Mercedes me


Vad är Mercedes me?

Mercedes me är en samling av innovativa onlinetjänster utformade för att förstärka din upplevelse av din Mercedes. Med åtkomst via mobil, surfplatta eller dator låter Mercedes me dig ta del av den bästa upplevelsen och supporten på ett sätt som integreras sömlöst med din livsstil. 

Mercedes me


Vad är Mercedes me?

Mercedes me är en samling av innovativa onlinetjänster utformade för att förstärka din upplevelse av din Mercedes. Med åtkomst via mobil, surfplatta eller dator låter Mercedes me dig ta del av den bästa upplevelsen och supporten på ett sätt som integreras sömlöst med din livsstil. 

Behåll kontakten när som helst, var som helst.

mercedes me

Behåll kontakten när som helst, var som helst.

Välkommen till ditt personliga område för din Mercedes, dina digitala tjänster, dina verkstadservices, dina kontrakt och mer – med Mercedes me har du allt samlat på ett ställe, tillgängligt digitalt via din smartphone, surfplatta eller dator.

  • Din Mercedes i din ficka – utforska våra digitala tjänster för att få full kontroll över din bil med Mercede me-appen.
  • Utforska och köp tillgängliga digitala tjänster i din smartphone via Mercedes me Store-appen eller via datorn.
  • Boka in service med vår Mercedes me Service-app och se din servicehistorik digital genom att logga in på vår hemsida. 
  • Var uppkopplad mot vår assistansservice som hjälper dig direkt vid motorstopp, punktering eller olycka.

Så här börjar du.

mercedes me

Så här börjar du.

Börja använda våra tjänster genom att skapa ett Mercedes me ID, med detta kontot har du åtkomst till alla delar av Mercedes me. Du har även genom att logga in på vår hemsida åtkomst till all information rörande ditt Mercedes me-konto. Har du finansierat eller leasat din Mercedes har du även här åtkomst till vår Mercedes me Finans där du kan hitta information om dina avtal och tillhörande information. 

Utforska våra tillgängliga appar för mobil och surfplatta här, logga in/registrera ditt konto eller läs mer om Mercedes me och hur du parkopplar din bil under vanliga frågor nedan.

Nyheter och erbjudanden


Utforska nyheter och aktuella erbjudanden för Mercedes me.

Nyheter och erbjudanden


Utforska nyheter och aktuella erbjudanden för Mercedes me.
De nya apparna

De nya Mercedes me-apparna

TIDAL

Få 3 månaders TIDAL när du registrear ditt Mercedes me ID och parkopplar din bil.

How-to-videos

How-to-videos

Mercedes me Highlights


Vad kan Mercedes me låsa upp för dig? 

Mercedes me Highlights


Vad kan Mercedes me låsa upp för dig? 
test-old-online-store
test-old-online-store

Fjärrstyrning av kupévärmare/-ventilation [1]

Trött på kalla vintermorgnar? Om du har en fabriksmonterad kupévärmare i bilen kan du med din smartphone göra bilen varm och behaglig för kyliga vintermorgnar innan avfärd. Har du en EQ kan du både värma och kyla kupén så den alltid är behaglig vid avfärd.

 

[1]Tillgänglig på alla modeller med Fordonsövervakningspaketet. Denna utrustning kan variera mellan standard- och extrakostnad beroende på modell. 

tst

Fjärrupplåsning/-låsning[1]

Osäker på om du låste bilen? Mercedes me har koll åt dig. Via appen i din smartphone får du en notis så du slipper undra. Med ett klick kan du låsa och öppna ditt fordon.

 

[1]Tillgänglig på alla modeller med Fordonsparametrarpaketet. Denna utrustning kan variera mellan standard- och extrakostnad beroende på modell. 

Lokalisering av parkerad bil
Parked Vehicle Locator
Titta igen

Lokalisering av parkerad bil[1]

Glömt var du parkerat din bil? Denna funktionen visar exakt var din bil är parkerad i din smartphone så du lätt kan hitta din bil. 

 

[1]Tillgänglig på alla modeller med Fordonsövervakningpaketet. Denna utrustning kan variera mellan standard- och extrakostnad beroende på modell. 

 

Send2Car

Send2Card - Navigation[1]

Har du adressen till ditt nästa mål i din smartphone? Skicka den direkt till din bil via appen och sätt enkelt upp den som nästa navigationsmål. 

 

[1]Tillgänglig på alla modeller med Fordonsövervakningpaketet. Denna utrustning kan variera mellan standard- och extrakostnad beroende på modell. 

 

Mercedes me

Läs mer om tjänster och funktioner tillgängliga för Mercedes me och din bil. 

Våra bilar är utrustade med många olika digitala tjänster som kan underlätta och göra din körupplevelse bättre. [1]

[1] Digitala tjänster kan vara beroende av tillvald utrustning. Utrustning kan variera mellan standard- och extrakostnad beroende på modell. 

Läs mer här.

Mercedes me Adapter


Mercedes me för äldre modeller

Mercedes me Adapter


Mercedes me för äldre modeller

Uppgradera din Mercedes.

mercedes-me.

Uppgradera din Mercedes.

Med Mercedes me Adapter kan du föra en digital dialog med din bil på ett helt nytt sätt. Låt dina körda sträckor eller tankningar registreras automatiskt i din smartphone, hitta din parkerade bil snabbt och enkelt igen och ha alltid koll på bilens aktuella fordonsdata med bland annat mätarställning och bränsle-nivå.
 
Dra nytta av din personliga ”Administration av Servicearbete” och få skräddarsydda erbjudanden för din servicetid från din Mercedes-Benz verkstad.
 
Kontrollera om din bil är kompatibel med Mercedes me Adapter nedan, kontakta kundtjänst eller din lokala agent. Om din bil är byggd 2018 eller senare är den kompatibel med Mercedes me. 

Mercedes me


Vanliga frågor

Mercedes me


Vanliga frågor
    • Mercedes me ID
      • Allmänt
        • I vilka länder eller regioner och på vilka språk är Mercedes me tillgängligt?

          I vilka länder eller regioner och på vilka språk är Mercedes me tillgängligt?

          Mercedes me är tillgängligt i följande länder eller regioner och deras respektive officiella språk:

          Australien, Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Dubai, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Indien, Irland, Italien, Japan, Kanada, Kina, Korea, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malaysia, Malta, Mexiko, Nederländerna, Norge, Nya Zeeland, Polen, Portugal, Rumänien, Ryssland, Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Sydafrika, Taiwan, Thailand, Tjeckien, Tyskland, Ungern, USA och Österrike.

          Tänk på att innehållet kan variera mellan olika länder eller regioner.

        • Vad bör jag tänka på om jag flyttar till ett annat land eller en annan region?

          Vad bör jag tänka på om jag flyttar till ett annat land eller en annan region?

          Om du flyttar eller har flyttat ska du uppdatera din adress under ”Mina uppgifter”. Du kommer då bli ombedd att gå igenom flyttprocessen. Detta krävs för att du ska kunna använda Mercedes me-tjänsterna som vanligt även i det nya landet eller den nya regionen. Du guidas genom alla nödvändiga steg.
          Observera att flyttprocessen måste genomföras för varje bil.

        • Jag har flyttat till ett annat land eller en annan region. Varför kan jag inte längre se något Mercedes me connect-innehåll?

          Jag har flyttat till ett annat land eller en annan region. Varför kan jag inte längre se något Mercedes me connect-innehåll?

          Mercedes me connect är inte tillgänglig i alla länder och regioner ännu. Om du har flyttat till ett land eller en region där Mercedes me connect inte finns kan du inte längre se något Mercedes me connect-innehåll och inte längre använda dina connect-tjänster.

        • Mercedes me visas inte på rätt sätt i min enhet. Vilka webbläsare stöds?

          Mercedes me visas inte på rätt sätt i min enhet. Vilka webbläsare stöds?

          Mercedes me fungerar med alla vanliga webbläsare.

          Om du har problem med visningen av Mercedes me är du välkommen att ringa till oss.

        • Jag har upptäckt ett fel i Mercedes me. Vem kan jag skicka förslag eller klagomål till?

          Jag har upptäckt ett fel i Mercedes me. Vem kan jag skicka förslag eller klagomål till?

          Du är alltid välkommen att kontakta oss med förslag eller klagomål.

        • Samma felmeddelande visas hela tiden. Vad ska jag göra?

          Samma felmeddelande visas hela tiden. Vad ska jag göra?

          Börja med att följa instruktionen i felmeddelandet. Om felet fortfarande kvarstår efter det är du varmt välkommen att kontakta oss.

      • Mina uppgifter och inställningar
        • Jag skulle vilja uppdatera mina personliga uppgifter. Hur gör jag det?

          Jag skulle vilja uppdatera mina personliga uppgifter. Hur gör jag det?

          För att uppdatera dina personliga uppgifter ska du välja menyalternativet ”Mina uppgifter”. Där kan du nu ändra dina personliga uppgifter.

        • Hur ändrar jag mitt lösenord?

          Hur ändrar jag mitt lösenord?

          Du kan ändra ditt lösenord under menyalternativet ”Mina uppgifter”. På sidan hittar du alternativet för att ändra ditt lösenord. För att ändra lösenordet behöver du ditt tidigare lösenord.

          Av säkerhetsskäl har Mercedes me stränga krav på lösenordet. Se till att ditt lösenord uppfyller minst tre av följande kriterier:
          - Lösenordet består av minst 8 tecken
          - Lösenordet innehåller versaler (A–Z)
          - Lösenordet innehåller gemener (a–z)
          - Lösenordet innehåller siffror (0–9)
          - Lösenordet innehåller specialtecken

        • Hur ändrar jag min e-postadress?

          Hur ändrar jag min e-postadress?

          Du kan ändra din e-postadress under menyalternativet ”Mina uppgifter”. På sidan kan du redigera din e-postadress. För att ändra e-postadressen behöver du ditt lösenord till Mercedes me.
          Tänk på att det krävs en ny verifiering om du ändrar din e-postadress. Du måste även använda den nya e-postadressen för inloggningen i Mercedes me.

        • Hur raderar jag mitt användarkonto?

          Hur raderar jag mitt användarkonto?

          Du kan radera ditt användarkonto för Mercedes me. Välj menyalternativet ”Mina uppgifter”. På sidan hittar du dina personliga uppgifter. Här kan du ta bort din registrering.

          Tänk på att:
          - Ditt användarkonto beviljar dig åtkomst även till andra Mercedes-Benz-portaler. Därför har du inte heller tillgång till dessa längre, om du inte registrerar dig på nytt.
          - Dina fullständiga uppgifter för Mercedes me tas bort, t.ex. dina personuppgifter och fordonsdata.
          - I och med raderingen avaktiveras alla tjänster i dina bilar och medanvändarnas samtliga behörigheter tas bort.

    • Lägg till och aktivera bil
      • Allmänt
        • Hur kan jag lägga till en bil i Mercedes me?

          Hur kan jag lägga till en bil i Mercedes me?

          Logga in i Mercedes me och välj funktionen ”Lägg till bil”, t.ex. under menyalternativet ”Mina bilar” > ”Lägg till bil”. Ange därefter chassinumret (VIN). Om din bil stöder Mercedes me connect kan du sedan aktivera detta.

        • Hur kan jag aktivera min bil med Mercedes me connect-funktioner?

