G-Klass.

G-Klass.

Nummer ett på alla vägar.

Nummer ett på alla vägar.

Innehållet kan omfatta produkter som har ändrats i efterhand.

Fordonskoncept


Fordonskoncept

Pionjär på alla vägar.

Fordonskoncept


Fordonskoncept

Pionjär på alla vägar.

Tyvärr stöds inte denna funktionen av din enhet.

Tyvärr stöds inte denna funktionen av din enhet.

Försök att vrida enheten för att aktivera liggande läge. Eller använd en enhet med högre upplösning.

Synad i sömmarna i Schöckl.

Orten där G-Klass lär sig gå – sedan över 37 år. På en teststräcka som är lika ovanlig som bilen själv: Schöckl vid Graz.
Mercedes-Benz G-Klass på väg på berget Schöckl utanför Graz i österrikiska förbundslandet Steiermark.
Stäng
Videon visar den obligatoriska testkörningen av G-Klass från Mercedes-Benz på Schöckl.
Spela
Titta igen
Alla G-Klass-bilar måste över och genom det.
5,6 km tuff terräng. Uppförsbackar på upp till 100 %. Diagonallägen på upp till 54°. Klippblock som sticker upp en meter ur vägen. Stora trädrötter som bryter fram genom vägrenen. Terräng som skulle sluka alla andra bilar – med spår i vägbanan, sten, lös klappersten och jordavsatser. Det är Schöckl – det 1 445 m höga berget vid Graz. Flera tusen kilometer måste en G-Klass klara på denna teststräcka. Och med varje vidareutveckling måste den upp på berget igen. Först när axlarna, ramen, karossen, drivlinan och aggregaten klarar sig längre än föraren får G-Klass utlåtandet ”testad på Schöckl och mogen för serietillverkning”.

Orubbligt mot världsrekordet.

Gunther Holtorfs Mercedes-Benz 300 GD visar på spektakulärt sätt de kompromisslösa terrängkörningsegenskaperna hos G-Klass.
Bilden visar Gunther Holtorfs Mercedes-Benz 300 GD framför Himalayas spektakulära bergskammar.
Stäng
Där det finns ett G finns det också en väg.
För Gunther Holtorfs Mercedes-Benz 300 GD leder denna väg jorden runt – hela 22 gånger och totalt knappt 900 000 km. Och drygt 250 000 av dessa bortom asfalterade vägar: på vägar av grus eller korrugerad plåt, i gyttja, på ojämna sträckor fulla av hål eller klippiga passager högt uppe i bergen. För chassit motsvarar denna belastning ungefär 2,5 miljoner km på normala mellaneuropeiska villkor. Och allt med samma motor! Även hela drivlinan, växellådan och axlarna är original. Varken ramen eller karossen uppvisar några tecken på trötthet i någon form. Och bortsett från förstärkta fjädrar och stötdämpare för dåliga vägar för den permanent överlastade G-Klass motsvarar bilen än idag standardutförandet.
Bilden visar Gunther Holtorf med sin Mercedes-Benz 300 GD i Tibet.
Här måste man vara orubblig.
Och ha djup tillit till vad en G-Klass förmår. Oljebyte var 5 000:e km. Byta slitdelar innan de går sönder. Resten klarar G-Klass med stoisk upphöjdhet. Och det till och med när den på grund av expeditions- och bergsutrustning, livsmedel, reservdunkar och -hjul, drivmedel, verktyg och reservdelar väger hela 3,3 ton – trots allt 500 kg mer än tillåtet. Inget problem för 3-litersdieselmotorn på 65 kW (88 hk). Egentligen en självklarhet att inte ens jordens klimatutmaningar – obarmhärtigt glödgande hetta i öknen, fuktiga djungelområden eller gnistrande kyla i arktiska landskap – kan bringa G-Klass ur fattningen.

Renodlad offroadkompetens.

G 350 d Professional från Mercedes-Benz – ren glädje för alla som vill komma långt.
Bilden visar Mercedes-Benz G-Klass G 350 d Professional i speciallackeringen kinablått.
Stäng
Speciallackeringen kinablått på G 350 d Professional är en påminnelse om Gunther Holtorfs ”Otto”.

I Gunther Holtorfs spår: G 350 d Professional i kinablått.

