Bak- och sidovy av Mercedes-Benz Concept EQ på en serpentinväg.

Concept EQ – nytänkt mobilitet.

Elmobilitet: Mercedes-Benz lägger om växel.

Concept EQ – nytänkt mobilitet.

Elmobilitet: Mercedes-Benz lägger om växel.

Front- och sidovy av Mercedes-Benz Concept EQ framför Golden Gate Bridge.
Frontvy av Mercedes-Benz Concept EQ framför Golden Gate Bridge.
Sidovy av Mercedes-Benz Concept EQ framför Golden Gate Bridge.
Front- och sidovy av Mercedes-Benz Concept EQ framför Golden Gate Bridge.

EQ erbjuder ett omfattande elmobilt ekosystem av produkter, tjänster, tekniker och innovationer. Spektrat omfattar allt från elbilar, väggboxar och laddningstjänster till energilagringsenheter för hemmet.

Förelöpare för det nya märket, den serienära studien ”Concept EQ”, som hade sin världspremiär i Paris. Redan under det decenniet påbörjas den första EQ-standardmodellen i suv-segmentet. En modelloffensiv inleds som successivt kommer att komplettera Mercedes-Benz Cars portfölj med eldrivna modeller.

EQ: Tydlig orientering för kunder.

Frontvy av Mercedes-Benz Concept EQ som parkerar över en laddbox i marken.
Front- och sidovy av Mercedes-Benz Concept EQ.

EQ: Tydlig orientering för kunder.

Portföljen för EQ omfattar alla kommande batteridrivna bilar samt tillhörande produkter och tjänster från Mercedes-Benz. På så sätt skapar biluppfinnaren en enkel och transparent orientering för kunderna i sin allt större portfölj. Därför är märket EQ nästa logiska steg inom ramen för försäljnings- och marknadsföringsstrategin ”Best Customer Experience”.

För eldrivna bilar erbjuder Mercedes-Benz redan idag bra laddningsinfrastruktur, däribland en väggbox som snabbladdstation för hemmet, den kostnadsfria appen ”Charge&Pay” för komfortabel eltankning vid offentliga laddstolpar samt stationära energilagringsenheter för ström som fotovoltaik- eller solcellsanläggningar för husägare och företag. Alla dessa produkter och tjänster samlas i framtiden under EQ. På så sätt skapar Mercedes-Benz en konsekvent och tydlig gestalt för hållbara produkter och tjänster märkta med stjärnan.

Showcar: ”Concept EQ”.

Showcar: ”Concept EQ”.

Med ”Concept EQ” visar Mercedes-Benz hur elbilen snart kan byta till omkörningsspåret: Denna studie i hur en sportig suv-coupés look kan komma att se ut ger en inblick i framtiden för en ny batterieldriven fordonsgeneration. Den dynamiska exteriördesignen med ny elbilsestetik understryker fokus på den kraftfulla eldrivningen: Två elmotorer vars systemeffekt tack vare skalerbara batterikomponenter kan ökas till upp till 300 kW och en permanent fyrhjulsdrift ger hög kördynamik.

Sidovy av förarplatsen och mittkonsolen i Mercedes-Benz Concept EQ.
Detaljerad bild av en pekskärm bak i bilen i Mercedes-Benz Concept EQ.
Dieter Zetsche framför Mercedes-Benz Concept EQ presenterar bilen.

Med sin upp till 500 kilometers räckvidd och de styrkor som är så typiska för Mercedes när det gäller säkerhet, komfort, funktion och konnektivitet uppfyller ”Concept EQ” alla krav på modern, hållbar mobilitet. Bilen erbjuder dessutom invändigt innovativa lösningar, däribland ett helt nytt interiörkoncept. ”Concept EQ” hade världspremiär på bilsalongen i Paris och är ett förebud om det nya produktmärket från Mercedes-Benz för elmobilitet EQ.

CASE: Connected, Autonomous, Shared, Electric.

Dieter Zetsche poserar framför Mercedes-Benz Concept EQ.

CASE: Connected, Autonomous, Shared, Electric.

