Högprestationssportbil i suv-kläder.

Ännu kraftfullare: Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ och Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+.

Högprestationssportbil i suv-kläder.

Ännu kraftfullare: Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ och Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+.

  • Filosofi

    Bilden visar den imposanta fronten hos Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+.

    Performance-suv med V8-kompetens.

    Performance-suv med V8-kompetens.

    Med den nya Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ Coupé och den ännu mer temperamentsfulla S-modellen är för första gången en mellanstorleks-SUV utrustad med den kraftfulla åttacylinders-biturbon. Det innebär att Mercedes-AMG sätter ytterligare en milsten för Performance-suv.

    Att ta fram en suv som är riktigt sportig och dynamisk och samtidigt extremt körstabil är ingen lätt match. Mercedes-AMG har offrat mycket möda och SUV-kompetens som förvärvats under många år för att utveckla denna mycket säregna bil. Resultatet är en suv som rör sig precist och smidigt och vid behov även kan köra en snabb runda på racingbanan.

  • Exteriör

    Bilden visar den imponerande fronten hos Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+.

    Sticker ut: Den uttrycksfulla fronten med panamericana-grill.

    Bilden visar det imponerande bakpartiet hos Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+.

    Muskulöst bakparti med bred bakkjol.

    Bilden visar exteriördesignen hos Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ från sidan snett framifrån.

    Utsträckt silhuett med stora lättmetallfälgar.

    Bilden visar den imposanta fronten hos Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+.

    Koncentrerad sportighet: Den breda frontspoilern.

    Bilden visar exteriördesignen hos Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ från sidan snett bakifrån.

    Nya sidokjolar gör att coupén sänks optiskt.

    Ett kraftfullt stark,

    Ett kraftfullt stark,

    Hos exteriördesignen är framför allt det uttrycksfulla frontpartiet utmärkande: Som första Mercedes-AMG Performance-bil är den nya GLC 63 4MATIC+ utrustad med panamericana-grill. Detta designstatement bekräftar den konsekvent dynamiska konstruktionen. Kraften hos de nya modellerna utmärks bland annat av en bred frontspoiler i Jet-wing-design och den stora frontsplittern. Bredare hjulbeklädnader fram och bak betonar den kraftfulla framtoningen.

    De nya sidokjolarna ger ett nedsänkt intryck åt Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ Coupé och sträcker ut den samlade linjen. Hos S-version är inläggen i matt iridiumsilver markanta särdrag. Det muskulösa bakpartiet domineras av de breda bakkjolarna och diffusorn i svart. Panelerna på diffusorbrädan hos S-versionen är i matt iridiumsilver. Två högglansförkromade, kantiga, dubbla avgasförlängningar avslutar avgassystemet.

    Specialmodell Edition 1.

    Specialmodell Edition 1.

    Genom en exklusiv kombination av utrustningsdetaljer placerar sig specialmodellen Edition 1 i spetsen av GLC-flottan. Night package i högblankt svart förstärkt det motorsportinspirerade uttrycket hos Edition 1. Sportstripesen på bilsidorna är beroende på lackfärger och modellvarianter antingen gula eller matt grafitgrå. De mattsvarta 21’’ smidda fälgarna i kryssekerdesign har som accentfärger gula eller glanssvarvade fälghorn. Även aerodynamikpaketet hämtar inspiration från motorsportens värld.

  • Interiör

    Bilden visar förarplatsen i Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+.

    AMG Performance-ratt i svart nappa/mikrofiber DINAMICA.

    Bilden visar sportstolen hos Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+.

    Sportstolar i konstläder ARTICO/mikrofiber DINAMICA

    Bilden visar förarplatsen i Mercedes-AMG GLC 63 4 S MATIC+ med panelbelysning.

    Sportig förarplats med stämningsfull panelbelysning.

    Bilden visar AMG-kombiinstrumentet i Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ med röda detaljer.

    AMG-kombiinstrument med röda detaljer.

    Bilden visar AMG-instegslisterna till Mercedes-AMG GLC 63 4 S MATIC+.

    Ett dynamiskt välkomnande: AMG instegslister.

    Motorsport- känsla

    Motorsport- känsla

    Interiören understryker de kördynamiska anspråken hos nya Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ Coupé. I grundutförandet ingår sportstolar i konstläder ARTICO, kombinerat med mikrofiber DINAMICA. Även instrumentpanelen är i svart konstläder ARTICO med dekorationssömmar. Paneler i aluminium understryker det högklassiga intrycket.

    S-versionen innehåller ett än mer omfattande utrustningspaket, till exempel prestandaratten i svart nappa / mikrofiber DINAMICA, AMG-emblemet på nackskyddet fram i kombination med läderutrustning och AMG-kombiinstrumentet med röda detaljer.

    Specialmodell Edition 1.

    Specialmodell Edition 1.

