eVito. Upptäck en ny drivkraft.

Från 4.840 kr/mån 

Bygg din eVito
Finansiell Leasing via Mercedes-Benz Finans, 36 mån, restvärde 40 %, 1:a förhöjd avg. 30 %, rörlig ränta 4,75% (september 2019). inkl. Integrerat Servicepaket. Leasingavgift exkl. moms. Reservation för sedvanlig kreditprövning. eVito skåpbil lång. Kontantpris 460.200 kr exkl.moms.  Inkl Service i 48 månader” samt 8 års batterigaranti/100.000km. 

Upp till 150 km, räckvidd.

eVito skåpbil har det som krävs för den moderna e-mobiliteten. Och den är precis så funktionell, säker och bekväm som du är van vid från Mercedes-Benz Vito. Den har en högeffektiv elmotor på 85 kW (114 hk) [eVito skåpbil med nyttofordonsregistrering (N1).

eVito skåpbil har en räckvidd på upp till 150 km, . Batteriets användbara kapacitet är 41,4  kWh, och det kan vid en laddeffekt på upp till 7,2 kW laddas från 0 till 100 % på ca 6 timmar.

eVito skåpbil kan beställas i längderna ”lång” och ”extralång”. Med ett lastutrymme på 6,0 m3 resp. 6,6 m3 har den inga begränsningar på grund av eldriften. För viktvarianten på 3 200 kg är nyttolasten upp till 1 015 kg1 för den långa varianten och upp till 990 kg1 för den extralånga.

eVito rekommenderas om du vill ha en skåpbil som passar för stadstrafik och planerbara, rutinmässiga turer. Dessutom är eVito skåpbil lämplig för alla branscher med en användningsprofil som motsvarar den aktuella räckvidden.

1

Utrustningsversioner kan påverka lastkapaciteten genom att tjänstevikten ökar/minskar.

Höjdpunkter.

  1. Lönsamhet
  2. Pålitlighet
  3. Funktioner
Eldrift – lönar sig även ekonomiskt.

Våra eldrivna transportbilar är dessutom mycket ekonomiska. Beroende på användningsprofilen kan de totala driftkostnaderna (TCO) för elmotorn redan ligga på samma nivå eller lägre som motsvarande som för bilar med förbränningsmotor.

Den intelligenta driftstrategin för transportbilar med elmotor bidrar till den ekonomiska körningen. Med 3 körprogram och 4 regeneringsnivåer kan du optimera strömförbrukningen och därmed räckvidden för din eldrivna transportbil. Genom regenereringen återvinns rörelseenergi när bilen saktar in. Batteriet laddas till exempel vid körning i nedförsbacke i stället för att förlora energi i form av värme när man bromsar. Så kan du komma långt med de eldrivna transportbilarna från Mercedes-Benz – både på vägen och i ditt företag.

Redo när du är det.

Du lär dig snabbt att uppskatta eVito som din partner. Vi gör allt för att ni ska ha ett långt och stabilt förhållande. Redan vid leveransen har du ett välfungerande fordon i Mercedes-Benz-kvalitet med en elmotor och ett värmesystem som klarat vårt omfattande vintertest med temperaturer på ner till 30 minusgrader. eVito är väl rustad för de hårda kraven som ställs på ett transportfordon. Det omfattande korrosionsskyddet med helförzinkad kaross bidrar till att den är representativ även efter många års användning.

En sak är klar: När du väljer en eVito får du en bil som du verkligen kan lita på. Tack vare att den är så tillgänglig är du väl förberedd på alla typer av jobb. För oss är ”Mercedes-Benz Vans. Born to run.” inte bara ett motto utan även ett löfte.

Avlastar dig.

I eVito finns det plats för allt som måste med. Eldriften begränsar inte lastutrymmet på något sätt. Tack vare den maximala lastvikten på upp till 1 015 kg1 och med ett lastutrymme som är upp till 3 m långt kan det 3 200 kg tunga fordonet transportera stora mängder last. Finns även i en viktvariant på 2 800 kg.

2 längder, ett flexibelt skyddssystem och praktiska skiljeväggar som tillval gör att bilen kan anpassas och specialiseras för dina professionella transportlösningar.

Dessutom gör de stora dörröppningarna och den låga lastkanten att du lätt kan hantera svåra uppgifter med eVito – för mer komfort, effektivitet och säkerhet vid i- och urlastning.

Tekniska data
1

Utrustningsversioner kan påverka lastkapaciteten genom att tjänstevikten ökar/minskar.

Använd elenergin så effektivt som möjligt.

Räckvidden kan utnyttjas maximalt tack vare de olika körprogrammen och regenereringen

I drivsystemet ingår elmotorn, högvoltsbatteriet, effektelektroniken och laddaren. Elmotorn driver framhjulen och får energin som behövs från högvoltsbatteriet. Det laddas främst via elnätet men kan få extra kraft av energin som återvinns genom regenerering.

Den intelligenta driftstrategin gör att energin används effektivt: med 3 körprogram och 4 regenereringsnivåer kan strömförbrukningen, och därmed också räckvidden optimeras. Man väljer de 3 körprogrammen ”E+”, ”E” och ”C” via körprogramsväljaren i mittkonsolen och de 4 regenereringsnivåerna ”D-”, ”D”, ”D+” och ”D++” via växelpaddlarna.

