Prestanda

Upplev körkänsla signerad AMG: Mercedes-AMG GT.

Modeller


Ta reda på mer om de fascinerande Mercedes-AMG GT-modellerna.

Modeller


Ta reda på mer om de fascinerande Mercedes-AMG GT-modellerna.

  • Mercedes-AMG GT

    Mercedes-AMG GT

    Mercedes-AMG GT

    Mercedes-AMG GT en är autentisk sportbil med avancerad motorsportteknik, som samtidigt fungerar i vardagen. Med en topphastighet på 304 km/h och en acceleration från 0 till 100 km/h på 4,0 sekunder är Mercedes-AMG GT perfekt för en sportig livsstil. Här kommer själva essensen av prestandamärket AMG till uttryck.

    350 kW (476 hk)<p>Angivna värden för nominell effekt och nominellt vridmoment enligt förordning (EG) nr 715/2007 i dess gällande lydelse.</p>

    nominell effekt

    Upp till

    630 Nm

    vridmoment

    Bilden visar bakpartiet på Mercedes-AMG GT.
    Bilden visar den dynamiska silhuetten hos Mercedes-AMG GT.
    Bilden visar fronten på Mercedes-AMG GT.
  • Mercedes-AMG GT S

    Mercedes-AMG GT S.

    Mercedes-AMG GT S.

    Banbrytande prestanda: Med en topphastighet på 310 km/h och en acceleration från 0 till 100 km/h på 3,8 sekunder är Mercedes-AMG GT S så gott som oslagbar. AMG RIDE CONTROL-sportchassit kan ställas in i tre lägen – från komfortbetonat till sportigt stramt. Fler höjdpunkter är den elektroniska AMG differentialspärren på bakaxeln och det extra körprogrammet RACE för en inställning av bilens system som passar för tävlingskörning.

    Bilden visar bakpartiet på Mercedes-AMG GT S.
    Bilden visar Mercedes-AMG GT S snett framifrån.
    Bilden visar den dynamiska silhuetten hos Mercedes-AMG GT S.

    384 kW (522 hk)<p>Angivna värden för nominell effekt och nominellt vridmoment enligt förordning (EG) nr 715/2007 i dess gällande lydelse.</p>

    nominell effekt

    Upp till

    670 Nm

    vridmoment

  • Mercedes-AMG GT C

    Mercedes-AMG GT C.

    Mercedes-AMG GT C.

    Kraftfullt yttre och tidlös elegans: Med muskulöst bakparti, bred spårvidd och stora fälgar står Mercedes-AMG GT C i startblocken. Denna dynamiska racingsymbios av raffinerad kördynamik och renrasig motorsport är inte bara ett visuellt blickfång. Tack vare särskilda AMG-komponenter uppnår Mercedes-AMG GT C en maxhastighet på 317 km/h och en acceleration från 0 till 100 km/h på 3,7 sekunder.

    410 kW (557 hk)<p>Angivna värden för nominell effekt och nominellt vridmoment enligt förordning (EG) nr 715/2007 i dess gällande lydelse.</p>

    nominell effekt

    Upp till

    680 Nm

    vridmoment

    Bilden visar den dynamiska silhuetten hos Mercedes-AMG GT C.
    Bilden visar Mercedes-AMG GT snett bakifrån.
    Bilden visar Mercedes-AMG GT C snett framifrån.
  • Mercedes-AMG GT R

    Mercedes-AMG GT R.

    Mercedes-AMG GT R.

    Odjuret på ”Gröna helvetet”, den brutala Nordslingan på Nürburgring. Mercedes-AMG GT R demonstrerar AMG:s utvecklings- och motorsportkompetens, och utökar det kördynamiska gränsområdet ytterligare – AMG-generna kan därigenom upplevas ännu intensivare. Tack vare AMG:s kompetens inom motorsport imponerar Mercedes-AMG GT R med en topphastighet på 318 km/h och accelererar från 0 till 100 km/h på bara 3,6 sekunder.

    Bilden visar Mercedes-AMG GT R bakifrån i stadsmiljö.

    Bilden visar en Mercedes-AMG GT R som kör genom en stad, sedd framifrån.
    Detaljerad bild av en smidd AMG Performance-fälg på Mercedes-AMG GT R.
    Bilden visar den långa motorhuven på Mercedes-AMG GT R.

    430 kW (585 hk)<p>Angivna värden för nominell effekt och nominellt vridmoment enligt förordning (EG) nr 715/2007 i dess gällande lydelse.</p>

    nominell effekt

    Upp till

    700 Nm

    vridmoment

Köregenskaper


Inspiration från motorsporten.

