Mercedes-Benz 300 SL Coupé (W198) i bordeaux med öppna dörrar

1954 | Mercedes-Benz 300 SL ”Måsvingedörrar”

Född av motorsporten: 1952 nådde Mercedes-Benz stora internationella framgångar med 300 SL-racingbilen (W 194). “SL” – bokstäverna står för “super light”. Legendariska SL har serietillverkats sedan 1954, från och med “Måsvingen” 300 SL. Den unika traditionen fortlever med varje generation.

Svart Mercedes-Benz 600 Pullman-Landaulet sedd från sidan

1963 | Mercedes-Benz 600 ”Stor Mercedes”

Presentationen av 600 på IAA i Frankfurt i september 1963 var en riktig sensation. Den nya toppmodellen utformades som en exklusiv representationsbil för de högsta kraven och var som standard utrustad med unik teknik för sin tid.

Mercedes-Benz 200 W115 'Stroke 8' på grusunderlag

1968 | Mercedes-Benz “Stroke 8”

De fyrcylindriga typerna 200 D till 220 var samlade i modellserien W 115, medan de båda sexcylindriga modellerna 230 och 250 tilldelades modellseriebeteckningen W 114. I folkmun kallas modellerna i den ”nya generationen” fortfarande ”Stroke 8 models” efter året 1968 då de lanserades.

Mercedes-Benz 280 SE W116 kör i natursköna omgivningar

1972 | Mercedes-Benz S-klass modellserie 116

I september 1972 presenterades en helt nyutvecklad fordonsgeneration i lyxklassen för allmänheten. Den för första gången officiellt benämnda ”Mercedes-Benz S-klass” – intern beteckning W 116 – avlöste modellserien 108/109 och bestod till en början av typerna 280 S, 280 SE och 350 SE.

Mercedes-Benz patenterade motorfordon från 1886 sedd snett från sidan

1886 | Benz patentbilar

Benz patentbil är världens första bil. Carl Benz konstruerade den 1885 och ansökte om patent den 29 januari 1886 som ”fordon med bensinmotor”. Patentnummer 37435, utfärdat av det kejserliga patentverket i Berlin, är bilens födelsecertifikat.

Mercedes 35 hk från 1901 sedd från sidan

1900 | Mercedes 35 hk

År 1900 skapades hos Daimler-Motoren-Gesellschaft på initiativ av Emil Jellinek ett fordon som skilde sig avsevärt från den hittills använda vagnkonstruktionsprincipen. Emil Jellinek stimulerade utvecklingen av en helt ny bil med lätt, kraftfull motor, långt axelavstånd och låg tyngdpunkt. Den nyutvecklade modellen fick för första gången namnet ”Mercedes” efter Jellineks då tio år gamla dotter.

Mercedes-Benz 220 SEb W111 'Fena' i natursköna omgivningar

1959 | Säkerhetskaross med krockzoner: Mercedes-Benz ”bakfena” (W 111)

1959 introducerade Mercedes-Benz en branschledande innovation – säkerhetskarossen. Konstruktören Béla Barényis koncept: krockzoner fram och bak och däremellan en kraftig kupé. Premiärbilen var den högklassiga sedanen i modellserie 111, kärleksfullt kallad ”bakfena”.

ABS-test på Mercedes-Benz fabrik i Stuttgart-Untertürkheim

1978 | Låsningsfria bromsar (ABS) i serietillverkade personbilar: Mercedes-Benz S-klass (modellserie 116)

En dröm för ingenjörerna blev verklighet 1978: Mercedes-Benz presenterade ABS i S-klass i modellserie 116. Även vid full inbromsning förblir bilen manövrerbar och farliga områden kan undvikas. Ytterligare körhjälpssystem kunde byggas på grundval av ABS-sensorer.

Mercedes-Benz 500 SEL W126 krocktest med airbag i Sindelfingen

1981 | Krockkudde i serietillverkade personbilar: Mercedes-Benz S-klass (modellserie 126)

Världens första seriebil med förarkrockkudde och bältesåtstramare på passagerarsidan presenterades 1981 i Mercedes-Benz S-klass modellserie 126. Inom några millisekunder vecklas en krockkudde ut ur ratten vid en kollision och fyller ut zonen mellan föraren och ratten. Den kompletterar säkerhetsbältet. Idag finns det många krockkuddar runtom i hela bilen.

Bilbarnstol i Mercedes-Benz S-Klass med PRE-SAFE® passagerarskydd

2002 | Passagerarskyddssystemet PRE-SAFE: Mercedes-Benz S-klass (modellserie 220)

PRE-SAFE® är ytterligare en milstolpe i Mercedes-Benz säkerhetsutveckling. Om sensorerna registrerar en hotande kollision förbereder tekniken bilen för den. Det gör t.ex. att taket och sidorutorna stängs, ryggstöden stängs vertikalt och att säkerhetsbältena på framsätena spänns som en förebyggande åtgärd. Detta ökar skyddet för passagerarna.

Mercedes-Benz Intelligent Drive i S-Klass sedd från förarens perspektiv

2013 | Mercedes-Benz Intelligent Drive

En mängd olika körhjälpssystem är sedan 2013 samlade under namnet Mercedes-Benz Intelligent Drive. Tack vare den intelligenta kopplingen av kameror, sensorer och styrenheter blir bilen en ”intelligent” partner. Körhjälpssystemen och deras växande nätverk är banbrytande – och en milstolpe på vägen mot autonom och olycksfri körning.

Flera Mercedes-Benz modeller kör i samma riktning på ojämn terräng

Mercedes-AMG

Välkommen till Mercedes-AMG värld. Vi tror på konkurrens, idéer, maxad prestanda och fullkomlighet. Där ingenjörskonsten möter en mycket speciell attityd. Med den här inställningen skapar vi fordonsprestanda för tävlingsbanan – och för vägen.

Röd klassisk Mercedes-Benz SL Roadster sedd från sidan

Mercedes-Benz Classic

Upplev alla milstolpar i varumärket Mercedes-Benz och njut av känslomässiga insikter i historien om bilens uppfinnare.