Fotot visar Mercedes-Benz GLS ur fågelperspektiv på sin färd genom Kaliforniens öken.

Inspiration

På väg: Med nya GLS i Kaliforniens öken.

Den är S-Klassen bland suvar: Stig in och ta på dig säkerhetsbältet för en första tur med GLS!

Inspiration

På väg: Med nya GLS i Kaliforniens öken.

Den är S-Klassen bland suvar: Stig in och ta på dig säkerhetsbältet för en första tur med GLS!

AIRMATIC: Som att köra på moln.

Fotot visar Mercedes-Benz GLS ur ¾ perspektiv framifrån på sin färd genom Kaliforniens öken.

AIRMATIC: Som att köra på moln.

En landsväg 15 kilometer efter Cahuilla Hills, en liten ort i Kaliforniens öken. I knappt 90 km/h glider GLS fram så smidigt över de många potthålen i vägen att det är som om de inte fanns där. Det är AIRMATIC-luftfjädringens förtjänst. Den anpassar chassit till den aktuella körsituationen och vägförhållandena, med separat reglering av varje hjul. Tack vare denna teknik slukar chassit alla ojämnheter i vägen på ett suveränt sätt.

Obegränsade möjligheter.

Fotot visar Mercedes-Benz GLS framifrån på väg i Kaliforniens öken.

Obegränsade möjligheter.

Vi svänger av från huvudvägen och tar en liten sidoväg. Asfalten ersätts mer och mer av sandigt underlag. Vid körning rakt fram är körupplevelsen till en början lika bekväm som vanligt. När vi lite senare kör på en delsträcka full med kurvor vrider vi DYNAMIC SELECT-väljaren från ”Comfort” till ”Offroad”. Vägen är ojämn, vilket gör att vi uppskattar ACTIVE CURVE SYSTEM desto mer. Med sitt antikrängsystem ger det ökad komfort i kurvorna på dåliga vägar.

Och en annan sak imponerar på oss: Trots den ansenliga vikten – vår bil är över fem meter lång och väger inklusive förare och 60 liter drivmedel över 2 500 kg – skjuter GLS 500 4MATIC ut ur kurvorna och uppför backarna utan ansträngning och med fullt bibehållet väggrepp tack vare sin åttacylindriga biturbomotorn och allhjulsdrift.

GLS 500 4MATIC : Bränsleförbrukning blandad körning: 10,9–11,3 l/100 km; koldioxidutsläpp blandad körning: 255–264 g/km<p>Angivna värden är de ”uppmätta NEDC-koldioxidvärdena” i den mening som avses i artikel 2 nr 2 genomförandeförordning (EU) 2017/1153, som har beräknats i enlighet med bilaga XII i förordning (EG) nr 692/2008. Värdena för bränsleförbrukning har beräknats utifrån dessa värden. På grund av att kontrollförfarandet enligt lag har ändrats på ett avgörande sätt kan högre värden ha angetts i bilens försäkran om överensstämmelse som har betydelse för fordonets typgodkännande och i förekommande fall fordonsskatten. Angivna värden avser inte ett enskilt fordon och är inte en del av ett erbjudande, utan tjänar enbart som jämförelse mellan de olika fordonstyperna. Samtliga utsläppsvärden gäller bil i grundversion. Högre utrustningsnivå, svensk standardutrustning, större däckdimension och högre vikt kan ge högre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Fordonsindividuella uppgifter om förbrukning och utsläpp finns på Konsumentverkets webbtjänst www.bilsvar.se Värdena varierar också beroende på eventuell tillvalsutrustning.</p>

V8-motor.

V8-motor.

Vi kör vidare på dammiga vägar och passerar en vindkraftspark, där det just nu är helt vindstilla och rotorerna står stilla. Det går uppför. De båda turboaggregatens laddtryck stiger. Vi tar oss uppför berget till ackompanjemanget av det mäktiga mullret från V8-motorn, som har ett maximalt vridmoment på 700 Nm vid 1 800–4 000 v/min och en effekt på 455 hk. På vägen upp växlar 9G-TRONIC-automatväxellådan harmoniskt.

Mercedes-Benz GLS i ¾ vy bakifrån på sin färd genom Kaliforniens öken.
Här visas Mercedes-Benz GLS bakifrån vid dynamisk körning genom Kaliforniens öken.
Här visas Mercedes-Benz GLS framifrån vid dynamisk offroad-körning genom Kaliforniens öken.

Damm, sand och frihet.

Bilden visar Mercedes-Benz GLS i ¾ vy framifrån på sin färd genom Kaliforniens öken.

