Jeez levererar byggvaror hem till dig.

Aldrig släpa på tunga färghinkar igen: Med sina Sprinter levererar det nystartade företaget Jeez penslar, tapet och färgrullar hem till hemmafixare – även till femte våningen. Professionell rådgivning från Jeez ingår.

Jeez: ”Design där du bor”.

På Jeez-lagret råder en febril verksamhet: Robin pratar i telefon medan har går i gångarna med utforskande blick. Rutinerat plockar han fram färghinkar, tapeter och färgrullar för att lasta in dem i den gröna Sprinter och sedan försvinna i Darmstadts trafik. Byggvaruhus ligger ofta i utkanten av stan och det kan vara långt att köra dit, särskilt i storstäder. Det kan även vara svårt att hitta rätt bland alla hyllor och även fokusera på priset. Det var orsaken till att Robin Lanzer ville erbjuda ett alternativ. Jeez uppdrag: Att erbjuda kunderna mervärde vid renovering hemma i form av rådgivning och service och leverera bra produkter till byggvaruhuspriser. Det rullande byggvaruhuset kommer hem till kunderna med varorna eller kör direkt till företagskunder på arbetsplatsen.

Allt från en källa.

Jeez-experterna leverear varor till mellan åtta och 15 kunder om dagen. När kunden vet vad som behövs för projektet beställer han varorna på webbplatsen och väljer en leveranstid. Passande kompletterande varor i motsvarande kategori tas också med. Om kunden har glömt något kan han köpa det direkt från bilen som har med sig ca 2 000 varor. ”Vi bär inte bara upp färgen till femte våningen utan även alla andra varor som vi har i vårt sortiment.” Om kunden även behöver rådgivning räcker det med att man klickar på den rosa knappen på Jeez webbplats. Rådgivaren besöker kunden gratis. ”Vår rådgivning omfattar alla avdelningar och alla varor som vi har i vårt sortiment. Det har jag att tacka Jeez-experternas utbildning och mångåriga erfarenhet av byggvaruhusbranschen och att de känner till hela sortimentet.”

Från laboratorietekniker till företagsgrundare.

Hur kommer man på idén att starta ett mobilt byggvaruhus? ”Det som var avgörande vara att jag jobbat inom byggvaruhusbranschen redan från början.” Först utbildade sig Robin till laboratorietekniker. Efter en affärs- och kontorsutbildning börjande han som trainee hos en tysk färgproducent. Där arbetade han i många år inom försäljning. Varför inte starta upp en färgbil med nödvändiga tillbehör, tänkte han. Idén till ett företag var född. ”Tack vare mitt jobb inom försäljning hade jag ett närverk av kontakter som gjorde att jag kunde bygga upp Jeez steg för steg till en stabil och hållbar verksamhet.” Konceptet omvandlades sedan till ett mobilt byggvaruhus när han startade företaget 2016 tillsammans med två partner.

Robins ultimata råd för att starta företag:

  1. Ge aldrig upp utan visa uthållighet:
Det är alltid svårt i början och då måste man vara uthållig.
  2. Låt det ta tid även om det kan vara tight i slutet av månaden:
Ibland måste man vara påhittig för att komma över svåra perioder. Men det lönar sig!
  3. Det är ok att göra fel:
Tro inte att det går att starta ett företag utan att göra misstag. Istället för att vänta är bra att öva, testa, försöka och ibland göra fel. Lär dig av dina misstag och försök att inte göra om dem.
  4. ”Stay hungry. Stay foolish.”:
Det menade även Steve Jobs. Törsta efter kunskap och var alltid nyfiken och öppen för nya idéer. 
  5. Teamwork:
Välj medarbetare som har en positiv inställning. Optimism räcker länge.

Den digitala världen möter verkligheten.

 

"Vi kan alltid nås digitalt men besöker även våra kunder personligen."

Jeez – ett mobilt byggvaruhus i Sprinter.