          Hur kan jag aktivera min bil med Mercedes me connect-funktioner?

          Om du ännu inte har lagt till din bil i Mercedes me ska du göra det först (under menyalternativet ”Mina bilar” > ”Lägg till bil”). Du guidas sedan genom alla nödvändiga steg, som att ange adressuppgifter och godkänna användarvillkoren. Om din bil stöder Mercedes me connect slussas du därefter direkt vidare till sidan ”Aktivera bilen”.

          Om du redan har lagt till din bil i Mercedes me ska du öppna fordonssidan och starta aktiveringen där. Du guidas genom alla steg.

          Observera:
          För att garantera din säkerhet kräver vissa tjänster, till exempel fjärrupplåsning/-låsning av dörrarna eller en del spårningstjänster, en identitetskontroll hos din Mercedes-Benz-partner. Dessa tjänster aktiveras inte via online-förfarandet.

        • Vilka begränsningar finns om jag inte godkänner ett av användarvillkoren för Mercedes me connect-tjänsterna?

          Vilka begränsningar finns om jag inte godkänner ett av användarvillkoren för Mercedes me connect-tjänsterna?

          Om du inte godkänner vissa av användarvillkoren för Mercedes me connect kan du inte aktivera, och därmed inte heller använda, tjänsterna som de aktuella användarvillkoren gäller.

        • Varför måste jag verifiera min identitet om jag vill använda Mercedes me connect-tjänsterna?

          Varför måste jag verifiera min identitet om jag vill använda Mercedes me connect-tjänsterna?

          Vi på Mercedes-Benz och Mercedes-Benz AG tar skyddet av dina personuppgifter på största allvar.

          Legitimationen behövs för att säkerställa att ingen obehörig kan se eller använda dina fordonsdata och funktioner online.

        • Hur verifierar jag min identitet?

          Hur verifierar jag min identitet?

          Du visar personligen upp giltig legitimation samt bilens registreringsbevis vid ett besök hos din Mercedes-Benz återförsäljare. Återförsäljaren kommer därefter att aktivera Mercedes me connect för din bil.

        • Hur får jag verifieringskoden för aktivering av min bil?

          Hur får jag verifieringskoden för aktivering av min bil?

          Verifieringskoden skickas till din bil under online-aktiveringsprocessen och visas på bilens display när motorn startas.
          Kontrollera att motorn är påslagen och att du är ansluten till mobilnätet. Det kan uppstå problem med mobilmottagningen om du t.ex. befinner dig i ett underjordiskt parkeringsgarage.

          Observera:
          För att garantera din säkerhet kräver vissa tjänster, till exempel fjärrupplåsning/-låsning av dörrarna eller en del spårningstjänster, en identitetskontroll hos din Mercedes-Benz-partner. Dessa tjänster aktiveras inte via online-förfarandet.

        • Jag har inte fått någon verifieringskod eller jag kan inte hitta den. Vad ska jag göra?

          Jag har inte fått någon verifieringskod eller jag kan inte hitta den. Vad ska jag göra?

          Om verifieringskoden inte visas i bilen kan du begära en ny kod i Mercedes me genom att klicka på ”Begär ny verifieringskod”. Kontrollera att motorn är påslagen och att du är ansluten till mobilnätet. Det kan uppstå problem med mobilmottagningen om du t.ex. befinner dig i ett underjordiskt parkeringsgarage.
          Observera: Koden är giltig i max 30 dagar. Du kan begära en ny kod högst två gånger. Den tidigare koden blir då ogiltig.

          Du kan också begära verifieringskoden direkt i bilen. För att göra det kontaktar du Customer Assistance Center via knappen för info-samtal i takkontrollpanelen eller via telefonboksposten ”MB Contact” i multimediesystemet. Tala om för medarbetaren på kundtjänst att du vill aktivera din bil för Mercedes me connect. Därefter kan du ange koden i Mercedes me och slutföra aktiveringen.

          SOS-knappen ska endast användas för nödanrop, inte för aktiveringen.

        • Det finns ingen knapp för info-samtal i takkontrollpanelen i min bil. Vad kan jag göra?

          Det finns ingen knapp för info-samtal i takkontrollpanelen i min bil. Vad kan jag göra?

          Ring Mercedes-Benz Customer Assistance Center via telefonboksposten ”MB Contact” i ditt multimediesystem. Tala om för medarbetaren på kundtjänst att du vill aktivera din bil för Mercedes me connect. Om du inte hittar telefonboksposten MB Contact ska du kontakta din Mercedes-Benz serviceverkstad.

          SOS-knappen ska endast användas för nödanrop, inte för aktiveringen.

        • Jag kan inte slutföra online-aktiveringen och min bil visas inte längre i Mercedes me. Vad ska jag göra?

          Jag kan inte slutföra online-aktiveringen och min bil visas inte längre i Mercedes me. Vad ska jag göra?

          Du har begärt en verifieringskod för många gånger. Din bil har tagits bort från Mercedes me av säkerhetsskäl.

          Besök din Mercedes-Benz-partner personligen om du vill aktivera din bil för Mercedes me connect. Ta med dig legitimation, registreringsbevis och e-postadress eller mobilnummer (inloggningsuppgifter) till ditt Mercedes me-konto.

        • Jag har aktiverat min bil, men mina connect-tjänster är avaktiverade.

          Jag har aktiverat min bil, men mina connect-tjänster är avaktiverade.

          Efter aktiveringen måste bilen köras en kort stund under bar himmel så att en dataförbindelse till mobilnätet kan upprättas. Därefter kan det ta cirka 20 till 30 minuter innan tjänsterna aktiveras.
          Du kan använda och administrera tjänsterna själv online.

          Observera:
          I sällsynta fall kan aktiveringen ta upp till 48 timmar.
          En del tjänster, exempelvis Fjärrupplåsning/-låsning av dörrarna, eller olika lokaliseringstjänster kräver, för din säkerhets skull, en identitetskontroll.

          På fordonssidan kan du se alla tjänster som är aktiverade i din bil. Under "Administrera tjänster" kan du när som helst ändra status för tjänsterna.

    • Hantera bil och medanvändare
      • Min bil
        • Varför ska jag välja en Mercedes-Benz serviceverkstad till min bil?

          Varför ska jag välja en Mercedes-Benz serviceverkstad till min bil?

          Din Mercedes-Benz serviceverkstad berörs direkt av bilens service, särskilt när det gäller tjänsterna Administration av Servicearbete och Telediagnos. Bilen meddelar servicebehov direkt till din Mercedes-Benz serviceverkstad, som baserat på dessa uppgifter kan förbereda en anpassad offert. Därför kan du bara aktivera tjänsterna Administration av Servicearbete och Telediagnos om du har valt en Mercedes-Benz serviceverkstad till din bil.

          Även med eftermonteringslösningen Mercedes me Adapter krävs det att du väljer en Mercedes-Benz serviceverkstad, eftersom bl.a. tjänsten Administration av Servicearbete är integrerad i Mercedes me Adapter-tjänsten.

        • Hur kan jag välja och ändra serviceverkstad och kontaktperson för rådgivning och köp?

          Hur kan jag välja och ändra serviceverkstad och kontaktperson för rådgivning och köp?

          Om du vill välja eller ändra Mercedes-Benz-partner klickar du på ”Servicepartner” på fordonssidan för den aktuella bilen. Här kan du administrera kontaktperson för rådgivning och köp och kontaktperson för service.

          Det är bara huvudanvändaren till en bil som kan ändra och välja Mercedes-Benz-partner.

        • Hur kan jag välja en Mercedes-Benz-partner från ett annat land eller annan region?

          Hur kan jag välja en Mercedes-Benz-partner från ett annat land eller annan region?

          Du kan endast välja återförsäljare för din bil från det land eller den region som du har angivit i din adress.

        • Var i Mercedes me kan jag se om min bil stöder Mercedes me connect-funktioner?

          Var i Mercedes me kan jag se om min bil stöder Mercedes me connect-funktioner?

          Lägg först till din bil i Mercedes me. Denna funktion hittar du t.ex. under menyalternativet ”Mina bilar” > ”Lägg till bil”. Om din bil stöder Mercedes me connect visas detta när du lägger till bilen. Du guidas då genom de följande stegen.

        • Jag har en leasingbil. Kan jag använda Mercedes me connect-tjänsterna i den?

          Jag har en leasingbil. Kan jag använda Mercedes me connect-tjänsterna i den?

          Ja, du kan använda connect-tjänsterna även i en leasad Mercedes-Benz. Förutsättningen är att bilen stöder Mercedes me connect-tjänsterna.

          För att kontrollera om din bil stöder Mercedes me connect, kan du helt enkelt lägga till bilen i Mercedes me. Denna funktion hittar du t.ex. under menyalternativet ”Mina bilar” > ”Lägg till bil”. Om din bil stöder Mercedes me connect visas detta när du lägger till bilen. Du guidas då genom de följande stegen.

        • Var kan jag ange bilens registreringsnummer i Mercedes me?

          Var kan jag ange bilens registreringsnummer i Mercedes me?

          Du kan skriva in eller ändra bilens registreringsnummer under ”Administrera bil”. Välj den aktuella bilen och klicka på ”Administrera bil” bredvid bilen på fordonssidan.

          Observera:
          Det är bara bilens huvudanvändare som kan ange eller ändra registreringsnumret.

        • Min bil visas inte längre i Mercedes me. Vad beror det på?

          Min bil visas inte längre i Mercedes me. Vad beror det på?

          Att din bil inte längre visas i Mercedes me kan bero på flera saker:

          A. Har du köpt en ny bil med Mercedes me connect-funktioner, men den har ännu inte lämnats ut till dig? I detta fall måste du invänta utlämningen av bilen. Vid utlämningen av bilen sammankopplar din Mercedes-Benz-återförsäljare för rådgivning och köp i regel din nya bil med ditt användarkonto i Mercedes me. Bilen syns då i fordonsöversikten. Om bilen redan har lämnats ut kan du själv lägga till den i Mercedes me (under menyalternativet ”Mina bilar” > ”Lägg till bil”).

          B. Var du medanvändare till en bil med Mercedes me connect-funktioner? Det är möjligt att huvudanvändaren till bilen har dragit tillbaka din status som medanvändare till bilen, eller att huvudanvändaren har raderat bilen. Kontakta huvudanvändaren.

          C. Var bilen kopplad till dig? En annan användare har också lagt till bilen i Mercedes me och den visas nu hos denna användare. För närvarande kan varje bil bara läggas till en gång. Vi arbetar på en uppdatering som kommer att finnas tillgänglig inom kort.

          Vill du att bilen ska visas igen? Välj då funktionen ”Lägg till bil” under menyalternativet ”Mina bilar”.

          Har du själv råkat radera bilen av misstag? Lägg bara till den igen. Välj då funktionen ”Lägg till bil” under menyalternativet ”Mina bilar”. Om bilen som har tagits bort är en bil med Mercedes me connect-funktioner kan du sedan aktivera den för Mercedes me connect.

        • Bilden på min G-Klass stämmer inte. Vad beror det på?

          Bilden på min G-Klass stämmer inte. Vad beror det på?

          Det finns tyvärr inga bilder tillgängliga än på fordonskonfigurationen för G-Klass* och därför visas standardbilder.

          * Gäller för bilar tillverkade mellan 09/2017 och 03/2018.

        • Hur kan jag ta bort min bil från Mercedes me?