Rena nöjet.
G 350 d Professional är ren G-Klass – med alla gener som gör en G-Klass till G-Klass. För denna ikon bland terrängbilarna betyder det framför allt suverän framdrivning i praktiskt taget alla situationer. Ännu mer markfrigång för alla oländiga sträckor. All Terrain-däck med perfekt grepp även i den allra tuffaste terrängen. Större sluttningsvinkel för alla eventualiteter. Mer nyttolast för högt ställda mål. Och med Professional Offroad-paketet ännu fler praktiska detaljer – exempelvis stenskottsgallret för strålkastare (som tillval dessutom för blinkers), lastutrymme med trägolv och G-Klass-klassikern taklasthållare och stege.
Med stenskottsgallernätet är Mercedes-Benz G 350 d Professional rustad för allt.
Doer för doers.
Styrkan hos G-Klass har alltid varit de många funktionerna och den praktiska användbarheten. G-Klass, utformad för användning i den allra tuffaste terrängen, övertygar tack vare sin tillförlitlighet, sin robusthet och sina nästan obegränsade terrängegenskaper. G-Klass har därigenom gjort sig till en oumbärlig följeslagare för militär, hjälporganisationer, industri och kommuner.

High society är i stan.

Redan på vägen visar G-Klass vad den kan i terräng.
I metropolernas djupa avgrunder är Mercedes-AMG G 63 i sitt rätta element.
Stäng
Stor pondus. Suverän prestanda.
Kraftutvecklingen i Mercedes-AMG G 63 är ambitiös. Två turboaggregat samt laddluftskylning och det oförskämt höga vridmomentet på 760 Nm gör att den hamnar i en helt annan prestandaklass. Så mycket prestanda klarar bara AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC med växelpaddlar. Konsekvent framdrivning, med perfekt ljud från AMG sportavgassystemet. Det är bara Mercedes-AMG G 65 med sin kompromisslöst närvarande V12-biturbomotor som ger en tillräcklig hög prestanda, ett ännu större vridmoment och ännu större naturkrafter på vägen. Med 1 000 Nm och 463 kW (630 hk) är över-G:t en av de kraftigaste standardterrängbilarna överhuvudtaget.
Mercedes-AMG G 63 övertygar i alla situationer med sin effektstarka V8-biturbomotor.
Skapar respekt och får gehör
Ser ut som en terrängbil. Kör som en terrängbil. Låter som en supersportbil. Typiskt V8-sound ingår i grundutförandet i G 500 – tack vare V8-biturbomotorn på 4,0 liter med imponerande kraftutveckling och enastående sound. Ännu självmedvetnare uppför sig Mercedes-AMG G 63. Den beprövade AMG 5,5-liters V8-biturbomotorn och AMG sportavgassystemet lockar fram det gåshudsframkallande ljudet som är så typisk för AMG ur G 63 – med de båda kromade skydden på de dubbla slutrören på varje fordonssida som optiskt utropstecken. Men det är bara en som träder fram ännu tydligare: Mercedes-AMG G 65 med sin effektstarka V12-biturbomotor bryter gränser och sätter ribban ännu högre även inom den svåra disciplinen att konstruera en motor.
AMG sportavgassystemet i Mercedes-AMG G 63 är även utseendemässigt en höjdare med sina båda kromade skydd på de dubbla slutrören på vardera sidan.
I metropolernas djupa avgrunder är Mercedes-AMG G 63 i sitt rätta element.
Spela
Titta igen

En imponerande skapelse. Högsta komfort.

När du kör iväg med G-Klass sitter du inte bara högre. Du sitter på de mest exklusiva platser med världens alla metropoler inför dina fötter.
Mercedes-AMG G 63 är hemma i världens mest exklusiva metropoler.
Stäng
En stjärna fram. Fem bak.
En exklusiv atmosfär visar bara en sak: att du är för dig själv. Endast omgiven av de allra mest utsökta material som förädlats hantverksmässigt till allra högsta komfort. Om du sedan rör växelväljaren med det ingraverade AMG-emblemet förvandlas exklusiviteten till High Performance.
Den upphöjda sittställningen i Mercedes-AMG 63 ger bästa möjliga översikt.
Utsikten ingår.
Den perfekta runtomsikten tack vare den upphöjda sittställningen i G-Klass och samspelet med de mest innovativa säkerhets- och körhjälpsystemen är unikt. Långt borta från asfalterande vägar är det enda G-Klass behöver den superstarka motorn, lite markfrigång och sin differential. Men på asfalten är den minst lika suverän tack vare Mercedes-Benz Intelligent Drive – den upphöjda sittställningen ger en härlig känsla på alla vägar. G-Klass har alltid koll på vägen – spelar ingen roll om det är på grus, i gyttja eller på asfalt.
Bilden visar den exklusiva atmosfären i Mercedes-Benz G-Klass.

I sitt rätta element.

Suverän i alla situationer – prestandan i G-Klass är det ingen tvekan om.
Mercedes-AMG G 63 är på väg i sin naturliga omgivning – storstadsdjungeln.
Stäng
Komfort på en ny nivå.
En G-Klass anpassar sig inte till något eller någon – utom till underlaget. Nya generationen ESP® skapar ännu mer körstabilitet och säkerhet. De vidareutvecklade ASR- och ABS-systemen optimerar dessutom greppet och förkortar bromssträckan. I Sport-läget ger den adaptiva stötdämpningen (tillval endast i G 500) avsevärt piggare köregenskaper onroad och minskar sidolutningen i kurvor som är så typisk för terrängbilar. Suveränare körkomfort som når nya nivåer i kombination med den elektroniska traktionssupporten 4ETS.
Bilden visar växelväljaren i G-Klass med det ingraverade AMG-emblemet.
Adaptiv stötdämpning i Mercedes-Benz G-Klass

Piggare köregenskaper i G 500 tack vare den adaptiva stötdämpningen som tillval.