”Aldrig mer släpa på tunga färghinkar!”, står det på webbplatsen – och det löftet håller Jeez. Med sina Sprinter transporterar det mobila byggvaruhuset färg, tapeter och golv direkt hem till kunderna. Kompetent rådgivning ingår. 

Leveransservice upp till femte våningen.

Det unika med Jeez: ”Eftersom vi finns på plats kan vi nå kunderna på ett annat sätt.” Att kunna föreställa sig hur det ska se ut hemma med produkterna på ett byggvaruhus är ganska svårt. Jeez-experterna kan visa direkt hur en viss färg eller ett visst kakel kommer att se ut i hemmet. Ofta leder det ena till det andra, förklarar Robin: ”Beställning på grundval av förtroende är avsevärt mycket högre för oss än på ett byggvaruhus. Att vi tar med oss materialet och bär upp det till lägenheten är en extra service.” Men även ett genomtänkt koncept är inte skyddat mot svårigheter i början. ”Man börjar på noll och måste först bygga upp en kundkrets. Samtidigt har man redan personal och löpande kostnader.” För tillfället har Jeez tio anställda och ökar ständigt: ”Vi växer för närvarande med två anställda per kvartal. Men det kommer säkert att ta två till tre år innan jag inte måste oroa mig vid varje kvartalsslut."

Tack vare Sortimo-systemet är det lätt att nå alla varor i Sprinter.

I Europa ser man en tydlig trend, säger företagets grundare: ”Gör det själv-marknaden omvandlas till en ”Gör det åt mig”-marknad.” Det största tillväxtpotentialen ser Robin därför för generalister: en hantverkare som inte bara kan en sak utan fungerar som en allt-i-allo. ”Kunden vill helt enkelt ha en lösning och därför erbjuder Jeez en komplett service.” Olika underleverantörer som anlitas av Jeez täcker alla områden när det gäller hemmet: allt mellan konstruktion och trädgårdsanläggning till takläggning och målning. De bärbara klicksystemen från Sortimo används så att Jeez-experterna kan ha med sig ett passande sortiment när de är ute på jobb. De valde Mercedes-Benz Sprinter eftersom klicksystemet från Sortimo passade bäst i Sprinter. ”Och eftersom vi ville ha ett starkt och pålitligt märke vid vår sida.”

Full koll.

Robin kontrollerar regelbundet lagersaldot för att beställa varor i god tid.

Konkurrens ger en livlig bransch.

Affärsmannen är övertygad om att mycket kommer att förändras för hantverkare under de kommande tio åren. ”Jag tror att det kommer att finnas fler koncept som liknar vårt i framtiden. När stora märken börjar med en mobil service är det bra för oss eftersom folk blir medvetna om att vi finns.” Var vill Jeez vara i framtiden? ”Om 20 år vill vi finnas i hela Europa”, svarar Robin utan att tänka. Visionen: Bäst service för de som vill renovera och fixa hemma. ”Vi vill inte bara leverera produkter, utan helhetslösningar.” Kunderna ska kunna välja material efter en modulprincip, få det hemkört och om de vill köpa ett helt paket utan att de måste ha besväret. ”Service och helhetspaketet som vårt uppdrag ser jag som något större än bara produktleverans och mångfalden som vi har.” Robins mobiltelefon ringer igen – det är dags för nästa leverans. Han ger sig iväg igen.

Hela paletten.

Jeez-experten skaffar sig en översikt på plats och bistår med råd.

 

All ombord.

Skräddarsydd fordonsinredning och säker transport tack vare klicksystemet Sortimo.

Allt en hemmafixare kan önska.

På Jeez lager förvaras varorna sorterade efter ämnen.

Allt är möjligt.

Med färgblandaren i bilen kan kunderna välja färg direkt framför husdörren.

Foton:

Maren Wiesner

Fler länkar:

Jeez - www.jeez.de, @Facebook

 

Ombyggnaderna har utförts av oberoende påbyggare. Leverantörer och ombyggnader har inte kontrollerats av Mercedes-Benz. Bilderna utgör ingen bedömning av leverantören och/eller ombyggnaderna från Mercedes-Benz sida.

Lorem Ipsum