eVito el-skåpbil. Upptäck en ny drivkraft.
Från 6.115 kr/mån inkl. service
Räckvidd på hela 26 mil1 , 2
Skåpbilen eVito är precis så funktionell, säker och bekväm som du är van vid från Mercedes-Benz Vito. Den har också samma stora lastkapacitet och samma komfort. Den mycket effektiva elmotorn har en prestanda på max 85 kW (116 hk) och ett vridmoment på upp till 360 Nm.
Med en räckvidd på 26 mil,
lämpar sig eVito Skåpbil perfekt både för körning i stadstrafik och utanför tätorterna. Skåpbilen kan beställas i längderna lång och extralång. Med en lastvolym på 6,0m3 respektive 6.6m3 får du plats med det mesta och går inte miste om något lastutrymme. Batterimodulerna är nämligen placerade under bilgovlet.
Räckvidden fastställdes utifrån förordning 692/2008/EG. Räckvidden beror på bilens konfiguration, särskilt på valet av maxhastighetsspärr.
Räckvidden har fastställts utifrån förordning 2017/1151/EU. Räckvidden beror på bilens konfiguration, särskilt på valet av maxhastighetsspärr.
Elektrisk räckvidd enligt EU-norm WLTP: blandad körning 264 km. Stadskörning 326 km. Energiförbrukning i kWh/100km blandad körning: 25,4 Stadkörning: 32,4. CO2 utsläpp 0g/km.
Transportbil med eldrift – lönar sig även ekonomiskt.
Möt det bästa av båda världar. Att investera i en eldriven skåpbil är inte bara bra för miljön, utan dessutom ett smart ekonomiskt beslut. De totala driftkostnaderna (TCO) för eVito är ofta lägre än för motsvarande bilar med förbränningsmotor. Fordonskatten är 360 kr/år .
Höjdpunkter.
Den intelligenta driftstrategin optimerar energiutnyttjandet: Med de tre körprogrammen ”E+”, ”E” och ”C” samt de fem regenerationsnivåerna ”D– ”, ”D”, ”D+”, ”D++” och ”D Auto” kan du optimera både strömförbrukningen och räckvidden. Genom regenereringen återvinns energin när bilen saktar in. Regenerationsnivån ”DAuto” hjälper dig att utnyttja batteriladdningen på bästa möjliga sätt. Den anpassar automatiskt regenerationsnivån till körsituationen.
Informations- och kommunikationssystemen har många gränssnitt som ger de bästa möjliga förutsättningarna för bra underhållning. Multimediesystemen Audio 30 och 40 (tillval) styr du intuitivt och bekvämt med en pekskärm.
Du lär dig snabbt att uppskatta eVito som din partner. Vi gör allt för att ni ska ha ett långt och stabilt förhållande. Redan vid leveransen har du ett välfungerande fordon i Mercedes-Benz-kvalitet med en elmotor och ett värmesystem som klarat vårt omfattande vintertest med temperaturer på ner till 30 minusgrader. Det omfattande korrosionsskyddet med helförzinkad kaross och tåliga material i kupén bidrar till att den är representativ även efter många års användning.
Nu till det som är bra med ditt jobb: eVitos stora kupé kommer att göra dig på gott humör när du jobbar. De robusta och bekväma sätena ser till att du kan köra långa pass utan att bli trött. På vintern är standardutrustningen stolsvärme på förar- och passagerarsidan ett måste. Om du behöver plats för 2 medpassagerare fram kan du beställa ett dubbelt passagerarsäte. Audiosystemen som är tillgängliga som tillval erbjuder bra uppkoppling och underhållning och leder dig fram till din destination i kombination med navigationssystemet Audio 40.
Våra eldrivna transportbilar är dessutom mycket ekonomiska. Beroende på användningsprofilen kan de totala driftkostnaderna (TCO) för elmotorn redan ligga på samma nivå som för bilar med förbränningsmotor.
Den intelligenta driftstrategin för transportbilar med elmotor bidrar till den ekonomiska körningen. Med 3 körprogram och 4 regenerationsnivåer kan du optimera strömförbrukningen och därmed räckvidden för din eldrivna transportbil. Genom regenereringen återvinns energin när bilen saktar in. Batteriet laddas till exempel vid körning i nedförsbacke i stället för att förlora energi i form av värme när man bromsar. Så kan du komma långt med de eldrivna transportbilarna från Mercedes-Benz – både på vägen och i ditt företag.
I eVito finns det plats för allt som måste med. Eldriften begränsar inte lastutrymmet på något sätt. Tack vare den maximala lastvikten på upp till 1 016 kg och med ett lastutrymme som är upp till 3 m långt kan det 3 200 kg tunga fordonet transportera stora mängder last. Finns även i en viktvariant på 2 800 kg.
