Jonny Fresh och Citan.

Det tyska uppstartsföretaget Jonny Fresh hämtar smutstvätten direkt hemma hos kunden i en Citan och lämnar tillbaka den rentvätt inom bara 48 timmar.

Problem med öppettider.

Medan solen sakta försvinner bakom Berlins tak skyndar Stefan Michaelis fram längs storstadens gator med en enorm tvättpåse under armen. Som många gånger förr har han blivit kvar på kontoret senare än väntat. Men för den unga berlinbon är det inte slut på stressen. Favoritskjortorna måste fortfarande tvättas. En snabb blick på klockan visar att tiden kan bli knapp. Han står framför låsta dörrar. ”Och det var det ögonblicket som motiverade mig att starta Jonny Fresh 2013”, reflekterar 34-åringen. Hans plan var att hämta smutstvätt direkt i dörren och bespara kunder som honom mycket besvär.

Ett nytt utseende för tvätterier.

Stefan är en ung, sportig man. Redan vid 21 års ålder startade denna berlinbo sitt första uppstartsföretag, då som student. Och nu en tvättservice? Hur går det ihop? ”Mycket bra”, menar Stefan och hans medgrundare, Sebastian Schmidt: ”Vi ville helt enkelt göra något nytt, fräscht och modernt av en dammig gammal tjänst.” Det var också så namnet på uppstartsföretaget kom till: ”Jonny står för det allmänna, för vem som helst. Och Fresh är det nya, fräscha”, förklarar Stefan med en blinkning.

Varför en Citan?

”Vi bestämde oss för Citan eftersom den är liten och rymlig. För oss är det den perfekta kombinationen av transportbil och platsbesparande stadsbil.”

”Vår tjänst sparar tid.”

Men hur fungerar den mobila tvättservicen egentligen? Enkelt: Kunden gör sin beställning via appen. Där kan kunden också välja ett leveransfönster, alltså bestämma datum och tid för avlämning. En algoritm som Jonny Fresh själva utvecklat bearbetar sedan bokningen och avgör den bästa rutten för föraren. I en Citan från Mercedes-Benz hämtar föraren smutstvätten direkt från kundens hem eller kontor och kör med den till en tvättpartner i staden. Senast 48 timmar senare återvänder Jonny Fresh med tvätten som är nytvättad och struken. ”Vi gör att våra kunder slipper tänka på tvätten och får mer tid över till det som faktiskt är viktigt”, förklarar Stefan stolt.

Enkelt koncept – svår väg dit.

Även om Jonny Freshs koncept kan tyckas okomplicerat nog så var vägen till framgång allt annat än okomplicerad för Stefan och Sebastian. ”Vår första tanke var att inrätta en sorts förpackningsstation för tvätt”, minns Sebastian. Men de båda affärskamraterna märkte snabbt att det inte kom på fråga. På grund av de höga kostnaderna måste de tänka om för att inte riskera sin professionella framtid. Det var då de kom på idén om en leveransservice. Den innebär också många risker: Flera andra företagare hade försökt sig på leveransservice för tvätt före Stefan och Sebastian – och misslyckats totalt efter bara några månader. Men berlinborna är övertygade: Deras koncept är bättre. Och tiden är mogen för Jonny Fresh.

Rädslan sköljdes bara bort.

Och så vågade sig berlinborna in i en tid av darrande nervositet. För även om Stefan redan hade erfarenhet av att starta företag kvarstod rädslan för misslyckande. ”De första veckorna var vi väldigt nervösa”, minns han. Men kunderna kom snabbare än väntat – och blev kvar. Jonny Fresh blev en riktig framgång: 2016 bokade uppstartsföretaget över 350 000 tvättar och leveransservicen har spritt sig till Wien, München, Hamburg, Köln, Frankfurt och Hannover.

Citan som tvätthjälte i storstaden.

Framgången beror på tvättens höga kvalitet – och den snabba leveransen. Den möjliggörs av Citan från Mercedes-Benz: ”Vi bestämde oss för Citan eftersom den är liten och rymlig. För oss är det den perfekta kombinationen av transportbil och platsbesparande stadsbil.” För att den nystrukna tvätten inte ska bli skrynklig igen under leveransen finns det ett klädhängarsystem i Citans lastutrymme. Det gör att kläderna kan transporteras hängande till kunderna. Veckolång väntan på favoritblusen eller en frenetisk sprint till tvättstugan hör nu till det förflutna.

Ett stort steg inte bara för Stefan och Sebastian.

Som en leveransservice för tvätt för uppstartsföretaget Jonny Fresh tvättföretagen in i den digitala tidsåldern.

Snabbt och okomplicerat. 

Tvättservicen kan beställas via en app och levereras inom 48 timmar.

Skrynkelfri och snabb leverans. 

Det är möjligt tack vare Mercedes-Benz Citan.

Foto:

Jonny Fresh

Fler länkar:

Jonny Fresh - www.jonnyfresh.com, @Facebook

Ombyggnaderna har utförts av oberoende påbyggare. Leverantörer och ombyggnader har inte kontrollerats av Mercedes-Benz. Bilderna utgör ingen bedömning av leverantören och/eller ombyggnaderna från Mercedes-Benz sida.

Lorem Ipsum