En transportbil utan utsläpp: Välkommen, eSprinter!    

Efter eVito är eSprinter nästa Mercedes-Benz transportbil med batteridriven motor. Olika anpassningsmöjligheter gör den till ett bra alternativ för användning i stan.    

Vanliga parametrar ändras inte.

2019 är året den första Sprintern med batteridriven motor producerades. Detta är nästa steg i planen att producera eldrivna modeller av Mercedes-Benz alla transportbilar. Först ut är en skåpbil med högt tak och en totalvikt på 3 500 kg. Allt annat är som vanligt. Precis som modellen med förbränningsmotor är max. lastvolym 10,5 kubikmeter. Rullande verkstad eller rymlig budbil: Även eSprinter kan användas på många sätt och integreras problemlöst i arbetet.

Välj mellan räckvidd och last.

En viktig faktor när man väljer en bil med batteridriven motor är balansen mellan räckvidd och last: Längre räckvidd innebär mindre last, kortare räckvidd betyder mer last. Kunderna kan väljs mellan två alternativ. Med en batterikapacitet på 55 kWh har eSprinter en räckvidd på totalt ca 150 km*. Max. last är då upp till 900 kg. Med en batterikapacitet på 44 kWh har eSprinter en räckvidd upp till 115 km*. Därmed kan max. last ökas med ca 140 kg till ca 1 040 kg.

2019 är eSprinters år.

 

eSprinter trivs särskilt bra i stan.

Ännu flera anpassningsmöjligheter.

Drivkraften hos eSprinter är anpassad efter användningen. Elmotorn har en effekt på 85 kW, liknande den minsta dieselmotorn, och ett vridmoment upp till 300 NM. Maxhastigheten kan begränsas till 80, 100 eller 120 km/h på beställning. Även regenereringen kan anpassas flexibelt. Olika lägen reglerar energibesparingen vid bromsning. Den kan ställas in optimalt med paddlar på ratten.

Strategin eDrive@VANs.

eSprinter är en del av strategin eDrive@VANs. Viktiga serviceepunkter: Rådgivning för vala av fordon, hjälp med nya verktyg och beräkning av total driftkostnad. Även en analys av organisatoriska och tekniska förhållanden på plats kan vara viktigt för eventuella kunder. Vi vill skapa förutsättningar för att skona resurser men samtidigt få en prisvärd lösning med trafikdirigeringen.

Mobilitet utan utsläpp på långa sträckor: Concept Sprinter F-CELL.

Concept Sprinter F-CELL som delvist integrerad campingbil visar alla fördelar med en bränslecell – från lång räckvidd till mobilitet utan utsläpp.  
1. Concept Sprinter F-CELL lämpar sig för längre budkörningar eller interurban körning.  
2. I den kombineras bränslecells- och batteriteknik till en laddhybrid.  
3. Den har en effekt på ca 147 kW och ett vridmoment på 350 NM.  
4. Tre tankar i bilens underrede lagrar totalt 4,5 kg väte.  
5. Därmed uppnås en räckvidd på ca 300 km.  

Likvärdig en dieselmotor?

Samma funktion, säkerhet och komfort är bevis på det.

Lång räckvidd tack vare Concept F-CELL.

Batteri och bränslecell arbetar hand i hand.

Foton:

Daimler

Ombyggnaderna har utförts av oberoende påbyggare. Leverantörer och ombyggnader har inte kontrollerats av Mercedes-Benz. Bilderna utgör ingen bedömning av leverantören och/eller ombyggnaderna från Mercedes-Benz sida.

Lorem Ipsum