          Hur kan jag ta bort min bil från Mercedes me?

          Du kan ta bort din bil under ”Administrera bil”. Välj bilen i fråga under ”Mina bilar” och klicka på ”Administrera bil” resp. på fordonsbeteckningen på fordonssidan. Klicka på ”Ta bort bil” på denna sida. Därefter öppnas en ny sida där du bekräftar att du vill ta bort bilen. När du har bekräftat tas bilen bort från Mercedes me och samtliga connect-tjänster avaktiveras.

          - Om du tar bort bilen i egenskap av huvudanvändare får du och alla medanvändare ett meddelande.

          - Om du tar bort bilen i egenskap av medanvändare tas bilen endast bort från ditt användarkonto och du får ett meddelande. Huvudanvändaren kan använda bilen som vanligt i Mercedes me.

          Observera: Du kan inte ångra borttagningen.

      • Medanvändare
        • Jag vill ge en annan person behörighet att använda Mercedes me connect-tjänsterna i min bil. Hur fungerar det?

          Jag vill ge en annan person behörighet att använda Mercedes me connect-tjänsterna i min bil. Hur fungerar det?

          Det är bara huvudanvändaren till en bil med Mercedes me connect-funktioner som kan bjuda in andra personer som medanvändare till bilen. Gör så här:

          Välj den aktuella bilen under menyalternativet ”Mina bilar”. Klicka på ”Administrera medanvändare” bredvid bilen på fordonssidan resp. på ”+” under bilen på din smartphone och därefter på ”Administrera medanvändare”.

          ”Här kan du nu skicka en inbjudan till någon (”Bjud in medanvändare”). Tänk på att personen som blir inbjuden också måste ha ett Mercedes me-användarkonto.

          Den framtida medanvändaren får en inbjudan via mejl, som han/hon kan bekräfta genom att klicka på länken i mejlet. Tänk på att medanvändaren behöver vara inloggad i Mercedes me när han/hon klickar på länken. Efter det att medanvändaren har bekräftat inbjudan kan också han/hon använda Mercedes me connect-tjänsterna till din bil.

        • Vilka behörigheter har en medanvändare?

          Vilka behörigheter har en medanvändare?

          Medanvändaren till en bil med Mercedes me connect-funktioner kan använda samma tjänster som huvudanvändaren, utom Administration av Servicearbete och (om det finns till din bil) Telediagnos. En medanvändare kan emellertid inte aktivera eller avaktivera tjänsterna.

          Det är dessutom endast huvudanvändaren som kan bjuda in ytterligare medanvändare eller välja en Mercedes-Benz-partner.

        • Jag har bjudit in en medanvändare, men kan inte hitta personen i listan över medanvändare. Vad kan det bero på?

          Jag har bjudit in en medanvändare, men kan inte hitta personen i listan över medanvändare. Vad kan det bero på?

          Den inbjudna medanvändaren visas bara i listan om han/hon har bekräftat inbjudan inom tidsfristen. I så fall visas medanvändarens fullständiga namn samt e-postadress eller mobilnummer i medanvändarlistan.

        • Jag har fått behörighet som medanvändare till en bil, men bekräftelselänken leder till en felsida. Vad kan det bero på?

          Jag har fått behörighet som medanvändare till en bil, men bekräftelselänken leder till en felsida. Vad kan det bero på?

          Felsidan visas om du har överskridit tidsfristen för att bekräfta behörigheten (fem dagar) eller om du har loggat in i Mercedes me med fel användarkonto.

          - Om tidsfristen har överskridits ska du kontakta bilens huvudanvändare, så att denne kan ge dig behörighet igen.

          - Kontrollera om du är inloggad med ditt användarkonto. Om så inte är fallet ska du logga ut och klicka en gång till på länken i mejlet med inbjudan.

        • Hur gör jag för att ta bort en medanvändare?

          Hur gör jag för att ta bort en medanvändare?

          Som huvudanvändare till en bil kan du också dra tillbaka en medanvändares rättigheter att använda tjänsterna. Välj den aktuella bilen under ”Mina bilar”. Klicka nu på ”Administrera medanvändare” bredvid bilen resp. på ”+” under bilen på din smartphone och därefter på ”Administrera medanvändare”.

          Nu visas en lista med alla medanvändare till denna bil. För att ta bort en medanvändare ska du klicka på symbolen ”Radera”.

          När borttagningen är slutförd får både du och medanvändaren ett mejl som informerar om detta.

      • Digital servicerapport
        • Var hittar jag den digitala servicerapporten till min bil?

          Var hittar jag den digitala servicerapporten till min bil?

          Välj den aktuella bilen under menyalternativet ”Mina bilar”. Klicka på ”Digital servicerapport” i området ”Mercedes me assist” på fordonssidan. Nu behöver du bara ange den sexsiffriga säkerhetskoden (SecCode) så aktiveras den digitala servicerapporten.

          Du hittar koden på den utskrivna servicerapporten (servicebladet), som du fått av din Mercedes-Benz-partner när du hämtat din bil.

          Observera att den digitala servicerapporten bara finns tillgänglig för bilar som tillverkats efter juli 2008.

        • Jag kommer inte åt den digitala servicerapporten. Vad kan det bero på?

          Jag kommer inte åt den digitala servicerapporten. Vad kan det bero på?

          Om du inte kommer åt den digitala servicerapporten kan det ha flera orsaker:

          A. Din bil stödjer inte den digitala servicerapporten. Den digitala servicerapporten finns bara tillgänglig för bilar som tillverkats efter juli 2008.

          B. Din Mercedes-Benz-partner har inte skapat någon digital servicerapport. Kontakta din verkstad så att de kan skapa en rapport. Sedan kan du titta på din digitala servicerapport i Mercedes me-portalen.

          C. Data i Mercedes me är ännu inte uppdaterade. Det går inte att se den digitala servicerapporten online förrän tidigast en dag efter servicen.

          D. Säkerhetskoden har gått ut eller så har du skrivit in fel kod för många gånger. Kontakta din Mercedes-Benz-partner och be om en ny säkerhetskod.

        • Min säkerhetskod (Sec Code) accepteras inte och jag får ett felmeddelande. Vad beror det på?

          Min säkerhetskod (Sec Code) accepteras inte och jag får ett felmeddelande. Vad beror det på?

          Att din säkerhetskod inte accepteras kan ha flera olika orsaker:

          A. Du har angett fel säkerhetskod. Observera att det alltid bara är säkerhetskoden från den senaste servicen som är giltig.

          B. Säkerhetskoden har gått ut eller så har du skrivit in fel kod för många gånger. Kontakta din Mercedes-Benz-partner och be om en ny säkerhetskod.

      • Köpa eller sälja en bil med Mercedes me connect-funktioner
        • Jag har köpt en bil med Mercedes me connect-funktioner av en privatperson. Hur ska jag gå tillväga?

          Jag har köpt en bil med Mercedes me connect-funktioner av en privatperson. Hur ska jag gå tillväga?

          Om du ännu inte har lagt till din bil i Mercedes me ska du göra det först (under menyalternativet ”Mina bilar” > ”Lägg till bil”). Du guidas sedan genom alla nödvändiga steg, som att ange adressuppgifter och godkänna användarvillkoren. Därefter leds du direkt vidare till aktiveringen av bilen. Denna aktivering är nödvändig för att du ska kunna använda Mercedes me connect-tjänsterna.

          När din bil har lagts till och aktiverats hittar du den under ”Mina bilar” och kan använda Mercedes me connect-tjänsterna.

          Observera:

          För att garantera din säkerhet kräver vissa tjänster, till exempel fjärrupplåsning/-låsning av dörrarna eller en del spårningstjänster, en identitetskontroll hos din Mercedes-Benz-partner. Dessa tjänster aktiveras inte via online-förfarandet.

        • Vad behöver jag tänka på när jag säljer min bil med Mercedes me connect-funktioner eller lämnar tillbaka en leasing- eller tjänstebil?

          Vad behöver jag tänka på när jag säljer min bil med Mercedes me connect-funktioner eller lämnar tillbaka en leasing- eller tjänstebil?

          Om du har kopplat samman din bil med Mercedes me connect-funktioner med ditt användarkonto, är du skyldig att upphäva sammankopplingen igen innan bilen säljs. Det kan du göra antingen direkt i Mercedes me eller via din Mercedes-Benz-återförsäljare. Bilen tas då automatiskt bort från ditt användarkonto. Om det finns ytterligare bilar med Mercedes me connect-funktioner som är sammankopplade med ditt användarkonto, så fungerar tjänsterna till dessa bilar fortfarande som vanligt.

    • Mercedes me-tjänster
      • Förutsättningar, tillgänglighet och priser
        • Vilka är förutsättningarna för att kunna använda Mercedes me connect?

          Vilka är förutsättningarna för att kunna använda Mercedes me connect?

          Mercedes me connect-tjänster kan bara användas med en bil som har Mercedes me connect-kommunikationsmodulen.

          Med telematik-eftermonteringslösningen ”Mercedes me Adapter” och appen Mercedes me Adapter kan även olika funktioner användas i bilar som ännu inte är anslutna.

          För att kunna använda tjänsterna krävs följande:

          Du måste godkänna användarvillkoren för de olika tjänsterna. Det kan du göra genom att lägga till din bil i Mercedes me och aktivera Mercedes me connect. Du guidas genom alla steg.

          När Mercedes me connect-tjänsterna har aktiverats får du ett mejl som bekräftelse. Därefter kan du använda och förvalta tjänsterna själv online.

          Vilka tjänster som är tillgängliga för din bil beror bl.a. på bilens utrustning.

          Informationen om tjänsternas tillgänglighet i de olika länderna eller regionerna och modellserierna samt om nödvändiga tillval hittar du i tjänsteöversikten. Du hittar översikten i avsnittet ”Mercedes me connect tjänsteöversikt” i användarvillkoren.

          Mer information om Mercedes me Adapter:

          >www.mercedes.me/adapter

        • Vilka tjänster är tillgängliga för min bil?

          Vilka tjänster är tillgängliga för min bil?

          I Mercedes me hittar du en lista över alla tjänster som är tillgängliga för din bil. Öppna fordonssidan och klicka på ”Administrera tjänster”. På den efterföljande sidan visas alla tjänster som är tillgängliga i din bil och här går det även att ändra status för tjänsterna.

        • Vilken tillvalsutrustning behöver jag för att kunna använda Mercedes me connect-tjänsterna?

          Vilken tillvalsutrustning behöver jag för att kunna använda Mercedes me connect-tjänsterna?

          Det beror på vilken Mercedes me connect-tjänst som avses.

          Grundtjänster som exempelvis Administration av Servicearbete eller Telediagnos samt Mercedes me connect-tjänsten Mercedes-Benz nödanropssystem kan du använda med grundutrustningen ”Kommunikationsmodul (UMTS) för användning av Mercedes me connect-tjänster”.

          De flesta andra tjänster kräver tillvalet Remote Online eller COMAND Online. Vissa tjänster, t.ex. Digital bilnyckel, kräver ytterligare tillvalsutrustning.

          Information om nödvändiga tillval och tjänsternas tillgänglighet i de olika länderna eller regionerna och modellserierna finns i tjänsteöversikten. Du hittar översikten i avsnittet ”Mercedes me connect tjänsteöversikt” i användarvillkoren.

