
SL Roadster
SL Roadster
SL Roadster
SL Roadster
Låt dig förundras. Om och om igen.
Låt dig förundras. Om och om igen.
Fordonskoncept
Fordonskoncept
Fordonskoncept
Fordonskoncept

Låt dig fascineras av SL:s unika koncept, som förenar design, teknik och prestanda i en roadster som får dig att tappa andan.

Som från en annan planet.
En tidlös silhuett och klassiska roadster-proportioner: Elegans i dess renaste, men samtidigt sportigaste form. Och med AMG Line dessutom progressiv. SL är en ikon med ultramodern design.
Den kraftigt sluttande diamantgrillen i ”panamericana-design” väcker minnet av SL:s legendariska tradition till liv. Bakpartiet med diffusor och två powerdomes på motorhuven ger en försmak av kraften som döljer sig under den. Men SL är inte blygsam när det gäller att visa sina kvaliteter.

Innovation som tagits ett steg längre.
SL var och är resultatet av en alldeles särskilt stark drivkraft, nämligen passion. Passion för en unik körupplevelse med maximal säkerhet och komfort, vilket har åstadkommits genom toppmodern teknik.
Denna teknik kommer till uttryck genom idén om autonom och olycksfri körning. Och i konceptet med en lyxsportbil som funkar i vardagen. Den unika chassitekniken samt DYNAMIC SELECT medfem körprogram levererar verkligen optimal prestanda i alla situationer.

Bilen, myten, legenden.
SL imponerar med suverän prestanda och unik körkultur, oavsett om man väljer motorn med sex, åtta eller tolv cylindrar. V6-biturbomotorn accelererar t.ex. från 0 till 100 km/h på mindre än fem sekunder.
Redan SL 400 håller vad motorhuvens båda powerdomes lovar – prestanda i överflöd. Detta märks när toppmotorn under den långsträckta motorhuven börjar arbeta. Den exklusiva V12-biturbomotorn på 6,0 liter och 463 kW (630 hk) med mäktigt V12-sound överskuggar allt annat.

Vidgar vyerna. Och pupillerna.
SL är inte blygsam när det gäller att visa sina kvaliteter. Variotaket öppnas och stängs med en knapptryckning på mindre än 20 sekunder. Och även om solen lyser med sin frånvaro är det inget problem för SL.
Med panoramavariotaket med MAGIC SKY CONTROL kan du njuta av samma frihetskänsla som i en cabriolet – fastän taket är stängt. Helt enkelt en enastående körupplevelse – alltid och överallt. Med nackvärmaren AIRSCARF och det elektriska vindskyddet är det cabriolet-väder så gott som året runt för alla SL-förare.
Mercedes-Benz SL 400: Bränsleförbrukning blandad körning: 7,7 l/100 km, CO2-utsläpp blandad körning: 175 g/km<p>Angivna värden är de ”uppmätta NEDC-koldioxidvärden” i den mening som avses i artikel 2 nr 2 genomförandeförordning (EU) 2017/1153, som har beräknats i enlighet med bilaga XII i förordning (EG) nr 692/2008. Värdena för bränsleförbrukning har beräknats utifrån dessa värden. På grund av att kontrollförfarandet enligt lag har ändrats på ett avgörande sätt kan högre värden ha angetts i bilens försäkran om överensstämmelse som har betydelse för fordonets typgodkännande och i förekommande fall fordonsskatten. Angivna värden avser inte ett enskilt fordon och är inte en del av erbjudandet, utan tjänar enbart som jämförelse mellan de olika fordonstyperna. Samtliga utsläppsvärden gäller bil i grundversion. Högre utrustningsnivå, svensk standardutrustning, större däckdimension och högre vikt kan ge högre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Fordonsindividuella uppgifter om förbrukning och utsläpp finns på Konsumentverkets webbtjänst www.bilsvar.se Värdena varierar också beroende på eventuell tillvalsutrustning.</p>
Bilens design
Bilens design
Bilens design
Bilens design
Exteriör
Exteriör
Exteriör
Exteriör
SL:s unika design väcker en längtan hos alla roadster-älskare. Den sluttande kylargrillen i nytolkad ”panamericana-design” är en elegant detalj som väcker minnet av 300 SL Panamericana till liv. SL har en suveränitet som imponerar och som saknar motstycke. Den tidlösa silhuetten: elegans i sin renaste och samtidigt sportigaste form. Det nya, breda bakpartiet med integrerade slutrör och diffusor: ren och skär dynamik.
Interiör
Interiör
Interiör
Interiör
En kulturell miljö med sportigt exklusiv touch. Förarplatsen i SL lockar med hög sittkomfort, en oemotståndlig känsla av rymd och utsökta detaljer: exklusivt läder, högklassiga paneler av trä eller aluminium. Sportstolar med höga sidostöd och den nya multifunktionssportratten med växelpaddlar – interiören är exakt anpassad ergonomiskt för föraren och passageraren.
Mercedes-Benz Intelligent Drive
Mercedes-Benz Intelligent Drive
Prestandahöjande komfort och föredömlig säkerhet.
Mercedes-Benz Intelligent Drive
Mercedes-Benz Intelligent Drive
Prestandahöjande komfort och föredömlig säkerhet.
Oavsett om du kör i rusningstrafik, i mörker eller på okända vägar så avlastas du av din SL Roadster. Där bakom finns ett koncept som gör varje resa i en Mercedes-Benz säker och unik: Mercedes-Benz Intelligent Drive. För den tid du tillbringar bakom ratten är din egen. Tid för avslappning. Tid att fylla på med energi. Så att du når ditt mål säkert, men också kan känna dig avslappnad.

