Drivningstyper.

Ta reda på mer om de alternativa drivningstyperna.

EQC 400 4MATIC: Strömförbrukning, kWh/100 km (blandad körning): 22,3-25; CO2-utsläpp, g/km (blandad körning): 0.<p>De angivna värdena fastslogs i enlighet med det föreskrivna mätförfarandet. Det rör sig om ”WLTP-CO2-värdet” i den mening som avses i artikel 2 nr 3 genomförandeförordning (EU) 2017/1153. Värdena för bränsleförbrukning har beräknats utifrån dessa värden. Strömförbrukningen har fastställts utifrån förordning 683/2008/EG. Angivna värden avser inte ett enskilt fordon och är inte en del av erbjudandet, utan tjänar enbart som jämförelse mellan de olika fordonstyperna. Samtliga utsläppsvärden gäller bil i grundversion. Högre utrustningsnivå, svensk standardutrustning, större däckdimension och högre vikt kan ge högre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Fordonsindividuella uppgifter om förbrukning och utsläpp finns på Konsumentverkets webbtjänst www.bilsvar.se Värdena varierar beroende på vald tillvalsutrustning och kan avvika från de slutgiltiga värdena för den beställda och levererade bilen.</p>

Ren eldrift


Eldrift utan kompromisser med nya EQC.

Ren elmobilitet innebär noll lokala utsläpp, nästan ljudlös körning och en övertygande gasrespons. Kort sagt – en helt ny körkänsla.

Ren eldrift


Eldrift utan kompromisser med nya EQC.

Ren elmobilitet innebär noll lokala utsläpp, nästan ljudlös körning och en övertygande gasrespons. Kort sagt – en helt ny körkänsla.

Filmen visar hur den helt elektriska drivlinan i Mercedes-Benz EQC fungerar.
Titta igen

Ren eldrift


Utforska komponenterna i den helt elektriska drivningen.

Ren eldrift


Utforska komponenterna i den helt elektriska drivningen.

Laddningssystem

Tack vare ett intelligent laddningssystem kan batteriet laddas upp med alla gängse laddningsalternativ, bland annat hushållsuttag, väggmonterade laddboxar, laddstolpar med växelström (AC) och snabbladdstolpar (DC).

Laddaren som är fast integrerad i bilen styr laddningen via det offentliga elnätet och omvandlar växelström (AC) till likström (DC). Utöver möjligheten att ladda via en ”vanlig” nätanslutning (AC) går det också att ladda bilen vid en DC-laddstation (snabbladdstolpar).

Högvoltsbatteri av litiumjontyp

Högvoltsbatteriet av litiumjontyp är den centrala energilagringsenheten för eldriften. Såväl räckvidden som prestandan är direkt beroende av batteriets kapacitet.

Batteriet laddas externt via elnätet. Dessutom återvinns energi genom regenerering vid inbromsning och motorbromsning. Batteriet monteras i underredet för att bilens tyngdpunkt ska bli lägre och öka dynamiken.

Elmotor

En elmotor på både fram- och bakaxeln omvandlar elektrisk energi från högvoltsbatteriet till mekanisk och ger en imponerande framåtdrift från första varvet.

För att minska strömförbrukningen och förbättra dynamiken regleras fördelningen av drivkrafterna effektivt och steglöst mellan fram- och bakaxeln.

Regenerativt bromssystem

För längre räckvidd: Det finns stora möjligheter att minska förbrukningen genom att öka energiåtervinningen i motorbroms- och bromsfaserna (regenerering).

Detta sker genom en intelligent, effektoptimerad fördelning av retardationsmomenten. När du trampar på bromsen övertar elmotorn bromsfunktionen och återvinner rörelseenergin genom att fungera som generator. Dessutom kan du anpassa regenerationseffekten manuellt i flera steg med hjälp av växelpaddlarna.

EQC 400 4MATIC: Strömförbrukning, kWh/100 km (blandad körning): 22,3-25; CO2-utsläpp, g/km (blandad körning): 0.[1]

Laddhybrid drivning


EQ Power: Den perfekta kombinationen av el- och förbränningsmotor.

Ta reda på mer om de enskilda drivningskomponenterna i laddhybriddriften och utforska dem på nära håll i våra EQ Power-modeller.

Laddhybrid drivning


EQ Power: Den perfekta kombinationen av el- och förbränningsmotor.

