Eld och lågor: inspirerande mat direkt från kolgrillen i Mercedes-Benz 508 D.

Direkt från kolgrillen, det är mottot för den brittiska matbilen Murray May's. För att uppfylla sin dröm byggde Ewan ”Murray” och Thecla ”May” om en Mercedes-Benz 508 D – och de gjorde det nästan helt på egen hand.

Regionalt möter internationellt.

Det är en grå dag i Bristol, England. Regnet faller. Molnen hänger tunga över den pittoreska staden vid floden Avon. Men något utrymme för dystra tankar finns inte, för det är torsdag – och det innebär att det är dags för Temple Quay Market i hjärtat av stadsdelen med samma namn. Lokala specialiteter, olika maträtter och uppfriskande drycker lockar hit besökare varje vecka. Sedan en tid tillbaka står även Murray May’s här, en lysande blå matbil Food Truck med äkta kolgrill som det fräser och ryker från. En färgglad prick mitt i det grå, både utseendemässigt och smakmässigt: Ewan Murray och Thecla May kombinerar brittiska matvaror efter säsong med österländska kryddor, dofter och aromer – och tillagar dem sedan över öppen eld. En stor passion för mat och några längre semesterresor inspirerade det unga paret att förverkliga sin yrkesdröm – i sin historiska Mercedes-Benz 508 D.

Från många års erfarenhet till företagsstart.

Tillbakablick: Ewan försörjde sig som kock, Thecla arbetade på restauranger och barer. Tillsammans ville de ta nästa steg – ett eget företag. Men de enades snabbt om att det inte skulle bli någon restaurang: för oflexibelt, för riskabelt. Efter att ha tänkt igenom saken noga kom den lysande idén: ”Vi tillbringade vintern på en skidort i Japan”, kommer de ihåg. ”I närheten av anläggningen fanns många skåpbilar, till hälften täckta av snö, med vackra vedeldade spisar. Vi gillade tanken på att kunna parkera på olika platser och servera läcker, prisvärd mat. Det var så vi fick vår idé.” Frågan kom snabbt upp: Vilken transportbil lämpar sig bäst som matbil? ”Vi ville ha en bil med karaktär, som skulle passa oss och vår mat”, förklarar Ewan. Valet föll till slut på ett gammalt militärfordon, en Mercedes-Benz 508 D – som de bara sex månader senare kunde kalla sitt eget.

På outforskade vägar.

Innan Ewan blev kock arbetade han som elektriker – därför genomfördes ombyggnaden till stor del på egen hand. Vännerna hjälpte till: ”I början av januari 2017 påbörjade vi arbetet och i början av april hade vi bokat vårt första evenemang”, berättar mångsysslaren. ”Så det var lite stressigt, för att uttrycka det milt.” Först bytte de däck och batterier – men det gick snabbt på egen hand: Det verkade knappt finnas någon annan transportbil med öppen grill eller liknande. Knapphändig information och erfarenhet gjorde det omöjligt för Thecla och Ewan att ta del av existerande exempel. De fick helt enkelt vara kreativa, hitta egna lösningar och bara prova sig fram.

En lysande blå 508 D i Bristol – här kommer Murray May‘s.

Mycket av tiden gick åt till planering: ”Ewan har stor erfarenhet som kock i ett litet kök”, säger Thecla. ”Det hjälpte honom mycket vid utformningen av interiören.” Minsta hörn och detalj mättes, dokumenterades och planerades för att de skulle kunna installera en så måttexakt utrustning som möjligt. Men först måste transportbilen, som de båda kärleksfullt kallar ”Nessie”, få ett nytt lager lack. ”Det var otroligt svårt att välja färg. Vi ändrade oss om och om igen”, berättar Thecla med ett skratt. ”Vi lät göra det hos några mycket begåvade människor på en billackering i Yate. De lade ner mycket kärlek i sitt arbete. Vi var så glada över resultatet.”

Ombyggnationen.

Tre veckor och en strålande blålackerad kaross senare kunde det riktiga arbetet äntligen börja. Steg ett: Fullständigt borttagning av interiören. Med en riktig kolgrill i transportbilen krävdes förstås en brandsäker skiljevägg. Den kompletterades dessutom av en vägg i rostfritt stål. Ett kraftfullt takventilationssystem installerades ovanför den gamla ventilationskanalen och sedan följde det viktigaste av allt: På ett rostfritt bord installerade de en turkisk mangalgrill i original, som sträcker sig längs hela skiljeväggen. Allt som saknades nu var teknik, isolering och inklädnaden – för vilken Thecla och Ewan av hygieniska skäl bestämde sig för avtorkningsbar PVC. Sedan var det bara finslipningen kvar: Efter att ha installerat arbetsbänkar och ett handfat täckte de försäljningsdisken med koppar – något som gjorde disken till en mycket speciell höjdpunkt. Efter att ha installerat diverse rörledningar och en tillräckligt stor vattentank kunde de sätta in kylskåpet och några hyllor – sedan var drömmen om en egen matbil verklighet.

En stor framgång.

”Vi ville ha en bil med karaktär, som skulle passa oss och vår mat.”

Njuta av sin egen skapelse.

”Vissa trodde nog att vi var galna, men det fungerade ju!” säger Ewan stolt. Det är med förtjusning de kommer ihåg sitt första evenemang, som de deltog i direkt efter ombyggnaden – precis här, i Bristol vid Temple Quay Market. ”Även om vi njuter av spänningen och mångfalden på en festival är de lokala marknaderna fortfarande våra favoritevenemang”, konstaterar Thecla och Ewan. ”Stämningen bland försäljarna är fantastisk och vi tycker om att få lära känna våra kunder.” De unga entreprenörerna kunde snabbt slå bort sina initiala tvivel om huruvida de faktiskt skulle kunna försörja sig på den här affärsmodellen: ”Att få se kunderna stå framför vår matbil och glädja sig över oss och vår mat”, sprudlar de, ”och att veta att vi har uppnått allt det här sjäva – det gör det värt alla ansträngningar.”

På nya vägar.

Thecla och Ewan vågade ta nästa steg – steget till självständighet.

Delikatesser direkt ur transportbilen.

Den kopparklädda disken är en blickfång i matbilen – och den passar perfekt som försäljningsdisk.

En ny färg för 508 D. 

De hittade sin Mercedes-Benz 508 D, från början ett holländskt militärfordon, på Ebay.    

En stor förändring.

Lite färg kan göra stor skillnad.

Foto:

Ewan Murray & Thecla May

Fler länkar:

Murray May´s - www.murraymays.co.uk, @Facebook

Ombyggnaderna har utförts av oberoende påbyggare. Leverantörer och ombyggnader har inte kontrollerats av Mercedes-Benz. Bilderna utgör ingen bedömning av leverantören och/eller ombyggnaderna från Mercedes-Benz sida.

Lorem Ipsum