          > Gå till användarvillkoren {länk till MMP-sidan användarvillkor}

        • Vad kostar det att använda tjänsterna?

          Vad kostar det att använda tjänsterna?

          Det beror på vilken Mercedes me connect-tjänst som avses.

          Mercedes me connect Grundtjänster, t.ex. Administration av Servicearbete eller Telediagnos samt Mercedes me connect-tjänsten Mercedes-Benz nödanropssystem har ingen begränsning avseende löptiden och kan användas utan extra kostnader.

          De flesta andra tjänster, t.ex. Fjärravläsning av bilens status eller Lokalisering av fordon, har begränsad löptid. De kan endast nyttjas kostnadsfritt under löptiden. När löptiden har gått ut kan den förlängas. Dessutom krävs vissa tillvalsutrustningar (t.ex. Remote Online, COMAND Online eller andra) för att du ska kunna använda tjänsterna i din bil.

          Information om tjänsternas löptid och nödvändiga tillval för tjänsterna finns i tjänsteöversikten. Du hittar översikten i avsnittet ”Mercedes me connect tjänsteöversikt” i användarvillkoren.

          > Gå till användarvillkoren {länk till MMP-sidan användarvillkor}

        • Hur länge kan jag använda Mercedes me connect-tjänsterna?

          Hur länge kan jag använda Mercedes me connect-tjänsterna?

          I normalfallet har du tillgång till Mercedes me connect-tjänsterna tills du eller Mercedes-Benz AG säger upp tjänsterna.

          I enstaka fall kan användningen av vissa tjänster som förutsätter extrautrustning i bilen vara tidsbegränsad. Tillvalen Remote Online och Live Traffic Information har t.ex. en tidsbegränsning på tre år. När löptiden har gått ut kan den förlängas.

        • Hur kan jag skaffa ytterligare tjänster till min bil?

          Hur kan jag skaffa ytterligare tjänster till min bil?

          Du hittar fler Mercedes me connect-tjänster till din bil i Mercedes me Store. Gör så här för att komma till Mercedes me Store:

          - Öppna fordonssidan och välj där länken till Mercedes me Store. Då kommer du direkt till produktöversikten.

          - Du kan också välja den tjänst du önskar i området ”Mercedes me connect-tjänster” på fordonssidan. Om du ännu inte har köpt tjänsten skickas du automatiskt vidare till Mercedes me connect Store.

        • Kan jag använda Mercedes me connect-tjänsterna även utomlands?

          Kan jag använda Mercedes me connect-tjänsterna även utomlands?

          Mercedes me connect-tjänsterna är ännu inte tillgängliga överallt. Du kan endast använda tjänsterna om du bor i något av de länder eller någon av de regioner som listas nedan.

          Under resor kan du använda de tjänster som du har aktiverat i ditt hemland även i andra länder och regioner, förutsatt att de erbjuds där.

          Observera: Spårningstjänster (t.ex. tjänsten Lokalisering av fordon) fungerar endast i länder med GSP-täckning.

          - Mercedes me connect-tjänsterna är tillgängliga i full omfattning i Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Indien, Italien, Japan, Kina, Korea, Liechtenstein, Luxemburg, Malaysia, Mexiko, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.

          - I Irland, Sydafrika, Slovakien och Turkiet är tjänsten Live Traffic Information inte tillgänglig.

          Om du bor i något av länderna eller någon av regionerna som nämns ovan, där tjänsten Mercedes-Benz nödanropssystem är tillgänglig, kan du dessutom använda tjänsten i Finland*, Rumänien*, Bulgarien*, Grekland*, Litauen* och Malta*.

          * endast COMAND-system NTG5*1

        • På vad grundas beskattningen av de avgiftsbelagda Mercedes me connect-tjänsterna?

          På vad grundas beskattningen av de avgiftsbelagda Mercedes me connect-tjänsterna?

          Mercedes me connect-tjänsterna är tjänster som tillhandahålls elektroniskt. Därför grundas beskattningen på landskoden på det simkort som är monterat i bilens kommunikationsmodul när tjänsterna utnyttjas. Beroende på modellserie är dessa simkort antingen från Nederländerna (momssats 21 %) eller Tyskland (momssats 19 %).

          Fakturan för Mercedes me connect-tjänsterna riktar sig enbart till privatkunder och berättigar inte till momsavdrag.

      • Aktivera och avaktivera tjänster
        • Hur kan jag aktivera eller avaktivera tjänster?

          Hur kan jag aktivera eller avaktivera tjänster?

          För att aktivera eller avaktivera tjänster ska du klicka på ”Administrera tjänster” på fordonssidan.

          För tjänsterna Positionsbestämning av bilen, Geografisk övervakning av bilen, Ruttplanering och Lokalisering av fordon (om tjänsterna är tillgängliga för din bil) gäller: Dessa tjänster kan du också när som helst avaktivera genom att ringa oss från bilen. Denna möjlighet finns för varje förare och samtalet sker anonymt. Tjänsterna går inte att aktivera på detta sätt.

        • Hur lång tid tar det tills aktiveringen resp. avaktiveringen av tjänsterna träder i kraft?

          Hur lång tid tar det tills aktiveringen resp. avaktiveringen av tjänsterna träder i kraft?

          Efter det att du har aktiverat eller avaktiverat en tjänst via Mercedes me överförs de nya inställningarna till din bil (i bilar med Mercedes me Adapter överförs inställningarna till din smartphone). Kör bilen en kort stund under bar himmel så att en dataförbindelse till mobilnätet kan upprättas. Därefter kan det ta cirka 20 till 30 minuter innan tjänsterna aktiveras resp. avaktiveras.

          Du kan använda och administrera tjänsterna själv online.

        • Vad är Mercedes me-pinkoden och varför behöver jag den?

          Vad är Mercedes me-pinkoden och varför behöver jag den?

          Mercedes me-pinkoden har, beroende på vad din bil har för utrustning, olika funktioner i multimediesystemet. I Mercedes me App behöver du pinkoden för att du ska kunna använda vissa av Mercedes me connect-tjänsterna.

          Du kan ange Mercedes me-pinkoden på fordonssidan under ”Administrera förarprofil” eller i Mercedes me App under ”Profil > Inställningar”. Där kan du även återställa pinkoden vid behov.

      • Kontorsfunktion i bilen
        • Vad behöver jag göra i Mercedes me för att använda tjänsten i bilen?

          Vad behöver jag göra i Mercedes me för att använda tjänsten i bilen?

          För att du ska kunna använda kontorsfunktionstjänsten måste du lägga till din bil i Mercedes me och aktivera Mercedes me connect-tjänster. Du guidas genom alla steg. Välj sedan önskade online-tjänster och mata in användaruppgifter under ”Kontorsfunktion i bilen”. En förutsättning är att du har ett användarkonto för dessa online-tjänster.

          När tjänsten väl är installerad är den tillgänglig direkt i bilen.

          Om du redan har lagt till ditt fordon och aktiverat tjänsterna kan du aktivera kontorsfunktionen direkt på fordonssidan under ”Administrera tjänster”.

          Observera:

          Information om tillgängligheten av kontorsfunktionen i bilen i olika länder eller regioner och modellserier samt nödvändiga tillval finns i tjänsteöversikten. Du hittar översikten i avsnittet ”Mercedes me connect tjänsteöversikt” i användarvillkoren.

        • Hur använder jag kontorsfunktionen i bilen?

          Hur använder jag kontorsfunktionen i bilen?

          Om tjänsten är aktiverad i din bil indikeras detta med en laptopikon. Välj helt enkelt ”Kontorsfunktion i bilen” med multifunktionsvredet i bilens multimediesystem. Sedan kan du använda alla funktioner och exempelvis se händelser i kalendern.

          En detaljerad beskrivning för hur man använder tjänsten i bilen hittar du i instruktionsboken till din Mercedes-Benz.

          Observera:

          - I bilen hittar du tjänsterna under namnet ”In-Car Office”.

          - För att använda kontorsfunktion i bilen måste din mobiltelefon med vara ansluten till multimediesystemet (COMAND Online eller MBUX).

          - Enskilda funktioner och hur de används beror på modellserien och på multimediesystemet i din bil, dvs. de kan avvika från vad som beskrivs här.

        • Vilka online-tjänster kan jag använda med kontorsfunktion i bilen?

          Vilka online-tjänster kan jag använda med kontorsfunktion i bilen?

          För närvarande kan du använda Office 365 i bilen. Fler online-tjänster är planerade.

          Dessutom kan du spara ett telefonnummer i bilen för återuppringning och på så sätt bekvämt delta i telefonkonferenser.

          Observera:

          Enskilda funktioner och hur de används beror på modellserien och på multimediesystemet i din bil, dvs. de kan avvika från vad som beskrivs här.

        • Jag har installerat kontorsfunktionen men kan inte använda tjänsten i bilen. Vad kan jag göra?

          Jag har installerat kontorsfunktionen men kan inte använda tjänsten i bilen. Vad kan jag göra?

          Om det uppstår fel när du öppnar tjänsten ska du kontakta oss direkt, så hjälper vi dig så snart som möjligt.

        • Jag har aktiverat kontorsfunktion i bilen men har inga data i bilen. Vad kan jag göra?

          Jag har aktiverat kontorsfunktion i bilen men har inga data i bilen. Vad kan jag göra?

          Kontrollera i Mercedes me att du har aktiverat tjänsten. Om den är aktiverad visas den på din fordonssida.

          Om tjänsten inte är aktiverad kan den helt enkelt aktiveras under ”Hantera tjänster”.

          Om tjänsten är aktiverad ska du under ”Kontorsfunktion i bilen” i Mercedes me kontrollera

          - om du har matat in dina användaruppgifter för dina önskade onlinetjänster och

          - om det finns en anslutning till dessa onlinetjänster (indikering med information: ”Ansluten med”).

          Om det visas information som säger att sessionen har begärt time-out måste du ansluta användarkontot igen.

          Kontrollera i bilen om du har anslutning till mobilnätet och se till att du befinner dig på ett område med tillräckligt god nätanslutning.

          Observera:

          Om din bil är äldre än ett år efter första registrering måste du köpa tjänsten ”Kontorsfunktion i bilen” i Mercedes me Store för att kunna använda den.

        • Vilka data måste jag lämna för en telefonkonferens?

          Vilka data måste jag lämna för en telefonkonferens?

          Vid en telefonkonferens lämnas i de flesta fall alla data av den organiserande parten, dvs. du behöver inte ange några ytterligare data.

          Enskilda funktioner och hur de används beror på modellserien och på multimediesystemet i din bil, dvs. de kan avvika från vad som beskrivs här.

        • Hur kan jag skapa en samtalslista?

          Hur kan jag skapa en samtalslista?

          Samtalslistan skapas automatiskt: Varje uppgift som innehåller ett telefonnummer registreras som telefonsamtal i bilen. Du behöver alltså inte göra något mer.

          Med ett förbehåll: Endast telefonnummer med minst 8 siffror registreras.

          Observera:

          Enskilda funktioner och hur de används beror på modellserien och på multimediesystemet i din bil, dvs. de kan avvika från vad som beskrivs här.

        • Vad krävs för att ringa ett nummer från en kalenderhändelse eller en att göra-lista?

          Vad krävs för att ringa ett nummer från en kalenderhändelse eller en att göra-lista?

          Se till att din mobiltelefon är ansluten till multimediesystemet via Bluetooth.

