Nya Arocs

Ett nytt kraftpaket på bygget

Nya Arocs förenar på ett unikt sätt kraft och robusthet med effektivitet, och är en värdig fortsättning på Mercedes-Benz 110 år långa och framgångsrika erfarenhet av att tillverka bygg- och anläggningsfordon. Och den stannar inte där: innovativ och modern teknik visar att detta är en maskin för framtiden. Varje gång den används visar den sitt ursprung och för vilket syfte den utvecklades.

Tack vare vridmomentstarka drivlinekonfigurationer som tål hög belastning klarar du alla körsituationer med kraft och bravur. Arocs styrkor kan utnyttjas fullt ut även under tuffa användningsvillkor. Detta tack vare den robusta, solida chassi-, fjädrings- och ramkonstruktionen, som även utmärker sig genom en mycket hög belastningskapacitet.

Arocs höga effektivitet är en gedigen grund för dina framgångar. För att det ska gälla även för viktkänsliga uppdrag under svåra förhållanden har vi utvecklat Arocs Loader* och Arocs Grounder. 

Dessa modellers goda driftsekonomi är ett resultat av:

  • Euro VI-motorernas låga bränsleförbrukning
  • Lång livslängd hos flera komponenter
  • Låg reparations- och servicekostnader
  • Enkla påbyggnationer
  • Brett utbud för alla användsningsområden inom entreprenad
  • Förarhytter för varje typ av uppdrag t.ex. BigSpace och GigaSpace.

Arocs på Youtube

Filmer som visar upp tekniken i nya Arocs.

Webbspecial ”Nya Arocs”

Ett nytt kraftpaket på bygget.

Webbspecial - TCO

Vi kan göra din verksamhet mer lönsam!

Mångsidig allhjulsdrift som gör svåra lägen enkla

För att du alltid ska få så bra grepp som möjligt kan vi erbjuda tre varianter av allhjulsdrift. För övervägande användning i svår terräng med stora utmaningar, till exempel vid igångkörning i uppförsbackar på löst underlag, har Arocs permanent allhjulsdrift med terrängväxel. Vid höga krav på nyttolast och låg förbrukning finns inkopplingsbar allhjulsdrift som alternativ. För bilar anpassade för körning på landsväg med tillfälligt högre krav på grepp, finns nya Hydraulic Auxiliary Drive. Här är det inkopplingsbara navmotorer i stället för en fördelningsväxellåda som driver framaxeln. Det sparar både vikt och bränsle.

För de olika varianterna av allhjulsdrift finns ett brett utbud av axlar med navreduktion tillgängligt. Vid övervägande användning på landsväg ger luftfjädrade hypoidaxlar låg förbrukning, mycket tyst och jämn gång och optimal kontakt med vägen. 

Till Youtube filmen

Vill du veta mer om Hydraulic Auxiliary Drive?

turboretarderkoppling

Till Youtube filmen

Mer om Mercedes-Benz Turboretarderkoppling!