”TechStar är ett fantastiskt initiativ.”

Ola Andersson är lärare och mentor till de elever som går på fordon- och transportprogrammet på Finnvedens gymnasium i Värnamo. I år fick en av hans elever – Philip Sandolf – TechStar-stipendiet och åkte på åtta dagars event och exklusiv utbildning i Stuttgart på Mercedes-Benz huvudkontor tillsammans med nio andra unga mekaniker.

”TechStar är ett fantastiskt initiativ.”

Ola Andersson är lärare och mentor till de elever som går på fordon- och transportprogrammet på Finnvedens gymnasium i Värnamo. I år fick en av hans elever – Philip Sandolf – TechStar-stipendiet och åkte på åtta dagars event och exklusiv utbildning i Stuttgart på Mercedes-Benz huvudkontor tillsammans med nio andra unga mekaniker.

  • TechStar är ett fantastiskt initiativ, säger Ola.

  • Stipendiet är en jättebra grund och plattform för de unga mekanikerna och genom de åtta dagarnas utbildning i Stuttgart får de en superstart på arbetslivet.

Ola menar att mekanikeryrket har lysande framtidsutsikter, ofta med arbetstillfällen på hemorten men även med möjligheter att också resa ut i världen för att arbeta och förkovra sig. På Finnvedens gymnasium är det flera av skolans elever som har jobb redan innan de avslutat sina studier. Att då kunna inleda sin yrkesbana med en certifierad utbildning från Mercedes-Benz i Stuttgart, där eleverna får ta del av tillverkning, forskning och utveckling, är stort.

  • Motorbranschen måste ju agera och göra något för att få unga människor att söka sig till och stanna kvar i yrket och detta är ju ett utmärkt sätt. Att Mercedes-Benz instiftat detta stipendium är ett mycket bra initiativ. Det vore bra för branschen om även de andra tillverkarna kunde börja bidra med att locka unga människor mekanikeryrket.

  • TechStar-stipendiet sporrar eleverna och inspirerar dem att se att bilmekaniker kan innebära så mycket olika saker, med olika inriktningar. Ny teknik och nya krav ger också nya möjligheter, säger Ola.

  • Här på fordons- och transportprogrammet har eleverna samma utbildning under årskurs 1, för att sedan välja inriktning mellan transport och mekaniker. Tjejerna som går programmet väljer då ofta transportsidan. Det är många åkare som nuförtiden gärna anställer kvinnliga förare eftersom de upptäckt att tjejerna kör lugnare och säkrare och bidrar både till mindre bränsleförbrukning och slitage för åkaren.

  • Men idag kan man också vidareutbilda sig och specialisera sig på hög nivå som mekaniker, med olika inriktningar efter intresseområde. Jag hoppas att fler tjejer väljer mekanikerinriktningen. Det skulle vara bra för branschen på alla vis.

  • Tiden då det hängde pinup-bilder i verkstäderna är väl förhoppningsvis på väg att försvinna för alltid!