          Information om detta hittar du i bilens instruktionsbok.

        • Hur skapar jag en kalenderhändelse med en adress som jag kan navigera till?

          Hur skapar jag en kalenderhändelse med en adress som jag kan navigera till?

          Skriv helt enkelt in ett namn i kalenderhändelsens ort-fält och följ sedan anvisningarna på skärmen. Sedan kan du enkelt navigera till ditt möte.

          Observera:

          - Om ortsnamnet inte är fullständigt kan navigering eventuellt ändå ske. Beroende på modellserie kan du lägga till information i navigationen manuellt.

          - Enskilda funktioner och hur de används beror på modellserien och på multimediesystemet i din bil, dvs. de kan avvika från vad som beskrivs här.

        • Jag vill låna ut min bil men vill inte att den andra föraren ska kunna se min kalender. Hur fungerar det?

          Jag vill låna ut min bil men vill inte att den andra föraren ska kunna se min kalender. Hur fungerar det?

          För att andra förare inte ska få tillgång till din personliga kalender i bilen, använd helt enkelt funktionen ”temporär avaktivering” i Mercedes me. Den återfinns på din fordonssida under ”Kontorsfunktion i bilen”. Skriv in ett datum tills när kalendern inte ska visas i bilen. Du kan använda din kalenderfunktion igen genom att du ”återaktiverar” och därmed avslutar pausfunktionen.

          Med multimediesystemet MBUX kan du dessutom använda funktionen i appens inställningar även i din bil. Återaktiveringen utgår endast från Mercedes me.

      • Car Sharing
        • Vad är Car Sharing?

          Vad är Car Sharing?

          Med tjänsten Car Sharing kan du dela din bil med familj och vänner – bekvämt, säkert och utan att behöva lämna över nyckeln. Du bestämmer när, till vem och hur länge du vill låna ut din bil.

        • Hur fungerar Car Sharing?

          Hur fungerar Car Sharing?

          Tjänsten Car Sharing används enkelt via Mercedes me-appen Car Sharing:

          - Den som lånar ut bilen (huvudanvändare) bjuder in en eller flera medanvändare via Mercedes me.

          - Den som lånar ut bilen erbjuder sin bil via Mercedes me-appen Car Sharing under en viss tidsperiod. De medanvändare (personer som får låna bilen) som huvudanvändaren har bjudit in ser när bilen är tillgänglig och kan göra en förfrågan inom denna tidsperiod.

          - Den som lånar ut bilen kan godkänna eller avböja förfrågningar. I båda fallen får den som vill låna bilen ett meddelande via notifikationshantering.

          - Om den som lånar ut bilen har godkänt en förfrågan kan personen som ska låna bilen hitta den via Mercedes me-appen Car Sharing 15 minuter innan låneperioden börjar.

          - Den som ska låna bilen låser upp den med hjälp av appen och tar sedan bilnyckeln från handskfacket.

          - Vid uppehåll under låneperioden ska den som lånar bilen använda bilnyckeln till att låsa och låsa upp bilen.

          - Vid låneperiodens slut parkerar den som lånat bilen på avtalad plats och lägger tillbaka nyckeln i handskfacket. Därefter stiger personen ur bilen och avslutar låneperioden via appen.

          - Bilen är nu åter parkerad, låst och stöldskyddad.

        • Vilka är förutsättningarna för att kunna använda Car Sharing?

          Vilka är förutsättningarna för att kunna använda Car Sharing?

          Låna ut en bil:

          - För att du ska kunna låna ut din bil måste den vara utrustad med ”förberedelse för Car Sharing” (kod 20U).

          - För att låna ut bilen behöver du ett Mercedes me-användarkonto.

          - Din bil måste vara tillagd på ditt användarkonto via Mercedes me och aktiverad för användning av Mercedes me connect-tjänsterna. När du lägger till bilen blir du guidad genom alla steg som krävs, t.ex. godkännande av användarvillkoren.

          - Som den som lånar ut bilen bjuder du via Mercedes me in personer som medanvändare. Dessa personer får göra förfrågningar om din bil och låna den.

          - Dessutom behöver du som den som lånar ut bilen ha Mercedes me-appen Car Sharing*.

          Låna en bil:

          - För att kunna låna en bil behöver du ett Mercedes me-användarkonto.

          - Som den som ska låna bilen måste du vara medanvändare av bilen. Du får därför en inbjudan från huvudanvändaren (den som ska låna ut bilen) som du bekräftar.

          - Dessutom behöver du som ska låna bilen också ha Mercedes me-appen Car Sharing*.

          * tillgänglig till smartphones med Android 5.0 / iOS 9.3 eller senare

        • Hur bjuder jag in medanvändare till Car Sharing?

          Hur bjuder jag in medanvändare till Car Sharing?

          Välj din bil i Mercedes me under ”Mina bilar”. Under "Hantera användare" kan du bjuda in familjemedlemmar och vänner via deras e-postadress eller mobilnummer. Dessa personer får sedan en inbjudan och skapar ett eget användarkonto för Mercedes me.

        • Hur fungerar överlämningen (och återlämningen) av bilen?

          Hur fungerar överlämningen (och återlämningen) av bilen?

          Hela överlämningen av bilen sker via Mercedes me-appen Car Sharing, utan personlig överlämning av bilnyckeln:

          - 15 minuter innan låneperioden börjar kan den som lånar bilen lokalisera den i appen.

          - När personen kommer till bilen kan denne låsa upp den med hjälp av appen och därmed aktivera nyckeln som lämnats i handskfacket.

          - Under låneperioden används bilnyckeln som en vanlig nyckel för att starta bilen samt för att låsa och låsa upp den.

          Det är lika enkelt att lämna tillbaka bilen:

          - Vid låneperiodens slut lägger den som lånar bilen tillbaka nyckeln i handskfacket.

          - Låneperioden avslutas via appen. Därigenom inaktiveras nyckeln och bilen låses på ett säkert sätt.

        • Måste jag som lånar ut bilen alltid lämna en bilnyckel i handskfacket?

          Måste jag som lånar ut bilen alltid lämna en bilnyckel i handskfacket?

          Ja, det måste alltid ligga en bilnyckel i bilen. Du kan dock använda din ersättningsnyckel till detta.

          Nyckeln placeras i handskfacket och registreras sedan via Mercedes me-appen Car Sharing.

        • Kan jag lämna eller låsa bilen under låneperioden utan att avsluta låneperioden?

          Kan jag lämna eller låsa bilen under låneperioden utan att avsluta låneperioden?

          Ja, när låneperioden börjar aktiveras den nyckel som har lämnats i bilen. Med denna nyckel startar du bilen som vanligt samt låser och låser upp den ifall du lämnar den under låneperioden.

          Nyckeln inaktiveras först när du avslutar låneperioden med Mercedes me-appen Car Sharing. Låneperioden ska avslutas först när bilen har parkerats på avtalad plats.

        • Hur avslutar jag en låneperiod?

          Hur avslutar jag en låneperiod?

          Du som har lånat bilen parkerar den på avtalad plats. Lägg sedan tillbaka bilnyckeln i handskfacket och avsluta låneperioden med Mercedes me-appen Car Sharing.

          Den som lånat ut bilen får ett meddelande via appens notifikationshantering om att låneperioden har avslutats.

        • Hur är min bil försäkrad under låneperioden?

          Hur är min bil försäkrad under låneperioden?

          Din bil är i regel försäkrad enligt ditt personliga försäkringsavtal. Kontrollera att din försäkring täcker att din bil nyttjas av andra personer.

          Mer information om försäkringsskydd hittar du i användarvillkoren för tjänsten Car Sharing.

        • Hur kan jag vara säker på att nyckeln ligger i bilen när låneperioden är slut?

          Hur kan jag vara säker på att nyckeln ligger i bilen när låneperioden är slut?

          Låneperioden kan bara avslutas om bilen har säkerställt (aktiveras via appen) att nyckeln ligger i kupén.

        • Kan nyckeln lämnas var som helst i bilen?

          Kan nyckeln lämnas var som helst i bilen?

          Vid låneperiodens slut måste nyckeln placeras i bilen på ett sådant sätt att den inte är synlig utifrån.

      • LINGUATRONIC röststyrning online
        • Vad erbjuder tjänsten?

          Vad erbjuder tjänsten?

          Med LINGUATRONIC röststyrning online kan du styra många av funktionerna i din bil med hjälp av din röst. Du behöver inte memorera bestämda kommandon, utan kan prata precis som vanligt.

          På så vis blir din Mercedes-Benz din personliga assistent som du kan fråga allting och be om en mängd saker, t.ex.:

          • Att hitta restauranger och få rekommendationer: ”Var kan jag äta en hamburgare?” Eller ”Visa mig de populäraste italienska restaurangerna i Göteborg” (stöds av Yelp)

          • Aktuellt väder och prognoser: ”Hur varmt blir det i Paris till helgen?” eller ”Behöver jag paraply i Örebro ikväll?”

        • Vad behöver jag göra i Mercedes me för att kunna använda tjänsten?

          Vad behöver jag göra i Mercedes me för att kunna använda tjänsten?

          För att du ska kunna använda LINGUATRONIC röststyrning online måste du lägga till din bil i Mercedes me och aktivera Mercedes me connect-tjänster. Du guidas genom alla steg. Sedan hittar du tjänsten på fordonssidan under ”Mercedes me connect > LINGUATRONIC röststyrning online”.

          Om du redan har lagt till och aktiverat din bil i Mercedes me hittar du tjänsten LINGUATRONIC röststyrning online på fordonssidan under ”Mercedes me connect-tjänster”. Och du kan aktivera den där under ”Hantera tjänster”.

          Mercedes me connect-tjänsternas tillgänglighet:

          Information om tjänsternas tillgänglighet i olika länder eller regioner och modellserier samt nödvändiga tillval finns i tjänsteöversikten. Du hittar översikten i avsnittet ”Mercedes me connect tjänsteöversikt” i användarvillkoren.

        • Vad behöver jag göra för att använda tjänsten?

          Vad behöver jag göra för att använda tjänsten?

          Du kan använda tjänsten direkt i bilen: Aktivera röstassistenten med kommandot ”Hej Mercedes, ...” eller starta den via rattknapparna.

          Det finns förslag och användningsexempel som hjälp. Och om du vill ha hjälp säg bara ”Hjälp”.

          Inga särskilda kommandon behövs, utan du kan prata precis som vanligt.

          Detaljerad information om möjliga röstkommandon och vilka funktioner i bilen som kan styras återfinns också i bilens instruktionsbok.

        • Behöver jag särskild extrautrustning för att kunna använda tjänsten?

          Behöver jag särskild extrautrustning för att kunna använda tjänsten?

          Tjänsten LINGUATRONIC röststyrning online är endast tillgänglig i bilar med multimediesystem MBUX.

          Information om nödvändiga tillval finns i tjänsteöversikten. Du hittar översikten i avsnittet ”Mercedes me connect tjänsteöversikt” i användarvillkoren.

        • På vilka språk finns röstassistenten?

          På vilka språk finns röstassistenten?

          För närvarande finns tjänsten LINGUATRONIC röststyrning online på tyska, engelska, franska, italienska, nederländska, polska, ryska, svenska, spanska, tjeckiska och turkiska.

          Du kan välja och ställa in ett språk i bilen.

        • Vad kan jag göra om tjänsten inte fungerar?

