Kun_tiqi: Hållbara surfbrädor av balsaträ.

Hållbara, miljövänliga och med stor hantverksskicklighet: Stefan Weckert tillverkar surfbrädor av trä på sitt företag Kun_tiqi i norra Spanien. Med sin 508 D är han alltid på jakt efter den perfekta vågen.    

Handgjort för miljöns skull.

Kantabrien, norra Spanien: Golvet i Stefans verkstad är översållat med krulliga träspån. Han undersöker noggrant surfbrädan av trä som ligger framför honom på arbetsbänken. När brädan har fått form och kanterna sin rundning är det dags att laminera. Stefan ger vågryttaren en sista finslipning. Med sitt företag Kun_tiqi har han bestämt sig för att gå den miljövänliga vägen: ”Surfriders who care” – så lyder mottot han lever efter. Hans övertygelse: Brädor av förnybart och miljövänligt material.

Från företagsekonom till grundare av ett ekologisk märke för surfbrädor.

Stefan växte upp i den tyska staden Donauwörth. Surfing spelade tidigt en viktig roll i hans liv: Han har redan tillbringat tio månader som vindsurfinginstruktör på Fuerteventura. Därefter studerade han företagsekonomi i norra Tyskland. Första gången han kom i kontakt med ekologiska surfbrädor var under en praktik i Ecuador. ”Tack vare min kontakt med ecuadorianska shapers lärde jag mig om formning och laminering.” Han använde sitt examensarbete till att skriva om marknadsföring av ekologiska träsurfbrädor i Europa. ”Här i Spanien kunde jag sedan laminera mina första brädor i en surfbrädeverkstad och samla på mig mer erfarenhet. Jag lärde mig forma surfbrädor i trä genom ’Learning by doing’.”

En djupdykning i naturen – bokstavligt talat.

Stefan menar att hållbarhet, ekologiskt ansvar och surfing ofrånkomligt hör ihop. Varför? ”Eftersom vi surfare älskar naturen och bara kan ägna oss åt vår passion i ett intakt hav.” Hans medvetenhet om detta fick ett starkt uppvaknande under praktiken i Ecuador. ”Jag var på jakt efter en surfbräda för att kunna surfa kusten över helgen. I samband med det tvångsnedstängde miljöbyrån den största surfbrädefabriken i USA.” Som ett resultat fanns det inget material till nya brädor i Ecuador – begagnatmarknaden länsades över en natt. ”För första gången blev surfare, inklusive jag själv, medvetna om hur giftiga surfbrädor är.” Den passionerade surfaren träffade shapers som ända sedan 60-talet tillverkat surfbrädor av balsaträ – ett träslag som växer i överflöd på orten. ”Från att jag testade min första balsabräda har jag älskat dem och jag fick idén att tillverka ekologiska surfbrädor och ta dem till den europeiska marknaden.”

Vågornas kraft.

”Det som fascinerar mig med surfing är oförutsägbarheten: Ingen våg är densamma, ingen dag är lik den andra.”

Hållbar, naturlig och rättvis: Surfriders who care.

Balsaträ är det lättaste träslaget och användes i Sydamerika för att tillverka transportfartyg redan tusen år innan Inkariket fanns. Därav namnet Kun_tiqi: Solkungen Kun tiqsi Viracocha var inkrarikets skapargud och räknas som en historisk figur i Sydamerika. Enligt legenden använde han flottar av balsaträ för att fly när hans stam tvingades lämna kontinenten. En äldre version av namnet, Kon-Tiki, användes på den berömda flotten som fem norrmän och en svensk 1947 seglade från Peru till Polynesien för att bevisa att sådana forntida folkvandringar var möjliga. Kon-Tiki byggdes av nio stockar balsaträ. Balsaträet som Kun_tiqi använder kommer från ett familjeföretag i Ecuadors kustregion. En stor fördel: Balsaträ växer snabbt. På tre–fyra år kan trädet nå en höjd på upp till tio meter. Enligt Stefan har surfbrädor av trä ytterligare fördelar: ”Inga gifter används vid tillverkningen och brädorna är hållbara och robusta. Man får dessutom ökad stabilitet vid surfing, eftersom träet absorberar vågens ojämnheter så bra. ”

Konsten att forma – fyra steg till en hållbar vågryttare av balsaträ:

  1.    Plantering: Balsafrön sås i växthuset i Ecuador. Efter tre till fyra år är träden stora nog att fälla. Genom att dela upp dem i block underlättas fortsatt arbete med dem.
  2.    Blanktillverkning: I det tropiska klimatet behöver blocken torka i två till tre månader. De lättaste bearbetas till ihåliga blanks. Efter tillskärning limmas de till en så kallad sandwich med hjälp av distanshållare. 
  3.    Formning: Härnäst ger shapern form åt blanken. Först hyvlas utan tills den är slät. Sedan kan brädas sågas ut och formas med hjälp av hyveln. Finslipningen görs med handhyvel och slipbräda.
  4.    Laminering: Brädorna lamineras med ekologisk harts. I linoljan tillsätts en UV-katalysator som gör att hartsen härdar på bara några minuter av den ultravioletta strålningen. Eftersom träet redan är brott- och tryckbeständigt räcker det med ett lager glasfibermatta. Sist men inte minst appliceras ytterligare två lager ekologisk harts på brädan för ökad stabilitet och hållbarhet. 

Uthållighet lönar sig.

Stefan var tvungen att övervinna flera hinder innan hans märke var framgångsrikt etablerat. Att hitta en verkstad var till exempel ingen enkel uppgift. ”Jag cyklade från gård till gård och frågade runt.” Stefans motto: Ge inte upp. Hans uthållighet lönade sig till sist. Till en början måste han hålla sig flytande med olika extrajobb – speciellt utanför sommarsäsongen. ”Det var riktigt jobbigt. Framförallt uppbyggnaden av Kun_tiqi på sidan, som tog mycket tid och energi.” Stefan tvivlade ofta på om han skulle fortsätta eftersom han flera gånger fick svårt med ekonomin och plågades av existensiell ångest i flera år. ”Min tro på det viktiga i att göra något åt de miljö​​föroreningar som uppstår på grund av surfbrädor av polyester, stödet från min flickvän och framförallt den positiva feedbacken från mina kunder fick mig att fortsätta.”

Rymlig ända ut i hörnen.

Transportbilen passar perfekt till att transportera surfbrädor från punk A till B.    

Kvalitet från allra första början.

Balsaträet som används kommer från ett familjeföretag i Ecuadors kustregion.

Foto:

Matthias Straub

Fler länkar:

Kun_tiqi Surfboards - @Facebook, @Instagram

Ombyggnaderna har utförts av oberoende påbyggare. Leverantörer och ombyggnader har inte kontrollerats av Mercedes-Benz. Bilderna utgör ingen bedömning av leverantören och/eller ombyggnaderna från Mercedes-Benz sida.

Lorem Ipsum