Den håller – inte bara löften

Handtaget över handskfacket är en reminiscens från den mer än 37 år gamla G-Klass – och väldigt praktiskt i tuff terräng.
Handtaget i Mercedes-Benz G-Klass är karaktäristiskt och praktiskt.
Stäng
Knapparna till differentialspärrarna är ett centralt element i G-Klass från Mercedes-Benz.

Också en optisk finess – differentialspärren i mitten av mittkonsolen.

Handtaget över handskfacket är sedan gammalt en fast beståndsdel i Mercedes-Benz G-Klass.

Går inte att tänka bort – handtaget är sedan 1979 en praktisk beståndsdel i alla G-Klass-bilar.

En klassiker helt enkelt.
Det är inte så mycket annat som vara lika länge som de markanta hörnen och de ärliga kanterna på G-Klass. Men det är just de små detaljerna som gör de stora klassikerna så enastående. Dörrhandtagen som behöver en fast hand och som mycket medvetet bryter med de moderna bilarnas designspråk. De enkla, nästan klassiska dörrstiften – som med sitt typiska ljud visar att låsregeln har hakat fast när man trycker på centrallåsknappen. Enbart detta markanta ljud ger en känsla av tillit, säkerhet och trygghet i G-Klass. Och det sedan mer än 37 år.
De klassiska dörrstiften i G-Klass från Mercedes-Benz passar till denna terrängbilsklassikers markanta utseende.

Mot strömmen.

Raka former, hörn och kanter, stora och plana ytor – sedan mer än 37 år visar G-Klass sin karaktär och vägrar framgångsrikt att lyda alla designdiktat.
Sedan mer än 37 år är G-Klass från Mercedes-Benz trogen sin linje.
Stäng
Linjeföringen i G-Klass från Mercedes-Benz har varit nästan oförändrad sedan mer än 37 år.
Spela
Titta igen
Förutom Mercedes-AMG G 63 har även alla andra modeller i G-Klass markanta blinkljus på stänkskärmen.

Stilsäker anakronism – markanta blinkers i G-Klass.

De karaktäristiska dörrhandtagen delar Mercedes-AMG G 63 med alla modeller i G-Klass.

G-Klass håller fanan högt – även när det gäller det markanta dörrhandtaget.

Bara den som förändras är sann mot sig själv.

Från Stortorget till stugan i fjällen – G-Klass känner inga gränser. Även urvalet av utrustning från designo manufaktur är nästan obegränsat.
Bilden visar Mercedes-AMG G 63 med den exklusiva designo manufaktur-lacken mauritiusblå metallic.
Stäng
Bilden visar Mercedes-AMG G 63 med den exklusiva designo manufaktur-lacken designo guloliv magno.

Ännu mer unik – två av de nio exklusiva designo manufaktur-speciallackerna.

Konsten att lyfta fram den inre skönheten.
designo manufaktur erbjuder ett exklusivt urval av olika skinntyper i hög kvalitet: Utbudet omfattar allt från sadelbrunt designo läder via sidenbeige och till djuphavsblått. Dekorsömmarnas kulör är perfekt anpassade till det. Något alldeles särskilt är den tvåfärgade designo interiören – t.ex. för stolarna, instrumentpanelen och ratten. För en fullkomligt harmonisk och stilren interiör som du kan utforma individuellt in i minsta detalj.
För en fullkomligt harmonisk och stilren interiör – den tvåfärgade designo manufaktur-interiören i Mercedes-AMG G 63.
Stark och harmonisk blir Mercedes-AMG G 63 i designo mauritiusblå metallic med Night Package.

Stark och harmonisk – med Night Package blir G-Klass nattens drottning.

