Sprinters förelöpare: den legendariska Mercedes-Benz T1.

Den nya modellen T1 blir snabbt en bästsäljare i slutet av 70-talet. Otaliga utföranden och motoralternativ etablerar en flexibilitet som finns även idag.

En pionjär föds.

När Mercedes-Benz presenterar modellserie 309 (senare kallad T2) som efterföljaren till L 319 i januari 1967 avslutas eran av transportbilar i efterkrigstider. Större och starkare än en budbil, lättare och enklare att styra än en lastbil: De så kallade düsseldorfmodellerna hittar en lucka i marknaden och anger tonen i segmentet redan från början. Som en vidareutveckling av stora transportbilar utvecklas bilarna ännu mer individuellt tio år senare. T1 föds som visar vägen mot framtiden för Mercedes-Benz transportbilar tack vare dess mångsidighet.

Bästsäljaren från Bremen.

Allt börjar 1977. T1, som då kallades TN (Transporter Neu), produceras tack vare den stora efterfrågan i stor omfattning på fabriken i Bremen. I vardagligt språk kallas den ofta ”Bremer” eller ”Bremer Modell”. Fram till 1984 tillverkas transportbilen i Bremen och sedan fram till 1995 i fabriken i Düsseldorf. Under 18 års produktion tillverkas knappt en miljon exemplar på båda fabrikerna, som fram till idag gör T1 till den mest framgångsrika transportbilen från Mercedes-Benz.

Generationsmöte.

 

Mercedes-Benz L 319, Mercedes-Benz T 1 och Mercedes-Benz T 2.

En mästare på förvandling.

Att T1 blir en verklig framgångsbil beror till stor del på de många utförandena. Den finns som minibuss, kombi eller skåpbil, med eller utan flak: ”Bremer” kunde redan då uppfylla kundernas många olika behov. Även motorerna återspeglar den här flexibiliteten. Transportbilarna finns antingen med diesel- eller bensinmotorer. Prestandan sträcker sig från 65 hk hos 207 dieselmodellen till 105 hk hos 210 bensinmodellen. Och eftersom den är en äkta pionjär finns T1 från 1978 med elmotor. De mindre bilarna används till största delen av stora kunder som Deutsche Bundespost.

Fordonsbeskrivning T1 310 D

 

 Produktionsperiod  
  1. 1988–1995

 Föregångare   Düsseldorfer Transporter (T2)
Efterföljare   Sprinter
Utföranden   Skåpbil, kombi, minibuss, flakbil, tippflaksbil och chassin
 Cylindervolym  

2 874 cm³

Effekt   70 kW (95 hk)
Längd   5 350 mm
Bredd   1 980 mm
Höjd   2 450 mm
Nyttolast   upp till 1,5 t
Totalvikt   3,5 t

Tillbaka till rötterna.

1977 blev en viktig milstolpe för Mercedes-Benz: Den nya transportbilsserien för en nyttolast på 1–2 ton lanserades och blev en riktig försäljningshit. Designern Stefan Heiligers tydliga vision ledde till den markanta formen hos pionjären. Pilformen användes för att optiskt förmedla konceptet med en transportbil och symbolen används än idag.

Tre frågor till designern Stefan Heiliger.

   
  1. 1. Kan T1 betraktas som en pionjär tack vare designen?
    Man kan betrakta T1 som pionjär eftersom ett nytt symbolspråk har omsatts med den som används än idag. Redan då förstod man att det är ett språk som man fortfarande pratar och förstår även efter 50 år.

   

2. På vilket sätt har T1 påverkat Sprinters design?
Grundidén hos T1, pilen, syns även på Sprinter. Idén blev verklighet och effekten har inte försvunnit. Den präglar hela transportbilsklassen.

    3. Är T1 stommen i Mercedes-Benz Transporbilars
framgång?
Framgången har vi att tacka designens symboliska grundidé. Den var uppenbarligen planerad och kan läsas och förstås även idag. Och det kan man väl kalla ett tecken på framgång.

En nos präglar framtiden.

Designen hos T1 var särskilt stilpräglande. Den välkända industridesignern Stefan Heiliger ansvarade för den kantiga formen hos ”Bremer”. Han gav T1 en utstickande nos och det var den första transportbilen från Mercedes-Benz som hade en sådan. Därmed särskiljs transportbilens utseende från föregångaren. ”Den utstickande nosen uppstod av konstruktionsskäl. Den var så att säga en förutsättning eftersom motorn satt fram och behövde plats”, förklarar Stefan Heiliger. Den här formrevolutionen fann gehör som hörs än idag. 1995 överlämnar T1 slutligen sitt etablerade tekniska grundkoncept till nästa stora produkt från Mercedes-Benz Transportbilar: Sprinter. Och därmed slutar en framgångssaga och en ny börjar.

Snygg att titta på.

T1 i det särskilt omtyckta utförandet som skåpbil med högt tak.    

Följa nosen.

T1 var den första Mercedes-Benz transportbilen med utstående motorhuv.    

En allroundbil.

T1 användes gärna och ofta som arbetsbil.

Foton:

Fabian Freitag

Ombyggnaderna har utförts av oberoende påbyggare. Leverantörer och ombyggnader har inte kontrollerats av Mercedes-Benz. Bilderna utgör ingen bedömning av leverantören och/eller ombyggnaderna från Mercedes-Benz sida.

Lorem Ipsum