Mercedes-AMG GT:s prestandaorienterade fordonsarkitektur ger bilen dess utmärkta prestanda.

Köregenskaper


Inspiration från motorsporten.

Mercedes-AMG GT:s prestandaorienterade fordonsarkitektur ger bilen dess utmärkta prestanda.

Ta reda på mer om drivning och kördynamik hos Mercedes-AMG GT.

4,0-liters AMG V8-biturbomotor

Frontmittmotorn som har en torrvikt på bara 209 kg är monterad på bilens mittparti. Den är lågt monterad i aluminiumramen för en låg tyngdpunkt.

Genom transaxle-konstruktionen har motorn och dubbelkopplingsväxellådan bak monterats som en fast enhet – för en perfekt balans. Motorn arbetar med en torrsumpssmörjning och optimal oljematning garanteras även vid kraftig sidoacceleration.

Momentrör

Den frontmonterade mittmotorn utgör en fast enhet tillsammans med dubbelkopplingsväxellådan. Komponenterna är sammansatta med hög böj- och vridstyvhet via ett momentrör.

I bilens inre roterar en extremt lätt och torsionsstyv drivaxel i kolfiber som överför effekten från den 4,0-liters V8-biturbomotorn till AMG SPEEDSHIFT DCT 7G. vilken i sin tur omvandlar kraften till körglädje som tar andan ur dig.

AMG RIDE CONTROL-chassi

AMG RIDE CONTROL chassit med adaptiv stötdämpning – grundutrustning till Mercedes-AMG GT S, GT C och GT R – kombinerar hög prestanda och förstklassig körkultur.

I kombination med konceptet med dubbla tvärlänkar kan man få motorsportprestanda med utmärkt tvärdynamik och körstabilitet i höga hastigheter. Det anpassar dämpningen på varje enskilt hjul efter körsättet och vägförhållandena.

AMG SPEEDSHIFT DCT 7G

Växellådan AMG SPEEDSHIFT DCT 7G ger blixtsnabba växlingar, mellangas som ger den rätta känslan och prestanda på motorsportnivå: ju sportigare läge, desto mer dynamisk gasrespons.

Små varvtalssprång ger optimal anpassning av utväxlingen och snabba växlingar utan avbrott i kraftöverföringen. Sju växlar, tre körprogram och ett manuellt läge samt mellangas- och racestartfunktion ger dig chansen att uppleva accelerationer med extrem dynamik.

AMG kompositbromssystem med hög prestanda

AMG kompositbromssystem med ventilerade och hålborrade bromsskivor ger utmärkta retardationsvärden och hög slitstyrka.

Fördelar med det keramiska AMG högprestandabromssystemet: viktreducering, längre livslängd och ännu bättre slitstyrka.

Optimal viktfördelning.

Bilden visar Mercedes-AMG GT R.

Optimal viktfördelning.

Tack vare den frontmonterade mittmotorn och växellådan AMG SPEEDSHIFT DCT 7G med transaxle-placering får Mercedes-AMG GT en optimal viktfördelning på 47 % resp. 53 % mellan fram- och bakaxeln. I kombination med en låg tyngdpunkt är den extremt smidig att hantera och tillåter hög kurvhastighet. Det gör bilen oslagbar i kurvor.


Ta reda på mer om kördynamiken hos Mercedes-AMG GT.

Våra passionerade ingenjörer har tagit innovativ teknik från motorsporten till gatan. Resultatet? Måste upplevas!


Ta reda på mer om kördynamiken hos Mercedes-AMG GT.

Våra passionerade ingenjörer har tagit innovativ teknik från motorsporten till gatan. Resultatet? Måste upplevas!

Spaceframe


Från spaceframe till raceframe.

Den innovativa arkitekturen gör ramstrukturen hos Mercedes-AMG GT extremt lätt.

Spaceframe


Från spaceframe till raceframe.

Den innovativa arkitekturen gör ramstrukturen hos Mercedes-AMG GT extremt lätt.

Bilden visar ramstrukturen hos Mercedes-AMG GT från sidan.

Kolfiber. Aluminium. Magnesium. Stål.

Kolfiber. Aluminium. Magnesium. Stål.

Det är receptet för råkarossen hos Mercedes-AMG GT. Spaceframe är till största del tillverkad i aluminium och väger endast 231 kilo. En innovativ konstruktion, som samtidigt är lätt, stabil och extremt robust. Det är en förutsättning för optimal tvär- och längsdynamik samt maximal styrprecision. Den extremt lätta frontmodulen är av magnesium, reducerar masströgheten framför framaxeln och optimerar därmed sportbilens dynamik.