Damm, sand och frihet.

GLS känns som en S-Klass med offroad-kompetens. Lätt terräng bemästrar bilen med sin fyrhjulsdrift 4MATIC utan att den elektroniska sladdpareringen behöver ingripa. Den som gärna kör i extrem terräng kommer att ha stor glädje av tillvalet teknikpaket Offroad. Det ger upp till 262 mm markfrigång och har dessutom körprogrammet ”Offroad Plus”. Drivningen är därmed optimal för körning på löst underlag. I terräng rekommenderas manuell växling: I ”M”-läget kan växlarna anpassas till uppförsbackarna framför bilen. Tyvärr finns det ingen flod här ute så långt ögat når, och vi kan därför inte testa bilens vadningsdjup på 600 mm idag. Men vi är säkra på att lyx-suven klarar även sådana hinder utan problem.

Känsla av rymlighet.

Bilden visar interiören i Mercedes-Benz GLS ur förarperspektiv.

Känsla av rymlighet.

Dammolnet bakom bilen lägger sig långsamt när vi har stängt av motorn för en kort drickapaus. Vår blick vandrar över den generöst utformade förarplatsen. Också här står det klart varför efterföljaren till GL är att betrakta som S-Klassen bland suvar. Interiören uppfyller nämligen även anspråk på first class. Tillverkningskvaliteten är förstklassig in i minsta detalj – allt från den greppvänliga och välgjorda multifunktionsratten sport med nappaklädsel till den läderklädda instrumentpanelen och de bekväma läderstolarna. Kronan på verket är COMAND Online-systemets åtta tum stora mediefärgdisplay, som är lätt att avläsa även i kraftigt direkt solljus. Sammantaget infinner sig en känsla av rymlighet, komfort och lyx. Dessutom har GLS massor med plats. Bagageutrymmet sväljer 680 liter tack vare smarta finesser som ett cargo-läge för baksätesryggstöden, med möjlighet ända upp till 2 300 liter stuvutrymme. GLS skulle utan problem kunna förvandlas till en bekväm sovplats för en natt under stjärnorna i Kaliforniens öken.

Bemästrar alla discipliner

Bilden visar Mercedes-Benz GLS i 7/8 vy framifrån på sin färd genom Kaliforniens öken.
Bilden visar Mercedes-Benz GLS i ¾ vy framifrån framför en herrgård i Kalifornien.

Bemästrar alla discipliner

Vi kör tillbaka till Desert Palms via Palm Springs. Trots all öken runt omkring finns det förvånansvärt många grönområden här. I denna region finns ett stort antal golfbanor, och vattnet för deras bevattning hämtas från Coloradofloden. Efter en lugn färd styr vi mot en infart i palmernas skugga. Här visar sig den aktiva parkeringsassistenten med PARKTRONIC vara en värdefull hjälp. Bilen styrs automatiskt och exakt in i luckan, och vi behöver bara sköta växling, gas och broms. Vi stänger av motorn. Intrycket består: GLS är S-Klass, suv och potent terrängbil i ett. Den kan därför tillgodose många olika krav, och den gör det i harmoni och samklang.

Här visas Mercedes-Benz GLS i skymningen på en offroad-sträcka i Kaliforniens öken.
Videon du vill se är tyvärr inte tillgänglig för tillfället. Försök igen vid ett senare tillfälle.
Titta igen

GLS 500 4MATIC: Bränsleförbrukning blandad körning: 10,9–11,3 l/100 km; koldioxidutsläpp blandad körning: 255–264 g/km<p>Angivna värden är de ”uppmätta NEDC-koldioxidvärdena” i den mening som avses i artikel 2 nr 2 genomförandeförordning (EU) 2017/1153, som har beräknats i enlighet med bilaga XII i förordning (EG) nr 692/2008. Värdena för bränsleförbrukning har beräknats utifrån dessa värden. På grund av att kontrollförfarandet enligt lag har ändrats på ett avgörande sätt kan högre värden ha angetts i bilens försäkran om överensstämmelse som har betydelse för fordonets typgodkännande och i förekommande fall fordonsskatten. Angivna värden avser inte ett enskilt fordon och är inte en del av ett erbjudande, utan tjänar enbart som jämförelse mellan de olika fordonstyperna. Samtliga utsläppsvärden gäller bil i grundversion. Högre utrustningsnivå, svensk standardutrustning, större däckdimension och högre vikt kan ge högre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Fordonsindividuella uppgifter om förbrukning och utsläpp finns på Konsumentverkets webbtjänst www.bilsvar.se Värdena varierar också beroende på eventuell tillvalsutrustning.</p>