          Vad kan jag göra om tjänsten inte fungerar?

          Kontrollera om tjänsten är aktiverad:

          - I Mercedes me: På din fordonssida: Om tjänsten är aktiverad syns den på din fordonssida under ”Mercedes me connect-tjänster”.

          - I bilen: I multimediesystemet under ”Inställningar > System > LINGUATRONIC > Röststyrning online abonnemang.” ser du aktiveringsstatus i Mercedes me. Du kan också aktivera eller avaktivera tjänsten tillfälligt under ”Inställningar > System > LINGUATRONIC > Röststyrning online”. Inställningen i Mercedes me påverkas inte.

          Om tjänsten inte är aktiverad kan den enkelt aktiveras under ”Administrera tjänster”.

          Har du aktiverat tjänsten men den fungerar ändå inte?

          Kontrollera i bilen om du har anslutning till mobilnätet. Se även till att du befinner dig på ett område med tillräckligt god anslutning till nätet.

          Kunde du inte lösa problemet? Kontakta oss direkt, så hjälper vi dig så fort vi kan.

      • Live Traffic Information
        • Vad behöver jag göra för att kunna använda Live Traffic Information i COMAND Online?

          Vad behöver jag göra för att kunna använda Live Traffic Information i COMAND Online?

          Med COMAND Online som tillval erbjuder Mercedes-Benz AG kostnadsfri användning av Live Traffic Information i tre år. Observera att tjänsten bara fungerar i bilen om du har aktiverat den i Mercedes me.

          Lägg till din bil i Mercedes me (menyalternativ ”Mina bilar > Lägg till bil”). Därefter guidas du genom alla nödvändiga steg, såsom samtycke till användarvillkoren och aktiveringen av tjänsten. Din Mercedes-Benz-partner hjälper dig gärna.

          På fordonssidan i Mercedes me kan du när som helst aktivera eller avaktivera Live Traffic Information under ”Administrera tjänster”.

        • Vad händer i COMAND Online om jag inte godkänner användarvillkoren för Live Traffic Information i Mercedes me?

          Vad händer i COMAND Online om jag inte godkänner användarvillkoren för Live Traffic Information i Mercedes me?

          Då aktiveras inte tjänsten och du kan inte använda den i COMAND Online.

          Har du redan lagt till din bil?

          I så fall kan du återaktivera tjänsten på sidan ”Administrera tjänster”. Du får guidning genom alla steg inklusive hur du godkänner användarvillkoren.

          Har du inte lagt till din bil än?

          Då måste du lägga till din bil (menyalternativ ”Mina bilar > Lägg till bil”). Du får guidning genom alla steg inklusive hur du godkänner användarvillkoren.

        • Hur länge kan jag använda tjänsten Live Traffic Information?

          Hur länge kan jag använda tjänsten Live Traffic Information?

          Efter det att tjänsten har aktiverats kan du använda tjänsten Live Traffic Information så mycket du vill i tre år från aktiveringsdatumet. Därefter kan du förlänga löptiden för tjänsten i Mercedes me.

        • Hur gör jag för att förlänga löptiden för tjänsten?

          Hur gör jag för att förlänga löptiden för tjänsten?

          Detta kan du göra under tjänsteadministrationen. Klicka på ”Administrera Mercedes me connect” i området ”Hantera tjänster ” på fordonssidan. Välj därefter ”Administrera tjänster”. Här hittar du en lista över alla tjänster som finns tillgängliga för din bil. Bredvid varje tjänst står den aktuella löptiden angiven.

          För att förlänga löptiden för en tjänst klickar du på ”Förläng tjänst”. Därefter kommer du automatiskt vidare till Mercedes me Store, där du kan förlänga till den löptid du önskar.

        • Vad behöver jag göra för att kunna använda Live Traffic Information med Audio 20?

          Vad behöver jag göra för att kunna använda Live Traffic Information med Audio 20?

          För att använda Audio 20 behöver du inte göra någonting i Mercedes me.

          Du kan börja använda tjänsten i bilen så fort du satt i sd-kortet i minneskortplatsen.

      • Kartuppdatering online
        • Vad omfattar tjänsten Kartuppdatering online?

          Vad omfattar tjänsten Kartuppdatering online?

          Tjänsten Kartuppdatering online från Mercedes-Benz innebär att du alltid har den senaste versionen av data i ditt navigationssystem. Detta kan ske på olika sätt:

          - Uppdatering av en kartregion via mobiltelefon

          - Uppdatering av hela kartan via nedladdning i Mercedes me och installation i bilen med hjälp av ett usb-minne / sd-kort

          - Besök hos din Mercedes-Benz-partner

          Mercedes me connect-tjänsternas tillgänglighet:

          Information om tjänsternas tillgänglighet i olika länder eller regioner och modellserier samt nödvändiga tillval finns i tjänsteöversikten. Du hittar översikten i avsnittet ”Mercedes me connect tjänsteöversikt” i användarvillkoren.

        • Hur länge kan jag använda tjänsten Kartuppdatering online?

          Hur länge kan jag använda tjänsten Kartuppdatering online?

          Efter det att tjänsten har aktiverats kan du använda Kartuppdatering online så ofta du vill i tre år.

        • Hur ofta uppdateras datan?

          Hur ofta uppdateras datan?

          Navigationsdata, dvs. kart- och taligenkänningsdata, uppdateras i regel var tredje månad.

        • Vad betyder ”Region(er) för automatisk uppdatering av kartan”?

          Vad betyder ”Region(er) för automatisk uppdatering av kartan”?

          En navigationsdatabas är mycket stor. För att det ska gå att göra en automatisk uppdatering och för att förkorta nedladdningstider delas en navigationsdatabas in i regioner (ofta länder).

          För att kunna uppdatera kartans data automatiskt måste du välja en region.

          För att ändra region kan du klicka på redigeringssymbolen på sidan ”Kartuppdatering online” och välja en lämplig region i listan.

          Om en region saknas i listan kan den automatiska uppdateringen inte aktiveras. Det innebär att de data som är installerade i din bil inte längre är aktuella. I detta fall ska du först göra en manuell uppdatering. Därefter kan du välja en lämplig region.

        • Hur lång tid tar det vid en automatisk uppdatering innan uppgifterna för den valda regionen är aktuella?

          Hur lång tid tar det vid en automatisk uppdatering innan uppgifterna för den valda regionen är aktuella?

          Om det finns nya kartdata vid en automatisk uppdatering överförs de till din bil som uppdatering via mobilanslutningen. Eftersom överföringen ska ske för väldigt många fordon, kan det dröja upp till tre månader innan kartdatan har uppdaterats till den senaste versionen i alla bilar.

        • Vad kan jag göra om mina data inte uppdateras automatiskt?

          Vad kan jag göra om mina data inte uppdateras automatiskt?

          Om den automatiska uppdateringen misslyckas kan du bara uppdatera den aktuella regionen manuellt.

          Du kan också vända dig till din Mercedes-Benz-partner för att få kartorna i ditt navigationssystem uppdaterade.

        • Vad betyder ”För denna/dessa region(er) finns en ny kartversion för ditt navigationssystem.”?

          Vad betyder ”För denna/dessa region(er) finns en ny kartversion för ditt navigationssystem.”?

          Uppgifterna i ditt navigationssystem är inte längre aktuella. Vi erbjuder dig nya uppgifter för nedladdning och installation. För att göra det ska du klicka på ”Uppdatera manuellt”, välja önskade regioner / länder och starta nedladdningshanteraren. Tänk på att datavolymen kan vara mycket omfattande (storleken är angiven). Att ladda ned alla regioner kan ta flera timmar, beroende på internetuppkopplingen.

        • Vad är en nedladdningshanterare?

          Vad är en nedladdningshanterare?

          En nedladdningshanterare är en programvara som gör att du enkelt och bekvämt kan ladda ned och spara navigationsdata. Utan nedladdningshanteraren kan du inte ladda ned några navigationsdata. Den är kompatibel med Windows och OS X.

        • Vad är taligenkänningsdata?

          Vad är taligenkänningsdata?

          Taligenkänningsdata är data för taldialogsystemet i ditt COMAND Online.

        • Varför finns inte datan för taligenkänning för automatisk uppdatering?

          Varför finns inte datan för taligenkänning för automatisk uppdatering?

          Taligenkänningsdata är omfattande, dvs. volymen är för stor för att överföras via mobilnätet.

        • Kan jag hantera tjänsten Kartuppdatering online från bilen?

          Kan jag hantera tjänsten Kartuppdatering online från bilen?

          Nej, inställningen av regionen för automatisk uppdatering och för nedladdning av data kan enbart göras i Mercedes me.

        • Hur visas det i bilen att nya data installeras?

          Hur visas det i bilen att nya data installeras?

          Vissa uppdateringar måste du bekräfta i systemmenyn för COMAND Online. De flesta uppdateringarna sker dock utan att du behöver göra något.

        • Är nedladdningen och installationen säkra?

          Är nedladdningen och installationen säkra?

          Data som skickas är skyddade mot manipulation och kan endast installeras om de är avsedda för ditt COMAND Online.

        • Kan jag fortsätta att navigera under nedladdningen och installationen?

          Kan jag fortsätta att navigera under nedladdningen och installationen?

          Ja. Bilen och COMAND Online kan användas som vanligt under nedladdning och installation.

        • Varför blir nedladdningen aldrig klar?

          Varför blir nedladdningen aldrig klar?

          Det beror på internetuppkopplingen. Nedladdningstiden beror i princip på uppdateringens storlek samt internetuppkopplingens hastighet.

        • Varför kan jag inte använda mitt usb-minne trots att det är tillräckligt stort?

          Varför kan jag inte använda mitt usb-minne trots att det är tillräckligt stort?

          Du måste formatera ditt usb-minne så att stora filer (större än 4 GB) kan sparas (t.ex. i NTFS-format eller i exFAT-format).

        • Jag har uppdaterat kartorna i bilen, men får fortfarande erbjudanden om att uppdatera dem (på nytt) i Mercedes me?

          Jag har uppdaterat kartorna i bilen, men får fortfarande erbjudanden om att uppdatera dem (på nytt) i Mercedes me?

          Informationen om uppdateringen har ännu inte nått Mercedes me. Detta kan dröja några dagar, eftersom det är flera system som ska interagera och utbyta data med varandra.

        • Jag har gjort en uppdatering i navigationssystemet i bilen. Precis när uppdateringen är klar och navigationen omstartad får jag återigen frågan om jag vill göra en uppdatering.

          Jag har gjort en uppdatering i navigationssystemet i bilen. Precis när uppdateringen är klar och navigationen omstartad får jag återigen frågan om jag vill göra en uppdatering.

          När usb-minnet resp. sd-kortet är anslutet kontrollerar navigationen automatiskt om det finns nya data. För att förhindra detta behöver du bara ta ut usb-minnet resp. sd-kortet när uppdateringen är slutförd.

        • Varför ändrar sig regionen som jag har ställt in för automatisk kartuppdatering av sig självt?

          Varför ändrar sig regionen som jag har ställt in för automatisk kartuppdatering av sig självt?

          Om tjänsten Kartuppdatering online avaktiveras och därefter aktiveras igen, ställs automatiskt ditt hemland in som region för automatisk kartuppdatering. Om du har ställt in en annan region tidigare så kommer den att skrivas över.