Mercedes-Benz G 350 d Professional: Bränsleförbrukning stadstrafik/landsväg/blandad körning: 11,1/9,1/9,9 l/100 km; CO2-utsläpp blandad körning: 261 g/km<p>Angivna värden är de ”uppmätta NEDC-koldioxidvärden” i den mening som avses i artikel 2 nr 2 genomförandeförordning (EU) 2017/1153, som har beräknats i enlighet med bilaga XII i förordning (EG) nr 692/2008. Värdena för bränsleförbrukning har beräknats utifrån dessa värden. På grund av att kontrollförfarandet enligt lag har ändrats på ett avgörande sätt kan högre värden ha angetts i bilens försäkran om överensstämmelse som har betydelse för fordonets typgodkännande och i förekommande fall fordonsskatten. Angivna värden avser inte ett enskilt fordon och är inte en del av erbjudandet, utan tjänar enbart som jämförelse mellan de olika fordonstyperna. Samtliga utsläppsvärden gäller bil i grundversion. Högre utrustningsnivå, svensk standardutrustning, större däckdimension och högre vikt kan ge högre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Fordonsindividuella uppgifter om förbrukning och utsläpp finns på Konsumentverkets webbtjänst www.bilsvar.se Värdena varierar också beroende på eventuell tillvalsutrustning.</p>

Mercedes-AMG G 63: Bränsleförbrukning stadstrafik/landsväg/blandad körning: 17,2/11,8/13,8 l/100 km; CO2-utsläpp blandad körning: 322 g/km<p>Angivna värden är de ”uppmätta NEDC-koldioxidvärden” i den mening som avses i artikel 2 nr 2 genomförandeförordning (EU) 2017/1153, som har beräknats i enlighet med bilaga XII i förordning (EG) nr 692/2008. Värdena för bränsleförbrukning har beräknats utifrån dessa värden. På grund av att kontrollförfarandet enligt lag har ändrats på ett avgörande sätt kan högre värden ha angetts i bilens försäkran om överensstämmelse som har betydelse för fordonets typgodkännande och i förekommande fall fordonsskatten. Angivna värden avser inte ett enskilt fordon och är inte en del av erbjudandet, utan tjänar enbart som jämförelse mellan de olika fordonstyperna. Samtliga utsläppsvärden gäller bil i grundversion. Högre utrustningsnivå, svensk standardutrustning, större däckdimension och högre vikt kan ge högre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Fordonsindividuella uppgifter om förbrukning och utsläpp finns på Konsumentverkets webbtjänst www.bilsvar.se Värdena varierar också beroende på eventuell tillvalsutrustning.</p>

Mercedes-AMG G 65: Bränsleförbrukning stadstrafik/landsväg/blandad körning: 22,7/13,7/17,0 l/100 km; CO2-utsläpp blandad körning: 397 g/km<p>Angivna värden är de ”uppmätta NEDC-koldioxidvärden” i den mening som avses i artikel 2 nr 2 genomförandeförordning (EU) 2017/1153, som har beräknats i enlighet med bilaga XII i förordning (EG) nr 692/2008. Värdena för bränsleförbrukning har beräknats utifrån dessa värden. På grund av att kontrollförfarandet enligt lag har ändrats på ett avgörande sätt kan högre värden ha angetts i bilens försäkran om överensstämmelse som har betydelse för fordonets typgodkännande och i förekommande fall fordonsskatten. Angivna värden avser inte ett enskilt fordon och är inte en del av erbjudandet, utan tjänar enbart som jämförelse mellan de olika fordonstyperna. Samtliga utsläppsvärden gäller bil i grundversion. Högre utrustningsnivå, svensk standardutrustning, större däckdimension och högre vikt kan ge högre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Fordonsindividuella uppgifter om förbrukning och utsläpp finns på Konsumentverkets webbtjänst www.bilsvar.se Värdena varierar också beroende på eventuell tillvalsutrustning.</p>

Heritage


Heritage

En stark karaktär sedan 1979. Ta del av Mercedes-Benz G-Klass enastående historia.

Heritage


Heritage

En stark karaktär sedan 1979. Ta del av Mercedes-Benz G-Klass enastående historia.

G-Klass från Mercedes-Benz har knappt förändrats alls under de mer än 36 årens modellhistoria.
Spela
Titta igen

Mer om G-Klass historia:

Dyk ännu längre in i den fascinerande historien om G-Klass och lär dig mer om det spännande samspelet mellan tradition och innovation.


Mer om G-Klass historia:

Dyk ännu längre in i den fascinerande historien om G-Klass och lär dig mer om det spännande samspelet mellan tradition och innovation.

Utforska historien


En legend skriver historia

Dagens G-Klass har funnits sedan 1979. På ett imponerande sätt bevisar den hur viktig traditionen är för Mercedes-Benz. Följ G-Klassens historia i bild.

Utforska historien


En legend skriver historia

Dagens G-Klass har funnits sedan 1979. På ett imponerande sätt bevisar den hur viktig traditionen är för Mercedes-Benz. Följ G-Klassens historia i bild.

Hantverk från Graz


Alla G-Klass-bilar är unika. Manufaktur i Graz.

Sedan mer än 35 år tillverkas G-Klass för hand i vår manufaktur i österrikiska Graz. Sedan dess har mer än en kvarts miljon modeller lämnat fabriken.

Hantverk från Graz


Alla G-Klass-bilar är unika. Manufaktur i Graz.