  • Aluminiumkonstruktionen väger bara 231 kg

  • Kaross med hög vridstyvhet och hög hållfasthet

  • Hög styrprecision och tvärdynamik

Aerodynamiken hos Mercedes-AMG GT R testas i vindtunneln.

Aerodynamik.

Aerodynamik.

Aerodynamiken hos Mercedes-AMG GT har utvecklats med vår stora erfarenhet från motorsporten och hjälper föraren att köra både dynamiskt och säkert. Det ger aerodynamisk stabilitet, lågt luftmotstånd och säkerställer en tillräcklig kylning och luftförsörjning av alla komponenter. AIRPANEL i frontspoilern och bakvingen som fälls ut elektriskt anpassar aktivt aerodynamiken efter körsituationen.

AMG V8-biturbomotor


Upplev hjärtat i Mercedes-AMG GT.

AMG V8-biturbomotor


Upplev hjärtat i Mercedes-AMG GT.

Lättviktskonstruktion och prestanda.

Bilden visar en demonterad 4,0-liters AMG V8-biturbomotor i Mercedes-AMG GT från sidan.

Lättviktskonstruktion och prestanda.

En motor med prestanda på tävlingsbilsnivå – V8-biturbon med två invändigt placerade turboaggregat är konstruerad för att ge allt, och de dynamiska motorfästena anpassar sig till körsituationen. Dessutom sänker torrsumpssmörjningen monteringspositionen ytterligare. Den explosiva gasresponsen med imponerande bottendrag måste upplevas live.

Så låter prestanda.

De gröna framlyktorna på Mercedes AMG GT R lyser från ett garage.
Titta igen

Så låter prestanda.

Det är en mäktig upplevelse när V8:an utvecklar sin fulla effekt. Lika mäktigt är motorljudet som understryker den enastående prestandan hos Mercedes-AMG GT.

Hjärtat i AMG GT, V8-biturbomotorn med en cylindervolym på 4,0 liter, får förarens puls att slå fortare. Det är mäktigt när V8:an under den mycket långa motorhuven utvecklar sin fulla prestanda. Med en torrvikt på endast 209 kilo levererar den prestanda som en tävlingsbil. Lätt, kompakt och effektiv.

Upp till

430 kW (585 hk)<p>Angivna värden för nominell effekt och nominellt vridmoment enligt förordning (EG) nr 715/2007 i dess gällande lydelse.</p>

nominell effekt

Upp till

700 Nm<p>Angivna värden för nominell effekt och nominellt vridmoment enligt förordning (EG) nr 715/2007 i dess gällande lydelse.</p>

vridmoment

AMG kompositbromssystem med hög prestanda


Bromsprestanda som på racingbanan – med teknik från AMG.

AMG kompositbromssystem med hög prestanda


Bromsprestanda som på racingbanan – med teknik från AMG.

Bilden visar AMG kompositbromssystem med hög prestanda i Mercedes-AMG GT.

Kompositbromssystemet med hög prestanda i Mercedes-AMG GT utmärker sig genom enastående retardationsvärden, exakt dosering och hög slitstyrka. De stora, ventilerade, hålborrade och slitsade bromsskivorna är temperaturbeständig och lätta.

Bromssystemets viktigaste egenskaper:

  • Utmärkta retardationsvärden tack vare stora bromsskivor som är ventilerade runtom, slitsade och hålborrade
  • Utförandet i kompositmaterial ger bromsskivorna hög slitstyrka och låg ofjädrad massa
  • Elektrisk parkeringsbroms, manövreras bekvämt med en knapp under ljusomkopplaren
  • Bromsok med text ”AMG” i silver för AMG GT, i rött för AMG GT S och GT C eller i gult för AMG GT R (i rött som tillval)
  • Dimension och prestanda för grundutförandets kompositbromssystem är anpassat till bilens prestanda
    Tillval till alla motorer: Keramiskt AMG högprestandabromssystem för ännu högre bromsprestanda och livslängd

Mercedes-AMG Varumärke


The World of Driving Performance.

Mercedes-AMG Varumärke


The World of Driving Performance.

The World of Driving Performance.

Bilden visar flera Mercedes-AMG GT-modeller.

The World of Driving Performance.

Upplev det imponerande utbudet från Mercedes-AMG och hänge dig åt enastående Driving Performance.