Ta reda på mer om de enskilda drivningskomponenterna i laddhybriddriften och utforska dem på nära håll i våra EQ Power-modeller.

Mercedes-Benz EQ Power: Laddhybriddrift.

Laddningsuttag

Förutom genom regenerering kan högvoltsbatteriet av litiumjontyp laddas externt via ett laddningsuttag till höger i den bakre stötfångaren.

Tack vare ett intelligent ombordladdsystem kan du ladda batteriet i en väggbox, via ett vanligt hushållsuttag eller i en offentlig laddstation.

Högvoltsbatteri av litiumjontyp

Ett högvoltsbatteri av litiumjontyp som är monterat baktill i bilen gör det möjligt att köra på enbart el, t.ex. i städer.

Batteriet kan laddas externt via exempelvis en väggmonterad laddbox samt under körning via regenerering och via förbränningsmotorn.

Hybridväxellåda inklusive elmotor.

I hybridhuvudet i den 9-stegade automatväxellådan 9G-TRONIC (standard) är elmotorn och en extra brytkoppling mellan förbrännings- och elmotorn helt integrerade.

Förbränningsmotor

Beroende på modell kombineras 4- eller 6-cylindriga bensin- eller dieselmotorer med hybridmoduler och batterier i olika effektnivåer.

Förbränningsmotorns effekt stöds vid behov av elmotorn – för extra kraft vid accelerationer. Det leder till körprestanda som förknippar körglädje och komfort med minskad förbrukning och låga utsläpp.

Regenerativt bromssystem

För längre räckvidd: Det finns stora möjligheter att minska förbrukningen genom att öka energiåtervinningen i motorbroms- och bromsfaserna (regenerering).

Detta sker genom en intelligent, effektoptimerad fördelning av retardationsmomenten. När du trampar på bromsen övertar elmotorn bromsfunktionen och återvinner rörelseenergin genom att fungera som generator.

E 300 de (Sedan): Bränsleförbrukning blandad körning: 1,4-1,6 l/100 km; CO2-utsläpp blandad körning: 38-43g/km; Strömförbrukning blandad körning: 232-250 Wh/km.

EQC 400 4MATIC: Strömförbrukning, kWh/100 km (blandad körning): 22,3-25; CO2-utsläpp, g/km (blandad körning): 0.<p>De angivna värdena fastslogs i enlighet med det föreskrivna mätförfarandet. Det rör sig om ”WLTP-CO2-värdet” i den mening som avses i artikel 2 nr 3 genomförandeförordning (EU) 2017/1153. Värdena för bränsleförbrukning har beräknats utifrån dessa värden. Strömförbrukningen har fastställts utifrån förordning 683/2008/EG. Angivna värden avser inte ett enskilt fordon och är inte en del av erbjudandet, utan tjänar enbart som jämförelse mellan de olika fordonstyperna. Samtliga utsläppsvärden gäller bil i grundversion. Högre utrustningsnivå, svensk standardutrustning, större däckdimension och högre vikt kan ge högre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Fordonsindividuella uppgifter om förbrukning och utsläpp finns på Konsumentverkets webbtjänst www.bilsvar.se Värdena varierar beroende på vald tillvalsutrustning och kan avvika från de slutgiltiga värdena för den beställda och levererade bilen.</p>

E 300 de (Sedan): Bränsleförbrukning blandad körning: 1,4-1,6 l/100 km; CO2-utsläpp blandad körning: 38-43g/km; Strömförbrukning blandad körning: 232-250 Wh/km.<p>De angivna värdena fastslogs i enlighet med det föreskrivna mätförfarandet. Det rör sig om ”WLTP-CO2-värdet” i den mening som avses i artikel 2 nr 3 genomförandeförordning (EU) 2017/1153. Värdena för bränsleförbrukning har beräknats utifrån dessa värden. Strömförbrukningen har fastställts utifrån förordning 683/2008/EG. Angivna värden avser inte ett enskilt fordon och är inte en del av erbjudandet, utan tjänar enbart som jämförelse mellan de olika fordonstyperna. Samtliga utsläppsvärden gäller bil i grundversion. Högre utrustningsnivå, svensk standardutrustning, större däckdimension och högre vikt kan ge högre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Fordonsindividuella uppgifter om förbrukning och utsläpp finns på Konsumentverkets webbtjänst www.bilsvar.se Värdena varierar beroende på vald tillvalsutrustning och kan avvika från de slutgiltiga värdena för den beställda och levererade bilen.</p>