Sedan mer än 35 år tillverkas G-Klass för hand i vår manufaktur i österrikiska Graz. Sedan dess har mer än en kvarts miljon modeller lämnat fabriken.

G-Klass från Mercedes-Benz svetsas för hand på verkstaden i Graz.

Enbart för stegramen på G-Klass behövs ca 5 000 svetspunkter.

I manufakturen i Graz fogas karossen och motorn i G-Klass ihop.

I manufakturen i Graz byggs chassit och motorn ihop.

Montering av drivlinan i G-Klass från Mercedes-Benz i manufakturen i Graz.

Montering av drivlinan i G-Klass i manufakturen i Graz.

Råkarossen i G-Klass förbereds i fabriken i Graz för påföring av lackskikt.

Innan bilen lackeras avlägsnas smuts och oxider noggrant.

Efter den katodiska dopplackeringen förbereds karossen i G-Klass för nästa moment.

Karossen i G-Klass efter den katodiska dopplackeringen.

En karossplåtslagare korrigerar även de allra minsta ojämnheterna i alla G-Klass-bilar redan innan lackeringen görs i Manufaktur Graz.

En karossplåtslagare korrigerar även de allra minsta ojämnheterna innan bilen lackeras.

I ljustunnel undersöks alla G-Klass-bilar noggrant före leveransen så att fel i lacken och karossen upptäcks.

Alla G-Klass-bilar kollas noggrant i ljustunnneln så att även de allra minsta felen upptäcks.

Före slutkontrollen i ljustunneln poleras metalliclackerna på G-Klass till högglans innan bilen lämnas ut.

Före slutkontrollen högglanspoleras G-Klass.

Även de allra minsta bristerna – som upptäcks och markeras i ljustunnel – åtgärdas naturligtvis innan G-Klass levereras.

I ljustunneln syns även de allra minsta ojämnheterna.

Alla G-Klass-bilar från Mercedes-Benz tillverkas för hand i Graz av ungefär 3 000 enskilda delar.

Först efter mer än 100 arbetstimmar lämnar en G-Klass manufakturen.

De många olika modellerna i G-Klass kräver än idag manuell produktion på endast ett tillverkningsband. Därför väljer erfarna mekaniker bland totalt 10 000 delar de ca 3 000 som passar för att sedan med största noggrannhet sätta ihop dem till en ny G-Klass. Först efter mer än 100 arbetstimmar – nästan tre gånger så mycket som vid maskinellt tillverkade bilar – lämnar en G-Klass sin ursprungsort.

Tour de G


Tour de G: I G-Klass till världens ände.

Med en Mercedes-Benz 300 GD, en 3-liters dieselmotor och 65 kW (88 hk) gav sig Gunther Holtorf 1988 av för att skriva historia och upptäcka den ena kontinenten efter den andra. Han åkte igenom 215 länder, regioner och territorier och tillryggalade knappt 900 000 km – med bara en motor. Världsrekord.

Tour de G


Tour de G: I G-Klass till världens ände.

Med en Mercedes-Benz 300 GD, en 3-liters dieselmotor och 65 kW (88 hk) gav sig Gunther Holtorf 1988 av för att skriva historia och upptäcka den ena kontinenten efter den andra. Han åkte igenom 215 länder, regioner och territorier och tillryggalade knappt 900 000 km – med bara en motor. Världsrekord.

På tuffa villkor.

Drygt 250 000 av de knappt 900 000 kilometrarna tillryggalägger 300 GD från Mercedes-Benz, helt enligt sin natur, utanför asfalterande vägar.

På tuffa villkor.

Drygt 250 000 av de knappt 900 000 kilometrarna tillryggalägger 300 GD från Mercedes-Benz, helt enligt sin natur, utanför asfalterande vägar.

Gunther Holtorf kör sin Mercedes-Benz 300 GD genom det tibetanska höglandet som präglas av buddhistiska orter och Himalaya-massivet.
Gunther Holtorf demonstrerar vadningsdjupet med sin Mercedes-Benz 300 GD G-Klass i Tanzania.
Mercedes-Benz G-Klass ”Otto” mellan hopplöst överbelastade lastbilar i Indien.
Mercedes-Benz 300 GD, här i en fartygscontainer, var den första utländska privatbilen på Jamaica.
Gunther Holtorf framför sin Mercedes-Benz 300 GD på saltslätten Salar de Uyuni i Bolivia 1997.
Mercedes-Benz 300 GD ”Otto” i Tanzania.

På tuffa villkor.

Drygt 250 000 av de knappt 900 000 kilometrarna tillryggalägger 300 GD från Mercedes-Benz, helt enligt sin natur, utanför asfalterande vägar.

På tuffa villkor.

Drygt 250 000 av de knappt 900 000 kilometrarna tillryggalägger 300 GD från Mercedes-Benz, helt enligt sin natur, utanför asfalterande vägar.

