Söker du hjälp?

Frågor och svar.

Titta på svaren på vanliga frågor om Mercedes PRO och hur det används i fordonet.

Information
  1. (25)
  2. Kom i gång (9)
  3. Kommunikationsmodul för digitala tjänster (2)
  4. Mercedes PRO connect App (7)
  5. Verktyget Fordonsadministration (3)
  6. Avtal, rättigheter och roller (1)
  7. eCell-fordon (3)
  1. Vad är skillnaden mellan Mercedes me och Mercedes PRO?

    Mercedes me är utformat enbart för privatkunder och deras krav. Paraplymärket Mercedes PRO har däremot utvecklats speciellt för transportbilskunder med företag för att möta deras krav och behov.

    Här är det framför allt ämnen som ökad effektivitet och enklare vardag som står i fokus. Mercedes PRO hjälper dig att driva verksamheten mer effektivt. Här får du allt från en och samma leverantör och kan koncentrera dig på det väsentliga.

  2. Jag har redan ett Mercedes me-konto. Kan jag använda inloggningsuppgifterna även för Mercedes PRO?

    Ja, du kan använda din Mercedes me-inloggning för att logga in på Mercedes PRO. Men du måste ändå skapa ett Mercedes PRO-konto. Av juridiska skäl överförs inte dina data från Mercedes me.

  3. Vilken programvara behöver jag för att använda Mercedes PRO?

    Eftersom alla plattformar är webbaserade krävs ingen programvara. Som vagnparkschef använder du verktyget Fordonsadministration och Mercedes PRO Portal och som förare kan du ladda ner förar-appen från Googles och Apples respektive App Store.

  4. Hur beräknas kostnader vid användning av Mercedes PRO?

    Mercedes PRO är kostnadsfritt. Endast produkterna är avgiftsbelagda. Kostnaderna för produkter beräknas både enskilt och som paket efter att en prövotid har gått ut. En översikt över priserna för produkter hittar du i Dashboard under rubriken ”Produkter”. Du kommer då vidare till vår Mercedes PRO-butik.

  5. Behöver jag internetanslutning via en smartphone för att använda Mercedes PRO?

    Om du har ett fordon med integrerad kommunikationsmodul behöver du ingen internetuppkoppling via smartphone eftersom SIM-kortet är fast integrerat i fordonet. På så vis kan du använda Mercedes PRO connect även utan en smartphone. Däremot är de tjänster som är särskilt utvecklade för att underlätta förarens vardag kopplade till Mercedes PRO connect App.

  6. Varför måste jag ange mitt födelsedatum?

    Födelsedatum är nödvändigt för att återförsäljaren ska kunna göra en kontroll. Återförsäljaren måste jämföra uppgifterna som sparats i PRO Portal med uppgifterna på ditt ID-kort.

  7. Finns det företagsuppgifter som inte längre går att ändra efter registreringen?

    Alla uppgifter utom ”Land” kan ändras. Ändringar i de grundläggande uppgifterna för ett företag kan leda till att en ny version av befintliga avtal upprättas.

  8. Finns det användaruppgifter som inte längre går att ändra efter registreringen?

    Alla användaruppgifter kan ändras. Användaruppgifterna måste emellertid alltid vara giltiga och uppdaterade, samt stämma överens med uppgifterna på ID-kortet.

  9. Varför måste jag ange ett personligt supportlösenord?

    I vissa fall kan en medarbetare hos en Mercedes-Benz partner eller på kundsupportens hotline behöva ges åtkomst till ditt företagskonto i ditt namn efter att du har angett ditt personliga supportlösenord. Detta är bara synligt för användarna.

    Detta ska förhindra att obehöriga gör intrång i ditt företagskonto. Om du behöver hjälp i Mercedes PRO Portal som kräver att en Mercedes-Benz-partner eller kundsupport ges åtkomst till ditt konto, ska du ange ditt supportlösenord när du ombeds göra detta. Du kan ändra ditt supportlösenord när som helst.

  10. Hur gör jag för att börja använda kommunikationsmodulen (LTE) för digitala tjänster?

    Kommunikationsmodulen (LTE) för digitala tjänster är fast inmonterad i bilen och aktiveras vid köp av tjänsterna i Mercedes PRO Portal (resp. aktiveras genom att man köper tjänster som sedan tilldelas bilen).

  11. Kan jag använda Mercedes PRO i andra länder?

    Kommunikationsmodulen fungerar gränsöverskridande. Mercedes PRO står för roamingkostnaderna. Om både telefonfunktion och datataxa är aktiverad på din mobila enhet kan det vara så att detta inte gäller. Mercedes PRO är inte heller ansvarig för roamingkostnader som kan uppstå till följd av dessa mobila dataabonnemang.

  12. Varför behöver jag Mercedes PRO connect App?

    Mercedes PRO connect App möjliggör enkel kommunikation mellan vagnparkschefen och föraren. På så vis kan föraren få viktiga uppdrags- och fordonsuppgifter skickade direkt till sin mobiltelefon. Dessutom har föraren möjlighet att med appen tilldela sig själv en bil.