    I interiören till Edition 1 tas sportbilskänslan vidare från den exklusiva exteriören. Sportstolarna är överdragna med svart nappaklädsel och har gula dekorationssömmar i det särskilda rombmönstret. Svart nappa med gula kontrastsömmar förhöjer även intrycket hos dörrklädseln, armstödet och mittkonsolen. Ytterligare gula accenter smyckar kombiinstrumentet, golvmattorna och den nedtill avfasade AMG Performance-ratten i mikrofiber DINAMICA med 12-timmarsmarkering. Här tillkommer AMG paneler i matt kolfiber/ljust aluminium med längsslipning. Exklusivt för Edition 1 finns AMG Performance-sätet med rombdesign och kontrastsömmar i gult tillgänglig (i grundutförandet för S-modellen hos motsvarande exteriör).

  • Teknik

    Prestanda – stark,

    Bilden visar V8-biturbo-emblemet i Mercedes-AMG GLC S 63 4MATIC+.

    Visar vad som ryms där inne: V8-biturbo-emblemet.

    Bilden föreställer indikeringen av körprogrammet Race i AMG DYNAMIC SELECT på displayen i multimediesystemet i Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+.

    Ren kördynamik: AMG DYNAMIC SELECT i Race-läget.

    Prestanda – stark,

    För första gången är en mellanklass-suv nu utrustad med den effektstarka 8-cylinders-biturbon i två effektsteg. Grunden utgörs av AMG 4,0-liters V8-motor med 350 kW (476 hk) eller 375 kW (510 hk) hos S-versionen. Prestanda-coupén har ett luftfjädrat chassi med adaptiv stötdämpning, AMG Performance allhjulsdrift 4MATIC+ med fullt variabel momentfördelning, en bakaxel-differentialbroms samt ett högpresterande bromssystem. AMG DYNAMIC SELECT ser till att körkänslan blir oförglömlig. Från det bekväma och effektiva till det extremt sportiga – fyra körprogram finns tillgängliga. Det är lätt att gissa vilken inställning du har när du når ditt mål.

    För racingprestanda finns körprogrammet "Race" (endast tillsammans med Mercedes-AMG S-modell). Det uppvisar högsta möjliga sportighet i fråga om gasrespons, motorvarvtal och växlingstider.

Bränsleförbrukning för Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+: stadstrafik/landsväg/blandad körning: 13,9–14,1/8,2–8,7/10,3–10,7 l/100 km, CO2-utsläpp blandad körning: 234–244 g/km.<p>Angivna värden är de ”uppmätta NEDC-koldioxidvärdena” i den mening som avses i artikel 2 nr 2 genomförandeförordning (EU) 2017/1153, som har beräknats i enlighet med bilaga XII i förordning (EG) nr 692/2008. Värdena för bränsleförbrukning har beräknats utifrån dessa värden. På grund av att kontrollförfarandet enligt lag har ändrats på ett avgörande sätt kan högre värden ha angetts i bilens försäkran om överensstämmelse som har betydelse för fordonets typgodkännande och i förekommande fall fordonsskatten. Angivna värden avser inte ett enskilt fordon och är inte en del av erbjudandet, utan tjänar enbart som jämförelse mellan de olika fordonstyperna. Samtliga utsläppsvärden gäller bil i grundversion. Högre utrustningsnivå, svensk standardutrustning, större däckdimension och högre vikt kan ge högre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Fordonsindividuella uppgifter om förbrukning och utsläpp finns på Konsumentverkets webbtjänst www.bilsvar.se Värdena varierar också beroende på eventuell tillvalsutrustning.</p>

Bränsleförbrukning för Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+: stadstrafik/landsväg/blandad körning: 14,1/8,7/10,7 l/100 km, CO2-utsläpp blandad körning: 244 g/km.<p>Angivna värden är de ”uppmätta NEDC-koldioxidvärdena” i den mening som avses i artikel 2 nr 2 genomförandeförordning (EU) 2017/1153, som har beräknats i enlighet med bilaga XII i förordning (EG) nr 692/2008. Värdena för bränsleförbrukning har beräknats utifrån dessa värden. På grund av att kontrollförfarandet enligt lag har ändrats på ett avgörande sätt kan högre värden ha angetts i bilens försäkran om överensstämmelse som har betydelse för fordonets typgodkännande och i förekommande fall fordonsskatten. Angivna värden avser inte ett enskilt fordon och är inte en del av erbjudandet, utan tjänar enbart som jämförelse mellan de olika fordonstyperna. Samtliga utsläppsvärden gäller bil i grundversion. Högre utrustningsnivå, svensk standardutrustning, större däckdimension och högre vikt kan ge högre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Fordonsindividuella uppgifter om förbrukning och utsläpp finns på Konsumentverkets webbtjänst www.bilsvar.se Värdena varierar också beroende på eventuell tillvalsutrustning.</p>