Högprestandasportbil i suv-kläder.

Ännu mer styrka: Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ Coupé och Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ Coupé.

Högprestandasportbil i suv-kläder.

Ännu mer styrka: Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ Coupé och Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ Coupé.

  • Filosofi

    Bilden visar Mercedes-AMG GLC Coupé snett framifrån.

    Performance-suv med V8-kompetens.

    Performance-suv med V8-kompetens.

    Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ Coupé och den ännu mer temperamentsfulla S-modellen är de första mellanklass-suvarna som är utrustade med den effektstarka 8-cylindriga biturbomotorn. Det innebär att Mercedes-AMG sätter ytterligare en milstolpe för suvar i performanceklassen.

    Att ta fram en suv som är riktigt sportig och dynamisk och samtidigt extremt körstabil är ingen lätt match. Mercedes-AMG har offrat mycket möda, och den suv-kompetens som förvärvats under många år har använts för att utveckla denna mycket säregna bil. Resultatet är en suv som rör sig precist och smidigt och som även klarar av en snabb runda på racerbanan.

  • Exteriör

    Bilden visar den imponerande fronten hos Mercedes-AMG GLC Coupé.

    Den expressiva fronten hos Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ Coupé med AMG-specifik kylargrill lämnar ett bestående intryck.

    Bilden visar det imponerande bakpartiet hos Mercedes-AMG GLC Coupé.

    Muskulöst bakparti med bred bakkjol.

    Sidobild av exteriördesignen hos Mercedes-AMG GLC Coupé snett framifrån.

    Utsträckt silhuett med stora lättmetallfälgar.

    Bilden visar den imponerande fronten hos Mercedes-AMG GLC Coupé.

    Koncentrerad sportighet: Den breda frontspoilern.

    Sidobild av exteriördesignen hos Mercedes-AMG GLC Coupé snett bakifrån.

    Breda sidokjolar gör att coupén ser lägre ut.

    Ett bestående intryck

    Ett bestående intryck

    Hos exteriördesignen sticker det uttrycksfulla frontpartiet ut: Som första Mercedes-AMG Performance-suv har GLC 63 4MATIC+ Coupé den AMG-specifika kylargrillen. Detta designstatement bekräftar den konsekvent dynamiska konstruktionen. Kraften hos de nya modellerna utmärks bland annat av en bred frontspoiler i jet-wing-design och den stora frontläppen. Bredare hjulbeklädnader fram och bak betonar den kraftfulla uppenbarelsen.

    De breda sidokjolarna gör att Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ Coupé ser lägre ut. Hos S-modellen är inläggen i matt iridiumsilver en karakteristisk detalj. Det muskulösa bakpartiet domineras av de breda bakkjolarna och diffusorn i svart. Panelen på diffusorn hos S-modellen är i matt iridiumsilver. Två högglansförkromade, kantiga, dubbla avgasförlängningar avrundar avgassystemet.

    Specialmodell Edition 1.

    Bilden visar Mercedes-AMG GLC Coupé i Edition 1 snett framifrån.

    Specialmodell Edition 1.

    Genom en exklusiv kombination av utrustningsdetaljer placerar sig specialmodellen Edition 1 i spetsen av GLC-flottan. Night Package i högblankt svart förstärker det motorsportinspirerade uttrycket hos Edition 1. Bilens sidor har sportstripes som beroende på lackfärg och modellvariant går i antingen gult eller matt grafitgrått. Mattsvarta 53,3 cm (21 tum) smidda fälgar i kryssekerdesign har detaljer som gula eller glanssvarvade fälghorn. Även Aerodynamikpaketet hämtar inspiration från motorsportens värld.

  • Interiör

    Bilden visar förarplatsen i Mercedes-AMG GLC Coupé med panelbelysning.

    Sportig förarplats med stämningsfull panelbelysning.

    Bilden visar AMG-kombiinstrumentet i Mercedes-AMG GLC Coupé med röda detaljer.

    AMG-kombiinstrument med röda detaljer.

    Bilden visar AMG-instegslisterna hos Mercedes-AMG GLC Coupé.

    Ett dynamiskt välkomnande: AMG instegslister.

    Motorsport in i minsta detalj

    Motorsport in i minsta detalj

    Interiören understryker de dynamiska ambitionerna hos Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ Coupé och Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ Coupé. I grundutförandet ingår AMG sportstolar i konstläder ARTICO, kombinerat med mikrofiber DINAMICA. Även instrumentpanelen är i svart konstläder ARTICO med dekorationssömmar. Paneler i aluminium understryker det högklassiga intrycket.