    Beroende på vilka tjänster som är tillgängliga kan föraren med Mercedes PRO connect App se sina genomförda körningar eller fjärröppna och -stänga den bil som tilldelats.

  13. Vad kostar Mercedes PRO connect App?

    Mercedes PRO connect App kan laddas ner kostnadsfritt från Apple App Store och Google Play Store.

  14. Måste jag ansluta Mercedes PRO connect App till kommunikationsmodulen (LTE) för digitala tjänster?

    Du behöver inte ansluta Mercedes PRO connect App till kommunikationsmodulen (LTE) för digitala tjänster. Alla nödvändiga data finns tillgängliga i verktyget Fordonsadministration.

    Mercedes PRO connect App skickar dina data automatiskt till verktyget Fordonsadministration som synkroniseras Mercedes PRO Portal.

  15. Kan jag använda kommunikationsmodulen (LTE) för digitala tjänster utan smartphone?

    För kommunikationsmodulen (LTE) för digitala tjänster går uppkopplingen via ett integrerat simkort i bilen. Därmed kan du använda Mercedes PRO connect även utan en smartphone. Däremot är de tjänster som är särskilt utvecklade för att underlätta förarens vardag kopplade till Mercedes PRO connect App.

  16. Överför Mercedes PRO connect App data även vid utlandskörning?

    Data överförs endast om det finns en aktiv internetanslutning. Tänk på att din mobilnätsoperatör kan ta ut extra avgifter för roaming.

  17. Vad gör jag om jag har glömt mitt lösenord till Mercedes PRO connect App?

    Klicka på ”Nytt lösenord?” på inloggningssidan för Mercedes PRO connect App. Du kommer då vidare till sidan ”Återställ lösenord” där du kan återställa ditt lösenord genom att ange din e-postadress och tecken från en bild. E-postmeddelandet skickas till din inkorg.

  18. Jag har redan Mercedes PRO me App från Mercedes, som jag ansluter till min personbil eller van. Kan jag använda Mercedes me App tillsammans med Mercedes PRO connect App?

    Nej, du kan inte använda Mercedes me Adapter App och Mercedes PRO connect App tillsammans eftersom de inte är anslutna till varandra. Mercedes me App är inte avsedd för kommersiell användning med Mercedes PRO.

  19. Vad kostar det att använda verktyget Fordonsadministration?

    Användningen av verktyget Fordonsadministration är kostnadsfri i kombination med Mercedes PRO.

  20. Är antalet bilar i verktyget Fordonsadministration begränsat?

    Nej, antalet bilar i verktyget Fordonsadministration är obegränsat.

  21. Vad gör jag om jag har glömt mitt lösenord till verktyget Fordonsadministration?

    Klicka på ”Nytt lösenord” på inloggningssidan för verktyget Fordonsadministration. Du kommer då automatiskt vidare till sidan ”Nytt lösenord” där du kan återställa ditt lösenord genom att ange din e-postadress.

  22. Vem kan jag vända mig till om jag har fler frågor?

    Telefon- och e-postsupporten erbjuds dygnet runt via Mercedes-Benz Customer Assistance Center. Du kan kontakta Mercedes-Benz kundsupport på 0 800 3777 7777 eller mejla till: mproconnect.swe@cac.mercedes-benz.com

  23. Jag har en fråga som gäller mitt eCell-fordon.

    Kontakta din väggboxleverantör om du har frågor om strömförsörjningsenheten.

    (Till exempel BEE; telefon: 077 - 44 33 900)

    Om du har köpt din väggbox från Mercedes-Benz ber vi dig att vända dig till din Mercedes-Benz-servicepartner eller att kontakta kundtjänst: 0 800 9777 7777.

    Kontakta Mercedes-Benz kundtjänst om du har frågor om dina tjänster:

    telefon: 0 800 3777 7777,

    e-post: mproconnect.swe@cac.mercedes-benz.com

  24. Hur laddar jag min eCell?

    Förutsättningar för att laddningen ska fungera är:

    • Tillräckligt med tid för att bilen ska hinna laddas helt
    • Laddkontakten är rätt isatt, låst och ansluten till strömförsörjningsenheten
    • Motorhuven är stängd
    • Växelläge "P" är ilagt
    • Bilen har identifierats med RFID-kort på laddningsstationen
  25. Hur kan jag förklimatisera min eCell?

    Förutsättningar för att förklimatiseringen ska fungera är:

    • Förklimatiseringen är aktiverad och starttiden är inställd
    • Alla fönster och dörrar är stängda
    • Motorhuven är stängd
    • Växelläge "P" är ilagt
    • Laddkontakten är rätt isatt, låst och ansluten till strömförsörjningsenheten (om du laddar utan väggbox hemma kan klimatiseringseffekten bli lägre)
    • Den förinställda temperaturen i bilen och yttertemperaturen är olika (om de är lika startar inte förklimatiseringen)
    • Batterinivån är över 15 %

Behöver du stöd?

Vi är tillgängliga för dig dygnet runt.

Lorem Ipsum