Innovation i detalj: Upptäck Mercedes-Benz Intelligent Drive-höjdpunkterna i SL.

Parkering har aldrig varit bekvämare!
Den aktiva parkeringsassistenten med PARKTRONIC hjälper föraren både med att hitta en lämplig parkeringsficka och med själva parkeringen i längsgående parkeringsfickor. Lämpliga parkeringsfickor visas på multifunktionsdisplayen.
När föraren lägger i backväxeln och bekräftar parkeringsplatsen, tar den aktiva parkeringsassistenten med PARKTRONIC i princip över styrningen helt i hastigheter upp till 10 km/h. Föraren behöver bara gasa och bromsa och efter högst sju moment är parkeringen klar.

En kopplingscentral för dina höga krav.
Oavsett om det gäller navigation, telefon, ljud, video eller internet – med manövrerings- och indikeringssystemet COMAND Online har du tillgång till alla medier. Systemet styrs enkelt och intuitivt.
Hårddisknavigationen med realistisk, topografisk kartvisning tar hänsyn till aktuell trafikinformation. Med en lämplig mobiltelefon kan du använda Mercedes-Benz appar, t.ex. specialmålssökning, väder eller internetradio, under körning.

Bättre sikt i alla lägen
Extremt intelligent och mångsidigt: Det adaptiva LED-strålkastarpaketet ökar säkerheten ytterligare och ger bästa möjliga sikt vid alla ljusförhållanden.
Full-LED-strålkastarna anpassar sig i hög grad automatiskt efter väder-, ljus- och körförhållandena. Det gör att landsvägar, motorvägar och kurvor lyses upp optimalt.

Håller distansen – stannar på vägbanan.
Det innovativa körhjälpssystemet hjälper föraren att hålla ett tillräckligt säkerhetsavstånd till framförvarande fordon och att hålla bilen i körfältet.
Systemet ger hög avlastning, framför allt på långa sträckor och vid körning i kö. Det radarbaserade systemet bromsar in bilen vid behov och accelererar den, om möjligt, till den sparade hastigheten. Det minskar risken för påkörningsolyckor och ökar körkomforten.

Körglädje är en inställningssak.
Med körprogramsväljaren DYNAMIC SELECT kan du med bara ett finger välja komfortbetonade, sportiga, extra sportiga, effektivitetsbetonade eller helt individuella köregenskaper.
Egenskaperna för motor, växellåda, chassi och styrinrättning anpassas i enlighet med det valda körprogrammet. Chassit med adaptivt dämpningssystem kan dessutom justera dämpkraften behovsanpassat för varje hjul – kontinuerligt och steglöst.
Intelligent teknik
Mercedes-Benz Intelligent Drive – teknik i detalj
Prestationshöjande komfort och föredömlig säkerhet.
Intelligent teknik
Mercedes-Benz Intelligent Drive – teknik i detalj
Prestationshöjande komfort och föredömlig säkerhet.