2 längder, ett flexibelt skyddssystem och praktiska skiljeväggar som tillval gör att bilen kan anpassas och specialiseras för dina professionella transportlösningar.
Dessutom gör de stora dörröppningarna och den låga lastkanten att du lätt kan hantera svåra uppgifter med eVito – för mer komfort, effektivitet och säkerhet vid i- och urlastning.
Kompetent hjälp för avslappnad körning.
Dödvinkelassistent med Rear Cross Traffic Alert
Sidvindsassistent
Kurshållningsassistent
Aktiv bromsassistent
Aktiv avståndsassistent DISTRONIC
Ladda flexibelt på olika laddningsstationer.
Tack vare Combined Charging System (CCS) som standard kan du ladda eVito Skåpbil flexibelt vid laddstolpar och väggboxar.
Den användbara batterikapaciteten uppgår till 60 kWh och kan som standard laddas från 10 till 80 % vid en snabbladdstation med max 50 kW på ca 50 minuter
– som tillval kan den till och med laddas med max 80 kW
på ca 35 minuter
. Även med en AC-laddeffekt på max 11 kW kan batteriet laddas från 0 till 100 % på under 6,5 timmar.
Vid laddningen sätter man i laddkabeln i CCS-fordonskontakten (Combo 2) till vänster på stötfångaren fram. Om det inte finns någon laddbox eller laddningsstation kan batteriet i undantagsfall även laddas via hushållsnätet.1 Bäst förberedd på olika laddsituationer är du med det flexibla laddsystemet som erbjuder flera olika laddlösningar i ett praktiskt kit.1
Elmotor 85 kW/batteri 60 kWh (användbart)
Högvoltsbatteri (60 kWh)
Mercedes-Benz väggmonterad laddbox Home
Flexibelt laddsystem
En sådan AC-laddkabel medföljer från fabriken eller kan köpas hos en Mercedes-Benz-partner. Det flexibla laddningssystemet hittar du hos din Mercedes-Benz-partner.
Lastvolymen väger tungt: eVito skåpbil.
Mercedes eVito skåpbil klarar mycket utan att påverkas negativt. Det är en bil som är proffs på svåra uppgifter och dessutom mycket representativ.
Specialiteten är eVitos lastförmåga
Med en lastutrymmeslängd på upp till 3 061 mm och en lastvolym på 6,6 m³ i den extralånga modellen kan eVito skåpbil med totalvikt på 3 200 kg lasta upp till 797 kg1. I den långa versionen är lastvolymen 6,0 m3, och den klarar upp till 832 kg1 last. Oavsett längden begränsas lastutrymmets volym aldrig av eldriften.
Vikt är inte allt
Mercedes eVito skåpbil är mycket lätt att lasta tack vare de stora dörrarna och den låga lasthöjden. Om du väljer till en skjutdörr även på vänster sida kan den lastas från tre håll, till exempel med upp till tre EUR-pallar. Med lastförankringsskenorna i lastutrymmesgolvet och surrningsskenorna i sidoväggen kan lasten fästas på olika sätt allt efter behov.
Vänster skjutdörr
Möjlighet till extra lastutrymme
Trägolv
Surrningsskenor sidovägg på bröstning
Bakdörrar, två dörrblad, öppning till sidoväggen
Utrustningsversioner kan påverka lastkapaciteten genom att tjänstevikten ökar/minskar.
Föredömlig säkerhet även med eldrift.
Säkerhet i fokus med väl skyddat högvoltssystem.
eVito klarar samma provningar och krocktest som bilar med förbränningsmotor. Därför håller den Mercedes-Benz höga säkerhetsnivå.
Redan vid leveransen har du ett välfungerande fordon i Mercedes-Benz-kvalitet med en elmotor och ett värmesystem som klarat vårt omfattande vintertest med temperaturer på ner till 30 minusgrader. Det omfattande korrosionsskyddet med helförzinkad kaross och tåliga material i kupén bidrar till att den är representativ även efter många års användning.
Drivlinan, högvoltsbatteriet och högvoltsledningarna sitter skyddade i en ram. En skyddsplatta skyddar dessutom batterisystemet från skador underifrån. Alla högvoltsledningar är mycket välisolerade. Högvoltsledningarna är alltid orangefärgade för att man tydligt ska känna igen dem. Dessutom övervakas deras anslutning ständigt för att säkerställa att den är korrekt. Vid behov avaktiveras högvoltssystemet automatiskt.
Om krocksensorerna identifierar en allvarlig olycka, där exempelvis krockkuddarna aktiveras, kopplas spänningen automatiskt från. För räddningspersonalen finns en ”räddningsbrytare” under främre passagerarsätet för att de ska kunna bryta spänningsförsörjningen. I annat fall får endast speciellt utbildade personer arbeta med bilens högvoltssystem. Det måste man till exempel även tänka på vid ett motorstopp.