      • Personliga inställningar
        • Till vad kan jag använda tjänsten Personliga inställningar?

          Till vad kan jag använda tjänsten Personliga inställningar?

          Med tjänsten Personliga inställningar kan du skapa och hantera förarprofiler till din bil i Mercedes me. Varje förarprofil kan konfigureras, dvs. du kan göra personliga inställningar för din bil. Välj t.ex. en stil för din display i bilen, ställ in visningen av datumformatet eller ställ in dina favoriter som snabbval i bilen. Möjligheterna att göra personliga inställningar utökas löpande, så att du kan utforma din bil helt efter egna önskemål och alltid köra din egen personliga Mercedes-Benz.

          Är ni flera förare som använder din bil?

          Då bjuder du bara in förarna till att bli medanvändare i Mercedes me och tilldelar dem en förarprofil. Varje medanvändare kan själv konfigurera en individuell förarprofil.

        • Vad är en förarprofil?

          Vad är en förarprofil?

          Med förarprofiler går det att spara individuella inställningar såsom en lista med radiokanaler, lista med favoriter, ljusinställningar samt fordonsinställningar som bältessträckare, automatisk dörrlåsning etc. för din bil.

          Med tjänsten Personliga inställningar kan du enkelt konfigurera förarprofiler i Mercedes me, var och när du vill.

          Observera: Inställningarna varierar beroende på bilens utrustning.

        • Kan jag skapa och konfigurera förarprofiler även som medanvändare?

          Kan jag skapa och konfigurera förarprofiler även som medanvändare?

          Som medanvändare kan du inte själv skapa några förarprofiler. Bilens huvudanvändare måste bjuda in dig som medanvändare och tilldela dig en förarprofil. Din förarprofil kan du – liksom huvudanvändaren – ställa in och konfigurera individuellt.

          Huvudanvändaren har ingen åtkomst till medanvändarens förarprofil.

        • Vad behöver jag göra i bilen för att hämta/använda förarprofilen?

          Vad behöver jag göra i bilen för att hämta/använda förarprofilen?

          När du sätter dig bakom ratten i din Mercedes-Benz är det bara att importera förarprofilen i multimediesystemet. När du har valt önskad profil verkställer din bil automatiskt alla inställningar – och vips är din bil inställd helt efter dina önskemål.

          Du hittar mer information om detta under ”Användarprofil” i bilens instruktionsbok.

        • Vad är Mercedes me-pinkoden och varför behöver jag den?

          Vad är Mercedes me-pinkoden och varför behöver jag den?

          Mercedes me-pinkoden är en åttasiffrig kod som skyddar dina data och inställningar.

          Du behöver Mercedes me-pinkoden t.ex. när du vill överföra din förarprofil till en annan bil via ett usb-minne. Eller också för att försätta bilen i offline-läget.

          Du hittar mer information i bilens instruktionsbok.

          Observera:

          I Mercedes me kan du endast återställa Mercedes me-pinkoden. En ny pinkod kan du bara välja i bilen.

        • Varför visas/uppdateras inte mina inställningar som jag har gjort i Mercedes me i bilen?

          Varför visas/uppdateras inte mina inställningar som jag har gjort i Mercedes me i bilen?

          För att använda inställningarna som du har gjort i Mercedes me i bilen måste du först importera dem till bilens multimediesystem.

          Efter importen väljer du bara din personliga förarprofil för att din Mercedes-Benz ska ställa in sig efter dina önskemål.

          Information om detta hittar du ”Användarprofil” i bilens instruktionsbok.

        • När jag importerar min förarprofil visas felmeddelandet ”Profiler kunde bara importeras delvis” i bilen.

          När jag importerar min förarprofil visas felmeddelandet ”Profiler kunde bara importeras delvis” i bilen.

          Du kan ignorera detta felmeddelande.

          Om du har ytterligare frågor eller problem kan du kontakta oss direkt, så hjälper vi dig så fort vi kan.

      • Digital bilnyckel
        • Vilken extrautrustning behöver jag för att använda tjänsten?

          Vilken extrautrustning behöver jag för att använda tjänsten?

          För att använda tjänsten Digital bilnyckel i bilen behöver du följande tillval:

          - digital bilnyckel

          - COMAND Online

          - trådlöst laddningssystem för mobila enheter eller multifunktionstelefoni.

          Mercedes me connect-tjänsternas tillgänglighet:

          Information om tjänsternas tillgänglighet i olika länder eller regioner och modellserier samt nödvändiga tillval finns i tjänsteöversikten. Du hittar översikten i avsnittet ”Mercedes me connect tjänsteöversikt” i användarvillkoren.

        • Vad behöver jag göra för att använda min smartphone som digital bilnyckel?

          Vad behöver jag göra för att använda min smartphone som digital bilnyckel?

          För att kunna använda tjänsten Digital bilnyckel med din bil behöver du en kompatibel smartphone.

          Dessutom måste Mercedes me connect-tjänsten Digital bilnyckel vara aktiverad i Mercedes me.

          När tjänsten aktiveras kontrolleras de tekniska förutsättningarna för användning av din smartphone som bilnyckel. Om de tekniska förutsättningarna uppfylls överförs data trådlöst från den virtuella nyckeln till din telefon.

          Så snart tjänsten är aktiverad kan du låsa upp och stiga in i din Mercedes-Benz. För att göra det håller du din smartphone mot dörrhandtaget. Lägg mobiltelefonen i facket i mittkonsolen och starta bilen med start/stopp-knappen. Observera: När du ska starta bilen för första gången efter aktiveringen behöver du också ha din bilnyckel i bilen.

        • Behöver jag en särskild smartphone?

          Behöver jag en särskild smartphone?

          Ja, du behöver en smartphone som stöder NFC (Near Field Communication). Alternativt kan du använda den digitala bilnyckeldekalen från Mercedes-Benz. Den fungerar oavsett vilken tillverkare, mobiloperatör och vilket operativsystem din smartphone har.

          Du kan kontrollera dessa tekniska krav på sidan ”Digital bilnyckel”.

          Information om kompatibilitet hos olika enheter finns dessutom på http://www.mercedes-benz-mobile.com/

        • Måste min smartphone vara ansluten till internet om jag vill använda den som bilnyckel?

          Måste min smartphone vara ansluten till internet om jag vill använda den som bilnyckel?

          Nej, det krävs ingen internetanslutning för telefonen för att den ska kunna användas som digital nyckel. Funktionen fungerar via Near Field Communication (NFC).

          Däremot behöver din smartphone vara uppkopplad mot internet för kompatibilitetskontroll, aktivering eller avaktivering av tjänsten.

        • Hur nära bilen måste jag hålla min smartphone för att den ska fungera som digital bilnyckel?

          Hur nära bilen måste jag hålla min smartphone för att den ska fungera som digital bilnyckel?

          För att låsa upp och låsa bilen ska du hålla din smartphone så nära förardörren som möjligt – så nära att den nästan vidrör dörrhandtaget. Överföringsavståndet är bara några få centimeter. Håll baksidan på telefonen (där NFC-antennen resp. den digitala bilnyckeldekalen sitter) mot dörrhandtaget.

          För att starta bilen ska du placera telefonen i facket i mittkonsolen.

        • Kan jag använda flera smartphones som digital bilnyckel för samma bil?

          Kan jag använda flera smartphones som digital bilnyckel för samma bil?

          Nej, tjänsten kan för närvarande bara aktiveras en gång på huvudanvändarens mobilnummer för en bil.

        • Om jag använder flera smartphones med ett multi-simkort, aktiveras tjänsten då på samtliga telefoner?

          Om jag använder flera smartphones med ett multi-simkort, aktiveras tjänsten då på samtliga telefoner?

          Nej, tjänsten kan bara aktiveras på ett enda simkort. Se till att endast den smartphone är påslagen vars simkort du vill aktivera med den digitala nyckeln.

        • Jag har bytt mobilnummer. Vad ska jag göra för att kunna fortsätta använda tjänsten?

          Jag har bytt mobilnummer. Vad ska jag göra för att kunna fortsätta använda tjänsten?

          Ange ditt nya mobilnummer på sidan ”Mina uppgifter”. När du har sparat avaktiveras tjänsten automatiskt.

          För att tjänsten ska kunna användas med det nya mobilnumret måste du aktivera den på nytt med det nya mobilnumret.

        • Jag har ett nytt simkort. Vad ska jag göra för att kunna fortsätta använda tjänsten?

          Jag har ett nytt simkort. Vad ska jag göra för att kunna fortsätta använda tjänsten?

          För att utesluta obehörig användning av ditt gamla simkort ska du avaktivera tjänsten på fordonssidan under ”Digital bilnyckel”.

          Observera: För att tjänsten ska kunna avaktiveras måste det gamla simkortet vara isatt, din smartphone måste vara på och den måste kunna nås på det angivna mobilnumret. Avaktiveringen kan ta upp till nio timmar. När avaktiveringen är slutförd får du en bekräftelse per sms och kan se uppdaterad status för tjänsten i Mercedes me.

          Efter avaktivering kan du aktivera tjänsten på nytt för ditt nya simkort.

          Misslyckades avaktiveringen?

          Kontakta omgående din Mercedes-Benz servicepartner för att förhindra obehörig användning av tjänsten.

          Har du redan börjat använda ditt nya simkort?

          I så fall ska du återställa tjänsten genom att klicka på ”Återställ tjänst” på sidan ”Digital bilnyckel”.

          Därefter kan du aktivera tjänsten på nytt igen för ditt nya simkort på sidan ”Administrera tjänster”.

        • Jag har en ny smartphone. Vad ska jag göra för att kunna fortsätta använda tjänsten?

          Jag har en ny smartphone. Vad ska jag göra för att kunna fortsätta använda tjänsten?

          Om du använder samma simkort även i din nya NFC-kompatibla smartphone kan du använda tjänsten som vanligt.

        • Jag har försökt avaktivera tjänsten, men avaktiveringen misslyckades?

          Jag har försökt avaktivera tjänsten, men avaktiveringen misslyckades?

          För att förhindra obehörig användning av tjänsten eller för att avaktivera den digitala bilnyckeldekalen ska du omgående kontakta din Mercedes-Benz servicepartner.

      • Fjärrstyrd parkeringsassistent
        • Hur skaffar jag appen Remote Parking?

          Hur skaffar jag appen Remote Parking?

          Den kostnadsfria appen hämtar du från din appbutik.

          Observera:

          Information om tjänsternas tillgänglighet i olika länder eller regioner och modellserier samt nödvändiga tillval finns i tjänsteöversikten. Du hittar översikten i avsnittet ”Mercedes me connect tjänsteöversikt” i användarvillkoren.

        • Kan jag använda tjänsten med flera mobila enheter?

          Kan jag använda tjänsten med flera mobila enheter?

          Ja. Du kan ansluta upp till tio enheter till din fjärrstyrda parkeringsassistent i bilen. Detta medför inga ytterligare kostnader. På detta sätt kan andra personer som ibland kör bilen också använda denna bekväma funktion.

          Din smartphone kan anslutas till högst tio olika bilar.

        • Krävs det internetuppkoppling?

          Krävs det internetuppkoppling?

          Vid parkeringsförlopp (in i eller ut ur en parkeringsficka) behövs ingen internetuppkoppling. Funktionen kan alltså även användas i exempelvis underjordiska parkeringsgarage. Däremot behöver du åtkomst till din appbutik när du ska ladda ner appen Remote Parking.