Distance Pilot DISTRONIC med Steering Pilot

Vindrutetorkare med integrerad spolning MAGIC VISION CONTROL

PRE-SAFE PLUS

Hastighetspåminnare inkl. registrering av trafikskyltar med förbjuden infart och förbjuden omkörning

Aktiv bromsassistent med vägkorsningsassistent

PRE-SAFE®-skyddssystem

Körprogramsväljare DYNAMIC SELECT

Aktiv parkeringsassistent

Backkamera med dynamiska hjälplinjer

COMAND Online

Live Traffic Information

Automatisk ljusbildsreglering Plus

Adaptivt LED-strålkastarpaket

Nackvärmare AIRSCARF

KEYLESS-GO Komfortpaket

Bang & Olufsen Beo Sound AMG
Köregenskaper
Köregenskaper
Öppen körning genom Kalifornien med SL – tack vare variotaket.
Köregenskaper
Köregenskaper
Öppen körning genom Kalifornien med SL – tack vare variotaket.
På vägarna: Drömtur med SL i Kalifornien
På vägarna: Drömtur med SL i Kalifornien
Nya Mercedes-Benz SL med vassare utseende och förbättrad teknik. Dags för den första åkturen i strålande sol. California here we come!
Historik
Historik
Historik
Historik


Historien om bilen med ”måsvingedörrar” tar sin början inom motorsporten.
300 SL (W 194) är den första nykonstruerade tävlingsbilen från Mercedes-Benz med den nya beteckningen SL (Super Leicht (superlätt)) efter andra världskriget.
Den nyutvecklade gallerrörramen ger lägre vikt med maximal vridstyvhet, men gör det omöjligt att använda konventionella dörrar. Lösningen är dörrar som öppnas uppåt. Därmed är ”måsvingedörren” född. 1954 fortsätter 300 SL ”Gullwing” (W 198) framgångssagan.

Det enda som överträffar är att flyga.
I slutet av 1950-talet är öppna tvåsitsiga bilar mycket efterfrågade. 1957 avlöser 300 SL Roadster den legendariska ”måsvingedörren” och nu kan man njuta av öppen körning även i en supersportbil.
Gallerrörramen används även i roadstern. Men det är de lägre sidostyckenasom möjliggör konventionella dörrar med gångjärn framtill – den avgörande förutsättningen för en öppen bil.

Kultställe för cabriolet-förare.
I mars 1963 presenterar Mercedes-Benz 230 SL (W 113) på bilsalongen i Genève och definierar därmed sportig körglädje på ett nytt sätt: prestanda kombineras nu med komfort och optimal säkerhet.
230 SL levereras i tre utföranden: som roadster med sufflett, som en ren hardtop-coupé och som en kombination av båda versionerna. På grund av hardtopen, som är välvd inåt och påminner om tempelbyggnader i Fjärran östern, får 230 SL snabbt smeknamnet ”Pagode”.

Innovativ evergreen.
Med modellserie R 107 fortsätter man från 1971 på den inslagna vägen mot bekväma men samtidigt kraftfulla tvåsitsiga bilar – 350 SL från 1971 är också den första SL-modellen med åtta cylindrar.
Med 147 kW (200 hk) accelererar den till 100 km/h på nio sekunder. Bränsletanken är nu monterad kollisionsskyddad över bakaxeln. Andra nyheter är den fyrekrade ratten med stor stötplatta och bygelhandtag som hindrar att dörrarna öppnas.

Ordentligt sportig.
Tygsuffletten fälls ned och upp på 20 sekunder med bara en knapptryckning. Det innebär avsevärt högre komfort.
Denna modellgeneration kombinerar många världsnyheter: De sportiga stolarna med integrerade säkerhetsbälte, den helautomatiska suffletten och ett vindskydd för dragfri öppen körning. V8:an i 500 SL, med fyra ventiler och en cylindervolym på 5,0 liter, levererar 240 kW (326 hk) och möjliggör uttalat sportig körning.

Världens starkaste roadster.
Teknik, design och utrustning uppgraderas märkbart. Till skillnad från föregångarna har denna SL ett fast tak.
Variotaket öppnas och stängs med en knapptryckning inom 16 sekunder – t.o.m. med fjärrkontroll. 2004 utökades SL-familjen med en ny toppmodell, SL 65 AMG med 612 hk (450 kW) och 1 000 Nm, världens starkaste roadster.
Bilder och filmer
Bilder och filmer
Bilder och filmer
Bilder och filmer