På vägar av makadam eller korrugerad plåt, i gyttja, på sträckor fulla av tjälskott eller klippiga passager högt uppe i bergen – för chassit motsvarar denna belastning ungefär 2,5 miljoner km normala mellaneuropeiska villkor.
Vill du också lämna invanda stigar, precis som Gunther Holtorf, utforska världen och uppleva inspirationen och perfektionen i en Mercedes-Benz?

Mercedes-Benz Intelligent Drive


Mercedes-Benz Intelligent Drive

Prestationshöjande komfort och föredömlig säkerhet.

Mercedes-Benz Intelligent Drive


Mercedes-Benz Intelligent Drive

Prestationshöjande komfort och föredömlig säkerhet.

Oavsett om du kör i rusningstrafik, i mörker eller på okända vägar så avlastas du av din G-Klass. Bakom det hela står ett koncept som gör varje körning i en Mercedes-Benz till en stilstudie i säkerhet: Intelligent Drive. För den tid du tillbringar bakom ratten är din egen. Tid för avkoppling. Tid att tanka energi. Så att du framför allt når ditt mål säkert, men också avspänt.

Distance Pilot DISTRONIC.

Det innovativa hjälpsystemet hjälper föraren att hålla säkerhetsavståndet till framförvarande fordon och avlastar under längre körningar och i bilköer.

Systemet varnar optiskt om säkerhetsavståndet underskrids och akustiskt vid risk för kollision. Med ingrepp i motorn, bromsen eller växellådan hjälper det till att hålla det rekommenderade avståndet när din bil närmar sig ett långsammare fordon.

Kommandobryggan i din G-Klass

Med COMAND Online kan du ha koll på och styra allt från navigation, telefon, ljud och video till internet. Systemet styrs enkelt och intuitivt.

Navigation från hårddisk med realistisk topografisk kartvisning tar hänsyn till aktuell trafikinformation. Med en kompatibel mobiltelefon kan du använda Mercedes-Benz appar för t.ex. specialmålssökning, väder eller webbradio fritt under körning.

In- och utkörning från parkeringen på säkert sätt.

Den elektroniska parkeringshjälpen övervakar fram- och bakpartiområdet vid manöverkörning enligt ekolodsprincipen och varnar föraren vid risk för kollision.

Med ultraljudssignaler beräknar den elektroniska styrenheten avståndet mellan hindret och bilen. Så snart ett hinder identifieras inom detta område aktiveras först de optiska och sedan de akustiska varningselementen.

Dödvinkelassistent.

Dödvinkelassistenten använder sig av närradarsensorer. Om systemet identifierar en bil i ”döda vinkeln” ser föraren det i form av en röd triangel i den aktuella ytterbackspegeln.

Identifierade bilar som kör om visas omedelbart efter att de kommit in i övervakningszonen, ungefär från B-stolpen ca 3,5 m på höger och vänster sida samt 3 m över bilens bakparti. Systemet fungerar i hastighetsområdet från 30 till 250 km/h.

Bränsleförbrukning i Mercedes-AMG G 63 stadstrafik/landsväg/blandad körning: 17,2/11,8/13,8 l/100 km; CO2-utsläpp blandad körning: 322 g/km<p>Angivna värden är de ”uppmätta NEDC-koldioxidvärden” i den mening som avses i artikel 2 nr 2 genomförandeförordning (EU) 2017/1153, som har beräknats i enlighet med bilaga XII i förordning (EG) nr 692/2008. Värdena för bränsleförbrukning har beräknats utifrån dessa värden. På grund av att kontrollförfarandet enligt lag har ändrats på ett avgörande sätt kan högre värden ha angetts i bilens försäkran om överensstämmelse som har betydelse för fordonets typgodkännande och i förekommande fall fordonsskatten. Angivna värden avser inte ett enskilt fordon och är inte en del av erbjudandet, utan tjänar enbart som jämförelse mellan de olika fordonstyperna. Samtliga utsläppsvärden gäller bil i grundversion. Högre utrustningsnivå, svensk standardutrustning, större däckdimension och högre vikt kan ge högre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Fordonsindividuella uppgifter om förbrukning och utsläpp finns på Konsumentverkets webbtjänst www.bilsvar.se Värdena varierar också beroende på eventuell tillvalsutrustning.</p>

Uppkoppling


Mercedes me connect

Håll dig uppkopplad. Mercedes me connect är din väg in i en digital värld skapad av Mercedes-Benz.

Uppkoppling


Mercedes me connect

Håll dig uppkopplad. Mercedes me connect är din väg in i en digital värld skapad av Mercedes-Benz.

Upplev den onlinebaserade sammankopplingen av bilen med omvärlden.

Vad är Mercedes me connect?

Vad är Mercedes me connect?

Vad är Mercedes me connect?

Vad är Mercedes me connect?

