Tänk fritt i alla lägen

GLE antar varje utmaning. Du med?

Bilden visar GLE Suv framifrån på en grusbank i en flodbädd.

I nya hjulspår

Tänk fritt i alla lägen

GLE antar varje utmaning. Du med?

Till glädje för alla offroad-entusiaster. Njut av lyxen av att alltid kunna ta dig fram vart än vägarna bär.

Till glädje för alla offroad-entusiaster. Njut av lyxen av att alltid kunna ta dig fram vart än vägarna bär.

Njut av varje meter på vägen mot målet! Med DYNAMIC SELECT vredet ställer du in bilens köregenskaper helt efter humör, för en komfortbetonad, sportig, vinteranpassad, terränganpassad eller individuell fordonsinställning (körprogram Offroad kan inte beställas till GLE 250 d och GLE 500 e 4MATIC).

Offroad Teknikpaket (tillval) med körprogrammet Offroad Plus ger optimala förutsättningar för mer besvärliga förhållanden. Med lågväxeln kan du köra långsamt med exakt doserad hastighet och förbättrad dragkraft.

”GLE är lugnet självt.”

Günther Holzmann, offroadguide

Redo för fågelvägen

Redo för fågelvägen

Vill du nå toppen i otillgänglig terräng? Eller behöver du då och då helt enkelt bara bemästra novembervåt asfalt, svarthalka och drivsnö? Fyrhjulsdriften i GLE besparar dig tidsödande omvägar och ger dig maximalt väggrepp oavsett underlag. Drivtekniken i GLE samspelar med det suveräna chassit och en rad andra system och tar dig alltid säkert i mål – vid behov även över stock och sten.

    Fyrhjulsdriften 4MATIC i GLE Suv ger bästa tänkbara hjulgrepp på grus.

    Foto: Tim Adler

    Den permanenta fyrhjulsdriften 4MATIC ger utmärkta köregenskaper oavsett underlag.

    I terräng eller på asfalt, vid vått väglag, på is och snö: I kombination med ABS, ESP® och det elektroniska traktionssystemet 4ETS förbättras väggrepp, kördynamik och körstabilitet. Denna fyrhjulsdrift använder sig inte av konventionella differentialspärrar. De hjul som inte har tillräckligt väggrepp bromsas in samtidigt som drivmomentet höjs på hjul med bra grepp. Effekten av dessa snabba, automatiska bromsimpulser uppnår i det närmaste samma verkan som tre differentialspärrar.

    Systemets hjärta utgörs av en enstegad fördelningsväxellåda med öppen mittdifferential, som sköter varvtalsutjämningen mellan axlarna. Kraften fördelas mellan fram- och bakaxeln i förhållandet 50:50, vilket ger enastående köregenskaper.

    Händer det att du behöver köra igång eller accelerera på snö, våt vägbana eller löst underlag? I sådana situationer hindrar antislirregleringen enskilda hjul från att slira och förebygger risken för att bilen sladdar i sidled.

    Varvtalssensorer övervakar slirgränsen för varje enskilt hjul. Om ett hjul spinner loss korrigerar antislirregleringen hjulvarvtalet genom att bromsa hjulet och gripa in i motorstyrningen, vilket gör att hjulet får bättre fäste.

    Bilden visar GLE Suv på en svindlande klippavsats.

    Tryggt utför branten: Med Downhill Speed Regulation kan du ställa in en hastighet mellan 2 och 18 km/h som bilen därefter håller automatiskt genom anpassningar i motor och växellåda och genom automatiska bromsingrepp.

    I kritiska situationer kan den elektroniska sladdpareringen ESP® förhindra att bilen får sladd. Tack vare distinkta bromsingrepp på enskilda hjul minskar ESP® tendensen till över- eller understyrning, vilket ökar körsäkerheten.

    4ETS kan med hjälp av automatiska bromsingrepp förhindra att drivhjulen på bilens ena sida spinner loss vid igångkörning och acceleration. Det kan även förhindra att drivhjulen på båda sidor av bilen kortvarigt spinner loss i kurvor.

    Bilden visar chassit i GLE Suv.

    En mästare på alla underlag – chassit i GLE

    Besvärliga avfarter, otillgänglig terräng, löst underlag eller spikraka vägar – i GLE blir varje meter ett nöje. Chassit i denna suv bemästrar svårigheter till fulländning eftersom AIRMATIC-paketet (tillval) ställer in det individuellt beroende på situationen.

    Beroende på motor är chassit i GLE utrustat med stålfjädring inklusive selektivt dämpningssystem (i vissa modeller med sänkt markfrigång) eller med det elektroniskt reglerade adaptiva dämpningssystemet ADS respektive ADS PLUS. Det selektiva dämpningssystemet anpassar automatiskt dämpningen efter körsituationen, vilket är särskilt fördelaktigt på ojämnt underlag.

Frihet i siffror: Terrängvärdena för GLE

Konstruktionen hos GLE skvallrar om talang och självförtroende. Det är inga tomma löften. Här har du en bil som behärskar alla discipliner.

Frihet i siffror: Terrängvärdena för GLE

Konstruktionen hos GLE skvallrar om talang och självförtroende. Det är inga tomma löften. Här har du en bil som behärskar alla discipliner.

Frihetskänslan som GLE förmedlar kan inte mätas, men väl dess terrängegenskaper: Bilens maximala backtagningsförmåga i grundutförande uppgår till 80 %. När terrängväxeln i Offroad Teknikpaket är ilagd bemästrar den – beroende på underlaget – även uppförsbackar med 100-procentig lutning. De korta överhängen möjliggör en sluttningsvinkel på 26° både fram och bak – med Offroad Teknikpaket upp till 30° fram och 29° bak. Rampvinkeln uppgår till 17°. Vadningsdjupet på 50 cm kan utökas till 60 cm med Offroad Teknikpaket. Värdena kan avvika beroende på motor och utrustning.

Upp till

30°

Sluttningsvinkel

17°

Rampvinkel

Bilden visar GLE Suv bakifrån i okänd terräng.

Terrängvägar: med GLE genom Albanien.

Bilden visar utsikten mot en vidsträckt dal i södra Albanien.

Terrängvägar: med GLE genom Albanien.

Tuffa vägar och ett landskap som tar andan ur en: Albanien är ett av Europas sista offroadparadis. Terrängen är idealisk för att lära känna terrängegenskaperna hos GLE på djupet.