS – revolutionerande lyx.

      EQB framför en tegelvägg

      Kliv in i EQS – den helt elektriska lyxbilen, med upp till hela 770 km räckvidd. Upplev en kraftfull coupékaraktär med mängder av banbrytande och smarta tjänster. Här njuter du av ultramodern design och infotainmentsystemet MBUX Hyperscreen, som mäter totalt 141 cm i bredd! EQS lyfter dina hållbara körupplevelser till högsta nivå.

      EQV – rymlig familjebil med lyxkänsla.

      Bilden visar EQV vid en Mercedes-Benz väggmonterad laddbox.

      EQV är vår helt elektriska storbil med tydlig premiumnivå. Räckvidden är upp till 378 km. EQV finns med sex, sju eller åtta sittplatser som går att flytta och vända i skenor, vilket är flexibelt och ger extra gott om lastutrymme. Designen har en aura av lyx, med exklusiva material och smart infotainment för bästa komfort och säkerhet.

      EQA 250: strömförbrukning i kWh/100 km (blandad körning): 17,8-19,1; koldioxidutsläpp i g/km (blandad körning): 0.
      EQB 300 4MATIC: Strömförbrukning i kWh/100 km (blandad körning): 17,4; CO2-utsläpp i g/km (blandad körning): 0.
      EQB 350 4MATIC: Strömförbrukning i kWh/100 km (blandad körning): 17,4; CO2-utsläpp i g/km (blandad körning): 0.
      EQC 400 4MATIC: Strömförbrukning, 22,3-25,3 kWh/100 km (blandad körning); CO2-utsläpp, 0 g/km (blandad körning): 0.
      EQE 350: Strömförbrukning i kWh/100 km (blandad körning): 17,4; CO2-utsläpp i g/km (blandad körning): 0.
      EQS 450+: Strömförbrukning, kWh/100 km (blandad körning): 15,6-19,8; CO2-utsläpp, g/km (blandad körning): 0.
      EQS 580 4MATIC: Strömförbrukning, kWh/100 km (blandad körning): 18,3-21,2; CO2-utsläpp, g/km (blandad körning): 0.
      EQV 300: Strömförbrukning, kWh/100 km: 27,0; CO2-utsläpp, g/km (blandad körning): 0.

      Ren eldrift


      Utforska komponenterna i den helt elektriska drivningen.

      Ren eldrift


      Utforska komponenterna i den helt elektriska drivningen.

      Laddsystem

      Tack vare ett intelligent laddsystem kan batteriet laddas upp med olika laddsalternativ som väggmonterade laddboxar, laddstolpar med växelström (AC) och snabbladdningsstolpar (DC).

      Ombordladdaren som är fast integrerad i bilen styr laddningen och omvandlar växelström (AC) till likström (DC). Utöver möjligheten att ladda via en ”vanlig” nätanslutning (AC) går det också att ladda bilen vid en DC-laddstation (snabbladdning). Laddaren som är fast integrerad i bilen styr laddningen via det offentliga elnätet och omvandlar växelström (AC) till likström (DC). Utöver möjligheten att ladda via en ”vanlig” nätanslutning (AC) går det också att ladda bilen vid en DC-laddstation (snabbladdstolpar).

      Högvoltsbatteri av litiumjontyp

      Högvoltsbatteriet av litium-jon är den centrala energilagringsenheten för eldriften. Såväl räckvidden som prestandan är direkt beroende av batteriets kapacitet.

      Batteriet laddas externt via elnätet. Dessutom återvinns energi genom regenerering vid inbromsning och motorbromsning. Batteriet är monterat centralt i underredet för att bilens tyngdpunkt ska bli lägre och öka dynamiken.

      Elmotor

      En elmotor på både fram- och bakaxeln omvandlar elektrisk energi från högvoltsbatteriet till mekanisk energi och ger en imponerande framåtdrift från första varvet.

      För att minska strömförbrukningen och förbättra dynamiken regleras fördelningen av drivkrafterna effektivt och steglöst mellan fram- och bakaxeln.

      Regenerativt bromssystem

      För längre räckvidd: Det finns stora möjligheter att minska förbrukningen genom att öka energiåtervinningen i motorbroms- och bromsfaserna (regenerering).

      Detta sker genom en intelligent, effektoptimerad fördelning av retardationsmomenten. När du trampar på bromsen övertar elmotorn bromsfunktionen och återvinner rörelseenergin genom att fungera som generator. Dessutom kan du anpassa regenerationseffekten manuellt i flera steg med hjälp av växelpaddlarna.

      Mercedes-Benz EQC (2019): Driving Modes | Explained by Felix Smith

      Mercedes-Benz EQC (2019): Driving Modes | Explained by Felix Smith

      EQ Film
      Mercedes-Benz EQC (2019): Driving Modes | Explained by Felix Smith
      Titta igen