        • Kan jag använda den fjärrstyrda parkeringsassistenten direkt efter det att tjänsten har aktiverats?

          Kan jag använda den fjärrstyrda parkeringsassistenten direkt efter det att tjänsten har aktiverats?

          Nej, efter det att tjänsten har aktiverats i Mercedes me måste bilen först köras flera gånger. Först därefter blir den fjärrstyrda parkeringsassistenten tillgänglig i din bil.

        • Kan jag använda appen direkt efter installationen?

          Kan jag använda appen direkt efter installationen?

          Nej, först behöver varje smartphone auktoriseras i bilen en gång:

          Aktivera Bluetooth® på din smartphone och öppna appen. Gå sedan till ”Lägg till ny bil”.

          Välj auktorisering (”Anslut ny enhet”) i multimediesystemets meny ”Fjärrstyrd parkeringsassistent”.

          På bilens display blir du nu uppmanad att välja auktoriseringen (”Lägg till ny bil”) i appen ”MB_Park”.

          När du har gjort detta startar auktoriseringen och på bilens display visas ett 6-siffrigt lösenord. I appen visas motsvarande inmatningsfält. När du har matat in lösenordet och bekräftat pinkoden i mobilen genomförs auktoriseringen.

          Om auktoriseringen lyckas bekräftas det genom ett meddelande på bilens display.

          Nu kan du använda den fjärrstyrda parkeringsassistenten.

        • Hur långt från bilen kan jag gå?

          Hur långt från bilen kan jag gå?

          Du måste befinna dig inom cirka tre meter från bilen. Om du går längre bort från bilen stannar den automatiskt och du får ett meddelande till din smartphone.

          Observera: Det är fortfarande du som är förare och som ansvarar för bilen. Se alltid till att inga personer eller andra hinder finns runt bilen.

        • Vilka uppförsbackar/nedförsbackar klarar den fjärrstyrda parkeringsassistenten?

          Vilka uppförsbackar/nedförsbackar klarar den fjärrstyrda parkeringsassistenten?

          Parkeringsförlopp (in i och ut ur parkeringsfickor) kan endast genomföras på underlag med liten lutning. Om lutningen är för kraftig kan du inte använda den fjärrstyrda parkeringsassistenten.

          Om den maximala lutningen överskrids under en körmanöver, får du ett meddelande till din smartphone och bilen stannar.

          Därefter kan du manövrera tillbaka bilen till utgångsläget.

        • Vad händer om Bluetooth®-förbindelsen störs eller bryts?

          Vad händer om Bluetooth®-förbindelsen störs eller bryts?

          Om förbindelsen är dålig mellan din smartphone och bilen får du ett meddelande i din smartphone och bilen stannar. Så snart signalkvaliteten förbättras kan manövern återupptas.

          Om förbindelsen bryts helt stannar bilen och motorn stängs av. När en ny förbindelse har upprättats kan du fortsätta manövern från det läge där den avbröts.

      • Uppdatering av programvara
        • När och hur ofta får jag programvaruuppdateringar?

          När och hur ofta får jag programvaruuppdateringar?

          Det finns inga fasta tidpunkter för när programvaruuppdateringarna kommer. Så snart det finns kvalitetsförbättringar eller nya funktioner till din bil och/eller dess utrustning, kommer de att skickas inom kort.

        • Hur kommer jag att få programvaruuppdateringarna framöver?

          Hur kommer jag att få programvaruuppdateringarna framöver?

          Uppdateringarna tillhandahålls bekvämt via bilens mobilanslutning. De flesta uppdateringarna sker automatiskt utan att du behöver göra något. Vissa uppdateringar måste du bekräfta i systemmenyn för COMAND Online. Du kan få mer information angående detta både i Mercedes me och i ditt COMAND-system.

        • Kan en programvaruuppdatering misslyckas?

          Kan en programvaruuppdatering misslyckas?

          I sällsynta fall kan det hända att uppdateringen inte kan genomföras. Även om det skulle inträffa kan du fortfarande köra bilen och använda funktionerna som vanligt.

          Uppdateringen får du igen vid en senare tidpunkt. Antingen på nytt via bilens mobilanslutning, eller, om nödvändigt senast vid nästa service.

        • Kan jag avaktivera tjänsten Uppdatering av programvara i Mercedes me?

          Kan jag avaktivera tjänsten Uppdatering av programvara i Mercedes me?

          Nej. Som del av grundtjänsterna i Mercedes me connect kan Uppdatering av programvara inte avaktiveras. Uppdateringarna är nödvändiga för att kunna garantera varaktig kvalitet och tillgång till tjänsterna från Mercedes me connect.

        • Kan jag fortfarande använda bilen obegränsat under en programvaruuppdatering?

          Kan jag fortfarande använda bilen obegränsat under en programvaruuppdatering?

          Ja. Du kan använda bilen som vanligt, utan begränsningar, under en programvaruuppdatering. Nedladdning och installation blir aktiva först när bilen startas igen efter att ha varit avstängd.

      • Problem vid användningen
        • Varför visas inga fjärrdata om min bil i Mercedes me?

          Varför visas inga fjärrdata om min bil i Mercedes me?

          Om din bil stöder Mercedes me connect och du har aktiverat Mercedes me connect, ska du kontrollera att du har godkänt användarvillkoren för tjänsten Fjärravläsning av bilens status och att du har aktiverat tjänsten.

          Med eftermonteringslösningen Mercedes me Adapter hittar du information om bilens status i Mercedes me Adapter-appen.

          Om din bil inte stöder Mercedes me connect är tyvärr inga fordonsdata tillgängliga.

        • Varför är fjärrdata från tjänsten Fjärravläsning av bilens status ibland inaktuella?

          Varför är fjärrdata från tjänsten Fjärravläsning av bilens status ibland inaktuella?

          Uppdateringen av fjärrdata startas när du stänger av motorn. Dessutom kan data endast överföras om det finns en fjärranslutning till bilen. Om du har parkerat din bil på en plats med dålig eller otillräcklig anslutning till ett mobilt nätverk (t.ex. i ett underjordiskt parkeringshus) kan data eventuellt inte överföras.

        • Varför fungerar inte tjänsten Lokalisering av fordon när jag befinner mig på ett visst avstånd från min bil?

          Varför fungerar inte tjänsten Lokalisering av fordon när jag befinner mig på ett visst avstånd från min bil?

          Tjänsten Lokalisering av fordon har tagits fram för att göra det lättare att hitta bilen på en parkeringsplats. Den har en maximal radie på 1,5 kilometer i förhållande till din position.

          Om tjänsten Lokalisering av fordon inte heller fungerar inom denna radie ska du kontrollera om positionsbestämningsfunktionen i din smartphone (eller den enhet du använder) är aktiverad. Det är en förutsättning för att tjänsten ska kunna användas.

        • Jag har inte åtkomst till diverse Mercedes me connect-tjänster. Vad kan det bero på?

          Jag har inte åtkomst till diverse Mercedes me connect-tjänster. Vad kan det bero på?

          Om det uppstår fel när du öppnar en tjänst ska du kontakta oss direkt, så hjälper vi dig så snart som möjligt.

        • Vad kan jag göra om min bil inte längre skickar eller tar emot några data och diverse tjänster inte längre fungerar på rätt sätt?

          Vad kan jag göra om min bil inte längre skickar eller tar emot några data och diverse tjänster inte längre fungerar på rätt sätt?

          Kontakta oss också direkt vid tekniska problem med din bil – vi hjälper dig så fort vi kan.

    • Mercedes me Adapter och Mercedes me Adapter-appen
      • Allmänt
        • Vad är Mercedes me Adapter?

          Vad är Mercedes me Adapter?

          Mercedes me Adapter består av maskinvara och programvara. Maskinvaran, Mercedes me Adapter, sätts in i bilens diagnosuttag (s.k. ”OBD2-uttag”). Mercedes me Adapter kommunicerar med Mercedes me Adapter-appen via Bluetooth®. Via denna anslutning kan olika typer av information från bilen läsas av. Baserat på avläst information kan olika säkerhets-, service- och mobilitetsfunktioner användas via Mercedes me Adapter-appen.

        • Vilka är förutsättningarna för att kunna använda Mercedes me Adapter?

          Vilka är förutsättningarna för att kunna använda Mercedes me Adapter?

          Förutsättningar för att kunna använda Mercedes me Adapter är:

          - Smartphone (iPhone eller Android smartphone) med Bluetooth®
          - En Mercedes-Benz från någon av de kompatibla modellserierna
          - Mercedes me Adapter-appen (finns gratis i Apple App Store eller Google Play)
          - Mercedes me-användarkonto med accepterade användarvillkor för Mercedes me Adapter-tjänster
          - Mercedes me Adapter (finns endast hos din Mercedes-Benz-partner)
          - Aktivering av Mercedes me Adapter-tjänsterna hos din Mercedes-Benz servicepartner

        • I vilka bilar kan Mercedes me Adapter monteras?

          I vilka bilar kan Mercedes me Adapter monteras?

          En översikt över kompatibla modellserier finns under ”Tekniska krav för användning” på följande webbplats:

          >www.mercedes.me/adapter

        • Hur mycket kostar adaptern och adapterappen?

          Hur mycket kostar adaptern och adapterappen?

          Adaptern finns hos din Mercedes-Benz-återförsäljare, där du även får information om priset.
          Adapterappen kan laddas ned utan kostnad via Apple App Store och Google Play.

        • Kan det uppstå extra kostnader när jag använder Mercedes me Adapter?

          Kan det uppstå extra kostnader när jag använder Mercedes me Adapter?

          Det är kostnadsfritt att använda Mercedes me Adapter. Vid samtal som rings via appen gäller sedvanliga villkor för samtal till det fasta nätet eller mobilnätet. Beroende på mobilavtal kan det förekomma kostnader för nedladdning och dataöverföring.

        • Var kan jag hitta mer information om Mercedes me Adapter?

          Var kan jag hitta mer information om Mercedes me Adapter?

          Mer information om Mercedes me Adapter finns på följande webbplats:

          >www.mercedes.me/adapter

        • Vilka enheter och operativsystem stöder Mercedes me Adapter-appen?

          Vilka enheter och operativsystem stöder Mercedes me Adapter-appen?

          Mercedes me Adapter-appen är endast tillgänglig för Android och iOS.

          Mer information om enheter och operativsystem finns på följande webbplats:
          >www.mercedes.me/adapter

        • Varför är fordonsbeteckning, registreringsnummer och bilder inte identiska i Mercedes me Adapter-appen och i Mercedes me?

          Varför är fordonsbeteckning, registreringsnummer och bilder inte identiska i Mercedes me Adapter-appen och i Mercedes me?

          De uppgifter som hanteras i Mercedes me Adapter-appen påverkar inte uppgifterna som sparats i Mercedes me.

        • Min Mercedes me Adapter-tjänst fungerar inte längre. Vad ska jag göra?

          Min Mercedes me Adapter-tjänst fungerar inte längre. Vad ska jag göra?

          Kontakta oss vid tekniska problem som rör din bil eller tjänsterna.

    Behöver du mer hjälp?

    Skicka ett meddelande till oss

    Skicka ett meddelande till oss. Använd kontaktformuläret.

    Ring oss

    Ring oss dygnet runt på nummer: 00800 9 777 7777.