SL Roadster.

Slutar aldrig att överraska.

Historia


Milstolparna i bilens historia

SL är en sportbilsikon och en av sin tids mest åtrådda sportbilar.

Historia


Milstolparna i bilens historia

SL är en sportbilsikon och en av sin tids mest åtrådda sportbilar.

Motivet visar två SL tävlingsbilar från 1952.
Bilden visar två SL tävlingsbilar från 1952.

Historien om bilen med ”måsvingedörrar” tar sin början inom motorsporten.

300 SL (W 194) är den första nykonstruerade tävlingsbilen från Mercedes-Benz med den nya beteckningen SL (Super Leicht (superlätt)) efter andra världskriget.

Den nyutvecklade gallerrörramen ger lägre vikt med maximal vridstyvhet, men gör det omöjligt att använda konventionella dörrar. Lösningen är dörrar som öppnas uppåt och därmed är ”måsvingedörren” född. 1954 fortsätter 300 SL ”Gullwing” (W 198) framgångssagan.

Bilden visar en Mercedes-Benz SL Roadster från 1957.

Det enda som överträffar är att flyga.

I slutet av 1950-talet är öppna tvåsitsiga bilar mycket efterfrågade. 1957 avlöser 300 SL Roadster den legendariska ”måsvingedörren” och nu kan man njuta av öppen körning även i en supersportbil.

Gallerrörramen används även i roadstern, men det är de lägre sidostyckenasom möjliggör konventionella dörrar med gångjärn framtill – den avgörande förutsättningen för en öppen bil.

Bilden visar en Mercedes-Benz SL ”Pagoda” från 1963.

Kultställe för cabriolet-förare.

I mars 1963 presenterar Mercedes-Benz 230 SL (W 113) på bilsalongen i Genève och definierar därmed sportig körglädje på ett nytt sätt: prestanda kombineras nu med komfort och optimal säkerhet.

230 SL levereras i tre utföranden: som roadster med sufflett, som en ren hardtop-coupé och som en kombination av båda versionerna. På grund av hardtopen, som är välvd inåt och påminner om tempelbyggnader i Fjärran östern, får 230 SL snabbt smeknamnet ”Pagoda”.

Bilden visar en Mercedes-Benz SL modellserie R 107 från 1971.

Innovativ evergreen.

Med modellserie R 107 fortsätter man från 1971 på den inslagna vägen mot bekväma men samtidigt kraftfulla tvåsitsiga bilar – 350 SL från 1971 är också den första SL-modellen med åtta cylindrar.

Med 147 kW (200 hk) accelererar den till 100 km/h på nio sekunder. Bränsletanken är nu monterad kollisionsskyddad över bakaxeln. Andra nyheter är den fyrekrade ratten med stor stötplatta och bygelhandtag som hindrar att dörrarna öppnas.

Motivet föreställer en Mercedes-Benz SL modellserie R 129 från 1989.

Ordentligt sportig.

Tygsuffletten fälls ned och upp på 20 sekunder med bara en knapptryckning. Det innebär avsevärt högre komfort.

Denna modellgeneration kombinerar många världsnyheter: De sportiga stolarna med integrerat säkerhetsbälte, den helautomatiska suffletten och ett vindskydd för dragfri öppen körning. V8:an i 500 SL, med fyra ventiler och en cylindervolym på 5,0 liter, levererar 240 kW (326 hk) och möjliggör uttalat sportig körning.

Bilden visar en Mercedes-Benz SL från 2001.

Världens starkaste roadster.

Teknik, design och utrustning uppgraderas märkbart. Till skillnad från föregångarna har denna SL ett fast tak.

Variotaket öppnas och stängs med en knapptryckning inom 16 sekunder – t.o.m. med fjärrkontroll. 2004 utökades SL-familjen med en ny toppmodell, SL 65 AMG med 612 hk (450 kW) och 1 000 Nm, världens starkaste roadster.


Mer historia:

Låt dig ryckas med av SL:s unika historia och fascineras av historiska bilar från Mercedes-Benz på underbara resor genom Tyskland, Italien eller Frankrike.