”Mobiliteten i framtiden hos Mercedes-Benz bygger på fyra pelare: Connected, Autonomous, Shared och Electric. ”Concept EQ” sammanför allt detta konsekvent”, säger dr Dieter Zetsche, vd för Daimler AG och chef för Mercedes-Benz Cars. ”Utsläppsfria bilar är framtiden. Och vårt nya märke EQ går mycket längre än enbart elbilen. EQ står för ett omfattande elektriskt ekosystem av tjänster, tekniker och innovationer.”

Den nya generationen elbilar kommer att utgå från arkitektur som tagits fram enkom för batterieldrivna modeller och som kan användas skalbart på alla sätt och i alla modeller.

Design med ny elbilsestetik.

Sidovy av Mercedes-Benz Concept EQ.
Bak- och sidovy av Mercedes-Benz Concept EQ.
Front- och sidovy av Mercedes-Benz Concept EQ.

Design med ny elbilsestetik.

”Concept EQ är hot and cool”, säger Gorden Wagener, chef för designavdelningen på Daimler AG. ”Fascinationen av den ligger i nytolkningen av vår designfilosofi med sinnlig klarhet för en avantgardistisk, modern och självständig elbilsestetik. Samtidigt visar den design som reducerats till det väsentliga i den visionära visningsbilen en lockande progressivitet.” Den monolitiska grundformen i ”Concept EQ” knyter ihop suv-gener med en dynamisk coupé-karaktär och shooting-brake-lån på bakvagnen.

Vy av Mercedes-Benz Concept EQ snett från ovan.

Tack vare det platta och utsträckta greenhouse uppstår det kraftfulla och puristiska proportioner. Den nya elbilsestetiken skapas av den flytande övergången från den glänsande svarta motorhuven via vindrutan och fram till det mörktonade panoramataket – en spännande kontrast till lacken i alubeamsilver. Karossfogar som knappt syns, dolda vindrutetorkare, kameror istället för ytterbackspeglar och en bil helt utan vanliga dörrhandtag understryker den utsträckta och dynamiska silhuetten.

Interiör: Avantgardistisk och funktionell.

Interiör: Avantgardistisk och funktionell.

Vid bilens förarplats ligger fokus på en okomplicerad, touchbaserad manövrering och en ny elbilsestetik som konsekvent överför exteriörens look till interiören. Instrumentpanelen med den stora, svävande widescreen-displayen är tack vare sin asymmetriska design som skräddarsydd till föraren.

En blick på den futuristiska förarplatsen i Mercedes-Benz Concept EQ.
Detaljvy av förarplatsen i Mercedes-Benz Concept EQ.

Interiören i ”Concept EQ” präglas av modern lyx som framför allt kommer till uttryck i ett helt nytt användargränssnitt – det knyter samman emotionalitet med intelligens och användarvänlighet och klarar sig helt utan klassiska kontakter och knappar, med undantag av den Mercedes-typiska, elektriska sätesjusteringen.

Mittkonsolen, inramad i roségold, ser ut att sväva i luften: Den klarar sig utan manuella reglage och är utrustad med beröringskänsliga touchelement. Precis som med pekkontrollen i ratten styr även där föraren klimatautomatiken och infotainmentsystemet med ett finger.

EQ: Det nya E-Mobility-märket.

Logotyp för det nya produktmärket från Mercedes-Benz för elmobilitet.

EQ: Det nya E-Mobility-märket.

Den serienära studien ”Concept EQ” ger oss en framtidsutsikt om en modellövergripande elbilsarkitektur för batteridrivna bilar. Dieter Zetsche: ”2007 var elsmart pionjär inom elbilskörning. Nu lägger vi om växel. Vi är redo för att inleda en eloffensiv som kommer att omfatta alla fordonssegment från kompakt- till lyxklassen.”

De kommande modellerna förverkligar det väsentliga inom modern elmobilitet – kopplingen mellan attraktiv design, utomordentlig körglädje, hög vardagsduglighet och max säkerhet som kännetecknar alla fordon från bilens uppfinnare.