PRO Fordonsassistans.

Maximal insatsberedskap för din vagnpark.

Vårt erbjudande.

Att jobba proaktivt med service och underhåll hör till de viktigaste åtgärderna för att optimera lönsamheten för din vagnpark. Tjänsten ”PRO Fordonsassistans” hjälper dig att planera servicearbeten, reparationer och underhåll i god tid.

Dra nytta av bättre planeringsmöjligheter och spara tid på kortare verkstadsbesök samt minskade stilleståndstider.

PRO Fordonsassistans.

Hjälper dig att spara tid och hålla kostnaderna nere.

Mercedes PRO connect erbjuder ”PRO Fordonsassistans” så att du kan använda din bil på ett ännu mer ekonomiskt sätt. Du kan planera servicearbeten i god tid så att dessa kan utföras mer effektivt. Du tjänar på att din bil är driftklar i största möjliga utsträckning. Om du ändå skulle behöva stöd ute på vägarna får du snabbt hjälp.

Testa nu kostnadsfritt!1

1

Totalpriset för alla tjänster (exkl Fordonsdatagränssnitt) är 3863 SEK exkl moms. Vid nyttjande av Välkomsterbjudandet ingår tjänsterna kostnadsfritt i 12 månader. När Välkomsterbjudandet löper ut, har du fortfarande ditt Mercedes PRO konto och har möjlighet att köpa tjänsterna separat via Mercedes PRO Store.

Sammanfattning av fördelarna för dig:

Reduzierung von Standzeiten

Minskar stilleståndstiderna.

 
Termin- und Kostentransparenz

Transparenta tider och kostnader.

 
Schnelle, zielgerichtete Hilfe

Snabb, målinriktad hjälp. 

 

Servicehantering

Planera service och reparationer på ett mer transparent sätt.

Med tjänsten ”Servicehantering” 1 har du alltid den senaste informationen. Du kan se nödvändiga serviceåtgärder eller reparationer i verktyget Fordonsadministration. Du får till exempel information i god tid, till exempel om det är dags för service. Om bromsbeläggen är utslitna eller kylarvätskenivån2 är för låg rapporterar ”Servicehantering” dessutom reparationsbehovet. Samtidigt kan den valda Mercedes-Benz servicepartnern ta fram en offert för de kommande servicearbetena och skicka denna direkt till verktyget Fordonsadministration. Detta gör planeringen av servicetider enklare. Tack vare ”Servicehanteringen” är bilarna i vagnparken mer tillgängliga eftersom de alltid är servade.

Sammanfattning av de viktigaste fördelarna:

  • Bilarna är nästan alltid tillgängliga
  • Kortare stilleståndstider för bilarna
  • Omfattande servicedata överförs direkt till verktyget Fordonsadministration
  • Aktuell varningsinformation i verktyget Fordonsadministration om kylarvätska2 saknas eller om bromsbeläggen är slitna
  • Potential för kortare underhålls- och reparationstider
För att vi ska kunna erbjuda denna service överförs fordonsdata från fordonet till Mercedes-Benz. Dessa är t.ex. chassinummer, mätarställning, servicekod (A eller B) och resterande körtid och resterande körsträcka till nästa service samt information om bromsbelägg och kylarvätska2.
1

Tjänsten Servicehantering finns endast begränsat tillgänglig för Mercedes-Benz Vito med Euro-6c-motorer (reparationer vidarebefordras till Mercedes-Benz-återförsäljare och service ingår inte).

2

Gäller inte för eVito.

Vägassistans vid olycka och haveri

Du får snabb och professionell hjälp på plats.

Skönt att veta att dina förare får snabb hjälp om det skulle bli något fel på bilen eller en olycka skulle inträffa: Det är bara att trycka på knappen för vägassistanssamtal i takkontrollpanelen så öppnas en förbindelse till Customer Assistance Center (CAC). Vid haveri överförs relevanta fordonsdata och bilens position så att Mercedes-Benz Service24h förbereds optimalt och kan komma till din bil snabbt. Om det skulle behövas inleder Mercedes-Benz Customer Assistance Center ytterligare åtgärder. De kan till exempel ordna bärgningstjänst. Du kan självfallet använda denna tjänst även om ”Mercedes-Benz nödanropssystem” har utlösts dessförinnan.

