Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+.

Den starkaste E-Klass någonsin.

Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+.

Den starkaste E-Klass någonsin.

  • Exteriör

    Självständig AMG-design med ökad dynamik och exklusivitet.

    Självständig AMG-design med ökad dynamik och exklusivitet.

    Bilden visar Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ från sidan bakifrån.

    Bakdiffusorn med tre fenor betonar närheten till motorsporten.

    Närbild av AMG-frontspoilern på Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+.

    Dynamisk så det förslår: AMG frontspoiler med frontläpp i kolfiber.

    Bilden visar en sidovy av Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ med AMG lättmetallfälgar och AMG sidokjolar i kolfiber i grodperspektiv.

    Kraftfulla: 50,8 cm (20 tum) stora AMG lättmetallfälgar och AMG sidokjolar.

    Bilden visar de dubbla slutrören på Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ i särskild S-modell-design.

    De dubbla slutrören togs särskilt fram för S-modellen.

    Bilden visar en detaljvy av bakluckan på Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+.

    High End-exteriör.

    High End-exteriör.

    Ambitionen hos en Mercedes-AMG är att förena en uppseendeväckande design med Driving Performance. Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ lever i mycket hög grad upp till detta.

    Motorhuvens powerdomes känns igen från Mercedes-AMG GT och de breddade skärmarna skvallrar om den inneboende kraften hos denna Performance-bil. De gallerlösa luftinsläppen är inte bara snygga utan skapar även en riktad luftström, och är på så sätt helt i linje med det överordnade målet: maximala prestanda.

    Men inte bara utseendemässigt är Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ en ledare, utan även med sitt mäktiga ljud. För att träffa rätt ton orienterar sig ljudet efter AMG DYNAMIC SELECT-körprogrammen. Det betyder att AMG ljudet i körprogrammet ”Comfort” är något blygsamt, medan det får fritt utlopp i körprogrammen ”Sport”, ”Sport+” och ”Race”.

  • Interiör

    Exklusiv AMG-interiör.

    Bilden visar förarkupén hos Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+.

    Högsta materialkvalitet och utmärkt hantverk i interiören.

    Bilden visar interiören hos Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+.

    AMG Performance ratt och panelbelysning.

    Detaljbild av AMG-kombiinstrumentet på widescreen-panelen på instrumentbrädan i Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+.

    Variabel visning av AMG-kombiinstrumentet på widescreen-panelen på instrumentbrädan.

    Bilden visar navigationen i COMAND Online på widescreen-panelen på instrumentbrädan i Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+.

    Generös: COMAND Online-navigation i widescreen-panelen på instrumentbrädan.

    Bilden visar förarplatsen i Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ från passagerarsidan.

    AMG Performance-stolar med nappaklädsel och med AMG-emblem på nackskydden.

    Bilden visar en detaljvy av instegslisterna med ”AMG”-inskription i Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+.

    Belysta instegslister med ”AMG”-inskription.

    Exklusiv AMG-interiör.

    Den som tar plats i Mercedes-Benz E 63 S 4MATIC+ upplever den unika kombinationen av hög kördynamik och exklusiv miljö. Interiören präglas av utsökt hantverk med perfekt finish, som är så typiskt för AMG.

    AMG stolarna i nappa med AMG emblem i nackskydden fram ger dessutom bästa tänkbara sidostöd. Som tillval finns AMG Performance-stolar med ännu kraftigare sidoskydd.

    Motorsportatmosfären uppnås genom en AMG Performance-ratt i nappa med 12-timmarsmarkering och dekorationssömmar. Ratten är avfasad nedtill och har halksäker mikrofiber DINAMICA i greppet.


    Bland de ytterligare höjdpunkterna hittar man widescreen-panelen på instrumentbrädan med dubbel 12,3-tumsdisplay och fina detaljer, exempelvis den analoga klockan i IWC-design.

  • Teknik

    Mer tävlingsinriktad än någonsin.

    Bilden visar motorrummet i Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ i fågelperspektiv.

    Koncentrerad kraft: Tekniken i motorrummet arbetar på motorsportnivå.

    Bilden visar en frilagd AMG 4,0-liters V8-biturbomotor.

    AMG 4,0-liters V8-biturbomotor med xx kW och xx Nm vridmoment.

    Närbild av det dynamiska AMG-motorfästet.

    Det dynamiska AMG-motorfästet hos S-modellen.

    Bilden visar ett frilagt AMG keramiskt högeffektsbromssystem.

    AMG keramiska högeffektsbromsar med rödlackerade bromsok.

    Bilden visar en frilagd AMG differentialspärr på bakaxeln.

    Elektronisk reglerad AMG differentialspärr på bakaxeln.

    Bilden visar ett frilagt AMG Performance-avgassystem.

    Ljudstarkt: Det omkopplingsbara AMG Performance-avgassystemet.

    Mer tävlingsinriktad än någonsin.

    Aldrig tidigare har en E-Klass varit så konsekvent inriktad på kördynamik. Den maximalt trimmade 4,0-liters AMG V8-biturbomotorn presterar otroliga xx kW (xx hk) och xx Nm<p>Angivna värden för nominell effekt och nominellt vridmoment enligt förordning (EG) nr 715/2007 i dess gällande lydelse.</p>.

    Även motorn i Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ ger en enastående gasrespons och hög effektivitet.

    Den som vill nå målet måste lägga kraften där den bäst behövs. Precis som fyrhjulsdriften AMG Performance 4MATIC+ med variabel vridmomentsfördelning, från fyrhjulsdrift till ren bakhjulsdrift. Resultatet blir ett utmärkt hjulgrepp som anpassas efter situationen och även en optimal kraftöverföring från sportväxellådan AMG SPEEDSHIFT MCT 9G till vägen. Precis vad prestanda innebär.

    Om så önskas kan drivningen även drifta. AMG-differentialspärren på bakaxeln, som hos S-modellen är elektroniskt reglerad, kompletterar dessutom fyrhjulsdriften perfekt och ger en perfekt kurvtagningsförmåga.
 De dynamiska AMG-motorfästena ger stöd efter körsituation. Vid hög sidoacceleration är de hårda vid direkta svängar. Vid körning rakt fram är de mjuka och garanterar maximal komfort.

    För maximala bromsprestanda kan man som tillval beställa AMG keramiska högeffektsbromsar.