Dina däck är också Mercedes-Benz.

Låt dem fortsätta vara det.

På våra verkstäder är vi experter på alla delar av din Mercedes-Benz – inte minst däcken.Vi tar hand om dina däck på samma sätt som resten av din Mercedes. Vi håller koll på deras skick och berättar när det är dags att byta. När bytet sker får du däck som märkts med  texten ”MO” – Mercedes-Benz Original däck. Det är däck från världens ledande tillverkare som tillverkas i samarbete med Mercedes-Benz just för att svara upp mot våra speciella krav. 

Din bil rullar på MO däck när den var ny. Vi ser till att den fortsätter göra det.

Vad är egentligen MO?


Vad är egentligen MO?

Vad är egentligen MO?


Vad är egentligen MO?
Mercedes-Benz MO däck

Mercedes-Benz är en av världens största inköpare av däck. Våra specialister arbetar nära de stora däckföretagen och inför varje ny modell från oss utvärderas alla däckalternativ lika noga som all annan teknik. De genomgår mängder med tester på alla underlag och det läggs ner stora resurser och många utvecklingstimmar. 

När en däcktillverkare har ett däck som svarar exakt mot våra krav och specifikationer kan det få texten MO på sidan. Det står för Mercedes-Benz Original och är din garanti för att just det utförandet av däcket är utvecklat i samarbete med oss på Mercedes-Benz. Godkänt av oss på alla punkter. Oavsett märke och däckmodell. 

Fyra nivåer av MO-märkningar


Det finns fyra nivåer av MO-märkningar

Fyra nivåer av MO-märkningar


Det finns fyra nivåer av MO-märkningar
    Mercedes-benz MO däck

    MO - Mercedes Original

    Däck som utprovats och utvecklats i direkt samarbete mellan Mercedes-Benz och däcktillverkare. MO är alltid miniminivå på de däck som en Mercedes-Benz har som original när den lämnar fabriken.

    Mercedes-benz MOE däck

    MOE – Mercedes Original Extended

    MO däck med förstärkt punkteringskydd.Går att köra flera mil även om du skulle råka få punktering.

    Mercedes-benz MOS däck

    MOS – Mercedes Orginal Silence

    Utvecklade för att hålla vägljud på lägsta tänkbara nivå. Gör din resa tystare oavsett underlag.

    Mercedes-benz MO1 däck

    MO1 – Mercedes Original One

    Prestandadäck som tagits fram speciellt för våra AMG-modeller. Ger ännu exaktare styrning och bättre grepp både på torra och våta underlag.

    Vinterdäck


    Liten checklista för det här med däck.

    Vinterdäck


    Liten checklista för det här med däck.
    Mercedes-Benz vinterdäck

    Det är mycket att tänka på när det gäller däck. I synnerhet hos oss i Sverige där vi byter mellan sommar- och vinterdäck.
    Om du låter din Mercedes-Benz Serviceverkstad ta hand om dina däck så håller de reda på det allra mesta åt dig.

    Mercedes-benz vinterdäck
    •  Tänk på att kontrollera så att den automatiska däcktrycksmätningen fungerar när du bytt däck eller hjul.
    •  Lagra alltid däck där det är svalt, inget solljus och där det inte finns risk att de kommer i kontakt med olja. Undvik pannrum, under plåttak eller utomhus.
    •  Däck som lagras rätt håller betydligt längre.
    •  Lagra däck utan fälg stående. Lagras de liggande bör traven vändas varje månad. 
    •  Lagra däck på fälg stående, liggande eller hängande på väggen.
    •  Vinterdäck måste användas från den 1 december – 31 mars vid vinterväglag.
    •  Dubbdäck får användas 1 oktober till 15 april, övrig tid endast vid vinterväglag.
    •  Vinterväglag anses det vara när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.
    •  Det är Polisen som avgör om det råder vinterväglag på varje plats.
    •  Tänk på att dubbdäck är förbjudet i Tyskland, Nederländerna, Polen och flera andra länder längre söderut.
    •  Du får, om det är säkert, köra kortaste vägen till/från besiktning utan vinterdäck även om det är krav på det. Samma sak vid bogsering eller provkörning i samband med reparation.
    •  Om du väljer dubbfria vinterdäck – tänk på att välja rätt typ för ditt vanligaste väglag: Däck för nordiska förhållanden eller mellaneuropeiska förhållanden. Räknar du med snö och is är däck för nordiska förhållanden att föredra. Bedömer du att du mest kommer att köra på barmark och våta vägbanor så kan däck för mellaneuropeiska förhållanden vara bäst.
    •  Lagen kräver bara 1,6 mm mönsterdjup för sommardäck och 3 mm för vinterdäck.  Men lägg gärna på några mm för din egen säkerhets skull. Och tänk på att ha marginal om du mäter i början av säsongen eftersom däcken ju ska slitas i flera månader.
    •  Tänk på detta om du kör med släp på vintern. Är det vinterväglag och bilen har dubbdäck så MÅSTE släpet också ha det. Är det inte vinterväglag så kan du fritt kombinera dubbat/odubbat/sommardäck.
    •  Använd riktiga Sommardäck på sommaren! Vinterdäck har en mjukare gummiblandning och på sommaren blir dessa däck mycket mjuka med sämre stabilitet och betydlig längre bromssträcka som följd.