Sammanfattning av de viktigaste fördelarna:

  • Kortaste möjliga stilleståndstider tack vare snabb, professionell hjälp på plats
  • Effektiv hjälp eftersom positionen och ytterligare fordonsdata sänds automatiskt till Mercedes-Benz Customer Assistance Center
  • Avlastar och stöttar föraren och vagnparkschefen i stressiga situationer vid ett haveri eller en olycka
Om du använder tjänsten ”Vägassistans vid olycka och haveri” sänds fordonsdata och bilens position automatiskt till Mercedes-Benz Customer Assistance Center. Tjänsten ”Vägassistans vid olycka och haveri” kan endast utnyttjas i kombination med ”Mercedes-Benz nödanropssystem”.

Mercedes-Benz nödanropssystem

Snabb hjälp när du behöver den som mest.

När det händer en olycka är varje sekund avgörande. Din bil utlöser därför automatiskt ett nödanrop om krocksensorerna känner av en olycka. Om bilens passagerare inte svarar via den röstförbindelse som då skapas, larmas räddningstjänsten omgående. Tjänsten ”Mercedes-Benz nödanropssystem” 1 sänder direkt viktig information om bilen och bilens position. Det gör att räddningstjänsten kan komma till olycksplatsen snabbt och med rätt hjälp. Förutom exakt position överför systemet också information om antalet personer i förarhytten och data om bilens tillstånd. Vid allvarliga incidenter vidarebefordras SOS-informationen direkt till en offentlig europeisk larmcentral som då så snabbt som möjligt påbörjar alla nödvändiga räddningsåtgärder. Nödanropet kan också aktiveras manuellt av föraren via SOS-knappen i takkontrollpanelen.

Sammanfattning av de viktigaste fördelarna:

  • Automatiskt nödanrop för att räddningstjänsten ska kunna komma snabbt
  • Effektiva räddningsåtgärder eftersom viktig information, som bilens position, redan har sänts
Om ”Mercedes-Benz nödanropssystem” aktiveras sänds följande data automatiskt: chassinummer, GPS-position, körriktning, tidpunkt för nödanropet, språkinställning och antal personer i fordonets förarhytt. ”Mercedes-Benz nödanropssystem” är redan aktiverat när fordonet levereras. Inga separata användarvillkor måste godkännas för detta system. För att kunna använda tjänsten ”Mercedes-Benz nödanropssystem” krävs kommunikationsmodulen (LTE) för digitala tjänster samt eCall-knappen och knappen för vägassistans vid haveri.
1

Leveransen av tjänsterna i samband med den integrerade kommunikationsmodulen beror på mobilnätsoperatörens nättäckning.

Uppdatering av programvara

Tack vare onlineuppdateringar har du alltid den senaste informationen.

Ditt fordon ser själv till att uppdatera sig till den senaste nivån. Programvaran i din kommunikationsmodul och i ditt multimediasystem eller din digitala instruktionsbok uppdateras automatiskt så fort det finns en ny tillgänglig programvaruversion. Du behöver inte göra någonting, du sparar tid i verkstaden och drar alltid nytta av de senaste versionerna av funktionerna i bilen.

Sammanfattning av de viktigaste fördelarna:

  • Alltid aktuell programvara för vissa fordonskomponenter
  • Kortare verkstadsbesök genom automatiska online-uppdateringar
  • Användaren får information om genomförda uppdateringar

 

Tidpunkt, omfattning och installationstid för uppdateringarna kan variera. Du kan avaktivera de automatiska uppdateringarna i multimediasystemet1. Vid leverans är de normalt sett aktiverade.1 Uppdateringar i kommunikationsmodulen sker automatiskt eftersom vissa funktioner eventuellt inte kan användas annars. Du kan hämta aktuell status för programvaruversionerna via Mercedes PRO Portal.2
1

Uppdateringar för multimediasystem och instruktionsböcker finns bara i kombination med multimediasystem MBUX med 17,8 cm (7 tum) stor pekskärm eller multimediasystem MBUX med 26 cm (10,25 tum) stor pekskärm.

2

Programvaruuppdateringar för varje bil aktiveras när man godkänner de allmänna användarvillkoren.

Kompatibla modeller och program.

Fordon och modeller

Sprinter 907, Sprinter 910, Vito 447 (fr.o.m. 05/2019), eVito 447

Verktyget Fordonsadministration


Användning av PRO Fordonsassistans.

Hjälper dig att spara tid och pengar.

Lorem Ipsum