Det här ovanliga materialet lyser upp i mörkret.

Innovation och mångsidighet kommer främst för glasmästaren Hans Hudler-Oswald. Sprinter är utan tvekan rätt fordon för Hans företag Bayernglas. 

Hantverk i blodet.

Hans Hudler-Oswald växte upp på ett glasmästeri. Han blev, precis som tidigare generationer av familjen Hudler, tidigt intresserad av glas. Hans bestämde sig för att utöva detta hantverk. Efter skolan började han som lärling på ett glasmästeri. När hans pappa var med om en olycka var han dock tvungen att hoppa in på pappans glasmästeri. ”Jag var tvungen att ta hand om verksamheten”, säger den trevliga bayraren. 2011 var det dags för Hans att starta eget med sin fru Kristin och det var då Bayernglas grundades.

Av kärlek till glas.

Glasmästare är rätt jobb för Hans Hudler-Oswald. ”Man är aldrig länge på samma arbetsplats”, säger han när han berättar varför han tycker om att jobba med glas. Tack vare att arbetet är så omväxlande och mångsidigt älskar han det han gör: ”Idag reparerar jag en dörr, i morgon en köksvägg eller ett tak och i övermorgon en glasfasad.” Han värdesätter handarbete stort. ”Hos oss måste alla lärlingar lära sig att utföra alla moment för hand; trycka på en knapp kan vem som helst”, förklarar Hans. Som mästare tycker han att det är viktigt att lärlingarna har roligt och lär sig något och det spelar ingen roll om de stannar kvar på Bayernglas eller börjar någon annanstans. Helt vill Hans förstås att lärlingarna börjar hos honom när utbildningen är klar.

Glasmästarens bästa vän.

Hantverkare som måste transportera tunga och dyrbara varor behöver ett pålitligt och säkert fordon. Eftersom glasrutor är känsliga ställs det särskilda krav på transporten. Hans Hudler-Oswald tänkte på det när han valde fordon till företaget. Därför bestämde han sig för sex Mercedes-Benz Sprinter. Små rutor kan transporteras säkert till kunden i lastutrymmet, tack vare den särskilda inredningen med fästen. Större rutor transporteras på en ställning som han tillverkat själv. Bara de allra största rutorna måste Bayernglas transportera med lastbil.

Inga vanliga transportbilar.

Bayernglas Sprinter sticker ut. Uppgifterna som de måste klara gör dem till äkta hantverkarhjältar tack vare de förstärkta bromsarna och den mjuka fjädringen som garanterar säker glastransport. Dock är det formgivningen som gör att bilarna sticker ut. Varje Sprinter hos Bayernglas visar en annan facett av företaget: ett alplandskap, modern konst eller en stad på natten – var och en av de sex transportbilarna har ett unikt utseende. Ett motiv som finns på alla bilar är det bayerska lejonet som finns i Bayernglas logotyp. Syftet med de uppseendeväckande bilarna: att göra människor uppmärksamma på företaget.

Bilarna är som företaget.

Hans Hudler-Oswald är särskilt begeistrad av nya Sprinter. Det eleganta och moderna utseendet imponerar från första ögonkastet. Det är inte den enda orsaken till att Bayernglas och Mercedes-Benz Sprinter fungerar så bra ihop. Det moderna glasmästeriet har ett stort arbetsområde och då är åkkomforten i Sprinter en stor fördel vid långa sträckor. På jobb i Münchens innerstad eller på smala bygränder är den högupplösta backkameran praktisk. Bayernglas vill särskilja sig från vanliga glasmästerier, inte bara när det gäller bilar utan främst när det gäller produktutbudet. Glas kan användas till mycket mer än bara fönster: köksväggar med bildmotiv, glasduschar och glastrappor är några användningsområden för detta fascinerande material som gör att Hans aldrig tröttar på att jobba med glas.

En optimal medhjälpare.

För Hans Hudler-Oswald är det en perfekt företagsbil.

Högt upp.

Glasmästarna hos Bayernglas är förstås inte höjdrädda.

Körglädje utan att distraheras.

Det är möjligt tack vare multifunktionsratten och MBUX-systemet.

Obs glas!

Man måste vara extremt försiktig när man arbetar med rutor som kan väga flera hundra kilo.

Foton:

Robert Birnbaum

Fler länkar:

Bayernglas - https://www.bayernglas.de/, @Instagram

Ombyggnaderna har utförts av oberoende påbyggare. Leverantörer och ombyggnader har inte kontrollerats av Mercedes-Benz. Bilderna utgör ingen bedömning av leverantören och/eller ombyggnaderna från Mercedes-Benz sida.

Lorem Ipsum