Mercedes me connect är den bästa informationskällan gällande status om din Mercedes. Genom att ansluta dig till Mercedes me connect skapar du ett starkt band mellan dig, din smartphone och din Mercedes-Benz. Det spelar ingen roll om du är ute och kör eller sitter hemma – med Mercedes me connect kan du enkelt via Mercedes me-portalen eller i Mercedes me App avläsa viktig fordonsdata som mätarställning, däcktryck och bränslenivån. Du kan även ta del av viktig information så som telediagnos, olycks-, underhålls- och vägassistans vid haveri samt Mercedes-Benz nödanropssystem, vilket är en del av den nätanslutna säkerheten som Mercedes me connect innefattar. Är du trött på trafikköer och risken att komma sent? Med Mercedes me connect kan du enkelt skicka dina resplaner från din smartphone till din Mercedes-Benz innan resan. Tack vare Live Traffic Information får reda på trafiksituationen i realtid. Programmet skapar sedan en körtidsprognosen, varnar för köer och ger dig förslag på en optimal avresetid. Hur smidigt är inte det?

Registrera dig och använd fler tjänster som berikar och underlättar din mobila vardag.

Så här aktiverar du dina Mercedes me connect-tjänster

Så här aktiverar du dina Mercedes me connect-tjänster

Så här aktiverar du dina Mercedes me connect-tjänster

Så här aktiverar du dina Mercedes me connect-tjänster

Mercedes-Benz värnar om din komfort - både offline och online. Registrera dig därför smidigt och enkelt i Mercedes me-portalen. Så fort du är inloggad i Mercedes me-portalenl kopplar din Mercedes-Benz-partner ditt Mercedes me-konto till din bil. Därefter kan du aktivera de inställningar, appar och tjänster som du vill ta del av. Skräddarsy ditt konto med tjänster utifrån dina behov. Om du vill ta en paus från onlinevärlden, så kan när som helst välja att avaktivera kontot. Personligt och flexibelt, precis som bilägande ska vara.

Offroadteknik


Offroadteknik

G-Klass ger dig kompromisslösa terrängegenskaper. Det finns nog ingenting som kan få den ur balans. Stabiliteteten, markfrigången och de robusta terrängegenskaperna är legendariska.

Offroadteknik


Offroadteknik

G-Klass ger dig kompromisslösa terrängegenskaper. Det finns nog ingenting som kan få den ur balans. Stabiliteteten, markfrigången och de robusta terrängegenskaperna är legendariska.

Över vägar, stock och sten.

Tre 100-procentiga differentialspärrar – det enda äkta hjälpsystemet offroad.

Grunden för alla G-Klass-bilar är den vridstyva stegramen i stålplåt.

Stegram

Bilden visar knapparna till de tre 100-procentiga differentialspärrarna i G-Klass från Mercedes-Benz.

Differentialspärrar

Den viktigaste komponenten: Ryggrad.

Kan inte böjas: G-Klass med stegram i 3-4 mm tjockt stål.

Extra power med en knapptryckning.

Terrängreduktionsväxel för optimerad överföring av motorvridmoment.

Bilden visar en närbild på low-range-kontakten i Mercedes-Benz G-Klass.

Low-range-kontakt

Offroad-egenskaper


Offroad-egenskaper

G-Klass behöver inga vägar – när andra ger upp börjar G-Klass sitt äventyr i terrängen.

Offroad-egenskaper


Offroad-egenskaper

G-Klass behöver inga vägar – när andra ger upp börjar G-Klass sitt äventyr i terrängen.

  • Uppförsbacke

    100 % backtagningsförmåga i Mercedes-Benz G-Klass.

    100 %

    Backtagningsförmåga.Backtagningsförmågan hos Mercedes-AMG-modeller: upp till 80 %.

    Motsvarar en

    45°

    brant stigning.

  • Lutning

    Mercedes-Benz G-Klass klarar 54 % diagonalläge.

    54 %

    Diagonalläge.

    Och ändå

    100 %

    körstabil.

  • Vadningsdjup

    Mercedes-Benz G-Klass klarar till och med att köra genom upp till 60 cm djupt vatten.

    Upp till

    60 cm

    vadningsdjup.

    För

    100 %

    torra fötter.

  • Rampvinkel

    Med hög markfrigång och idealiskt axelavstånd klarar G-Klass från Mercedes-Benz en rampvinkel på upp till 24°.

    Upp till

    24°

    rampvinkel.

    Tack vare

    2 850 mm

    axelavstånd.

  • Sluttningsvinkel

    Sluttningsvinkel på upp till 30 ° fram och bak är inget problem för G-Klass från Mercedes-Benz

    Upp till

    30°

    sluttningsvinkel fram och bak.

    Upp till

    27°

    på Mercedes-AMG-modellerna.

