En av de sista saxtillverkarna i världen.

Fem generationer och 116 års tradition räddades från konkurs tack vare att Paul Jacobs vill förhindra att hantverket tillverka saxar dör ut.

Från den digitala världen till traditionellt hantverk.

Paul Jacobs var på jakt efter ett eget märke. Programvaruutvecklaren från Holland ville ha en produkt som han kunde se och känna på – ett kontrastprogram till den digitala tekniska världen som han befann sig i. Av en slump hittade han en saxfabrik i Sheffield. Familjeföretaget Ernest Wright producerade saxar av hög kvalitet för 116 år men 2018 var konkurs nära. Paul och hans affärspartner Jan Bart bestämde sig på en timme för att köpa företaget. Varför räddade han det? ”Jag blev förälskad direkt. Produkter som hjul, gem eller saxar kommer aldrig att bli omoderna. Det som är bra är att alla har en sax hemma.

Kärleken till detaljer är tidlös.

Företaget, där man fortfarande använde maskiner från 1936, stod inför en innovativ förändring. Paul och Jan förbättrade processerna och renoverade maskinerna. ”Istället för att arbeta enligt metoden: försök och misstag införde vi fasta processer”, säger Paul. Tack vare sin programvarubakgrund kunde han skapa en webbutik och en egen webbplats. Men en sak har inte förändrats på 116 år: kärleken till detaljer vid saxtillverkningen. ”Man märker hantverkarnas kärlek och passion i verkstäderna. Det återspeglas även i feedbacken från våra kunder. Vi får brev, e-post och kundbesök, till och med från Australien, för att hämta varor personligen.”

 

Ett nytt kapitel i saxtillverkningen.

När förmögenhetsvärdena var köpta och byggnaden var hyrd, köpte Paul och Jan tillbaka alla maskiner och anställde den avskedade personalen igen. ”Det var dags att bli en del av Ernest Wrights historia”, säger Paul. I början var många skeptiska till de nya ägarna. ”Det är en sällsam historia. Efter 116 år är det nästan slut och då kommer plötsligt två holländare utan erfarenhet på området och lovar en massa saker. Naturligtvis var medarbetarna först misstänksamma”, berättar Paul. Men när de köpte en avdragare för att förbättra arbetet började man att tro på oss. ”Plötsligt förstod de att vi menade allvar och de packade upp sina verktyg.”

Här skrivs traditionshistoria.

Konsten att tillverka saxar lever vidare med företaget Ernest Wright i Sheffield. 

Saxar från Sheffield – traditionell hantverkskonst i sin vassaste form.

Från Nederländerna till England och tillbaka. På grund av Brexit bestämde sig Paul och Jan för att ha ett litet lager i Nederländerna och ett i Sheffield och produkterna transporteras mellan dessa. De har redan pendlat fram och tillbaka många gånger. Mercedes-Benz G-Klassen som de först hade blev till sist för liten. ”Därför valde vi en Mercedes-Benz Sprinter”, berättar Paul. ”Bilen är perfekt för oss. Den är snabb, problemfri och pålitlig. Dessutom är den bekväm och framför allt rymlig.” Paul värdesätter kvaliteten på sitt företags saxar och lägger stort värde på transportmedlets kvalitet. ”Vi behövde inte bygga om vår Mercedes-Benz Sprinter på något sätt. Resan på åtta timmar går snabbt.”

Konsten att tillverka saxar:

    1. Smids:
Den grova formen av ett saxblad smids av stål. Det har en hålmarkering för att de båda delarna lätt ska kunna sättas ihop exakt.
    2. Slipa:
En maskin som är över 50 år gammal slipar av det första materiallagret. Sedan förädlas produkten för hand. Bladens eggar formas nu. En bandslip förs genom bladets grepp för att slipa insidan.
    3. Härda och skaka:
Nu härdas stålbladen. Beroende på modell härdas de med salt eller vakuum. Båda metoderna ger samma resultat: ett stenhårt blad som hålls vasst länge. Sedan behandlas de härdade delarna i en avgradnings- och polermaskin, en så kallad oscillator, över natten. Slipspåren försvinner och bladen blir släta.
    4. Montering:
Nu kan bladen monteras. Det är ett svårt jobb eftersom man måste slå en perfekt kurva på varje blad. Ett arbete som kräver hög kompetens och som tar många år att behärska. Skillnaden är en serietillverkad sax och en handgjord sax.
    5. Kantning och försegling:
När saxen har satts ihop förs de vassa eggarna samman. Bladen stängs för första gången med en snabb rörelse.
    6. Polering, kvalitetskontroll och gravyr:
Efter högglanspoleringen kontrollerar chefen för kvalitetskontroll alla färdiga saxar. Först när arbetet och finishen är godkända graveras namnet ”Ernest Wright” in.

Handarbete kontra massproduktion.

Paul Jacobs förutspår en lång framtid för saxar från Ernest Wright. Han ser framför allt en trend hos den yngre generationen: ”Slit- och slängsamhället blir omodernt. Människor bryr sig allt mer om miljön och hållbarheten hos produkterna som de använder. De ställer en viktig fråga: Vill jag köpa en produkt igen och igen eller hellre än som är handgjort och håller livet ut? Man måste inte vara rik för att kunna göra det.” Men något som saknas är yngre människor som vill jobba med att tillverka saxar. Paul anser att det beror på att folk tror att arbete på en saxfabrik är hårt och dåligt betalt. ”Så är dock inte fallet. Vi är ingen massproduktion. Våra produkter håller hög kvalitet och därför dyrare, något som reflekteras i personalens lön.” Paul har tydliga mål för Ernest Wright: att expandera företaget, ett saxmuseum i Sheffield – och göra fler yngre intresserade av att tillverka saxar.

Kvalitet möter kvalitet.

Mercedes-Benz Sprinter levererar nödvändiga arbetsmedel till saxtillverkarna.    

 

På rad.

 

Varje sax från Ernest Wright återspeglar hundra års kunskap, passion och karaktär.    

Mercedes-Benz Sprinter som saxbil.    

Saxfabriken Ernest Wrights historia återspeglar vad Sheffields stål blev känt för.

Hand i hand.

Leverans direkt till verkstaden: saxtillverkaren Cliff väntar på nya råämnen.

Foton:

Louis Cieplik

Fler länkar:

Ernest Wright Scissors – ernestwright.co.uk, @Instagram, @Twitter  

Ombyggnaderna har utförts av oberoende påbyggare. Leverantörer och ombyggnader har inte kontrollerats av Mercedes-Benz. Bilderna utgör ingen bedömning av leverantören och/eller ombyggnaderna från Mercedes-Benz sida.

Lorem Ipsum