Genom regenereringen återvinns energin när bilen saktar in. Batteriet laddas till exempel vid körning i nedförsbacke i stället för att förlora energi i form av värme när man bromsar. Inställningen i körprogrammet och regenereringsnivån visas på kombiinstrumentets display. Med den här intelligenta driftstrategin kan ekonomin för eldrivna transportbilar optimeras ytterligare i daglig trafik.

Högvoltsbatteriet kan bli fulladdat på ca 6 timmar.

Upp till 7,2 kW maximal laddeffekt.

Högvoltsbatterisystemet med en användbar kapacitet på 41,4  kWh kan laddas från 0 till 100 % på ca 6 timmar med en väggbox eller laddningsstation. Via en laddkabel med en typ-2-kontakt överförs en laddeffekt på upp till 7,4 kW (2-fas x 16 A) växelström av strömförsörjningsenheten. Sladdkabeln på 4 m ingår. Som tillval finns även en sladdkabel på 8 m.

Kabelns kontakt ansluts till uttaget på B-stolpen på förarsidan. Bilens centrallås låser och låser upp instickskopplingen. Laddningsstatusen kan alltid avläsas på fordonsuttagets statusindikering. Om ingen väggbox eller laddningsstation finns kan batteriet även laddas via ett vanligt eluttag. En sådan kan köpas hos en Mercedes-Benz-partner.

Behovsbaserade laddmöjligheter.

Strömförsörjning.

För kunder med enskilda bilar och vagnparker finns 2 lösningar för laddningen – skräddarsydda för respektive kundgrupp: För enskilda bilar kan man separat köpa Mercedes-Benz väggmonterad laddbox Home i en snygg, kompakt design. Den måste monteras enligt lokala föreskrifter av en behörig elektriker som kunden kan välja fritt.

Ännu mer omfattande är vårt erbjudande för kunder med fler än 2 fordon på en plats: Med erbjudandet för strömförsörjning till vagnparker hjälper Mercedes-Benz Vans kunderna – tillsammans med en utvald partner – allt från rådgivning och förberedelser på plats till installation av maskinvaran för laddning samt underhåll och support. För vagnparkskunder finns även en intelligent laddlösning med ett nätverk för bilen och en kompatibel laddningsstation. På så sätt kan man undvika eller åtminstone reducera laddtopparna och därmed spara pengar.

För vagnparkschefer finns tjänsten ”Intelligent eLaddning” från Mercedes PRO connect i Fordonsadministrationen på Mercedes PRO-plattformen. Där visas till exempel elbilarnas laddningsnivå, och laddning och förklimatisering styrs enligt de förinställda starttiderna.

Helhetslösningen för e-mobilitet.

eVAN-ekosystem.

För att e-mobiliteten ska fungera riktigt bra behövs mer än en transportbil med eldrift. Därför utvecklar Mercedes-Benz ett helt eVAN-ekosystem med allt som krävs för e-mobilitet. Där ingår ett intelligent nätverk för laddning, innovativa laddningstjänster, nya smarta uppkopplingslösningar och kompetent service före och efter anskaffningen. På Mercedes-Benz Vans vet vi exakt vad elbilsanvändare, och branscherna där elbilar används, bekymrar sig för. Därför kan vi underlätta övergången till en framgångsrik och ekonomisk e-mobilitet.

Föredömlig säkerhet även med eldrift.

Väl skyddat högvoltssystem.

De eldrivna transportbilarna från Mercedes-Benz klarar samma provningar och krocktest som bilar med förbränningsmotor. Därför håller de Mercedes-Benz höga säkerhetsnivå.

Drivlinan, högvoltsbatteriet och högvoltsledningarna sitter skyddade i en ram. En skyddsplatta skyddar dessutom batterisystemet från skador underifrån. Alla högvoltsledningar är mycket välisolerade. Högvoltsledningarna är alltid orangefärgade för att man tydligt ska känna igen dem. Dessutom övervakas deras anslutning ständigt för att säkerställa att den är korrekt. Vid behov avaktiveras högvoltssystemet automatiskt.

Om krocksensorerna identifierar en allvarlig olycka, där exempelvis krockkuddarna aktiveras, kopplas spänningen automatiskt från i bilen. För räddningspersonalen finns en ”räddningsbrytare” under främre passagerarsätet för att man ska kunna bryta spänningsförsörjningen. I annat fall får endast speciellt utbildade personer arbeta med bilens högvoltssystem. Det måste man till exempel även tänka på vid ett motorstopp.

Mercedes PRO förenklar och sätter fart på ditt företag.

Ännu effektivare i kärnverksamheten.

Mercedes PRO är det nya märket från Mercedes-Benz för uppkopplade tjänster för din bil och din verksamhet. Vårt mål är att utnyttja digitala möjligheter för att göra din vardag ännu effektivare.

Mercedes PRO samlar alla dina tjänster på en webbaserad plattform, där du enkelt kan ha översikt och kontroll på arbetet. och dina fordon.

[*] För mer information om officiell bränsleförbrukning och officiella specifika CO₂-utsläpp för nya personbilar hänvisar vi till ”Leitfaden über den Kraftstoffverbrauch, die CO₂-Emissionen und den Stromverbrauch neuer Personenkraftwagen” som kan fås från alla försäljningsställen och DAT Deutsche Automobil Treuhand GmbH (www.dat.de) kostnadsfritt.