    S-modellen har ett ännu mer omfattande utrustningspaket, till exempel med performance-ratt i svart nappa/mikrofiber DINAMICA med 12-timmarsmarkering och dekorationssöm i kristallgrått, AMG-emblem i nackskydden fram i kombination med läderutrustning och AMG kombiinstrument med röda detaljer.

    Specialmodell Edition 1.

    Bilden visar förarplatsen i Mercedes-AMG GLC Coupé.

    Interiören i Edition 1: AMG Performance-ratt i mikrofiber DINAMICA.

    Bilden visar sportstolarna i Mercedes-AMG GLC Coupé.

    Interiören hos Edition 1: AMG-stolar i nappa.

    Specialmodell Edition 1.

    I interiören i Edition 1 tas sportbilskänslan vidare från den exklusiva exteriören. AMG-stolarna är klädda i svart nappaklädsel och har gula dekorationssömmar i det specifika rombmönstret. Svart nappa med gula kontrastsömmar förhöjer även intrycket hos dörrklädseln, armstödet och mittkonsolen. Ytterligare gula accenter smyckar kombiinstrumentet, golvmattorna och den nedtill avfasade AMG Performance-ratten i mikrofiber DINAMICA med 12-timmarsmarkering. Dessutom AMG paneler i matt kolfiber/ljust aluminium med längsslipning. Exklusivt för Edition 1 kan AMG Performance-stolen beställas med rombdesign och gula kontrastsömmar (i S-modellen vid ”Edition 1 med gula sportstripes exteriört”).

  • Teknik

    Prestanda – intryck

    Bilden visar motorn i Mercedes-AMG GLC Coupé.
    Bilden visar drivlinan i Mercedes-AMG GLC Coupé.
    Bilden föreställer indikeringen av körprogrammet RACE i AMG DYNAMIC SELECT på displayen i multimediesystemet i Mercedes-AMG GLC Coupé.

    Ren kördynamik: AMG DYNAMIC SELECT i Race-läget.

    Prestanda – intryck

    För första gången är en mellanklass-suv utrustad med den kraftfulla 8-cylindriga biturbon i två effektsteg. Grunden utgörs av AMG 4,0-liters V8-motorn på XXX kW<p>Angivna värden för nominell effekt och nominellt vridmoment enligt förordning (EG) nr 715/2007 i dess gällande lydelse.</p> (XXX hk) eller XXX kW<p>Angivna värden för nominell effekt och nominellt vridmoment enligt förordning (EG) nr 715/2007 i dess gällande lydelse.</p> (XXX hk) hos S-modellen. Performance-coupén har ett luftfjädrat chassi med adaptiv stötdämpning, AMG Performance fyrhjulsdrift 4MATIC+ med helt variabel momentfördelning, en differentialbroms på bakaxeln samt ett högpresterande bromssystem. AMG DYNAMIC SELECT ser till att körkänslan blir oförglömlig. Från det bekväma och effektiva till det extremt sportiga – fyra körprogram finns tillgängliga. Det är lätt att gissa vilken inställning du har när du når ditt mål.

    För en prestanda på tävlingsnivå finns körprogrammet RACE (endast i kombination med Mercedes-AMG S-modell). Det uppvisar högsta möjliga sportighet i fråga om gasrespons, motorvarvtal och växlingstider.

    Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ Coupé: Bränsleförbrukning blandad körning:
    XXX l/100 km; CO2-utsläpp blandad körning: XXX g/km<p>De angivna värdena fastslogs i enlighet med det föreskrivna mätförfarandet. Det rör sig om ”NEDC-CO2-värden” i den mening som avses i artikel 2 nr 1 genomförandeförordning (EU) 2017/1153. Värdena för bränsleförbrukning har beräknats utifrån dessa värden. Strömförbrukningen har fastställts utifrån förordning 692/2008/EG.</p>

    Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ Coupé: Bränsleförbrukning blandad körning:
    XXX l/100 km; CO2-utsläpp blandad körning: XXX g/km<p>De angivna värdena fastslogs i enlighet med det föreskrivna mätförfarandet. Det rör sig om ”NEDC-CO2-värden” i den mening som avses i artikel 2 nr 1 genomförandeförordning (EU) 2017/1153. Värdena för bränsleförbrukning har beräknats utifrån dessa värden. Strömförbrukningen har fastställts utifrån förordning 692/2008/EG.</p>