Mer historia:

Låt dig ryckas med av SL:s unika historia och fascineras av historiska bilar från Mercedes-Benz på underbara resor genom Tyskland, Italien eller Frankrike.

Classic Car Travel


Upptäck de natursköna vägarna bakom ratten i en klassisk SL.

På ”Classic Car Travel”-resorna upptäcker du bakom ratten i Mercedes-Benz veteranbilar det pittoreska landskapet i Toscana, de natursköna vägarna i Provence eller de imponerande platserna i Mercedes-Benz bilhistoria i Baden-Württemberg.

Classic Car Travel


Upptäck de natursköna vägarna bakom ratten i en klassisk SL.

På ”Classic Car Travel”-resorna upptäcker du bakom ratten i Mercedes-Benz veteranbilar det pittoreska landskapet i Toscana, de natursköna vägarna i Provence eller de imponerande platserna i Mercedes-Benz bilhistoria i Baden-Württemberg.

Njut av det sagolika landskapet i Provence i en historisk Mercedes-Benz SL.

Njut av körkultur i dess renaste form och det tidlöst eleganta formspråket med kromelement, där kärleken till detaljer kommer till uttryck. Känslan och doften berättar historier om äventyr från det förflutna. På utvalda platser kan du avnjuta kulinariska måltider. Vi ger dig möjlighet att på ett avslappnat sätt få utlopp för din passion och köra olika modeller. Ett kompetent team följer med på resan som går längs noggrant utvalda vägar.

Design


En tidlös silhuett och klassiska roadsterproportioner.

Elegans i dess renaste och samtidigt sportigaste form. Och med AMG Line dessutom progressiv. SL är en ikon med ultramodern design.

Design


En tidlös silhuett och klassiska roadsterproportioner.

Elegans i dess renaste och samtidigt sportigaste form. Och med AMG Line dessutom progressiv. SL är en ikon med ultramodern design.

Komfort


SL är inte blygsam när det gäller att visa sina kvaliteter.

Komfort


SL är inte blygsam när det gäller att visa sina kvaliteter.

Bilden visar Mercedes-Benz SL Roadster uppifrån.

Variotaket öppnas och stängs med en knapptryckning på mindre än 20 sekunder. Och även om solen lyser med sin frånvaro är det inget problem för SL.

Med panoramavariotaket med MAGIC SKY CONTROL kan du njuta av samma frihetskänsla som i en cabriolet – trots att taket är stängt. Helt enkelt en enastående körupplevelse i alla lägen. Med nackvärmaren AIRSCARF och det elektriska vindskyddet är det cabriolet-väder så gott som året runt för alla SL-förare.

Säkerhet


Den sköna känslan av att köra en Mercedes-Benz.

Upptäck de moderna säkerhets- och hjälpsystemen till SL Roadster.

Säkerhet


Den sköna känslan av att köra en Mercedes-Benz.

Upptäck de moderna säkerhets- och hjälpsystemen till SL Roadster.

Säkerhetshöjdpunkter:

Motivet visar SL Roadster körande på en väg.

Säkerhetshöjdpunkter:

  • PRE-SAFE®-system
  • Aktiv avståndsassistent DISTRONIC
  • Adaptivt LED-strålkastarpaket
  • Aktiv bromsassistent

Specifikationer


Med prestanda i överflöd.

SL imponerar med suveräna prestanda och unik körkultur, oavsett om du väljer motorn med sex eller åtta cylindrar.

Specifikationer


Med prestanda i överflöd.

SL imponerar med suveräna prestanda och unik körkultur, oavsett om du väljer motorn med sex eller åtta cylindrar.

Motortyper

2 motorer

Från 0 till 100 km/h på

upp till 4.9 s

 
Bilden visar exteriördesignen hos SL Roadster från sidan.
Aktuella erbjudanden

Din SL Roadster.

Pris från 1.075.000 kr inkl. moms

SL 400

Upptäck Roadster-världen.

Låt dig hänföras
Pris från 1.075.000 kr inkl. moms