  • Markfrigång

    Den djupaste punkten på Mercedes-Benz G-Klass är 23,5 cm från marken.

    Markfrigång på

    23,5 cm

    Man imponeras även av de

    22 cm

    på Mercedes-AMG-modellerna.

Bränsleförbrukning Mercedes-Benz G 500 stadstrafik/landsväg/blandad körning: 14,5/11,0/12,3 l/100 km; CO2-utsläpp blandad körning: 289 g/km<p>Angivna värden är de ”uppmätta NEDC-koldioxidvärden” i den mening som avses i artikel 2 nr 2 genomförandeförordning (EU) 2017/1153, som har beräknats i enlighet med bilaga XII i förordning (EG) nr 692/2008. Värdena för bränsleförbrukning har beräknats utifrån dessa värden. På grund av att kontrollförfarandet enligt lag har ändrats på ett avgörande sätt kan högre värden ha angetts i bilens försäkran om överensstämmelse som har betydelse för fordonets typgodkännande och i förekommande fall fordonsskatten. Angivna värden avser inte ett enskilt fordon och är inte en del av erbjudandet, utan tjänar enbart som jämförelse mellan de olika fordonstyperna. Samtliga utsläppsvärden gäller bil i grundversion. Högre utrustningsnivå, svensk standardutrustning, större däckdimension och högre vikt kan ge högre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Fordonsindividuella uppgifter om förbrukning och utsläpp finns på Konsumentverkets webbtjänst www.bilsvar.se Värdena varierar också beroende på eventuell tillvalsutrustning.</p>

Mercedes-AMG


Mercedes-AMG

Koncentrerad kraft – dynamiskt förpackad för en fascinerande körupplevelse.

Mercedes-AMG


Mercedes-AMG

Koncentrerad kraft – dynamiskt förpackad för en fascinerande körupplevelse.

  • Mercedes-AMG G 63

    Bilden visar den extravaganta exteriören på Mercedes-AMG G 63.

    Den koncentrerade kraften i Mercedes-AMG G 63 kommer till sin rätt i den styling som är så typisk för AMG. Exklusivitet och extravagans gör att du även i kupén kan uppleva vad denna prestanda-suv förmår. En imponerande terrängbil som fascinerar med sin enorma kraft och sina exakt avstämda detaljer. Fler detaljer i Mercedes-AMG hittar du under Individualisera bilen.

    5,4 sekunder

    från 0 till 100 km/h

    5,5-liters AMG V8-biturbomotor

    420 kW

    (571 hk)

  • Mercedes-AMG G 65

    Bilden visar den exklusiva designen på Mercedes-AMG G 65.

    Mercedes-AMG G 65 är den 12-cylindriga High-Performance-suv-bilen i G-klass modellserie. Den ger kompromisslös drivkraft både offroad och på vägen. Den extravaganta design som är så typisk för AMG, den imponerande prestandan och de utvalda funktionerna i kupén kännetecknar allroundern och ger alltid en exklusiv känsla – i alla typer av terräng. Fler detaljer i Mercedes-AMG hittar du under Individualisera bilen.

    5,3 sekunder

    från 0 till 100 km/h

    AMG 6,0-liters V12-biturbomotor

    463 kW

    (630 hk)

Bilder och filmer


Bilder och filmer

Bilder och filmer


Bilder och filmer

Den ikoniska linjeföringen i Mercedes-Benz G-Klass har i princip varit densamma sedan 1979.
Med sin kolossala markfrigång och de enorma däcken drar Mercedes-Benz G 500 4x4² alla blickar till sig – både på vägarna och utanför.
Den tvåfärgade designo läder porslin/svart med dekorsömmar i porslin gör Mercedes-AMG-modeller ännu mer personliga.
Mercedes-Benz G-Klass: Specialmodell Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
”Otto”, Gunther Holtorfs kinablå Mercedes-Benz 300 GD, poserar framför Himalayas spektakulära bergskammar.
Bilden visar en Mercedes-Benz G-Klass vid den obligatoriska testkörningen på Schöckl i Graz i österrikiska Steiermark.
Färgpaketet Aliengreen till Mercedes-AMG-modeller är lika spektakulärt som bilarna själva.
Mercedes-AMG G 63 6x6 klarar alla topografiska utmaningar med sina sex hjul, den 400 kW kraftiga V8-biturbomotorn och chassit som undanröjer alla tvivel.
Spela upp
Mercedes-AMG G 63 6x6 klarar alla topografiska utmaningar med sina sex hjul, den 400 kW kraftiga V8-biturbomotorn och chassit som undanröjer alla tvivel.
Titta igen
I sitt rätta element – både på vägarna och utanför. G 500 4x4² från Mercedes-Benz dominerar överallt där den dyker upp.
Spela upp
I sitt rätta element – både på vägarna och utanför. G 500 4x42 från Mercedes-Benz dominerar överallt
Titta igen